Ostatní články

S elektrokolem na traily? Není to až tak zavrženíhodné

Jak se opakovaně přesvědčuju, mezi bikery je názor na elektrokola značně odtažitý. Většina je považuje za kola pro důchodce, někteří rovnou za zlo z pekel, které ničí tradiční cyklistiku. Jízda na elektrokole by pro mnohé bikery byla potupa, kterou by byli ochotni absolvovat leda někde v tunelu, kde by na ně nikdo neviděl. Ale já to přesto zas jednou zkusil:

Jak vidno z videa, e-biku se neštítím. Na víkendový výlet nebo do trailcentra bych si ho nevzal, tam člověk míří za ryzí bikerskou zábavou, ale na tranzitní cesty nebo jen kratší švihy na pročištění hlavy po práci, to bych si dal líbit. Člověk si tím zkrátí čas „v nudnějších“ pasážích a stihne toho objet víc. Zábava je o něco koncentrovanější.

Jenže není e-bike, jako e-bike. Ten, který dává podle mě smysl, je jen takový, který nešlape za vás, ale přidá vám watty k vašemu šlapání. Čím víc šlápnete, tím víc odměny si zasloužíte. Prostě dřete se úplně stejně, ale výsledkem je svižnější jízda. Takové jsou ale jen ty pokročilejší a dražší.

Elektrokolo (03)

Zaznívají hlasy, že elektrokola v lese jsou extra zlo a provokace pro lesníky. Ano, s tím souhlasím. Bohužel. Není to ale způsobeno vlivem elektrokol, ale neznalostí. Elektrokolo fakt není motorka. Není, prostě ani náhodou. Výkon je oproti motorkám směšný a vzhledem k legislativě nebude vyšší. Navíc je asistence elektromotoru omezena do rychlosti 25 km/h. Jede to zkrátka pořád stejně rychle jako kolo, jen tou dvacítkou můžete jet i do kopce. Les nijak netrpí, vyjetá koryta od hrabajících e-biků jsou čirá utopie.

I když… Ony totiž špatné jméno elektrokolům dělají ty levnější elektrostroje, u kterých se navíc mnozí nezdráhají odstranit omezení na maximální rychlost. Zaprvé vám takové kolo začne naplno zabírat už jen když pohnete naprázdno pedálem dopředu, zadruhé bude motor zrychlovat třeba až na padesátku. To je prostě špatně. Už třeba jen z hlediska bezpečnosti. A dělá to z elektrokol obecně ty „ďábelské stroje“, které jsou těžké, neohrabané, jedou padesátkou a hrabou z místa.

Elektrokolo (02)

Vysoká cena kvalitních elektrokol jejich nástup brzdí. Většina produkce tak cílí na sváteční cyklisty, kterým motor pomůže na cyklostezce. Nepohlíží se na ně jako na sportovní náčiní a potkat e-bike v lese je velká vzácnost. Tak si myslím, že to téma není až tak horké. Tak mě prosím nezatracujte, když si ho zas někdy půjčím a vyrazím s ním do lesa. A sami si to zkuste! Ale pozor, na kvalitní celopéro, se kterým výšlapy do kopců utečou rychleji, na to se hodně rychle zvyká. Já vás varoval!

A jak to vidíte vy? Zavrhujete elektrokola nebo jim fandíte?

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

14 komentářů: „S elektrokolem na traily? Není to až tak zavrženíhodné

  • Výborný článek! Jakožto „trail rider“ mám na tato kola spíš negativní názor. Na druhou stranu, jak píšete v článku – na menším zdvihu, či pro rekreačního cyklistu mi ten motor dává smysl. Akorát ty velké značky to cpou i na endura, která jsou určena právě na technické ježdění (viz scott genius). A já si myslím že člověk co jezdí na kole se 160 mm zdvihu a dokáže ho využít, by si v žádném případě e-kolo nekoupil. Fandím Vaší stránce, jenom škoda že zde byly smazány některé traily kolem Brna. Ne všechny co tu byly jsem měl projeté. Zdraví Kuba

    Reagovat
  • Hrozně záleží na tom kole. Já si koupil elektrokolo (MTB) a musím říct, že se na něm ničím solidně. Jezdím tak normálně. Někdy několikrát v týdnu, jindy na to měsíc nešáhnu. A i když mám i normální kolo, ebike je prostě větší zábava. Troufám si vyjet v lese větší kopečky, náročnější stesky do kopce.

