Test světel Fenix: výkonem překvapí na řidítkách i na čele

Vyjížďky na kole v tuto dobu často končí potmě. A leckdy i za sníženého světla začínají. Problém snadno vyřeší osvětlení a nabídka k tomuto účelu je obrovská. Vyzkoušel jsem, jestli má smysl si za světla trochu připlatit a požadovat větší světelný výkon. Konkrétně s cyklosvítilnou Fenix BC30R a čelovkou Fenix HM51R Ruby.

Sám výjezdy na kole potmě nevyhledávám a vozím proto jen taková základní světla, která mi zajistí, že jsem dobře vidět na silnici a ani na potemnělé pěšině se neztratím. Zkrátka abych bezpečně dojel domů, když se nestihnu vrátit do soumraku. Jenže taková světla se nehodí, pokud chcete jet naplno, to chce něco víc.

Když už vyrážím po setmění, beru si svou čelovku Fenix HL50, kterou snadno natáhnu i přes přilbu. Čelovka mi vyhovuje – svítí, kam se podívám, a je univerzálně použitelná třeba i na zimní běžecký trénink. A ačkoli je už trochu dražší, poměr cena/výkon má skvělý.

Neodolal jsem teď možnosti vyzkoušet nový model HM51R Ruby a půjčil jsem si k tomu i nejvýkonnější cyklosvítilnu BC30R. Ta se totiž chlubí ohromným světelným výkonem 1800 lumenů. Na výsledek se můžete podívat na videu výše, vše podstatné bude i dále v textu.

Čelovka Fenix HM51R Ruby

Nová čelovka kompaktních rozměrů, která dává světelný tok 500 lumenů, dosvítí až na 85 metrů a je přitom velmi malá a lehká. Váží jen 77 gramů. Napájí se z vnitřního akumulátoru, který se nabíjí přímo v čelovce skrze konektor microUSB. V případě nouze ho lze nahradit běžnou baterií typu CR123A.

Fenix HM51R Ruby
Fenix HM51R Ruby

V praxi se čelovka ukázala jako robustní a odolná, tělo má totiž z hliníkové slitiny. Samozřejmostí je i vodotěsnost, a to včetně ponoru do dvou metrů.

Samotnou svítilnu lze z pásku odepnout a používat i samostatně, pak oceníte magnet na jedné ze stran, který umožní snadně přichycení svítilny na cokoli kovového.

Fenix HM51R Ruby
Obsah balení

Na hlavový pásek je svítilna uchycena pryžovým úchytem. Je to triviální řešení, ale plně funkční. Svítilnu lze snadno vyjmout nebo natáčet do požadovaného směru, pryžový držák přitom nijak netlačí do čela. Sám výrobce si je ale zjevně vědom, že by se při častém vyjímání mohl úchyt poškodit, a tak do balení přibalil pro jistotu ještě jeden. Na svítilnu je mimochodem pět let záruka.

Světelný výkon je na tak malou svítilnu obdivuhodný. Světlo je přitom příjemně rozptýleno do stran a není zde efekt jednoho silně osvětleného „fleku“. Na druhou stranu, pro některé účely by se více soustředěný kužel světla mohl hodit, jinou charakteristiku optiky však nastavit nelze. Na kolo je každopádně vhodnější světlo více rozptýlené.

Světelný tok 500 lumenů umožní i celkem svižnou jízdu tmavým terénem. Teoretický dosvit je až 85 metrů, což se v reálu těžko ověřuje, ale stačí to na jízdu běžnou rychlostí za předpokladu, že terén už z dřívějška znáte a soustředíte se jen na možné překážky v cestě. Při rychlejších sjezdech už se ale dostavuje nejistota a musel jsem jet pomaleji než bych jel za světla.

Fenix HM51R Ruby
Čelovka na přilbě

Je škoda, že v plném výkonu svítilna vydrží svítit jen něco přes hodinu. Při té hmotnosti se ale není čemu divit, více energie už se do ní nevešlo. Na večerní dojezd nebo krátkou vyjížďku to ale stačí, hlavně je zde možnost výkon snížit na 150 lumenů, kdy stále ještě uvidíte a budete docela dobře vidět i na silnici. Pak se výdrž natáhne na necelé tři hodiny. Výkon lze snížit ještě i na 30 nebo 3 lumeny, ale to už je vhodné leda tak na dojití pěšky.

Fenix HM51R Ruby
Akumulátor

Může se hodit, že svítilna má kromě hlavní diody LED Cree XP-G3 integrované ještě dvě menší červené, které mohou posloužit jako „blikačka“, když si čelovku nasadíte směrem dozadu. Vše se přitom pohodlně ovládá jedním tlačítkem, které snadno nahmátnete – delší stisk aktivuje hlavní světlo, krátké stisky pak přepínají režimy a rychlý „dvojklik“ aktivuje režim červeného světla, kde lze dále přepínat blikání, trvalé svícení nebo signál SOS.

Čelovka se prodává za 1 699 Kč.

Cyklosvítilna Fenix BC30R

Čelovka se sice na kole jevila jako docela dobře použitelná, ale pak jsem si na řidítka nasadil svítilnu BC30R a žasl. Lesní cesta se rázem prosvítí mnohem dál a díky příjemně rozptýlenému světlu i do stran. Člověk má pocit jistoty, který dovoluje řítit se po lesním trailu plnou rychlostí. Dojem podporuje i fakt, že je světlo na poměry LED svítilen příjemně teplé a přirozené.

Fenix BC30R
Dvojice výkonných diod

Svítilna má hned dvojici výkonných diod LED Cree XM-L2 U2 a poskytuje výkon 1800 lm. Pro vás je to asi jen těžko představitelné číslo, stejně jako jsem to ještě před pár dny vnímal sám. Ale teď už k němu mám přiřazený reálný obraz osvětleného lesa. Vidět to napoprvé je skutečně ohromující.

Fenix aktuálně nabízí dvě verze této dvoudiodové svítilny – starší model BC30 bez informačního displeje a BC30R s displejem. Já měl zapůjčenu verzi s displejem, která má už rovnou integrovaný akumulátor a více hledí na výdrž – na displeji přímo vidíte, kolik času můžete ještě v daném režimu svítit a také výkonnostní režimy jsou trochu níže posazeny, než jak to je u modelu bez displeje. Ve videu výše jsem bohužel tyto hodnoty trochu prohodil, ale naštěstí se až tak moc neliší. Maximem pro oba modely je každopádně 1800 lumenů.

Fenix BC30R
Na displeji uvidíte, jak dlouho ještě vydrží

Bohužel, plný světelný výkon je dostupný jen krátkodobě. Na displeji začne odpočet dvaceti sekund a pak je potřeba chvilku vydechnout. Diody se totiž silně zahřívají a trvalé svícení tímto výkonem by je mohlo poškodit. Je to ale chytře vyřešeno dálkovým ovládáním – tlačítko od svítilny si můžete připevnit a řidítka tak, abyste na něj dosáhli palcem a plný výkon si operativně dávkovat.

Fenix BC30R
Dálkové ovládání pod palcem

Dlouhodobě svítilna umožní svítit na hladině 1000 lm (verze bez displeje 1200 lm) a i to je velmi luxusní světelný výkon. Ten dokáže poskytovat 2,6 hodiny. Stále solidně použitelných 400 lm svítilna dodá až na sedm hodin a další úsporné režimy tuto dobu dále prodlužují. 50 lm si můžete dopřávat 36 hodin. Kromě toho dokáže svítilna i blikat intenzitou 150 lm.

Uvnitř jsou akumulátory s kapacitou 5200 mAh, které se nabíjejí přímo ve svítilně skrze konektor micro-USB. Tím se připojuje i dálkové ovládání. Konektor je zajištěn tak, že zůstává i s připojeným kabelem vodotěsný, stejně jako zbytek svítilny. Ta je jinak velmi robustní, vyrobená z hliníkové slitiny.

Fenix BC30R
S úchytem se snadno manipuluje

Velikost akumulátorů se projevila na hmotnosti, která činí 222 g. Ke svítilně proto dostanete solidní držák na řidítka. Nemusíte ho mít na nich trvale, úchyt umožňuje snadné připevnění i bez šroubováku či imbusu.

Svítilna se prodává za 3 499 Kč. Starší verze bez displeje je sice levnější a prodává se za 2 899 Kč, ale pozor! Je dodávána bez akumulátorů a ty poté nelze přímo v čelovce dobíjet. Jednoznačně výhodnější koupí je proto testovaný model

Světla k testu poskytl Kronium.cz

5 komentářů


  1. Oprav si na konci tu celovku, tam patří asi svitilna na řídítka.

    Odpovědět

  2. Ahoj, díky za test. Nechci vrtat, ale to že má starší verze výměnné akumulátory bych nepovažoval automaticky za nevýhodu. Resp. že nová verze je „jednoznačně výhodnější koupí“. Záleží dost na použití, ale pokud chci na delší akce dlouhou výdrž nebo vysoký výkon po delší dobu, tak prostě přibalím další Li-ionky a jsem v klidu.

    Chápu, že to lze řešit powerbankou, ale ideální to není. Navíc si můžu koupit třeba Panasonicy s 3400mAh a k nim různě rychlou nabíječku na různý počet akumulátorů, dle potřeby.

    Např.
    https://www.fasttech.com/products/1420/10001980/1141100-panasonic-ncr18650b-rechargeable-3400mah-3-7v

    https://www.fasttech.com/products/1421/10001919/1137904

    Odpovědět

  3. Chtělo by to test pořádných bad boys od LedLenser 🙂

    Odpovědět

    1. Ledlenser nemá na kolo nic co by se tomu výkonem a funkcemi alespoň vzdáleně blížilo…

      Odpovědět

  4. Já už mám asi týden objednaný světlo Blackburn Countdown 1600 s max. výkonem 1,2 hod trvale, a jsem zvědav až ho vyzkouším hlavně teď kdy se vracím po lesích už za tmy. Zatím používám dvě 200 lumenový a dobrý, ale pro rychlou jízdu jsem raději zainvestoval. Je to lepší něž mít rozbitou hubu a kolo.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.