Ostatní články

Jak umýt kolo: praktické tipy na rychlou očistu biku

Očista kola není žádná velká věda, ale je fakt, že na pár věcí by se mělo dbát. Vše podstatné se dozvíte ve videu:

Předně raději zapomeňte na wapku. Ta má extrémně silný proud vody, díky kterému jde sice bláto pěkně dolů, ale voda pod tlakem může vniknou do ložiskových pouzder a je zle. Wapku můžete použít na odstranění největších nánosů bláta z trubek a plášťů, ale dávejte přitom pozor, ať proudem vody nezamíříte proti středu, nábojům nebo čepům. S dobrým zapouzdřením a mazivem sice vodě dobře odolávají, ale ale na tlak vody z wapky stavěné nejsou a riziko vniku dovnitř je poměrně vysoké. Voda pak v ložiscích rozbují rez, případně s sebou vezme i jemný prach a je zle.

Používáte-li hadici, stačí menší proud vody, případně jen kbelík a smetáček. Vodu používejte ideálně o teplotě okolí, eliminujete tím riziko vzlínání vody za těsnění kvůli rozdílné reakci materiálů na prudkou změnu teploty.

Opláchněte nejprve největší špínu a pak se vrhněte na detaily. Kde je mastnota, stříkněte odmašťovač a nechte chvíli působit. Poté už je to záležitost různých čistících nástrojů – hodí se smeták s hustými štětinami na rám a velké části, štětka na vymývání lahví na drobnější zákoutí a zubní kartáček na ty nejmenší detaily. Pochopitelně existují i specializované nástroje.

Zvláštní péči si zaslouží řetěz a pastorky. Na ně použijte silnější, koncentrovanější odmašťovač. Buď jej můžete nanést rozprašovačem formou pěny a kartáčkem vydrhnout, anebo využijte sprej a tlak trysky navíc špínu ven přímo vyžene. Je to pohodlnější a efektivnější, ale spotřeba odmašťovače je větší. Naopak nejšetrnější je pořídit lahev s koncentrátem a vždy jen trochu nalít do pračky řetězu, pokud ji máte.

Pokud máte řetěz silně zašpiněný, doporučuji jej z kola sundat, vložit do vhodné nádoby a odmašťovačem jej zalít. Mastnota a špína po čase pěkně povolí, kartáčkem ji dostanete i z útrob řetězu a ten po vytažení a usušení bude jako nový.

Další zajímavé detaily jsou zmíněné ve videu výše. Na konci nezapomeňte kolo vysušit a vše potřebné namazat. Řetěz speciálním mazáním do sucha či mokra, jak je zrovna potřeba, vidlici, tlumič, případně teleskopickou sedlovku silikonovým olejem. Zapouzdřená ložiska v nábojích a středu vnější mazání nevyžadují, tam se mazivo kontroluje jen jednou za čas a vyžaduje to servisní zásah.

A co když nemáte k dispozici dostatek vody a mycí nástroje? Já to často řeším, když potřebuji kolo hodit po vyjížďce do auta a převézt ho domů. Pokud je v lese bláto, dám si do kufru jednu PETku vody a na základní očistu pohodlně vystačí. Podívejte se, jak na to:

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

Jeden myslel na “Jak umýt kolo: praktické tipy na rychlou očistu biku

  • Ahoj, chtěl bych se zeptat jestli bys nemohl natočit video z Libereckého bikeparku pod Ještědem na YouTube.

    Pokud bys chtěl tak ve Vratislavicích nad Nisou máme na kopci jménem Císařův Kámen několik neoficiálních trailů. Není tam lanovka.

    Prosím Odepiš.

    Matěj

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *