Geometrie rámu kola: co byste měli vědět

Rám je nejdůležitější součást kola a měl by být tím prvním, podle čeho si vybíráte nové kolo. Je proto dobré se vyznat v geometrii rámů kol, protože díky tomu hned odhadnete, zda vám kolo sedne a jak se bude chovat. Všechno důležité se o geometrii rámů kol dozvíte ve videu:

Geometrii rámů jednotlivých modelů uvádí každý dobrý výrobce kol na webu, všímejte si následujících parametrů.

Rozvor

Vzdálenost mezi středy předního a zadního kola. Obecně platí, že kratší rozvor mají hravější a mrštnější biky a ty s delším rozvorem jsou naopak stabilnější a budete se s ním cítit lépe ve vyšších rychlostech. Jenže to nemusí platit vždy a nakonec nemá samotný rozvor moc smysl řešit. On totiž tak nějak vyplyne z ostatních parametrů, které určují charakter kola konkrétněji. Viz dále.

Rozvor

Délka horní rámové trubky

Horní rámová trubka bývá často různě zalomená, proto se počítá s její tzv. efektivní délkou, což je vodorovná vzdálenost od bodu, kde se protíná horní rámová trubka s hlavovou trubkou, do bodu, kde ta vodorovná přímka protne sedlovou trubku. Je to zhruba vzdálenost sedla a úchytu představce. Někdo to proto bere jako důležitý rozměr pro stanovení délky rámu a jak na něm budete natažení. To ano, ale podobně jako rozvor není tento rozměr samostatně moc vypovídající.

horní rámová trubka - geometrie ramu

Reach

Tohle je ten správný rozměr, podle kterého byste měli určovat délku rámu vhodnou pro vaši postavu a styl jízdy. Je to vodorovná vzdálenost středu kola a horního konce hlavové trubky. Čím kratší, tím pohodlnější a vzpřímenější posez.

reach - geometrie ramu

Stack

Na Reach je úzce navázaný rozměr zvaný Stack, což je zase vertikální vzdálenost stejných bodů jako Reach, tedy středu a horního konce hlavové trubky. Stack a Reach jsou základní rozměry popisující velikost rámu. Určují prostor, který vám rám dává. A pokud vybíráte vhodnou velikost nového kola, nepoutejte se slepě jen na označení S, M, L, XL, ale srovnejte právě Stack a Reach. Kromě velikosti vám dají informaci i o proporcích.

stack - geometrie ramu

Úhel sedlové trubky

Náklon sedlové trubky ovlivňuje to, jak se nám na kole bude šlapat. Čím je strmější, tím efektivnější bude záběr, naopak čím víc bude skloněný dozadu, tím víc budete mít nohy jakoby před sebe, těžištěm se posunute více dozadu a rám vám dovolí zkrátit reach a navýšit stack. To nahrává vzpřímenějšímu posezu a více skloněným vidlicím s delším zdvihem. Do kopce to moc pohodlné nebude, ale z kopce paráda. Naopak vyznavači XC budou chtít raději strmější úhel, těžiště víc dopředu a níž řídítka, tedy nižší stack. Skutečný úhel sedlové trubky je často jiný než ten, se kterým by se mělo počítat – tedy v pomyslené sedlovce vedené od středu. Nakonec si s tím ale moc hlavu dělat nemusíte, protože úhel sedlové trubky víceméně koresponduje s úhlem trubky hlavové – na ten se tedy zaměřte, tam už je vše jasné.

úhel sedlové trubky

Úhel hlavové trubky

Úhel hlavové trubky určuje sklon vidlice, což má velmi silný vliv na obratnost a stabilitu kola. Čím víc bude vidlice jakoby kolmo k zemi, tím bude kolo ovladatelnější, mrštnější, ale také mnohem nervóznější ve vyšších rychlostech a na nerovném povrchu. Více předkloněná vidlice funguje přesně naopak. Sjezdová kola proto mají vidlici skloněnou v úhlu 60-65 stupňů, u trailbiků to je 65-68° a XC kola mají úhel 68 stupňů a víc.

Úhel hlavové trubky

Offset

Když ze středu předního kola spustíte pomyslnou svislici na zem a k zemskému povrchu pomyslně prodloužíte i vidlici, tak vzdálenost těchto dvou průsečíků se zemí vymezuje tzv. stopu. A právě stopa je ve jádru tím klíčovým rozměrem, který nám určuje to, jak bude kolo zatáčivé či naopak stabilní. Délku stopy ovlivňuje hlavně úhel hlavové trubky, ale nejen ten. Když třeba zvětšíte průměr kola, zvětší se i stopa. A do hry ještě vstupuje takzvaný offset, který určuje předsazení středu kola oproti ose hlavové trubky. A ten nám velikost stopy pochopitelně silně ovlivní.

Offset - geometrie ramu

Právě offsetem se dá efekt větších kol kompenzovat a 29palcové vidlice proto mají offset větší. Pro 27palcová a 29palcová kola jsou víceméně standardizované velikosti offsetu, ale výrobci kol už do něj začínají rýpat a nechávajíc si dělat vidlice na míru s nestandardními offsety. Proto je dobré tento parametr začít pozorněji sledovat.

BB drop

Čím níž bude střed, tím se budete na kole cítit jistěji, líp se vám bude držet rovnováha a kolo vám přijde agilnější. Je ale jasné, že středem nemůžeme jít nijak extrémně nízko, protože musí zbýt dostatek místa na protáčení klik a u odpružených kol navíc dostatek prostoru na propružení. Dále je výška středu ovlivněna průměrem kol. Proto se k posuzování tohoto parametru používá rozměr označovaný jako Bottom bracket drop, neboli BB drop. Je to vzdálenost osy středu od spojnice os přední a zadní náby. Čím větší BB drop, tím je střed níž a líp se pojede, ale o to častěji budete škrtat pedálem o zem. Chce to tedy vhodný kompromis.

BB drop - geometrie ramu

Délka zadní stavby

Říká se také délka řetězové vzpěry. Je to vzdálenost mezi osou středu a osou náby zadního kola. Čím kratší, tím hravější kolo, se kterým se vám bude snadněji skákat bunny hop, jezdit po zadním v manuálu, nebo agresivněji stříhat klopené zatáčky. Naopak s delší stavbou si prodloužíte rozvor, kolo bude stabilnější a lépe se vám sním bude jezdit jak rovně z kopce, tak ale i do kopce, protože se můžete do zadního kola více opřít. Hodí se to zejména v prudších a techničtějších výjezdech.

Délka zadní stavby

5 základních parametrů

To je základ o geometrii kola. Velikost rámu a vzpřímenost posezu určují především Reach a Stack, charakter kola při jízdě pak zejména úhel hlavové trubky, BB drop a délka zadní stavby. Těchto pět rozměrů si vždy zapište, jak pro svoje kolo, tak pro každé, které vyzkoušíte, ať už od kamarádů nebo na různých testovačkách. Tak postupně zjistíte, jaká geometrie by vám nejvíc sedla a na jakou se zaměřit při výběru vašeho příštího kola.

1 komentář


  1. Dobrý den, shlédl jsem Váše skvělé video k tématu geometrie rámu, příznám se však, že o mnoho moudřejší nejsem. Delší dobu vybírám nové kolo a přemýšlím o tomto: https://www.quintbike.cz/36-quint-prototype

    Vyhovuje mi pevná přední vidlice, rám hodlám osadit spíše nějakým gravelovými koly, protože v náročném terénu už ve svém věku moc nejezdím. Taky mi jde o pokud možno vzpřímený a pohodlný posed.

    Chtěl bych se zeptat na Váš názor na geometrii tohoto mtb rámu. Samozřejmě se budu ptát i prodejce, ale zajímal by mne nezávislý pohled.

    Děkuji

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..