Ostatní články

Merida Big.Nine TR 5000: Recenze kola, které jsem vybral na lehčí traily

Dneska vám blíž představím horské kolo Merida Big.Nine TR 5000, na kterém letos sám jezdím. A přestože mě Merida podporuje a na tomto kole letos jezdím, chci se teď na něj podívat očima objektivního recenzenta a říct vám, co se mi na něm líbí a co ne.

Tohle kolo se snaží zapadnout někam mezi drsný trail bike a rychlé xcéčko. Má 29“ kola a rám bez zadního odpružení, který je vyrobený z karbonu. Vepředu je vidlice se zdvihem 120 mm a geometrie napovídá, že tohle kolo má sice kořeny v cross-country, ale je připravené i na trochu náročnější terén a blbnutí na trailech jen tak pro zábavu.

Nechce se vám číst? Video je tady pro vás!

Pevný karbon na traily

Kombinace pevného karbonového rámu a trailové geometrie není ještě úplně tak obvyklá. Když už se nějaký výrobce rozhodně udělat pevňáka na traily, zpravidla vezme rám z hliníku nebo ocele a nešetří na materiálu. Taková kola totiž dostávají docela zabrat. Ale čest karbonovým výjimkám, které pak z kola dělají nástroj lehčí a přitom tuhý. To se pak nejlíp ocení na dynamických flowtrailech.

Karbonové trailové pevňáky si ale zpravidla nehrají na nějaké drsné nástroje a přiznávají, že přicházejí z cross-country světa. Tato Merida není výjimkou. Tohle není „něco jako endurko bez zadního odpružení“, ale spíš jen trochu volnější pojetí svižného cross-country bajku, aby na něm byla jízda o něco víc pohodlnější a zábavnější.

Kolo je postaveno na nově vyvinutém rámu. Horní rámovka je hodně skloněná a plynule navazuje na vzpěry zadní stavby. Vypadá to dobře a dává to spoustu volného prostoru nad kolem. V rámu přesto zbylo místo na tři standardizované úchyty. Geometrie kupodivu není žádný extrém a výrobce udržel vývojáře na uzdě, aby se kolo nehnalo do přehnaně progresivních úhlů a délky. To u nových celopér One-Forty/One-Sixty dostali volnější ruku a kola svou délkou překračují většinu konkurence. Big.Nine TR je na první pohled moderní bajk, ale bez geometrických extravagancí.

Geometrie (velikost L):

  • Úhel hlavy: 66,9°
  • Ef. úhel sedlovky: 74,2°
  • Délka zadní stavby: 436 mm
  • Reach: 460 mm
  • Stack: 624 mm
  • Rozvor: 1182 mm

V praxi se pak kolo chová dle očekávání – je to zatraceně rychlé díky nízké hmotnosti a celkové tuhosti, nad rámem je přitom spousta místa k manipulaci a ochotně se vrhá i do silně uzavřených zatáček. Mrštnost cross-country zkrátka byla zachována, ale je to pochopitelně vykoupeno vlastnostmi z druhé strany spektra – oproti čistokrevným trailbikům či enduro bikům je to kolo v rozbitých sjezdech trochu nervóznější.

Tohle je zkrátka stále víc XC, než drsný trailbike. A to i přesto, že oproti předchozí generaci modelu Big.Nine se reach razantně natáhl a i úhel hlavy se položil.

Ve výbavě mix

Výbava je postavena především na komponentách od Shimana, a to napříč řadami Deore, SLX a XT. Z té nejvyšší je přehazovačka, řadu SLX zastupují brzdy a Deore zbytek. Ani řada Deore není špatná a hodí se i na intenzivnější sportovní využití, ale mám radši, když se výrobci snaží úroveň výbavy držet na jedné sadě.

U brzd je dvoupístkové provedení, které považuju u tohoto typu kola za naprosto dostačující. Pro zadní brzdu je ale na rámu připravený úchyt flat mount využívaný u silničních nebo rychlostně zaměřených cross-country kol. Tohle kolo je odvozené od cross-country modelu, proto tady ten flat mount je. Jenže to znemožňuje instalaci nějaké silnější brzdy pro případné hrubší zacházen v terénu. Na flat mount dáte maximálně 160mm kotouč a pokud byste chtěli čtyřpístkovou brzdu, je potřeba použít adaptér na úchyt post mount, který je standardem u klasických horských kol. Já bych tady ten post mount měl raději přímo na rámu.

