Jak vybrat kolo do terénu: poznejte rozdíly v kolech od 10 do 50 tisíc korun

Ať už se chcete jen pohodlně svézt po lesní cestě nebo máte ambice rozpumpovat adrenalin na singletrailech, budete potřebovat horské kolo. Pokud tápete, jak kolo do terénu dobře vybrat a nemáte představu, kolik je do něj vhodné investovat, teď se to dozvíte.

Před samotným výběrem kola je nutné si ujasnit, kde a jak chcete s kolem primárně jezdit. V nejlevnějších cenových kategoriích se sice rozdíly v různých typech horských kol docela stírají, ale s rostoucí cenou si můžete vybírat, zda chcete horské kolo spíše pro cestování, na cyklomaratony nebo na technické ježdění v terénu.

Nejžádanější kategorií horský kol jsou 29″ kola s pevným rámem (bez zadního odpružení). Je to pochopitelné, jedná se o nejuniverzálnější základ. Proto se právě na tato kola zaměříme a navíc výběr omezíme na nejpopulárnější cenové rozpětí od 10 do 50 tisíc korun.

Ve videu uvidíte srovnávací test horských kol různých cenových kategorií:

Horské kolo do 10 000 Kč: raději ne

Horská kola se dnes dají sehnat i s cenovkami pod deset tisíc korun, ale taková lze doporučit jen na občasnou nenáročnou cykloturistiku v rovinatém terénu. Kolo to bude těžké, nepřipravené na větší dynamickou zátěž a při častějším ježdění začne vyžadovat abnormální intenzitu servisních zásahů. Pokud si chcete jízdu na kole alespoň trochu užít, budete potřebovat peněz o něco víc.

Horské kolo do 20 000 Kč: základní vstupenka na traily

V cenovém rozmezí od 10 do 20 tisíc korun se nabízejí horská kola cílená na začínající jezdce, ale už se zde objevují i odlišnosti ve stavbě rámů podle typu zaměření. Pokud jste také propadli kouzlu singletrailů, koukejte po rámech se sníženou horní trubkou a kratší zadní stavbou, což vám usnadní manévrování s kolem pod sebou, průjezdy klopených zatáček a případné skoky.

Jak vybrat horské kolo - levná kola
Ukázka cenově dostupných kol za 15 a 24 tisíc. Na první pohled se liší jen barvou, ale rozdíly jsou mezi nimi nemalé

S cenou do 20 tisíc to ale na žádnou agresivní jízdu ještě nebude. Rámy jsou uzpůsobeny spíše na dobrou ovladatelnost při menších rychlostech a také výbava dravější jízdě moc nepřeje. Vidlice jsou zde základní pružinové, které mají jen omezené možnosti přizpůsobení a na kamenitém úseku dokážou jezdce pěkně protřepat. Také brzdy jsou jen slabší, řazení je zpravidla s archaickým trojpřevodníkem a svižnosti ubírá i hmotnost kolem patnácti kilogramů.

Ve výbavě si nemůžete moc vymýšlet, ale trvejte minimálně na hydraulických brzdách. Na levnějších kolech se mohou vyskytovat ještě i mechanické, které však mají citelně nižší účinnost.

Horské kolo do 30 000 Kč: trvejte na vzduchu

U hranice dvaceti tisíc korun se na kolech začínají objevovat vzduchové vidlice. A to je něco, co chcete. Oproti základním pružinovkám nabízejí daleko vyšší komfort tlumení, lepší trakci a možnost přesného přizpůsobení hmotnosti jezdce.

Kromě vidlic se zlepšuje i další výbava, ale velmi často se jedná o mix různých sad. Namáhanejší součástky jsou z vyšších sad, ty méně kritické z levnějších základních. Výrobci jsou nuceni k podobným mixům, aby cenu udrželi co nejpříznivější.

S cenou úměrně roste kvalita výbavy a snižuje se hmotnost. Když se rozpočet přiblíží ke třiceti tisícům, můžete již dosáhnout i na kola s moderním jednopřevodníkem, výjimečně se vejde dokonce i teleskopická sedlovka. Ale pozor, takové nadstandardní prvky výbavy bývají často vykoupeny slabinou jinde – nejčastěji bývají slabé brzdy, ráfky, pláště a někdy si výrobce dovolí nasadit i pružinovou vidlici.

