Jak jsem si vylepšil kolo a proč
Už rok jezdím na kole Merida One-Sixty 6000. Je to nově vyvinutý model, kterým se chce Merida výrazněji zapsat do kategorie Trail / Enduro. Základem kola je rám a ten se myslím povedl hodně dobře. Po roce ježdění jsem nenašel nic, co by mi na tom kolo nějak vadilo a jsem z něho pořád nadšený, tak na něm budu jezdit i sezonu následující. Teď se ale blíže rozepíšu, co jsem na tomto kole vyměnil za komponenty a proč.
Nebaví vás číst? Koukněte se na video:
O zkušenostech s tímto kolem z hlediska jízdních vlastností, respektive jeho rámu, jsem se docela dost rozpovídal v první třetině výše uvedeného videa. V tomto článku se proto zaměřím čistě jen na komponenty.
Zapletená kola pro ještě větší tuhost a bezstarostnost
Původně byly na kole záplety postavené na enduro ráfcích od Meridy a nábojích Shimano SLX. Jezdil jsem na nich první tři měsíce a po stránce jízdních vlastností byly vyhovující. Přešel jsem ale na řešení od Spanku, které už jsem měl vyzkoušené z předchozího kola. Je ještě tužší, odolnější a zcela bezúdržbové. Více se o těchto zápletech rozepisuju v článku z jara. Jedná se o ráfky Spank 359 a náboje Spank HEX J-Type.
Protože jsem si kola nechal zaplést z jednotlivých dílů, dbal jsem i na vizuální stránku. Fialové náboje, ventilky i niple… je to moc? Za mě je to úplně akorát! 🙂
Antivibrační kokpit pro odlehčení zápěstí
Předloni jsem si při jednom pádu narazil pravé zápěstí a od té doby je citlivější na vibrace od řídítek. Silové rázy zvládá v pohodě, to je člověk celý zatnutý a pumpuje, ale pozoroval jsem, že i v lehčím terénu se pravé zápěstí občas ozve. Snažím se proto řádně odladit podvozek, aby co nejlépe tlumil rázy od terénu, a podpořil jsem i eliminaci rezonančních vibrací přímo v řídítkách.
Základem jsou gripy z měkčí gumy, ale zároveň bez jemného vzorku, který by pod dlaněmi jakoby uhýbal. Ideál jsem našel v gripech Spank Spoon. Měkčí guma má skvělý grip a bezesporu dokáže odtlumit i nějaké ty vibrace, nevýhodou je ale rychlejší opotřebení. Antivibrační schopnosti jsem podpořil ještě řídítky Spank Spike 35 Vibrocore. Ty jsou k tomuto účelu vyloženě dělané.
Nemám jak změřit, zda se gripy a řídítka podepisují na utlumení vibrací a oproti loňsku mám karbonový rám a jiný podvozek. Změnilo se tedy více věcí a nedokážu říct, která se na eliminaci vibrací podepsala nejvíce, ale problémy se zápěstím jsem tuto sezonu žádné neměl. Tak věřím, že i ta řídítka mají na tom nějaký podíl.
Další kontaktní body
Každý biker by si měl na kole dokonale vyladit kontaktní body s kolem. Proto se kola neprodávají s pedály, protože každá si tam dá takové, které mu vyhovují. Původně jsem chtěl „držet brand“ a nasadit pedály Spank Spoon 100, což jsou takové kovové klasicky s dobrým vlastnostmi a přijatelnou cenou. Jenže zjara nebyly dlouho skladem, tak jsem nakonec koupil Chromag Scarab a alespoň jsem „držel barvu“ 🙂 Tyhle pedály jsou dražší, ale jsou ultrapromakané. Například si můžete sami zvolit rozmístění pinů a případně ho v průběhu sezony měnit, abyste ušetřili podrážky svých Five-Tenů.
Dalším kontaktním bodem je sedlo. Od Meridy bylo na kole docela fajn sedlo s dírou a integrovaným nářadím zezadu. Ale na tomhle kole jsem trávil hodně času, tak jsem nakonec vyhověl volání své zadnice a dopřál ji, na co už je zvyklá – sedlo Spank Oozy 280. To je tvarem i tvrdostí velmi podobné mému dříve oblíbenému WTB Volt, ale je výrazně odolnější. Zatímco Volt byl vždy po sezoně někde odřený nebo natrhlý, Oozy drží.
Nevšední pohon technicky i designem
Zpočátku jsem zvažoval, že bych na kole vyměnil původní řazení Shimano (kombinace SLX a XT) za elektrický Sram Eagle AXS, se kterým už jsem měl pozitivní zkušenost z loňska. Ale nakonec jsem se rozhodl ušetřit kačky a nechat řazení tak, jak je, dokud bude uspokojivě fungovat. Díky bowdenům integrovaným do hlavy vypadá kokpit docela čistě a přehazka od Shimana řadit umí, tak proč ne.
Nakonec ale k jistému upgradu přece jen došlo, a to u kazety. Když jsem uviděl fialovou E*Thirteen Helix Race 12, těžko se odolávalo. Naštěstí je to kazeta zajímavá nejen vizuálně, ale i technicky, tak jsem si ji obhájil a na kolo nasadil.
Tato kazeta má nejmenší kolečko jen s devíti zuby! To brutálně navyšuje celkový rozsah, protože standardním minimem je 10 zubů a rozdíl jednoho zubu při takových počtech udělá hodně. Největší kolečko má 50 zubů a celkový rozsah je proto 556%. A to je více, než co dá standardních 10-52 zubů. Má to ale i nevýhodu, dostat devítizub na standardní ořech vyžaduje speciální úchyt. Tato kazeta funguje s ořechem XD, ale úchyt na něj probíhá trochu jinak než u standardních kazet od Sramu.
V praxi kazeta funguje dobře. Neumí zázraky a například nezvýší rychlost řazení, ale razantně těžší převod opravdu dokáže. Hmotností výhodu jsem na enduro kole ocenit moc nemohl, a tak jsem si nakonec nejvíc užíval vizuální stránky. Ta kazeta na kole vypadá opravdu fantasticky. Bohužel se ale musí za krásu i trochu trpět, protože nevýhodou nestandardního úchytu je konstrukce ze dvou částí, mezi které čas od času zavítá nějaká ta nečistota. Kazeta mě proto párkrát po ježdění v blátě překvapila zvukovým projevem, který odstranilo až vyčistění.
Vytuněné brzdy
Brzdy jsou na kole od výroby vyhovující – čtyřpístky od Shimana dělají dobrou práci. Ostřejší brzdný účinek jsem ale podpořil brzdovými destičkami Galfer a také kotouči od stejného výrobce.
Osvědčené pláště
Původně byly na kole pláště od Maxxisu, které jsou vhodně zvolené a není vážnější důvod je měnit. Já tak ale po pár měsících stejně učinil a přešel na své oblíbené WTB, od kterých už přesně vím, co čekat. Vepředu jezdím vzorek Vigilante nebo Verdict ve standardní verzi Light s měkčí směsí gumy, vzadu Trail Boss nebo Judge v provedení Tough s vyztuženými bočnicemi.