    Ti co ví jak pravý hybridní ebike funguje s jistotou řeknou, že jakmile jste nahoře na kopci, downhill je úplně stejný jako s klasickým. Pokud dosáhnete hranici 25km/h podpora se vám ani nezapne. Troufám si říct, že ebikeři to mají z kopečka dolů těžší. Určitě se nemůžou srovnávat s kolama z karbonu co váží jako pírko.

    Tu přidanou hodnotu vidím fakticky v kopečkách, kde si sice máknete, ale neodrovnáte se. Na sjezdy či lehčí popojíždění, není problém motor vypnout úplně a jedete jak na normálním kole.

    Troufám si říct, že pokud máte ebike pod 50tis, tak vlastně nevíte co hybridní pohon je a jaká v něm je budoucnost, jak na rekreační tak i profesionální úrovni.

    Reagovat
  • Ahoj, tvůj článek o elektro- trailových kolech mě nadchnul do té míry, že jsem se opět posadil do sedla. Četl jsem jej několikrát, chytlo mě to za srdce, video dalo vzpomenout na doby dávno minulé kdy jsem s obyčejným MTB otrhal kdejaký kopec, sjezd a technické pasáže, to je ono. Pak se to nějak přetrhlo, těžká a stresující práce, kila navíc a bylo po ježdění. Tak jsem tak na dovolené ležel v posteli a četl si o trailech, hltal videa. V Mikulově jsem jen tak ze zvědavosti vlezl do Meridy a zamiloval se. Druhý den jsem šel pro etrail a hned najel 30 kilometrů (po cyklostezce). Bylo mi jasné že si kolo budu muset doma nastavit (nejsem laik), což se vzápětí projevilo na mých sedacích partiích a zápěstích. Kupodivu jsem elektriku zapnul jen při dojezdech vrcholových partií cesty kdy už plášťě 2,8″ docela brzdily ale jen na posledních několika metrech, jinak celá cesta na dva nejtěžší převody. Doma čekalo doseřízení a první trailová trasa… Nádherný a svižný výjezd do kopce s přeskakováním kořenů, zamknutá vidle, na vršku otočka, odemknou vidlí a zadek za sedlo jako kdysi, lítající šutry, 20 cm schody po kořenech a bike seděl jako přibitý. Adrenalin, nadšení. Zítra po práci jedu znovu a dál. Ne, etrail není pro lenochy, je to požehnání pro lidi kteří se chtějí hýbat, znovu zažít výlet na kole ale klasický bike prostě nedají. Až se postupně dám do kupy nevylučuju návrat ke klasice, možná i enduro ale to je ještě zadlouho. Díky za tvůj článek, vrátilo mi to radost z pohybu. Díky.

    Reagovat
    • Ahoj kluci předem bych chtěl říct ze nechapu takový odpor lidi k elektrum myslím ze je to každého věc a nevidím důvod proč posuzují ostatnim kola a neužívaji si sami kolo své je to jako z elektroauty já bych si zatim také nekoupil ale to neznamená ze to budu hanit. Nejlepší na tom je ze mám kolem sebe lidi co to zavrhovali, nikdy, nikdy a dnes už na tom E biku jezdí a nemůžou si to vynachválit je to úsměvné 😂. Co se týká kol tak jak už bylo zmíněno musí se to dělit a je pravda ze není e kolo jako e kolo vzhledem k tomu ze mám dost zkušenosti se sjezdy nebudu zmiňovat značky na docela špičkovým sjezdovky kole tak nikdy nechci přirovnávat e kolo ke klasice. Proč jsem koupil e bike? Často mě bolely zadá a nechtěl jsem se vzdát ježdění na kole a ani občasných sjezdů tak jsem pořídil e kolo sjezdové a ještě ho vybavil špičkovými komponenty cca 220 tis. Nechci popisovat jednotlivá komponenty ale každý biker pochopí . Vzhledem k tomu ze potřebuji kolo ne k závodění /to bych volil jiné kolo/ tak jsem byl při prvním sjezdu nezkutecne překvapený podotýkám je to sjezdové kolo v plné výbavě jen má motor, jaká zábava se s tím da uzit. Je sice víc neohrabane ale několika opakování se na to da zvyknout a v některých pasážích i využít. Mám takový úsměvný příběh z trailu na Dolní Moravě vyjel jsem se svém e bikem lanovkou na kopec ze si sjedu modrý trai, jak jsem uvedl užívám si sjezd a nezávodim . A před vjezdem jsem potkal partu kluků na kolech co se chystali na ten samy sjezd a začali mít narážky typu zákaz E biku na traily a podobně hloupé keci, tak jsem je nechal jed a pustil jsem se za nimi. No co mám povídat dojel jsem je v první zatáčce, nikdo z nich neměl zkušenost se sjezdem to bylo vidět byla to turistická vyhlídková jízda …. Musel jsem se chechtat. Ne nesmějí se lidem pozor nikdo se na trailu nenarodil naopak mám radost z každého jezdce který to jde zkusit ale v tomto případě když má hubu plnou kecu kolo za kilo a pak je levý jako šavle to je na zamyšlení . Když zastavily ne odpocivadle tak jsem si to memohl nechat ujít a zastavil jsem tam a nabídl jim ze jim dam zdarma hodinu instruktaze jízdy na trailu aby nejezdili jako dřeva. A to chci říct závodníci a kluci který se chtějí posunou dal a hledají limity při sjezdech tak voli obtížnější trasy a tam kdo to nejezdi by se měl každý vyhnout a neotravovat zkušené jezdce. A ke kolum řeknu jen to ze čím dražší e bike koupíš tím víc budeš muset makat protože dávkování motoru je v souladu se slapanim. Měl jsem pujcene levné e kolo a byl jsem zděšen neovladatenosti a reakci motoru při šlápnutí . Vím ze každý si koupit drahy kolo nemůže ale to bych zakázal a pokud někdo se pokusí na takovém kole sjezd i na tom nejlehčím trailu tak je blázen . Poslední bod proč jsem volil e kolo je ze jezdím s rodinou celodenní výlety na kole po horách a tahnu v tandemu 4 letou dceru a když jedem na delší dobu tak vezu kolo manželky ,moje, dvou děti tak už není místo pro zvlášť sjezdové kolo. Po víleťe s rodinou sundam brašny upravit zdvyhy a hurá do terénu a je mi jedno kdo si co myslí a to budoucnost má děkuji všem a zvlášť trail hunterovi moc rad čtu a koukam na jeho příspěvky ps. Kola jsou pro všechny tak pojďte jezdit !!!!

      Reagovat
  • Ahoj. Nebudu se tu dlouhosáhle rozepisovat. Článek je dobře myšlenej i napsanej. Já ebiky neodsuzuju, ale jen v případě starších a jakkoliv nemocných lidí, kteří chtějí jezdit, ale bike nezvládnou. Pro ty je to super. Dokáže mě ale naštvat, když vidím 20ti letýho mlaďocha se smát do kopce, kde mě v pohodě předjede bez vynaložení trochy sil 😀 Já jsem ještě mladej, 2017 jsem po těžkým pádu z biku na hlavu ochrnul na levou polovinu těla, ale už zase jezdím na klasickým biku a ebike mě ani na chvilku nenapadl. Je to taky hodně o hlavě a přemýšlení dotyčnýho člověka! 🙂 Prostě když chci jet z kopce, musím si to zasloužit i výjezdem nahoru! 😉 Ale jak píšu, starším a zdravotně omezeným ebike klidně 😉

    Reagovat
    • Proč tě naštve když tě předjede? je to přece jeho rozhodnutí. Tobě to nějak kazí jízdu? Když si potřebuješ jízdu z kopce zasloužit tak to je v pořádku. Ale proč by to tak musel mít každý? Loni v létě jsem byl v Livignu a na trailech bylo odhadem tak 20 % ebiků. A rozhodně to nyblo tak, že by na nich jezdili jen sváteční jezdci.

