Specialized Stumpjumper FSR 650B: zkrotí každý trail

Každý asi hledáme ideální kolo na traily. Takové, co bude rychlé, lehké a do kopce neutahá, ve sjezdech přitom nabídne mrštnost, dravost a robustnost. Kompromis mezi XC a sjezďákem, který nebude „až moc enduro“. U Specialized takové kolo nazývají Stumpjumper FSR. Vyzkoušel jsem ho v rozměru 650B ve třech úrovních výbavy od hliníkového základu Comp až po S-Works za čtvrt milionu.

Specialized Stumpjumper FSR
Specialized Stumpjumper FSR 650B ve verzi Carbon Expert

Specialized Stumpjumper FSR 650B

  • Velikosti kol 27,5″, zdvihy 150/150 mm, hlava 67°
  • Cena od 67 990 Kč

Dalo se čekat, že to kolo bude v terénu skvělé. A je. Specialized se s vývojem ideální geometrie piplá a je to znát. Obzvlášť u Stumpjumperu FSR. Brutálně krátká zadní stavba, celkově kratší rozvor, dostatečně předkopnutá vidlice… Přitom nemám pocit, že bych seděl na nějaké koze. Dojmy se shodují s erudovanějšími recenzenty, je to bezvadné trailové kolo.

Zajímavější otázkou proto je, zda se vyplatí připlácet za vyšší verze výbavy a co přinesou oproti základnímu provedení Comp, které samo o sobě není nijak levné. Geometrie rámů zůstává stejná jak u základní hliníkové verze rámu, tak u karbonu. Rozdíl je tedy ve vlastnostech materiálu a výbavě.

Specialized Stumpjumper FSR
Vrcholný model S-Works má oficiální cenovku 249 999 Kč. Výbava je bez kompromisů.

Rozpoznat při jízdě v členitém terénu, zda jedete na karbonovém či hliníkovém rámu, je dost obtížné. Na pevném rámu silničního kola je to patrné docela jasně, ale v terénu dojmy z poddajnosti rámu naprosto přehlušují vlastnosti pružení, pneumatik i samotného terénu. Rozdíl z hlediska vlastností materiálu nepoznáte.

Pro karbon hovoří jiné věci – větší nárazuvzdornost, nižší hmotnost a u Stumpjumperů ještě jedna specialita – schránka ve spodní rámové trubce. Pod držákem na lahev je kryt a do odhalené šachty nacpete duši, pláštěnku či svačinu.

Specialized Stumpjumper FSR
Kolo je excelentní ve sjezdech, ale s chutí se pouští i do kopců (verze Comp)

Dále cenový rozdíl určuje výbava, která ovšem ani v základním provedení Comp není nijak ošizená. Snad s výjimkou brzd. Základní Deore není žádný zázrak, a to ani s 200mm talířem vepředu. Brzdy lze ale snadno upgradovat a jinak je výbava slušná. Tlumič, vidle, ráfky, náboje, teleskopická sedlovka… všechny hlavní části jsou na velmi dobré úrovni. Tato hliníková verze Comp vyjde na ceníkových 80 tisíc.

Pak tu máme již karbonovou verzi v lepší výbavě Expert, která v modelovém ročníku 2016 stojí dvakrát tolik co Comp (165 tisíc). Lepší výbava, Pike, o něco nižší hmotnost, jednoplacka a schránka v rámu… Stojí to za dalších 85 tisíc? Myslím, že ne. Rozdíl uspokojí možná na papíře, ale při jízdě není až tak patrný. Prostě bonusy navíc neodpovídají tak vysokému příplatku.

Vrcholem je verze S-Works za čtvrt milionu. U ní je úbytek váhy natolik markantní, že se kolo úplně plaší. Ten rozdíl je znát velmi zřetelně a už tak mrštné kolo ještě razantně ožije. Cena je brutální, ale když se svezete na jakémkoli nižším modelu, aspoň okamžitě víte proč. Stojí to za ty peníze navíc? No, když šilháte po S-Works, tak peníze neřešíte a otázka je to úplně zbytečná.

Specialized Stumpjumper FSR
Létání se nebojí. Těžiště vyvážené, rám pevný, zdvihy dostatečné… (verze Comp)

Doporučení je tedy celkem jasné: základní hliníkový model Comp je zcela dostačující, nabízí skvělé svezení a kvalitní výbavu, kterou lze případně postupně vylepšovat. Je tak dobrý, že na něm sám jezdím a budete ho vídat na fotkách a videích z trailů. Aktuální modelový rok 2016 lze teď sehnat s pěknými posezónními slevami, u Svorady cena spadla na 67 999 Kč.

Tip: už se dá předobjednat model 2017. Je o něco levnější a v základu má přitom jednoplacku Sram 1×11 a čtyřpístkové brzdy Guide R

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.