Vidlice je Rock Shox Judy Gold se zdvihem 120 mm a 51mm offsetem. Je to poměrně základní model cross-country vidlice, ale na lehčí terén dostačující. Lockout je vyvedený přímo na řídítka, abyste mohli do kopců dupat bez pohupování. Kořeny a kameny na běžných lesních pěšinkách pobírá citlivě a zajišťuje potřebnou trakci, ale když jí dáte nakrmit většími kameny ve větší intenzitě, poznáte její limity.

Technická specifikace:

  • Rám: karbonový, bez zadního odpružení, velikost kol 29″
  • Vidlice: Rock Shox Judy Gold, 120 mm, 51 mm offset, dálkový lockout
  • Pohon: Shimano Deore/XT, 1×12 (32 × 10-51 zubů), řetěz KMC X12
  • Brzdy: Shimano SLX, 2 pístky, 180/160 mm
  • Záplety: hliníkové ráfky Merida Expert CC II + náboje Shimano TC500
  • Pláště: 29×2.4″ Maxxis Rekon, 3C EXO TR + 29×2.4″ Maxxis Rekon Race, 3C EXO TR
  • Sedlovka: teleskopická, zdvih 100 mm, Merida Expert TR Light
  • Kokpit: představec Merida Team (60 mm, -6°), řídítka Merida Expert (hliníková, flat, 760 mm)
  • Hmotnost: 11,9 kg (velikost L, váženo)

Podrobnou specifikaci najdete na webu výrobce.

Záplety jsou na hliníkových ráfcích Merida s Deore nábami od Shimana. Silné nohy vytrénovaných borců asi poznají hranici tuhosti, protože na XC kolech se ve vyšších cenových sférách objevují opěvované karbonové záplety, ale tady jsme s cenou níž a vzhledem k tomu mi přijde provedení kol vyhovující. Mě osobně nijak nelimitovalo, a to jsem se do klopených zatáček opíral docela razantně. Pochvalu pak rozhodně zaslouží zvolené obutí od Maxxisu. Žádný přehnaně drsný vzorek, příjemné odvalování a přitom pohodlí objemného pláště šířky 2.4″.

Výbava je zacílena na XC jezdce, kteří sice chtějí kolo trochu sebevědomější na trailech, ale přesto chtějí zachovat svižný ráz a nízkou hmotnost. Tomu je přizpůsobený i rychlostně nastavený kokpit s rovnými řídítky a mírně skloněným představcem a odlehčená sedlovka se zdvihem jen 100 mm. Také ráfky to nepřehání s šířkou, 25 mm musí stačit. Díky tomu se ale hmotnost kola dostala na 11,9 kg, a to ve velikosti L a s dušemi.

Když nevíte, jestli trail nebo XC

Když Merida představila tento model s označením „TR“ v názvu, pookřál jsem. Karbonový trialbike, to se jen tak nevidí! Ale realita je taková, že i s názvem TR je tento Big.Nine stále více cross-country kolo, byť hodně moderní a sebejistější než nějaká ryze závodní raketa. Hodí se na svižné vyjíždky v lehčím terénu a úplně nejlíp je mu na flowtrailech. Bude se hodit i na delší výlety a cyklomaratony.

Kdo by chtěl něco víc na hraní, skákání a blbnutí v lese na strmých hrabankách, pro toho má Merida připravený model Big.Trail. Ten už je na drsnější zacházení více přizpůsobený, ovšem už se nedělá v karbonu.

Big.Nine TR je prostě kompromisem, když se nemůžete rozhodnout, jestli vás to víc láká jezdit co nejrychleji nebo si užívat trail. Mně samotnému pak slouží jako doplněk k celoodpruženému enduro kolu, se kterým jezdím jen na drsnější traily a do bikeparků. Big.Nine je volbou pro všechny ostatní vyjížďky od asfaltu, přes šotolinové stezky až po traily střední náročnosti. A nejvíc mě to na něm baví na flowtrailech typu Moravský kras nebo Singltrek pod Smrkem.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.