Singltrek pod Smrkem a Rychlebské stezky už mají 10 let. Další traily v Česku rychle rostou

Dvě nejstarší česká singletrailová centra už fungují 10 let. Singltrek pod Smrkem a Rychlebské stezky nabídly bikerům první svezení v roce 2009. Za dobu své existence dokázaly uchvátit příznivce horské cyklistiky a inspirovat řadu dalších lokalit v Česku.

Horská kola jsou uzpůsobena pro jízdu v terénu, a když se i naopak trochu přizpůsobí terén horským kolům, vznikne z toho skvělá zábava s aktivním pohybem v přírodě. Stezky pro horská kola přitom představují jen minimální zásah do přírody, na rozdíl třeba od lyžařských areálů. Je to jen pěšina zpestřená o nějaké ty zatáčky, terénní vlny, kameny, dřevěné lávky či jiné oživující překážky.

Jak ukazují příklady dvou nejstarších singletrailových lokalit v Česku, tohle není žádný velký byznys. Samotné stezky jsou volně přístupné a nelze za ně vybírat vstupné. Za jejich tvorbou jsou tak zpravidla místní „srdcaři“, kteří využívají možností přírodního terénu a síly rukou přizvaných dobrovolníků. Horko těžko se pak shání sponzoři či dotace na další rozvoj a zajištění údržby. Přesto traily dál rychle rostou.

Dobře to vystihuje video natočené k příležitosti 10 let Rychlebských stezek:

Češi jsou národem sportovců a opět se to ukazuje. Horská cyklistika je baví a do singltrailových center přijíždí stále více nadšených bikerů. Neváhají přitom na tvorbu stezek přispívat, případně se účastnit brigád a sami pomoci s jejich budováním. To provozovatelům rozšiřuje možnosti. Dalším zdrojem příjmů se pak stávají navázané služby, jako je občerstvení, půjčovny kol, servisní zázemí, kemp apod.

Příležitost pro zapadlé regiony i lyžařská střediska

Z přítomnosti singletrailů pak těží celý region, což je zrovna v případě Singltreku pod Smrkem a Rychlebských stezek velmi dobře vidět. Obě příhraniční lokality z přítomnosti singltrailů těží, vznikají tu nové služby, místní nabízí ubytování pro návštěvníky apod.

Singltrek pod Smrkem
Singltrek pod Smrkem

Během deseti let se traily ve dvou nejstarších lokalitách značně rozrostly a nyní jsou to rozlohou dvě největší singltrailové lokality v Česku. Vznikají tu ale mnohá další – ostatně, podívejte se na mapu.

Vedle klasických singletrailových center po vzoru Smrku nebo Rychleb se nového trendu chytly i v lyžařských střediscích, kde mohou těžit z přítomností lanovek. Nahoru se tak mohou bikeři nechat vyvézt, dolu se už svezou po trailech. Jízdu si přitom užijí i rekreační jezdci. To je rozdíl od tradičních bikeparků, které v některých lyžařských střediscích vyrostly dříve také, ale jsou zaměřeny na disciplínu sjezdu, tedy v náročném terénu určeném výhradně pro sjezdová kola.

10 let Singltreku pod Smrkem

Singltrek pod Smrkem otevřel první 20km okruh na podzim roku 2009. Autorem projektu je Tomáš Kvasnička, který se nechal inspirovat singletrailovými centry ve Velké Británii. Během roku 2008 se projekt podařilo politicky prosadit a na jaře 2009 se mohlo začít tvořit.

Ukázka ve videu:

Tomáš si ke stavbě přizval experta právě z Velké Británie, který poradil s prvním trasováním a technickou tvorbou stezek tak, aby byly udržitelné a v souladu s přírodou. Síť stezek se postupně rozšiřovala až na současných 80 km trailů různé náročnosti. Součástí je přitom i potřebné zázemí.

10 let Rychlebských Stezek

Rychlebské stezky mají historii v jádru podobnou. V roce 2008 přišel nápad, který se podařilo prosadit, a v následujícím roce už začaly vznikat první traily v okolí Sokolího vrchu. Inspirací byl tentokrát Wales a cílem bylo využít starých kamenných loveckých chodníků, které byly v lesích už dávno zapomenuty. Po sto letech byly některé části znovu objeveny a dal se jim nový smysl.

Ukázka ve videu:

Také Rychlebské stezky se postupně rozrostly v desítky kilometrů trailů různé náročnosti. A ani zde nechybí kvalitní zázemí. Obě lokality jsou teď vzorem pro mnoho dalších projektů. Vzhledem k jejich přínosu nachází zpravidla zastání u krajských zastupitelů a většinou se k singletrailům pozitivně staví i Lesy České Republiky. Les tím totiž získá rekreační funkci, zásah do porostu je přitom minimální a lidé se následně pohybují jen na k tomu určené stezce.

1 komentář


  1. Ahoj, hezký článek a co go je za kolo na te úvodní fotce tohoto článku?

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..