Jak umýt kolo: praktické tipy na rychlou očistu biku
Očista kola není žádná velká věda, ale je fakt, že na pár věcí by se mělo dbát. Vše podstatné se dozvíte ve videu:
Předně raději zapomeňte na wapku. Ta má extrémně silný proud vody, díky kterému jde sice bláto pěkně dolů, ale voda pod tlakem může vniknou do ložiskových pouzder a je zle. Wapku můžete použít na odstranění největších nánosů bláta z trubek a plášťů, ale dávejte přitom pozor, ať proudem vody nezamíříte proti středu, nábojům nebo čepům. S dobrým zapouzdřením a mazivem sice vodě dobře odolávají, ale ale na tlak vody z wapky stavěné nejsou a riziko vniku dovnitř je poměrně vysoké. Voda pak v ložiscích rozbují rez, případně s sebou vezme i jemný prach a je zle.
Používáte-li hadici, stačí menší proud vody, případně jen kbelík a smetáček. Vodu používejte ideálně o teplotě okolí, eliminujete tím riziko vzlínání vody za těsnění kvůli rozdílné reakci materiálů na prudkou změnu teploty.
Opláchněte nejprve největší špínu a pak se vrhněte na detaily. Kde je mastnota, stříkněte odmašťovač a nechte chvíli působit. Poté už je to záležitost různých čistících nástrojů – hodí se smeták s hustými štětinami na rám a velké části, štětka na vymývání lahví na drobnější zákoutí a zubní kartáček na ty nejmenší detaily. Pochopitelně existují i specializované nástroje.
Zvláštní péči si zaslouží řetěz a pastorky. Na ně použijte silnější, koncentrovanější odmašťovač. Buď jej můžete nanést rozprašovačem formou pěny a kartáčkem vydrhnout, anebo využijte sprej a tlak trysky navíc špínu ven přímo vyžene. Je to pohodlnější a efektivnější, ale spotřeba odmašťovače je větší. Naopak nejšetrnější je pořídit lahev s koncentrátem a vždy jen trochu nalít do pračky řetězu, pokud ji máte.
Pokud máte řetěz silně zašpiněný, doporučuji jej z kola sundat, vložit do vhodné nádoby a odmašťovačem jej zalít. Mastnota a špína po čase pěkně povolí, kartáčkem ji dostanete i z útrob řetězu a ten po vytažení a usušení bude jako nový.
Další zajímavé detaily jsou zmíněné ve videu výše. Na konci nezapomeňte kolo vysušit a vše potřebné namazat. Řetěz speciálním mazáním do sucha či mokra, jak je zrovna potřeba, vidlici, tlumič, případně teleskopickou sedlovku silikonovým olejem. Zapouzdřená ložiska v nábojích a středu vnější mazání nevyžadují, tam se mazivo kontroluje jen jednou za čas a vyžaduje to servisní zásah.
A co když nemáte k dispozici dostatek vody a mycí nástroje? Já to často řeším, když potřebuji kolo hodit po vyjížďce do auta a převézt ho domů. Pokud je v lese bláto, dám si do kufru jednu PETku vody a na základní očistu pohodlně vystačí. Podívejte se, jak na to:
Ahoj, chtěl bych se zeptat jestli bys nemohl natočit video z Libereckého bikeparku pod Ještědem na YouTube.
Pokud bys chtěl tak ve Vratislavicích nad Nisou máme na kopci jménem Císařův Kámen několik neoficiálních trailů. Není tam lanovka.
Prosím Odepiš.
Matěj