Jak umýt kolo: praktické tipy na rychlou očistu biku

Očista kola není žádná velká věda, ale je fakt, že na pár věcí by se mělo dbát. Vše podstatné se dozvíte ve videu:

Předně zapomeňte na wapku. Ta má extrémně silný proud vody, díky kterému jde sice bláto pěkně dolů, ale voda pod tlakem může vniknou do ložiskových pouzder a je zle. Wapku můžete použít na odstranění největších nánosů bláta z trubek a plášťů, ale dávejte přitom pozor, ať proudem vody nezamíříte proti středu, nábojům nebo čepům. S dobrým zapouzdřením a mazivem sice odolají vlhkosti či dešti, ale na tlak vody z wapky stavěné nejsou. Voda pak v ložiscích rozbují rez, případně s sebou vezme i jemný prach a je zle.

Používáte-li hadici, stačí menší proud vody, případně jen kbelík a smetáček. Vodu používejte ideálně o teplotě okolí, eliminujete tím riziko vzlínání vody za těsnění kvůli rozdílné reakci materiálů na prudkou změnu teploty.

Opláchněte nejprve největší špínu a pak se vrhněte na detaily. Kde je mastnota, stříkněte odmašťovač (Cyklostar) a nechte chvíli působit. Poté už je to záležitost různých čistících nástrojů – hodí se smeták s hustými štětinami na rám a velké části, štětka na vymývání lahví na drobnější zákoutí a zubní kartáček na ty nejmenší detaily. Pochopitelně existují i specializované nástroje.

Vždy dbejte na to, ať vodu nedostanete někam do ložisek. Pak by rychle dosloužily a musely by se vyměnit. To znamená například netočit středem, když na něj zrovna míříte vodou a snažíte se kartáčem vydrhnout okolí.

Zvláštní péči si zaslouží řetěz, který je vhodné sundat. Máte-li rychlospojku, jde to snadno. Poté se vám budou daleko lépe čistit i převodníky a přesmykač. Samotný řetěz můžete naložit do odmašťovače, a to třeba i agresivnějšího, jako je benzín. Všechna mastnota krásně povolí, kartáčkem můžete dílo dokonat a poté hadrem vysušit. V takovém případě pak bude řetěz vyžadovat obzvlášť pečlivé mazání, ale bude pak jak nový.

Další zajímavé detaily jsou zmíněné ve videu výše. Na konci nezapomeňte kolo vysušit a vše potřebné namazat. Řetěz speciálním mazáním do sucha či mokra, jak je zrovna potřeba, vidlici, tlumič, případně teleskopickou sedlovku silikonovým olejem. Zapouzdřená ložiska v nábojích a středu vnější mazání nevyžadují.

A co když nemáte k dispozici dostatek vody a mycí nástroje? Já to často řeším, když potřebuji kolo hodit po vyjížďce do auta a převézt ho domů. Pokud je v lese bláto, dám si do kufru jednu PETku vody a na základní očistu pohodlně vystačí. Podívejte se, jak na to:

 

1 komentář


  1. Ahoj, chtěl bych se zeptat jestli bys nemohl natočit video z Libereckého bikeparku pod Ještědem na YouTube.

    Pokud bys chtěl tak ve Vratislavicích nad Nisou máme na kopci jménem Císařův Kámen několik neoficiálních trailů. Není tam lanovka.

    Prosím Odepiš.

    Matěj

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *