Jak vybrat horské kolo: Rozdíly v kolech od 15 do 50 tisíc
„Chtěl bych začít jezdit na horském kole. Zatím jen tak na výlety v lehčím terénu, po lesních cestách a občas si chci zkusit nějaký lehčí singletrail, protože to se mi líbí a tuším, že by mě to mohlo bavit. Ale zatím si nejsem úplně jistý a rád bych do kola investoval nějakou přiměřeně rozumnou částku. Kolik by to ale mělo být peněz? Dá se na trailech jezdit i na kole do 20 tisíc? A poznám rozdíl, kdybych investoval víc?“ V tomhle duchu mi píšete dotazy úplně nejčastěji. A dneska vám na ně odpovím!
6 kol v testu, jen zdánlivě podobných
Otestoval jsem 6 horských kol s cenami postupně odstupňovanými přibližně od 15 do 50 tisíc korun. Zjišťoval jsem, jaké jsou mezi nimi rozdíly, a to zejména z hlediska autentických pocitů při jízdě. Technickou specifikaci si totiž můžete nastudovat doma z gauče, ale ta vám neřekne, jak se kolo chová v terénu.
Všechno jsou to horská kola s předním odpružením a 29″ koly. U každého jsem nastavil posez, tlaky v pneumatikách a odpružení tak, abych se na každém kole cítil co nejlépe. Také jsem rozbrzdil brzdy a otestoval, že všechno funguje, jak má. Následně jsem s každým kolem objel přibližně desetikilometrový okruh, na kterém je asflat, oficiální singletrail s klopenkami a boulemi, šotolina i přírodní trail s kameny a kořeny. A porovnával, jak se které kolo chová.
Nebaví vás číst? Koukněte se na video:
K testu jsem vzal záměrně kola od jedné značky, aby vynikly rozdíly v jednotlivých výbavách nebo celkovém pojetí kola s ohledem na cenové stupně, aniž by to ale bylo závislé na tom, jak moc se do ceny kola promítá například hodnota samotné značky. Také třeba tuhost ráfků nebo charakter vidlice se lépe porovnává, když se jede na kolech stejného výrobce.
Cílem bylo zjistit, jestli se příplatky ve výbavě promítnou do jízdních vlastností kola a jak. Výsledky se pak dají promítnout i modelových řad všech ostatních značek kol, já nicméně test prováděl na kolech značky Merida, protože na Meridě sám jezdím a myslím si, že je to jedna ze značek, která má u kol dobrý poměr ceny a výbavy.
Kola mi k testu půjčil Cyklopoint, proto v textu dále odkazuji na něj. Lehce zajetá kola z mého testu se tam dají koupit se slevou, mají najeto jen cca 10 km:
- BIG.NINE 20-2X
- BIG.NINE 100-2X
BIG.NINE 400(prodáno)BIG.TRAIL 400(prodáno)BIG.NINE SLX Edition(prodáno)BIG.TRAIL 600(prodáno)
Kategorie 15 000 – 20 000 Kč: MERIDA BIG.NINE 20-2X
Základní horské kolo s cenovkou do 20 tisíc korun vás vyveze na výlet do přírody, ale na nějaké větší řádění v těžším terénu to není. I když je třeba samotný rám pevný a dobrý, levnější komponenty se podepíšou na menší tuhosti a stabilitě. Dynamická jízda v terénu je poměrně nervózní a větší množství kamenů po cestě vás trochu protřepe. Nehledě na to, že jízdu po rozdrbaném trailu provází typická zvuková kulisa volného řetězu cinkajícího o zadní stavbu. I tento detail svědčí o tom, že tato kola jsou konstruována hlavně proto, aby se na nich pohodlně jelo a snadno řadilo, než aby vydržela odolávat nástrahám těžšího trailu.
Konkrétně jsem zkoušel model MERIDA BIG.NINE 20-2X s cenou 17 990 Kč. Pozitivně hodnotím rám s poměrně nízkou horní rámovkou a dobrým zpracováním. Není to žádná moderní geometrie, ale na výletní kolo zcela vyhovující a oceňuju detaily jako je například vnitřní vedení bowdenů rámem. Naopak největší slabinou výbavy je vidlice, která je jen základní pružinová. Sice vyžaduje jen minimální údržbu, ale nedá se optimálně nastavit, je těžká a odtlumí jen největší rázy. Zamknout nicméně jde…
Kategorie 20 000 – 25 000 Kč: MERIDA BIG.NINE 100-2X
V této cenové kategorii už najdeme lépe vybavená rekreační horská kola, ale ještě nebudou přizpůsobená na drsnější zacházení a sportovní vyžití. Pohodový výlet v lehkém terénu si ale naplno užijete.
