Jak funguje odpružení na kole: je lepší pružina, nebo vzduch?

Na horských kolech se můžeme setkat se dvěma základními způsoby odpružení – buď se o eliminaci rázů postará pružina, nebo vzduch. Na výběr je velké množství odpružených vidlic a tlumičů, které se dále liší mnoha jinými parametry, ale už jen základní volba „pružina, nebo vzduch“ silně ovlivní charakter odpružení.

Ať už vinutá ocelová pružina, nebo komora se stlačujícím se vzduchem, jedná se o pružicí prvky konstrukce. Těm pak musí sekundovat ještě tlumicí prvek, který zajistí, aby odpružení bylo ve finále plynulé a pohodlné, nikoli zbrklé a skákavé. Pokud jste někdy jeli v autě s poškozenými tlumiči, tak víte, o čem je řeč – v takovém případě automobil „hopsá“ jen na pružinách.

Je lepší pružinový tlumič, nebo vzduchový?
Je lepší pružinový tlumič, nebo vzduchový?

Na kole je odpružené přední a zadní kolo jinak – vepředu máme vidlice na teleskopickém principu, vzadu je pak složitější konstrukce zadní stavby, která přenáší rázy do pístu tlumiče umístěného v rámu. Ale ať už vidlice, nebo tlumič, základní princip odpružení je zde stejný – pružicím prvkem je pružina, nebo vzduch, a ke zkrocení se používá nejčastěji olejových tlumičů.

Lineární a stálá pružina

Je lepší pružina, nebo vzduch? Na to neexistuje jednoznačná odpověď. Každé řešení má totiž své specifické vlastnosti. Obecně se dá ale vyvodit závěr, že při požadavku na co nejnižší cenu vychází výrobcům výhodněji pružina, ale když se odlepíme od cenového dna, stává se vhodnější volbou vzduchové odpružení, protože je univerzálnější, lehčí a lépe nastavitelné. Jenže fajnšmekři dokáží ocenit nesporné výhody pružiny v náročnějším sjezdovém terénu, a tak se mezi dražšími komponenty objevují opět v hojnějším počtu i řešení s pružinou.

Sám jsem měl tuto sezonu možnost porovnávat vliv pružení prostřednictvím vinuté pružiny oproti vzduchu. Na místo standardního vzduchového tlumiče na svém kole jsem totiž dosadil tlumič pružinový. Kolo se jinak nijak neměnilo a tlumiče byly od stejného výrobce, oba tlumené olejem. Vynikl tak pouze samotný rozdíl mezi pružinou a vzduchem.

Enduro pružina
Pružinové odpružení se hodí pro jízdu z kopce v náročnějším terénu

Pružina se ukázala jako daleko citlivější na podněty, které na ni přicházely od zadního kola. Reaguje o něco rychleji než vzduch. Nejde přitom o rychlost návratu, neboli odskok, ale o rychlost samotné reakce. Jsou to setinky sekundy, ale při delším ježdění a porovnání to člověk začne vnímat.

Další poznanou vlastností je udržení charakteru pružení i při zátěži. To je znát například v klopené zatáčce s nerovnostmi, kdy se i v kompresi odstředivé síly chová tlumič stejně jako při jízdě bez trvalé zátěže. To je dáno lineární tlumicí charakteristikou pružiny, chová se zkrátka stejně na začátku i na konci zdvihu. Tato vlastnost ale pochopitelně vyžaduje větší pracovní prostor, tj. vyšší zdvih, jinak by pružina musela být příliš tuhá. Proto se pružinové tlumiče osazují až na kola kategorií enduro nebo sjezd. Přesto může častěji docházet k chodu až na doraz, čemuž je pružinový tlumič uzpůsoben a má v sobě mohutný gumová nárazník.

Lehčí a univerzálnější vzduch

Stěžejní výhodou pružinového tlumiče je, že si drží své vlastnosti bez ohledu na provozní teplotu. Ocel je zkrátka daleko méně náchylná na změnu teploty než vzduch. Ten se může v malé komoře tlumiče snadno zahřát natolik, že se zvýší jeho tlak a tlumič citelně přituhne. To se děje zejména v delších sjezdech v náročnějším terénu, kde tlumič dostává zabrat. Pružina ale pruží stále stejně.