Horské kolo do 40 000 Kč: už si můžete vymýšlet

Při rozpočtu do třiceti tisíc korun vás často od vysněného ideálu odvedou různé kompromisy. S cenovkou nad třicet tisíc už ale dostanete solidní kolo s dobrou výbavou a budete mít z čeho vybírat – jsou tu už k dostání lehká kola na cyklomaratony, nebo i tzv. trailová určená pro dravě zábavnou jízdu v terénu.

Kolo za 30 až 40 tisíc korun
Testovaný příklad kola za 34 tisíc korun. To už jezdce podrží i při dynamičtější jízdě

Vidlice už jsou výhradně vzduchové, a to z kvalitnějších řad i s vyššími zdvihy a výbava už se mnohdy může držet ucelené sady komponent. Byť jde v celkové měřítku stále o nižší střední třídu kol, plně uspokojí i náročnější hobby jezdce.

Nenechte se ale omámit nápisy Shimano XT nebo Sram NX Eagle, což jsou často vysněné prvky výbavy. Důležitější je totiž správný základ, tedy rám a vidlice – v této cenové kategorii už by bylo vhodné, aby na nich byly závity pro úchyt kol pevnými osami. Alespoň na vidlici. Pevné osy totiž dokážou zajistit daleko lepší tuhost. A pokud si říkáte, že byste větší tuhost třeba ani nepoznali a nedocenili, slyšet byste mohli na daleko menší náchylnost k cinkání kotoučových brzd.

Horské kolo do 50 000 Kč: karbon je ve hře

Když vám rozpočet dovolí investovat do kola více než 40 tisíc korun, dostáváte se do cenového rozpětí, ve kterém se objevují základní celoodpružená kola renomovaných značek. Leckoho to zláká, ale pozor, budou to kola těžká a zadní odpružení zde přidává spíše pohodlí, než aby posunovalo limity.

Příklad kola za 46 tisíc s karbonovým rámem a zaměřením na ježdění po singltrailech

Držme se tedy kategorie 29″ kol bez zadního odpružení, kde už budete mít na výběr z hliníkových či karbonových rámů. Karbon bude o něco lehčí a tužší. Materiál už je to za roky vývoje vyšlechtěn, že dřívější obavy o pevnosti či životnosti již nejsou na místě. Ale je to materiál stále o dost dražší než hliník, a tak se může stát, že za 45 tisíc seženete lehčí kolo na hliníkovém rámu. Karbon za stejnou cenu totiž bude o něco hůře osazen a ušetřená hmotnost na rámu se tím kompenzuje.

Pokud chcete koupit kolo a dál ho už jen udržovat, stojí za úvahu hliníkový základ. Dostanete kolo lépe vybavené a ve finále i lehčí než karbon za stejnou cenu. Ale ten se vyplatí, jestli si třeba po prvním sjetí pastorků rádi pořídíte lepší řazení z vyšší sady, nebo za dva roky upgradujete vidlici či zapletená kola. Díky tomu si můžete z dobrého základu postupně dostavět špičkový stroj elitní třídy.

Horské kolo nad 50 000 Kč: lehké jako pírko

Od hladiny padesáti tisíc korun se už prodávají celkem solidní kola se zadním odpružením. Když ovšem zůstaneme u kategorie 29″ hardtailů, bude takové kolo oproti stejně drahému „celopéru“ minimálně o tři kila lehčí a v nenáročném terénu daleko rychlejší a mrštnější.

Závodní kolo světové elity za 226 tisíc

Tady už se bavíme o dobře vybavených kolech na karbonových rámech. Pokud byste ale měli zálusk na vyloženě závodní stroje se špičkovou výbavou a karbonovými ráfky, budete potřebovat sto tisíc a více. Kola renomovaných značek pro závodníky světového poháru pak stojí i přes dvě stě tisíc korun, přičemž se stále jedná o kola bez zadního odpružení. Jenže taková už váží jen kolem osmi kilogramů.

Kola různých cenových kategorií jsem osobně zkusil. Za půjčení a možnost realizace děkuji Sport95.cz, kde můžete kola testovaná ve videu zakoupit. 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..