Při výběru se zaměřte na kvalitní rám s vyhovujícími proporcemi a dále na vidlici. Ta už může být vzduchová, což přináší větší komfort a možnost přesného nastavení na hmotnost jezdce. U levných pružinovek je toto nastavení omezené tuhostí pružiny a také tlumicí prvky jsou zpravidla jen velmi strohé a nedají se nijak regulovat. I základní vzduchovky však umožňují nastavení odskoku. Správně nastavená vzduchová vidlice pak dokáže „vyžehlit“ většinu kamenů a kořenů na cestě.
Ve výbavě jinak neočekávejte žádné high-end komponenty, ale svůj účel splní a zpravidla nevyžadují nějakou přísnější údržbu. Kromě vzduchové vidlice pak bude nejčastější otázkou, zda zvolit pohon s jedním nebo se dvěma převodníky. V této cenové kategorii vzadu neočekávejte dvanáctipastorkovou kazetu s vysokým rozsahem 10-52 zubů, jak to bývá u dražších kol. Tady může být převodů jen deset a rozsah 11-46 zubů. V takovém případě mohou někdy nějaké převody chybět – kondičně slabším jezdcům ty lehčí, naopak rychlejší jezdci budou postrádat možnost šlapat při rychlostech nad 40 km/h.
Řešením může být volba dvojpřevodníku, rozsah převodů pak bude větší. Ale má to své nevýhody, kvůli kterým se od dvojpřevodníků opouští – řazení je složitější, musíte se starat o přesmykač, některé převody jsou de facto zdvojené, u levého gripu budete mít páčku přesmykače a v případě zájmu o teleskopickou sedlovku vzniká problém, kam její páčku umístit. Zejména při jízdě v terénu má pak řetěz větší tendence padat a více je slyšet. Jestli vás láká hlavně ježdění po trailech, tak proto zvolte raději jednopřevodník. Já v testu nicméně záměrně vyzkoušel kolo s dvojpřevodníkem, konkrétně model MERIDA BIG.NINE 100-2X za 22 990 Kč.
Kategorie 25 000 – 30 000 Kč: MERIDA BIG.NINE 400
Jakmile se cena kola blíží třiceti tisícům korun, tak už se dá očekávat, že půjde o dobře vybavené rekreační kolo, které obstojí i při hobby-sportovním využití. A to bez ohledu na značku. V mém konkrétním případě se jedná o model MERIDA BIG.NINE 400 za 29 990 Kč, podobnou výbavu však můžete čekat i jinde.
Základem je opět moderní rám a k tomu už o něco lepší vzduchová vidlice. Zde konkrétně Manitou Markhor Comp a v praxi se ukázalo, že je skutečně citlivější než úplně základní vzduchovka z předchozího kola. A oproti levným pružinovkám je ten rozdíl „nebe a dudy“. To pozná i naprostý lajk.
Pohon už je řešen jednopřevodníkem, ale i v této kategorii je stále na výběr i z řazení s přesmykačem. Pro nějaké turistické/rekreační využití by se o tom ještě dalo uvažovat, ale jestli vás jen trochu láká ježdění po singletrailech a spíše „na zážitky“ než na počet najetých kilometrů, tak bez váhání běžte do pohonu s jednopřevodníkem. V této cenové kategorii už jsou osazovány lepší kazety s širokým rozsahem, takže převody chybět nebudou.
Do vyšší ceny se podepisuje komplet výbava, a to třeba i v případě brzd. Tady už máme Shimano Deore. Je to z pohledu zkušených bikerů stále jen základní brzda, ale už je to dobrý základ. Brzdný účinek u něj půjde významně navýšit výměnou brzdových destiček a kotoučů za něco lepšího (například Galfer), což není až tak velká dodatečná investice.
Kategorie 30 000 – 35 000 Kč: MERIDA BIG.TRAIL 400
Protože jsem Trail Hunter a preferuji jízdu po singletrailech, zařadil jsem o výběru i specializovaná kola na tohle využití. Základní parametry takových kol jsou stejné jako u běžných horských kol – pevný rám s odpruženou vidlicí a 29″ kola. Jenže rám má jinou geometrii, vidlice vyšší zdvih, pneumatiky jsou o něco širší a kolo je zkrátka připraveno na těžší terény. Takovým kolům říkáme „trailová“ a jaké všechny rozdíly jsou od běžných horských kol kategorie „cross-country“, o tom jsem připravil video:
Do srovnání jsem přidal kolo adekvátně vybavené trailovému nasazení a cena se tak vyhoupla přes 30 tisíc korun. Cenová hladina 30 tisíc je takovým rozumným startem při výběru specializovaného trailového kola napříč značkami. Sám jsem si v rámci srovnání otestoval model Merida Big.Trail 400 za 32 990 Kč.
