Záznam trasy na kole: Jak na to pomocí telefonu

Ať už chcete jen záznam absolvované trasy nebo toužíte po důkladné analýze vašeho cyklistického výkonu, bude vám k měření stačit telefon. Všechny novější smartphony obsahují vše potřebné k tomu, aby nahradily nejen tachometr, ale z velké části i pokročilé cyklistické navigace. A pokud zvolíte vhodnou aplikaci, mohou toho nabídnout dokonce víc.

Pro víkendové jezdce i nadšené datasexuály

Počítání kilometrů a lámání rekordů je sice hezká kratochvíle, ale když nemáte závodní ambice, dřív nebo později vás to přestane bavit. Jestli tedy nemusíte řešit datové analýzy tréninků, může vám nakonec stačit jednoduchá aplikace, která zaznamená jen to nejdůležitější – projetou trasu, čas a průměrnou rychlost. S tímto základem jde snadno vytvořit stručný cyklodeník, který vás nebude štvát porovnáváním s ostatními ani honit k lepším výkonům. A jakou aplikaci pro tento účel zvolit? Stačit budou Mapy.cz, které nainstalujete na telefony s Androidem i iPhony.

Tahle skvělá mapová aplikace od Seznamu v základu obsahuje i funkci Stopař, která umí výše popsané. Zapnete ji přímo na základní obrazovce klepnutím na ikonu se stopami (pokud ji nevidíte, povolte její zobrazení v nastavení), telefon schováte do kapsy nebo batohu a po příjezdu záznam ukončíte. Aplikace hezky vykreslí absolvovanou trasu s výškovým profilem a zmíněnou vzdáleností a průměrem. V případě, že máte účet na Seznamu doporučujeme se přihlásit i v aplikaci – trasy se budou ukládat do vašeho účtu, takže si je budete moci prohlédnout i na webu.

Nic dalšího od Stopaře v Mapách.cz nečekejte. Pokud vaši trasu budete chtít s někým sdílet, nechybí tu možnost pro vygenerování odkazu, ale žádné propojení s ostatními uživateli nebo sdílení na Facebook tu nenajdete.

Když chcete dat přece jen více, zkuste aplikaci Strava, je to nejpopulárnější fitness aplikace dneška. Celá procedura používání aplikace vypadá stejně, ale výsledek se výrazně liší. Vedle toho, že opět dostanete mapu vaší trasy, bude doplněna množstvím dat, podrobnou analýzou výkonu (včetně odhadu toho wattového, který se v dobrých podmínkách výrazně neliší od skutečného), porovnáním s ostatními na některých měřených úsecích v rámci Stravy (tzv. segmenty), napojením na stovky dalších nástrojů a aplikací, které se Stravou komunikují a dalšími funkcemi.

Stravu si nejdříve oblíbili silničáři, kteří tady našli snadné porovnávání výkonů s ostatními především ve stoupáních, postupně ale měřené segmenty přibyly i v terénu, a tak si prakticky na všech alespoň trochu známých trailech můžete svůj výkon poměřit s ostatními.

Jaký je k tomu potřeba telefon?

V případě iPhonů bude výběr jednoduchý – cokoliv novějšího než iPhone 5S s neopotřebovanou baterií bude fungovat dobře. iOS má velmi efektivní chod polohových služeb i dobře zvládnutou správu hardwarových prostředků, takže nebude docházet k superrychlému vybíjení telefonu, ani nechtěnému ukončování trackování vinou nedostatečné paměti.

V případě telefonů s Androidem může nastat potíž u modelů starších něž pět let a těch velmi levných s omezenou RAM. Rozhodující faktory jsou tedy dva – kvalita GPS modulu a velikost operační paměti. Ať už jde o Stravu nebo Mapy.cz, jde o aplikace, které polohu využívají nepřetržitě a pokud telefon obsahuje méně povedený GPS modul, může být záznam nejen nepřesný, ale i energeticky náročný. Proto se u starších modelů lze setkat s vybitím po dvou či třech hodinách záznamu.

V případě operační paměti je potom rozumné minimum 1 GB. I v tomto případě ale doporučujeme mít trackovací aplikaci vždy spuštěnou jako tu hlavní, tedy nikoliv na pozadí. Pokud přes ni otevřete druhou navigační aplikaci, foťák, nebo třeba Facebook, vždy před rozjezdem přepněte na Stravu, Mapy.cz, nebo cokoliv jiného pro záznam trasy. Tím snížíte riziko, že systém aplikaci ukončí či uspí na minimum.

