Zprovoznit legální singletraily pro horská kola není jednoduché. V Novém Jičíně by mohli vyprávět

Zapálení bikeři z Nového Jičína dostali před čtyřmi roky nápad, že by v blízkém lese mohli vybudovat několik oficiálních singletrailů. Vyznavači horské cyklistiky už v oblasti tak jako tak jezdili po lesních cestách, terén je příhodný a nejedná se o území se zvláštní ochranou (CHKO, PR). Pro obyvatele Nového Jičína a okolí by to byla nová možnost volnočasového vyžití v přírodě,  navíc by to mohlo lokalitu turisticky oživit. Ale ani po čtyřech letech se záměr zatím nepodařilo uskutečnit.

Projekt Čertových stezek u Nového Jičína je ukázkou, že vytvořit v lese pár kilometrů přírodních stezek pro cyklisty nemusí být jednoduché. Když se někde sejde společná motivace a les je na pozemku města, které projekt přímo iniciuje, může být do roka hotovo (viz Šumperk nebo Boskovice), ale v případě větších projektů, na kterých není od počátku plná politická shoda a týkají se lesů různých majitelů, to zpravidla není nic jednoduchého.

Co obnáší vybudovat oficiální trailovou lokalitu

Les má dle zákona plnit vedle hospodářské i rekreační funkci. Singletraily pro horská kola jsou pro majitelé lesů prostředkem, jak této funkce nenásilnou formou dosáhnout, a tím například i získat dotaci na podporu rekreační funkce lesa od státu. V některých regionech Lesy ČR výstavbu singletrailů přímo podporují.

Záleží ale na oblasti, aktuálním turistickém provozu a také na konkrétních lidech. Někde může zafungovat model, že se majitelům lesa platí pronájem za využití místa pro stezku, ačkoli je to zpravidla vzhledem k neziskové povaze provozu singletrailů problém z hlediska financování. Ale je to jedna z možností, vždy záleží na domluvě.

Čertovy stezky (autor: Jiří Vičan, www.certovystezky.cz)

Kromě toho je častým sporem zodpovědnost. Když například bikerovi na oficiálním trailu spadne přes cestu seschlý strom a následkem pádu přes něj se těžce zraní, může z toho vzniknout právní nárok na odškodnění – kdo by ho ale měl platit? Majitel lesa, nebo provozovatel stezek? I takové věci se musí vyjasnit.

Oficiální vybudování singletrailů ovšem nezávisí jen na dohodě s majiteli lesa. Pokud byste chtěli jen shrábnout listí z povrchu a vyjezdit pěšinku, je situace o něco jednodušší, ale pokud zamýšlíte v zatáčce přihrnout trochu hlíny do klopenky, navršit terénní vlnku nebo z padlých stromů postavit dřevěnou lávku či skok, už je to problém, který vyžaduje další razítka, ať už od ochránců přírody nebo dokonce i stavebního úřadu (v případě větších terénních úprav).

Velmi důležité je ale získat podporu přímo v kraji, aby lidé sídlící v okolí neměli zkreslené představy a nebyli projektem zbytečně zaskočeni.  Pro dost lidí je jízda na kole po úzké lesní přírodní stezce stále něco nového a raději by cyklisty soustředili jen na vyasfaltované cyklostezky či silnice plné aut. Nutná je proto postupná edukace – stejně jako vynález pohorky zpřístupnil terény pěším turistům, umožňuje horské kolo pohyb v přírodě po nezpevněných cestách i cyklistům. A není to jen „zábava pro pár magorů“, ale pro širší veřejnost.

Vedle trailů i výletní okruhy

V Novém Jičíně si již prošli fází počátečního nepochopení a odmítavého postoje. Místní bikeři založili neziskový spolek Čertovy stezky z.s., v rámci kterého začali šířit osvětu, vypracovali projektovou dokumentaci a objasnili svůj záměr. Vše si financují sami z příspěvků na transparentním účtu, spolupracují se zástupci města i Lesů ČR a postupně se snaží zdolávat všechny byrokratické překážky. Přesto se po čtyřech letech stále na oficiálních trailech nejezdí.

Čertovy stezky
Čertovy stezky (autor: Jiří Vičan, www.certovystezky.cz)

Když už se podařilo dohodnout s městem a majiteli pozemků, vložil se do hry odbor životního prostředí, který se rozhodl požadovat biologické hodnocení projektu. To vzalo dost peněz a hlavně času. Způsobilost z hlediska ochrany přírody se řeší již druhým rokem, aktuálně už na úrovni několika jednotlivých druhů flóry.

Podobně zdlouhavé postupy nejsou výjimečné, zkrátka to není úplně jednoduché. V Novém Jičíně ovšem nelení a dělají alespoň to, co dělat mohou. Jeden z trailů, který leží na soukromém pozemku a majitelé výměnou za údržbu okolí neměli s provozem stezky problém, už se postupně buduje, vylepšuje a jezdí. Ačkoli ještě není úplně oficiální, je již tolerovaný (viz video níže). Samotný projekt Čertovy stezky jinak v počáteční fázi počítá se čtyřmi propojenými traily v celkové délce sedmi kilometrů a základním zázemím pro návštěvníky.

Že je o terénní cyklistiku v Novém Jičíně zájem dokazuje Veřejné fórum, v rámci kterého byly vybrány k realizaci některé projekty navržené veřejností. Mezi nimi je i vyznačení sítě přírodních cyklostezek s kulturními a přírodními zajímavostmi v okolí. Ty by se mohly se zábavnými úseky singletrailů skvěle doplňovat. Další novinky můžete sledovat na facebooku Čertových stezek.

Další informace o Čertových stezkách si můžete přečíst v dřívějším rozhovoru:

Čertovy stezky: Jak se staví bikerská brána Beskyd

3 komentáře


  1. Kdybys měl někdy opět cestu na dálný východ, dej vědět, můžu tě protáhnout tím nejlepším z Veřovických Vrchů.. 😉

    Odpovědět

    1. Ahoj shopaku, docela často se pohybuji po Veřovských vrších, chystáme tam i nějaké hrabání, tak bychom mohli spojit síly! Když budeš mít chuť, ozvi se – trcka.martin@post.cz

      Odpovědět

  2. Když jsem četl tu anabázi s budováním cyklotrasy tak si myslím že nejlepší se na to vysrat a vyjezdit si trasu jen tak pro několik přátel neoficiálně. Takto do toho každý lojza žvaní (vyjma soukromých majitelů pozemků). Hlavně ty darmožroutský uředníci. A ta pitomost, kdo bude zodpovědný když někomu spadne na palici strom! No kdo? Přeci ta trefená palice, neměl tam lízt a finíto. Tady v tom zkurveným státě se nevyplatí něco pro lidi dělat.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..