Jak a čím správně mazat kolo, aby dobře sloužilo

Mezi základní domácí údržbu jízdního kola patří mazání. Jestli má kolo spolehlivě sloužit, potřebuje pravidelné promazávání a obzvlášť to platí u horských kol, se kterými se jezdí v terénu. Při pravidelné mazání se přitom stačí soustředit na dvě věci – na řetěz a teleskopické prvky.

Než se do mazání pustíte, tak místa určená k mazání důkladně očistěte. To znamená použít například pračku na řetěz, odmastit ho a zbavit mastné špíny. Jakmile bude čistý řetěz, pusťte se do očisty teleskopických prvků, které na kole máte – vidlice, tlumiče, případně teleskopické sedlovky. Znamená to zbavit bláta či prachu odhalenou kluznou plochu a pak také těsnící pryžový kroužek vnější části a jeho okolí.

Jakmile je čisto, můžete se pustit do mazání. Budou k tomu potřeba speciální, k tomu určená maziva, která seženete v cykloobchodě. Používat na všechno světoznámé univerzální mazivo ve spreji WD-40 není moudré,  kolu tím spíš ublížíte.

Na oleji záleží

Na řetěz to chce olej, který bude dobře vzlínat mezi jednotlivé články. Hustší olej do mokra je odolnější a na řetězu přečká i déšť či brod potokem, jenže se pak na něj více chytá prach. Oleje určené do sucha prach nepřitahují, jenže na řetězu moc dlouho nevydrží. Volte tedy olej před vyjížďkou podle aktuálních podmínek, anebo jednoduše používejte kompromisní univerzální mazivo na řetězy. Je jich spousta značek a zpravidla jsou v praktickém menším balení s kapátkem, případně ve spreji. Já používám BikeWorkx.

Na teleskopické prvky aplikujte výhradě silikonový olej. Ten je šetrný k pryžovým těsněním, kterým byste jinými typy maziv mohli i ublížit. Prodává se ve spreji.

Mazání řetězu provádějte nejlépe kapátkem tak, že postupně namažete každý spoj. Můžete si práci urychlit tím, že se souvislým stiskem kapátkem po řetězu přejedete. Budiž, ale postupným kapáním namažete důkladněji a ještě přitom spotřebujete méně oleje. Olej nechte krátce zatéct mezi styčné plochy jednotlivých článků a pak hned otřete čistým suchým hadrem. Řetěz nechceme mít mastný zvenku, cílem je namazat vnitřní spoje článků.

Po namazání řetězu otřete místa, kde aplikovaný olej ulpěl, tedy pastorek, převodník a také rolničky přehazovačky. Tím zamezíte tomu, aby se na daná místa usazoval prach a začal zde tvořit onu hustou černou mazlavou hmotu.

Vidlici, tlumič či teleskopickou sedlovku namažte silikonovým olejem jednoduše tak, že ho stříknete na vnitřní kluznou plochu v oblasti těsnícího kroužku. Pak několikrát propružte, aby se tenký olejový film dostal i pod něj. To je kýžený cíl, zbytek oleje z okolí setřete suchým hadrem.

Nenechávejte zbytečně olej na povrchu řetězu či vnitřních nohou vidlice. Bude silně přitahovat drobné částečky prachu a společně pak začnou vytvářet brusnou pastu, která může způsobit rychlejší opotřebení a špatnou funkčnost.

Vše je názorně ukázáno a podrobněji objasněno ve videu výše.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.