Bike tuning: Co přinese výměna ráfků a nábojů
Jednu ze zásadních proměn horského kola přinese výměna zapletených kol, to znamená ráfků i nábojů. Těšit se můžete na lepší jízdní vlastnosti, vyšší odolnost a vyhrát si můžete i s vizuální stránkou. Takhle jsem se do toho pustil já.
Na svém kole jsem se rozhodl nahradit původní ráfky osvědčenými ráfky Spank 359, které už jsem měl vyzkoušené z předchozího kola. Zaplést jsem je nechal na náboje Spank HEX J-Type, které už se mi také osvědčily, a tak to byla sázka na jistotu. Cílem bylo zajistit tuhá a odolná zapletená kola, která snesou celosezónní zátěž i v drsnějších enduro terénech a bikeparcích.
Když už jsem se do změny pouštěl, dbal jsem i na vizuální stránku. Spank totiž nabízí více barev svých produktů, a tak začalo rozmýšlení. Na svém novém kole mám temně fialový lesklý lak, který je velmi blízko fialovému eloxu a ten je u Spanku k dispozici. Nebude to už moc fialové? Nemám zvolit raději jinou barvu do kontrastu? Nakonec jsem vsadil na sladění do fialova a nelituju, kolo vypadá skvěle.
Ale hlavně také skvěle funguje. Už z předchozího kola jsem věděl, že tyto ráfky něco snesou a pokud je kolo správně zapletené, zůstává perfektně tuhé. Loni jsem jezdil na mulletu a vzadu jsem měl 27,5″ kolo, které je z principu tužší, protože má kratší dráty. Letos už jezdím na plné 29″, ale větší zadní kolo se ani při razantních průjezdech klopenými zatáčkami nijak neprojevuje. Ráfek drží a nekroutí se.
Také mi vyhovuje odolnost těchto ráfků. I na rozbitých tratích drží, i když to párkrát „cinkne“. Sice k tomu nedochází často a tyto nové ráfky zatím neměly „tu čest“, ale loni jsem na stejných pár kamenů potkal a obešlo se to bez následků. Jezdím přitom jen vyztužené enduro pláště od WTB, ovšem bez vložek. Samozřejmě v bezdušovém provedení.
Náboje bez odporu a nutné údržby
Jednou ze silných motivací pro změnu byly i náboje. Mé nové kolo je od výroby osazeno dobrými náboji od Shimana z řady SLX. Fungují dobře, ale buď vyžadují průběžnou kontrolu, nebo jim dávám zabrat víc než na co jsou dimenzované. Už jsem je měl i na předchozích kolech a občas se mi stalo, že se povolily v kónusech. Bohužel mě to potkalo už i u nového kola, a to ve Finale Ligure, kde jsem pak na trailu musel řešit, jak zadní náboj bez potřebného nářadí alespoň na dojezd dotáhnout. Proto došlo na výměnu.
Náboje Spank HEX J-Type mají integrovaná průmyslová ložiska, a to navíc se skvělým zatěsněním. Už loni jsem byl z těchto nábojů nadšený a věřím, že nezklamou ani letos. Ložiska mají jen minimální odpor a pokud kolo naprázdno roztočíte, bude se točit ještě hoooodně dlouho. A co hlavně, takhle hladce se protáčí nejen na začátku sezony, ale i na jejím konci. I když kolo během sezony projde několikrát blátivým mordorem nebo naopak odolává nánosům prachu, do nábojů se nedostane nic.
Výhoda nábojů HEX J-Type také je, že ten zadní umožňuje montáž libovolného ořechu a jeho výměnu bez nutnosti přeplétání kola. To mi umožnilo pustit se do experimentování. Původně na kole byla kazeta od Shimana na ořech Microspline, ale já na nový náboj nasadil ořech XD, což mi umožnilo vyzkoušet nevšední kazetu E*Thirteen Helix Race 12. Ta je unikátní tím, že má nejmenší kolečko jen s devíti zuby a celkový rozsah 556%, což je víc než běžné kazety s 10-52 zuby. Navíc je lehčí než kazeta Shimano XTR.
No a co si budem, silným argumentem pro tuto kazetu je i vizuální stránka, protože i E*Thirteen si hraje s barvami a se Spankem to jde dohromady. Tak uvidíme, jestli to bude stejně vyladěná záležitost i po technické stránce. Zatím vše funguje perfektně, ale na nějaké hodnocení bude čas až po sezoně.