Kam s telefonem

Pokud vám jde čistě o záznam trasy, pak je to jednoduché – v batohu nebo v kapse mu bude dobře. Jestli ale potřebujete mít displej na očích, bude to chtít připevnění na řídítka (na biku v terénu to ale není nic, co bych doporučoval). Pro Androidy se lze poohlédnout po některém z univerzálních držáků, u iPhonů bude výhoda ve větším výběru kvalitních modelů. Dobře se osvědčila třeba platforma Quad-Lock, kterou lze zvolit i pro některé smartphony od Samsungu, jinak jsou ale držáků různé kvality plné obchody, obzvlášť ty čínské.

Ne moc vhodnou variantou jsou držáky na paži nebo ledvinky, ty přenechejme běžcům, kteří si komfort batohu ani držáku nemohou dovolit. Může to být ale o něco bezpečnější alternativa do náročnějšího terénu, kde je telefon na řidítkách vystaven přece jen vyššímu riziku.

Quad-Lock
Quad Lock je jedním z univerzálních a bytelných držáků. K dispozici je pro iPhony a Samsungy.

Tipy pro používání aplikací

1. Střežte si soukromí

U aplikací jako je Strava, Endomondo nebo Runkeeper jsou v základu trasy ukládány jako veřejné. Pokud si tedy kdokoliv najde váš profil, jednoduše zjistí odkud, kdy a kam vyjíždíte, což je celkem silný zásah do soukromí i bezpečnostní riziko.

Zamiřte proto do nastavení a buď přepněte profil do neveřejného režimu (na Stravě Profile > Settings > Activities > Only You) anebo si alespoň vytvořte tzv. Bezpečnou zónu kolem místa bydliště. V té nebude zaznamenaná trasa viditelná pro nikoho kromě vás (ve Stravě hledejte v nastavení Privacy Zone a nastavte alespoň půlkilometrový okruh).

2. Převádějte záznamy mezi aplikacemi

Pokud začnete experimentovat s více aplikacemi pro trackování, začne vás mrzet roztříštěnost dat na více místech. Díky jednoduchému webovému nástroji Tapiriik.com je ale můžete automaticky synchronizovat mezi více aplikacemi. Tady stačí propojit kýžené aplikace a vybrat způsob synchronizace. Mapy.cz tady ale samozřejmě chybí, u těch si budete muset vystačit s případným exportem ve formátu GPX a ručním nahráním do dalších aplikací.

3. Zapněte si autopauzu

Většina aplikací pro trackování umí záznam pozastavit v případě, kdy zastavíte. Tahle varianta je rozhodně lepší než ruční pauzování. Na opětovné spuštění lze snadno zapomenout, navíc nemusí po ručním obnovení vždy dojít ke korektnímu získání polohy. K ručnímu pozastavení tak doporučujeme přistoupit pouze v případě, kdy se s kolem necháte popovézt třeba autobusem.

4. Přidejte k trase fotky

Strava, ale i další aplikace umožňují záznam trasy doplnit o fotky. Tradičně jdou nahrát při ukládání trasy přímo z fotogalerie foťáků. Pokud je ale chcete nejdřív upravit, půjdou přidat i dodatečně – starší zvolit možnost pro úpravu záznamu. V případě, že máte ve fotografické aplikaci povoleno i ukládání polohy, v záznamu trasy se potom hezky zobrazují na mapě.

5. Používejte trasy

Jak Stravu, tak Mapy.cz lze používat i jako navigaci. Ve webovém rozhraní si lze pohodlně naplánovat trasu, která bude po uložení viditelná i v mobilní aplikaci. V případě, kdy projíždíte zcela neznámou lokalitou bude vytvoření trasy přímo v trackovací aplikaci vhodnější než otvírání další aplikace využívající polohu, která se postará o rychlejší vybíjení telefonu.

6. Nechte se hlídat

Pokud vaši nejbližší trochu trpí, když se vydáváte s chrániči do terénu, můžete jim sdílet svoji aktuální polohu i další údaje. Strava tuhle možnost nabízí pod názvem Beacon, už si ale budete muset připlatit 3 dolary měsíčně za placený účet. Pokaždé, když vyjedete a začnete zaznamenávat trasu přijde třem nastaveným kontaktům odkaz pro sledování vaší polohy, která je alespoň trochu uklidní pohybem tečky po mapě.

5 komentářů


  1. Neznám nic kvalitnějšího a stále se zdokonalizuícího než jsou Mapy.cz Pořád za poslední roky ji vylepšujou, a to docela rychle.
    Držák na telefon?? Zapomeňte na plastový! Používám za par korun hliníkový universální GUB. Je to čína, ale spolehlivý. Vyrábí různé modifikace.

    Odpovědět

  2. Ahoj, díky za článek. S Mapy.cz mám problém, že nejde Aktivita (to vytvořené Stopařem) exportovat do GPX souboru nebo prostě jakkoliv exportovat. To mi chybí pro sdílení záznamu s jinými aplikacemi. Máte na to někdo fintu?
    Zkusil jsem i appku TrailForks, která krom mapy a v ní zakreslených trailů se všemi možnými informacemi, navigace a dalších blbůstek, umožňuje taky záznam tzv. Ride logu. To mi ale bohužel na telefonu nějak blbne, vždy tam mám jen body na začátku a konci, kdy mám aktivní telefon. Takže asi budu muset zkusit tu Stravu, ačkoliv jsem se tomu mainstramu chtěl trochu vyhnout 😀

    Odpovědět

    1. Ahoj, když si uložíš aktivitu do Moje mapy (musíš mít účet na Seznamu), rozklikneš si tu aktivitu, tak potom pod výškovým profilem je tlačítko ,,Exportovat“, kde si můžeš trasu vyexportovat do formátu gpx nebo kml.

      Odpovědět

      1. Teď jsem se na to díval a jen bych dodal že to jde exportovat jen z počítače a né z mobilní verze. Líbilo by se mi kdyby bylo v Mapy.cz (mobilní verze) možné mít tlačítko, např. ,,sdílené cyklotrasy“. Kde by se mi v lokalitě kde se zrovna nacházím zobrazily veřejně sdílené stopy s malým popisem náročnosti po otevření, nic složitýho. Zkoušel jsem před pár dny sdílet svoje aktivity/objevy, ale to funguje jen když někomu pošlu kod trasy, což je nanic. Hodně cestuji i po EU a hledám trasy naslepo. Zkoušel jsem Trailforks ale ten jsem brzy zavrhnul jako nepřehledný, složitý a přeplácaný kravinama. Trasy tam jsou většinou jen fragmenty, žádná komletní stopa a obsluha je tak zdlouhavá že bych tu trasu ušel dřív pěšky.
        Taková aktualizace v Mapy.cz by se hodila určitě spoustě lidí.

        Odpovědět

  3. Já jsem spokojen s UrbanCyclers (UC). Začal jsem ji používat pro záznam tras v rámci soutěže do práce na kole a od té doby na ni nedám dopustit. Ano, něco zvládne Seznam lépe, ale u Seznamu je patrné, že cílí jen na záznamy pohybu. UC vyhodnocuje i nějakým způsobem stoupání, jízdu za tmy a hlavně objevování tras. Pokud jedu místy, která doposud neznám, nějak to vypočte, kolik prostoru (v km2) jsem objevil. Výsledkem je, že při každodenním dojíždění do práce jsem motivován jezdit i jinými cestami. Občas jsem jel do práce loni i velmi exoticky mimo město přes les a pak teprve do centra, krásně to pak ukazovalo, jak jsem objevil území.

    Všechny jízdy se zaznamenávají do aplikace, která vlastně funguje jako sociální síť. Můžu tak porovnávat své jízdy s jinými cyklisty a kamarády. Při placeném členství v aplikaci či přes web navíc mohu vidět své cesty, je pak hezké vidět, jak mám na určitých místech žluté „dálnice“ a jinde jen jednu linku, protože jsem místem jel jednou.

    Navíc údajně UC předává data o mých cestách magistrátu Brna, takže tím přispívám k tomu, že město ví, kudy lidé jezdí a kde se mají dělat cykloúpravy. Můžu navíc i hlásit problémy na trase.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..