      Reagovat
      • Ahoj příznivci i nepříznivci. Jsem bývalý výkonnostní sportovec, kterému se nevyhly i nepříjemné úrazy a vzhledem na mých 66 let pribývají i všelijaké protivné choroby a bolesti. E-bajk enduro zhruba střední úrovně jsem si koupil vloni v létě. Prostě proto, že už jsem se na kole nedokázal dostat do kopce tam, kde ještě před pár lety. Teď jsem se zbytečně vracel často zničený a otrávený. Promiňte, ale do takového stádia se možná dostane kdekdo. Dneska to hodnotím tak, že jsem nic lepšího ani udělat nemohl. Jsem prostě nadšený a kupodivu mi to pomáhá si i zlepšovat kondici. Užívám si to, až na vyjímky jezdím na režim eko a převážně okruhy do 60 km a převýšení 1000 m. Možná je to někomu pro smích, ale pro mě je to zase návrat k cyklistice. Starej chlap prostě potřebuje trochu víc radosti ze života.

        Reagovat
      • Ahoj další věc co mě překvapuje je ze se se řeší e kola ale jako e kolo muže být sjezdové a nebo turistické to samé i u klasiky a na trailu vidím chlapa na plně vybaveným sjezdovym kolem perfektně ustrojenym pro sjezd ale s motorem který je při sjezdu úplně vypnutý a na druhé straně frajer na klasice se sotva funkční odpruženou vidlici v sandalich , karatasich a helmou která sotva drží na hlavě ale hlavně ze nemá motor a nekazi reputaci klasického ježdění na kole. Mám kamose co má půjčovnu kol a jsou to špičková kola ale je to jako se vším pokud nemáš své kolo a je jedno jaké tak to při sjezdu stejně není ono když to porovnam se svým e bikem tak jen účinnost brzd a odpruzeni tak jsem úplně na jiné levelu. Ptal jsem se ho jednou proč mají na trailu výhrady na e kola tak jsem byl v šoku z jeho odpovědi řekl ze je to ve váze a při doskoku to ničí tratě 😱 takový blábol jsem ještě neslyšel. Moje kolo váží 20kg já 90kg to je 110kg a řekl mi to frajer co má kolo cca 13 Kč a má něco přes 100 Kg a vezme si sebou batoh s pitím a jídlem další kila a jsou i těžší lidi tak když jsem se ho zeptal znovu tak mi neuměl odpovědět dost hloupí co? Podotýkám nemluvím o profesionálním sjezdu a ovladatelnosti kola

        Reagovat
    • Hezky napsaný mám malé děti a na kole travime spoustu času a kdyby mi moje dítko řeklo ze chce motor tak ano nebudu rozepisovat co bych mu odpověděl, dokonce jsem viděl ze vyrábí dětská e kola, za to bych trestal 😂😛. Mě je 44 a na klasice jsem najel miliony km. Jak jsem uvedl v předchozím příspěvku má rodinu a zadá špatný a mladými 7 let nestačím. Pro mě dokonalá věc a trailech ho doprovázím bez problému . I když s tebou souhlasím tak ale přece musím odporovat proč koukat na ostatní je to každého věc pokud mas pocit ze je odměnou sjezd vyšlapaneho kopce tak jsi biker ale ty ostatní to tak necítí . Je to jako e kolobezky , nebo ctyrkolky a jiné věci ty by jsi si to nekoupil ale každého věc já když jedu na klasice a někdo takový mě předjede tak je mi to úplně jedno já jedu pro sebe a mám radost a čistou hlavu jezdím pro sebe a ne pro ty ostatní 👍

      Reagovat
  • Zdarec dá se někde zjistit kde je vyloženě zákaz pro e-bike na traily.?chystám se teď do cz trošku projet parky a nerad bych jel někde zbytečně. Díky

    Reagovat
  • Tohle je tak strašné „české“
    Silniční motorka nebo cestovní enduro
    Nikon nebo Canon
    Apple nebo Android
    Ebike nebo normalní kolo
    SUV nebo sporťák
    Prsa nebo zadek
    Řízek nebo guláš
    Se švestkovou nebo se zelím…
    A k tomu se dostavám, slavnosti sněženek, ten film je komedie ale také sonda do toho jací lidé jsou.
    Závěrem, co je komu do toho? Pro boha ať si každý dělá co chce:-D
    Slovy klasika, nejlépe by lidem bylo, kdyby se do sebe přestali pořád srát:-D
    Co já jako majitel dvou elektrokol a jednoho endura v klasice nesnáším, je ta povrchnost. To jak se někdo podívá na baterku v rámu a ani nepozdraví. Druhý den jedu na klasice a zdraví na dálku. Vždyť je to směšné:-D Tohle se mi líbí u motorkářů. Ať jeden na čem chceš, vždycky se pozdraví. Mají rádi stejnou věc a žádná polarizace tam není. Rakousko, Slovinsko, Itálie, všude se cyklisti pozdraví a jedou dál ať už drandí traily na čemkoliv. Tady ne, tady je ebike defakto vyděděnec. Je to za mě trapné:-)

