Světla na kolo: Účel splní i ta levná, ale nesmíte na ně zapomenout

Dny se začínají čím dál více zkracovat a vyjížďka na kole tak snadno může skončit po setmění, i když to neplánujete. Je proto dobré začít v tomto období vozit jako součást cyklovýbavy i světla. Na pravidelné jízdy po setmění to chce kvalitní spolehlivá světla s vysokým výkonem, ale pokud vyloženě neplánujete jezdit potmě, stačí vám pro občasné nouzové použití osvětlení levné, lehké a bez trvalých úchytů na kole.

Moderní světla na kolo od renomovaných výrobců stojí běžně přes tisíc korun.  Nabídnou vysoký světelný výkon, odolnou konstrukci a dbají i na tvar světelného kužele a okolního rozptylu. Pokud jezdíte na kole po setmění pravidelně, rozhodně má taková investice smysl.

Pro občasné použití však není problém zvolit levné řešení. I světla bezejmenné asijské produkce splní svůj účel a vzhledem k nabízené výbavě příjemně překvapí cenou. Nabídka je ale hodně široká, proto je dobré si ujasnit, co od světel vlastně chcete. Z osobní zkušenosti jsem dospěl k následujícím podmínkám:

  • dostatečný světelný výkon
  • úchyt bez držáků trvale připevněných na kole
  • vodotěsnost
  • nízká hmotnost a kompaktní rozměry
  • nabíjení přes USB

Pozor na nejlevnější světla, která občas svítí jen jako bludičky, je vhodné se dopátrat světelného toku nebo přímo použitého typu diody. Protože se bavíme o pohotovostním světle, které budete v cyklobrašně nebo batohu vozit je pro případ nouze, je vhodné volit menší a lehká provedení bez trvalého úchytu na řidítkách. A velmi se k tomuto účelu hodí i zmiňované nabíjení přes USB, respektive integrovaný akumulátor – jednou za čas stačí připojit světla k nabíječce od mobilu a nemusíte řešit baterky.

Dva konkrétní vyzkoušené příklady:

Nějaká taková světla jsem doporučoval již minulou zimu, ale spíše až na jejím konci. Proto přijde vhod připomenutí v aktuálním období, kdy se světla začínají hodit – koukněte na video:

Světla splňující výše uvedené podmínky najdete v čínských e-shopech s cenami do deseti dolarů, ale jen o něco málo více stojí alternativy prodávané v Česku, u kterých nemusíte čekat na dlouhé doručení. Pro pravidelné použití a časté ježdění v noci neváhejte investovat více peněz do kvalitních značkových výrobků. Jako ve většině oborů totiž platí, že taková věc pak vydrží sloužit daleko déle a spolehlivěji. Navíc bude mít lepší provozní vlastnosti.

Za světla značek jako Blackburn, Fenix, Knog nebo Sigma zaplatíte podle výkonu od pár set až po několik tisíc, jenže světelný výkon dosahuje i přes tisíc lumenů a světelný kužel je optimálně tvarován optikou.

Pokud jezdíte potmě často, a to navíc třeba i v terénu, je vhodné ke klasickému cyklosvětlu na řidítkách přidat ještě jedno na přilbu. Takové mají obvykle tvar malé příruční baterky a také k tomuto účelu mohou běžné sloužit, ale dostanete k tomu i úchyt na helmu.

Nejdůležitější na světlech je ale to, abyste je před vyjížďkou nezapomněli doma. Sám mám proto na světla vyčleněnou kapsu v cyklobatohu a od podzimu je vozím prakticky pořád.

3 komentáře


  1. Blikat by lidi mohli i přes den – na silnicích. Když už svítí vsichni. Biker co vjede na silnici do stínu stromu tak zmizí..

    Odpovědět

    1. Stín stromu je ještě v pohodě. Horší je průjezd úsekem, kde mezi stromy prosvítá slunce, ostrý kontrast mezi světlem a stínem je velmi nepříjemný. Občas se k tomu přidá ještě efekt stroboskopu.

      V článku bylo zmíněno, že někteří svítí jak bludičky, bohužel opakem jsou pitomci co svícením a blikáním protijedoucí oslňují!!!

      Je důležité být viděn, to ale neznamená oslňovat protijedoucí. V rámci bezpečnosti své nelze ohrožovat bezpečnost ostatních.

      Odpovědět

  2. Já osobně mám na kole už cekem 6 světel, 4 vepředu a dvě na kyvce vzadu. Dovybavil jsem se přídavnými světly nedávno, protože jsem letos v terénu za tmy dvakrát spadnul a zpočítal jsem si škodu, tak jsem zjistil že ty škody převyšovaly investici do přídavnýho osvětlení. Vepředu mám dvě hlavní Force pax 200 s 300 lumeny svítivosti a pak dvě dolů (na řidítkách) pod sebe nasměrovaný Blackburn Click USB přední 60 lumenů, který mají široký rozptyl světla a jsou maličký. To proto abych viděl i cestu pod sebou, a je to vyborný protože pak mám prostorovou orientaci a vidím i pařezy a pod. pode mnou. Ještě je dobrý mít jedno hlavní světlo připevněno na rámu, krku řízení, protože jak v terénu nebo na pěšině šermujete řidítkama tak máte stále jedno světlo stabilně ve směru jízdy. Snad to někoho inspiruje.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.