Rám u tohoto kola je delší a nižší, vidlice více skloněná a výbava zahrnuje i teleskopickou sedlovku. Spolu s širšími řídítky a plášti budete mít na takovém kole v terénu daleko větší jistotu a troufnete si víc. Kolo vám dovolí více si hrát, řezat zatáčky, skákat a jízda vás bezesporu bude více bavit. Nevýhodou větší robustnosti je pak pochopitelně o něco větší hmotnost a menší „jezdivost“ daná zejména širšími plášti. Jinak je ale takové kolo celkem univerzální a dá se s ním bez obav vyrazit i na delší výlety.
Pozor! Některé značky (Meridu nevyjímaje) nabízí trailová kola i s cenou kolem 25 tisíc. Kola jsou sice postavená na stejném rámu jako dražší modely, ale výbava je silně kompromisní – obvykle bez teleskopické sedlovky, s pružinovou vidlicí a slabými brzdami. Pokud se jezdec do ježdění po trailech zamiluje, bude rychle vyžadovat dodatečné investice do vylepšení. A to vyjde o dost dráž, než když rovnou vyberete lépe vybavené kolo.
Kategorie 35 000 – 40 000 Kč: MERIDA BIG.NINE SLX-Edition
Pokud se odhodláte do kola investovat částku blížící se čtyřiceti tisícům, získáte už velmi solidní sportovní náčiní. V oblasti cross-country kol počítejte s moderním rámem a výbavou, která nejen dobře funguje, ale pozitivně se podepisuje i na nižší hmotnosti kola.
S takovým kolem už se můžete postavit i na start cyklomaratonu a bude vám dobrým parťákem i na delších výletech v lehčím terénu. Konkrétně jsem se svezl na modelu MERIDA BIG.NINE SLX-Edition a oproti levnějšímu modelu BIG.NINE 400 za necelých třicet tisíc nebyl znát nějak dramatický rozdíl. A to je celkem normální – u dražších kol už nejsou vnímané rozdíly v jízdních vlastnostech a pocitech tak rozdílné. Jenže lepší výbava se projeví i dlouhodobě – ať už při delší vyjížďce, kdy únava přijde díky nižší hmotnosti o něco později, anebo pak při delším provozu obecně, protože dražší komponenty jsou zkrátka dělané na větší zátěž a déle vydrží.
Kategorie přes 40 000 Kč: MERIDA BIG.TRAIL 600
Do srovnání jsem nakonec zařadil ještě i lépe vybavený trailbike s cenou přesahující 40 tisíc korun – MERIDA BIG.TRAIL 600. Oproti levnějšímu modelu trailbiku je cenový odskok větší, takže rozdíly jsou více patrné už při prvním krátkém svezení. K dispozici je mnohem lepší vidlice, výkonnější brzdy, řazení s větším rozsahem, kvalitnější a lehčí pláště… Vše je přitom osazeno na moderním progresivním rámu. Teleskopická sedlovka samozřejmě nemůže chybět.
Ale i takové kolo není dokonalé a například brzdy bych si vzhledem k jeho zaměření dokázal představit ještě o stupeň lepší. Dá se totiž očekávat, že majitel tak drahého kola už bude chtít jezdit agresivněji a ostřejší brzda by mu přišla vhod. Vyřeší to dodatečný upgrade destiček a kotoučů, nicméně by bylo fajn, kdyby výkonnější brzda byla samozřejmou součástí. Zkrátka si dejte pozor i u jiných značek, že některé prvky výbavy mohou být i při takové ceně trochu poddimenzované.
TIP: Aktuálně probíhá na Cyklopointu výprodej, do kterého jsou zařazené i některé testovací modely
Hranice 40 tisíc je hranice, kdy dostanete horské kolo s pevným rámem bez větších kompromisů, ale zároveň už se otevírá možnost sáhnout po celoodpruženém kole. To bude mít sice jen základní osazení, ale už bude dávat smysl. Úplně nejlevnější celopéra s cenou ještě nižší totiž většinou smysluplnou koupi nepředstavují.
Jak vybrat celoodpružené kolo a jak se liší jeho výbavy po jednotlivých cenových krocích, tomu se budu věnovat zase někdy příště.