    Reagovat
  • Taky mě štve, jak se v čechách lidi staví k ebikům a obzvlášť když se na mě podívaj. Mám enduro e-bike a kdybych za každý blbý kecy dostala korunu, tak si můžu s přehledem koupit další. Korunu tomu dal včera vlekař na Klínovci, který se sice hrnul mi pokaždý s kolem pomoct, ale nikdy si neodpustil mít k tomu blbý kecy typu „když ste si to koupili, tak se vo to teda starejte, tyvole“.
    A proč když se na mě lidi podívaj? Je mi 32 a jsem normálně zdravě vypadající holka. Co není zdravý, jsou moje kolena a při šlapání, konkrétně při záběru do pedálů mi meniskus dře chrupavku pod sebou. Tu příšernou bolest po chvíli šlapání fakt nepřeju nikomu zažít a před pár lety jsem kvůli tomu musela kolo odložit, protože to prostě nešlo, každý, i malý kopec nahoru jsem musela kolo vést a nechtěla jsem si totálně odrovnat kolena před třicítkou. Ebike mě ale vrátil do sedla, protože si intenzitu přípomoci ke šlapání můžu nastavit. Takže když chci tělocvik, nastavím ji nízko, ale když se začnou ozývat kolena, tak si holt přidám a nemusím se trápit. Že má člověk kopce zadarmo, no, když nechce, tak fakt nemá, kolo váží přes 25 kg, takže rozpohybovat ho, navíc na 2.80 pláštích, dá docela zabrat a z trailů odjíždím zpocená úplně stejně jako všichni otatní 🙂
    Na trailech se chovám ohleduplně a nemám potřebu někomu něco dokazovat. Ale začínají mě české traily trochu dost otravovat a opravdu ne kvůli trailům samotným, ale kvůli bajkerům, kteří si nedokážou odpustit blbé kecy. Fakt nemůžu mít svoji diagnózu vytetovanou na čele a dost mě mrzí předsudky a odsuzování, se kterými se setkávám úplně každou vyjížďku. V Rakousku jsem se s tím zatím setkala jen jednou a hádejte od koho? Jasně, od českých bikerů. Vzhledem k tomu, že s manželem mluvím anglicky, docela se divili, když jsem se proti nim česky ohradila po tom, co mě nazvali „línou p*čou na ebiku“ (cituju).

    tl;dr: To, že je človek maldej a na ebiku neznamená, že je línej. Třeba má jen zdravotní problém, který není na první pohled viditelný 🙂

    Reagovat
  • „Dlouhodobě“ zvažuji pořízení nového kola. Samozřejmě stojím před volbou klasika vs. ebike 😀
    Dosud jezdím na klasice a na víkend jsem měl možnost si půjčit ebike.
    Podle názorů, co všude pročítám, je spousta lidí přesvědčená o tom, že ebike každého vyveze na kopec jak se říká zadarmo. Ano, to ebike umí. Tedy ne úplně zadarmo, pořád se musí šlapat, ale podpora může být víc než výrazná. Schválně píšu „může být“. Je totiž na každém, jakou podporu použije.
    Když budete chtít, můžete se nadřít na obou typech 🙂 Vypněte si podporu u ebiku a uvidíte. Přeci jen je váhově někde jinde 😉
    Je pravda, že byly úseky, na kterých klasické kolo vedu (nejsem zas tak zdatný sportovec) a s podporou motoru byl výjezd snazší. Ale jak jsem psal výše – pokud dám minimální dopomoc, jazyk mám stejně namotaný v řetězu.
    A co závěrem? I když bych mohl koupit ještě klasiku, ebike mě přesvědčil, že se dá unavit i na něm. Jedním z faktorů je i to, že na ježdění nemám tolik volného času (rodina). A s ebikem se toho prostě stihne víc než s klasikou za stejný čas. Ale to už píšou v každém článku… 😀

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *