Ostatní články

Elektrokola na závodní trati: letos se jede Světový pohár i Mistrovství světa na kolech s motory

Popularita elektrokol stoupá každým rokem a důsledkem je mimo jiné pozornost organizátorů lokálních i mezinárodních závodů. A zatímco poměřování sil na nižších úrovních jsme mohli potkávat i v minulých letech, letos se naplno rozjedou i velké mezinárodní závody.

Do kategorie e-biků se totiž naplno zapojila Mezinárodní cyklistická unie UCI. Pod její hlavičkou se letos jedou čtyři závody Světového poháru WES a samotná potom uspořádá i mistrovský závod v rámci běžného Mistrovství světa. Tam tedy vůbec poprvé uvidíme vedle cross-country a sjezdu i novou kategorii e-biků.

Svěťák na elektrických endurech

Světový pohár WES začal v polovině dubna prvních ze čtyř závodů, který se konal v Monacu. Organizátoři zvolili pro hlavní závod koncept závodů enduro, kdy se v závodní den jede několik rychlostních zkoušek, mezi nimiž se závodníci přesouvají v rámci neměřených přejezdů.

WES eMTB závody
Závodí se na enduro trati, kterou z velké části tvoří technické sjezdy, ale nechybí ani šlapavé úseky

První závod přinesl tři erzety, které závodníci absolvovali za necelou půlhodinu – doba strávená na trati je tedy o něco delší než u běžných enduro závodů. Těm naopak odpovídají dispozice trati, kde převažují technické sjezdové pasáže, ale nechybí ani šlapavé úseky, kde jsou příšlapy využity naplno. Vedle hlavních enduro závodů, které se jedou v neděli, je vždy na program zařazen i sobotní jednorázový XC závod.

Mezi enduro jezdci nechybí světová esa a veteráni, ostatně druhé místo obsadil v Monaku Nicolas Vouilloz – šestinásobný vítěz na mistrovství světa ve sjezdu. A neztratili se ani Češi – z trojice reprezentantů nejlépe zajel Petr Třešňák na třináctém místě.

Další závod přijde na řadu tento víkend, kdy se závodníci přesunou do Švýcarska

Mistrovství na XC trati a s 250W motory

Zatímco v případě světového poháru WES lákají organizátoři především na enduro, u mistrovství světa přijde na řadu ryzí cross-country. Závod se pojede v Kanadě na totožném 7,3km okruhu, kde si o titul mistra zajede o pár dnů později elita mužů i žen. Šampionát se koná od 26. srpna a e-biky přijdou na řadu třetí závodní den. Závodit se bude v kategorii mužů i žen pravděpodobně ve formátu 1h 30min + 1 kolo.

Závodníci osedlají stroje, kde výkon motoru nepřevyšuje 250 W a příšlap je aktivní pouze do rychlosti 25 km/h. Zároveň musí jít pouze o příšlap, nikoliv samostatný pohon, který by šel využít bez šlapání. Taková asistence je tolerována pouze při rozjezdu do rychlosti 6 km/h.

BLIZZARD INT e70-27+
Rock Machine Blizzard INT e70-27+ – stroj, na kterém absolvují hlavní enduro závody čeští jezdci

Podobně jako u běžných závodů v cross-country budou závodníci využívat technické depo, kde ovšem nesmí dojí k výměně kola ani baterie. Celý závod tak musí být absolvován na jednom stroji a s totožným akumulátorem jako na startu.

Technika je před startem samozřejmě kontrolována komisaři závodu, aby splňovala limity dané v pravidlech a všichni závodníci tak měli stejné podmínky. O vítězi pak rozhoduje nejen fyzická zdatnost jezdce, ale také strategie při nakládání s elektropohonem, respektive energií v akumulátoru.

Bike Buddy

Parťák Trail Huntera, který připravuje užitečné články pro bikery na webu TrailHunter.cz.

5 komentářů: „Elektrokola na závodní trati: letos se jede Světový pohár i Mistrovství světa na kolech s motory

  • Jsem rád že se E-MTB dostali i na závodní tratě. Třeba to ortodoxním vyznavačům ,šlapat za sebe“ otevře oči a pochopí že se i u toho E-MTB musí pořád šlapat co to dá, co dokážu. Jen to omezení podpory rychlosti v terénu na stupidních 25 Km/h je mimo realitu, a při závodech už vůbec. Při závodech to ubírá na atraktivitě protože kolo je těžký a ubírá rozjetou rychlost. A snad každý kdo má na kole počítadlo/tachometr ví že 25Km/h je tak nízká že by to raději doběhl pěšky.

    Reagovat
    • Omezení na 25km u běžného ježdění (nezávodění) je nutnost, jinak by se eletrokola tak neprosadily (byly by nebezpečné, když je budou řídit běžní hobíci) protože by na ně musel být „řidičák“. Díky tomu omezení máme ještě volnost ježdění…

      Reagovat
      • Každý kolo je nebezpečný v rukou Blbce, vlastně jakýkoliv nástroj, tehnika. Ale proto ještě není zapotřebí aby do toho vandrovali a vymýšleli různá omezení a zákazy strejcové v kravatě, co na kole jeli naposledy v dětství a ví o tom kuloví. Jakmile se něco rozšíří tak má kdejakej lojza potřebu to regulovat. Já bych jim funkcionářům naoplátku zreguloval maximímální počet sexuálního ztyku za rok, aby je náhodou neklepla pepka. V jejich smyslu ,,Myslíme to s vámi dobře“

        Reagovat
  • Každé kolo je nebezpečné v rukou blbce, bohužel každý si myslí, že on sám není blbec.

    Zkuste si sáhnout do svědomí, kolik kravin každý z vás na kole udělal. :-).

    Reagovat
    • Každý blbec ve funkci je nebezpečný všem – jen Ovce si to neuvědomují.
      Moje svědomí je čistý, za 50 let moje kraviny bolely vždy jenom mě.

      Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *