Jak umýt kolo: praktické tipy na rychlou očistu biku

Očista kola není žádná velká věda, ale je fakt, že na pár věcí by se mělo dbát. Vše podstatné se dozvíte ve videu:

Předně zapomeňte na wapku. Ta má extrémně silný proud vody, díky kterému jde sice bláto pěkně dolů, ale voda pod tlakem může vniknou do ložiskových pouzder a je zle. Wapku můžete použít na odstranění největších nánosů bláta z trubek a plášťů, ale dávejte přitom pozor, ať proudem vody nezamíříte proti středu, nábojům nebo čepům. S dobrým zapouzdřením a mazivem sice odolají vlhkosti či dešti, ale na tlak vody z wapky stavěné nejsou. Voda pak v ložiscích rozbují rez, případně s sebou vezme i jemný prach a je zle.

Používáte-li hadici, stačí menší proud vody, případně jen kbelík a smetáček. Vodu používejte ideálně o teplotě okolí, eliminujete tím riziko vzlínání vody za těsnění kvůli rozdílné reakci materiálů na prudkou změnu teploty.

Opláchněte nejprve největší špínu a pak se vrhněte na detaily. Kde je mastnota, stříkněte odmašťovač (Cyklostar) a nechte chvíli působit. Poté už je to záležitost různých čistících nástrojů – hodí se smeták s hustými štětinami na rám a velké části, štětka na vymývání lahví na drobnější zákoutí a zubní kartáček na ty nejmenší detaily. Pochopitelně existují i specializované nástroje.

Vždy dbejte na to, ať vodu nedostanete někam do ložisek. Pak by rychle dosloužily a musely by se vyměnit. To znamená například netočit středem, když na něj zrovna míříte vodou a snažíte se kartáčem vydrhnout okolí.

Zvláštní péči si zaslouží řetěz, který je vhodné sundat. Máte-li rychlospojku, jde to snadno. Poté se vám budou daleko lépe čistit i převodníky a přesmykač. Samotný řetěz můžete naložit do odmašťovače, a to třeba i agresivnějšího, jako je benzín. Všechna mastnota krásně povolí, kartáčkem můžete dílo dokonat a poté hadrem vysušit. V takovém případě pak bude řetěz vyžadovat obzvlášť pečlivé mazání, ale bude pak jak nový.

Další zajímavé detaily jsou zmíněné ve videu výše. Na konci nezapomeňte kolo vysušit a vše potřebné namazat. Řetěz speciálním mazáním do sucha či mokra, jak je zrovna potřeba, vidlici, tlumič, případně teleskopickou sedlovku silikonovým olejem. Zapouzdřená ložiska v nábojích a středu vnější mazání nevyžadují.

A co když nemáte k dispozici dostatek vody a mycí nástroje? Já to často řeším, když potřebuji kolo hodit po vyjížďce do auta a převézt ho domů. Pokud je v lese bláto, dám si do kufru jednu PETku vody a na základní očistu pohodlně vystačí. Podívejte se, jak na to:

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..