Pružina má ale samozřejmě i své nevýhody. Těmi hlavními je vyšší hmotnost a omezené možnosti nastavení tuhosti. Co se týče hmotnosti, znamená v případě tlumiče pro zadní odpružení přibližně půl kila navíc oproti vzduchovému řešení. Nastavení tuhosti je pak omezeno pouze na nastavení předpětí pružiny, které ale moc nevyřeší. Je nutné si zakoupit pružinu s tuhostí odpovídající přibližně vaší hmotnosti. To na vzduchovém tlumiči si pumpičkou na tlumiče nafoukáte přesně tolik, kolik potřebujete k dosažení ideálního sagu.

Co je uvnitř vidlice
Co je uvnitř vidlice

Vzduchové tlumiče jsou proto daleko univerzálnější, a to i pro svůj progresivní charakter tlumení. To znamená, že dokáže být z počátku zdvihu jemnější, ale v závěru už se komora zmenší a tlumič přituhne. Taková vlastnost se hodí především u nižších zdvihů. Pokročilé konstrukce vzduchových tlumičů se dokážou pozitivním vlastnostem pružin přiblížit a přitom si zachovávají výhody vzduchu. Za takové už se ale nemálo připlácí.

Cena je nakonec tím největším vodítkem při výběru tlumiče. Z čím vyšší řady tlumič je, tím má propracovanější systém odtlumení, nastavení, odvodu tepla apod. To se ale projeví na jeho ceně. Z hlediska charakteristických vlastností ale vzduch a pružina mají své jednoznačné vlastnosti, které platí jak u zadních tlumičů, tak u vidlic.

Není pružina, jako pružina. Od levné nečekejte zázraky

U vidlic se ale ještě zastavme. Odpružené vidlice na nejlevnějších kolech využívají pružinu, což ale neznamená, že by to byly vhodné vidlice na sjezd či enduro. Pružina je konstrukčně jednodušší než pečlivě utěsněná vzduchová komora, rovněž je méně náročná na nastavování a údržbu, proto se do kategorie nejlevnějších kol více hodí.

Tip: Podívejte se na unikátní systém zadního odpružení kola Arbr RB2

Jenomže levné pružinové vidlice nešetří jen na pružícím elementu, ale také na tlumení a zbytku konstrukce. Jsou to tedy vidlice s nižším zdvihem a pevností kalkulovanou na rekreační využití. Nečekejte zde také žádné pokročilé olejové tlumení, bývá tu levnější řešení vzduchovým pístem či elastomerem. U těch úplně nejlevnějších tlumení třeba i úplně chybí, jen se pružina obalí větším množstvím vazeliny. Taková vidlice moc komfortu nenabídne.

Hodí se proto připlatit za vidlice se vzduchovým odpružením a olejovým tlumením. Ty se objevují na kolech s cenovkou od přibližně dvaceti tisíc korun výše. Umožní optimální nastavení na hmotnost jezdce a lépe splní svůj účel. S vyšší cenou se zvyšuje kvalita, komfort, preciznost, možnosti nastavení, pevnost a zdvih. V prémiové kategorii vidlic pro sjezd a enduro pak můžeme znovu narazit na pružiny, ovšem tentokrát už s adekvátní konstrukcí a další nutnou výbavou pro náročné nasazení. Takové vidlice jsou pochopitelně těžší, ale nabídnou lineární charakter pružení a trvalé vlastnosti.

Své zkušenosti jsem popsal také ve videu:

U většiny horských kol, ať už jen s předním odpružením, nebo celoodpružených, dnes najdete odpružení vzduchové. Pokud ale propadnete jízdě z kopce v náročnějším terénu, hodí se zauvažovat o přechodu na pružinu. Minimálně vzadu, protože tlumič je více než vidlice citlivější na zahřátí a tuhnutí při delší náročné zátěži. Získáte tak plavnější jízdu s lepší trakcí, ovšem na druhou stranu budete mít o půl kila těžší kolo.

Levným pružinovým řešením na kolech do 20 tisíc korun se naopak vyhněte, pokud se chcete věnovat agresivnějšímu stylu jízdy v terénu. Pružinové tlumení v tomto cenovém segmentu je určeno jen na rekreační využití. V terénu vám neposkytne potřebnou trakci a agresivnější jízdou poničíte nejen kolo, ale pravděpodobně i sebe.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..