S elektrokolem na traily? Není to až tak zavrženíhodné

Jak se opakovaně přesvědčuju, mezi bikery je názor na elektrokola značně odtažitý. Většina je považuje za kola pro důchodce, někteří rovnou za zlo z pekel, které ničí tradiční cyklistiku. Jízda na elektrokole by pro mnohé bikery byla potupa, kterou by byli ochotni absolvovat leda někde v tunelu, kde by na ně nikdo neviděl. Ale já to přesto zas jednou zkusil:

Jak vidno z videa, e-biku se neštítím. Na víkendový výlet nebo do trailcentra bych si ho nevzal, tam člověk míří za ryzí bikerskou zábavou, ale na tranzitní cesty nebo jen kratší švihy na pročištění hlavy po práci, to bych si dal líbit. Člověk si tím zkrátí čas „v nudnějších“ pasážích a stihne toho objet víc. Zábava je o něco koncentrovanější.

Jenže není e-bike, jako e-bike. Ten, který dává podle mě smysl, je jen takový, který nešlape za vás, ale přidá vám watty k vašemu šlapání. Čím víc šlápnete, tím víc odměny si zasloužíte. Prostě dřete se úplně stejně, ale výsledkem je svižnější jízda. Takové jsou ale jen ty pokročilejší a dražší.

Elektrokolo (03)

Zaznívají hlasy, že elektrokola v lese jsou extra zlo a provokace pro lesníky. Ano, s tím souhlasím. Bohužel. Není to ale způsobeno vlivem elektrokol, ale neznalostí. Elektrokolo fakt není motorka. Není, prostě ani náhodou. Výkon je oproti motorkám směšný a vzhledem k legislativě nebude vyšší. Navíc je asistence elektromotoru omezena do rychlosti 25 km/h. Jede to zkrátka pořád stejně rychle jako kolo, jen tou dvacítkou můžete jet i do kopce. Les nijak netrpí, vyjetá koryta od hrabajících e-biků jsou čirá utopie.

I když… Ony totiž špatné jméno elektrokolům dělají ty levnější elektrostroje, u kterých se navíc mnozí nezdráhají odstranit omezení na maximální rychlost. Zaprvé vám takové kolo začne naplno zabírat už jen když pohnete naprázdno pedálem dopředu, zadruhé bude motor zrychlovat třeba až na padesátku. To je prostě špatně. Už třeba jen z hlediska bezpečnosti. A dělá to z elektrokol obecně ty „ďábelské stroje“, které jsou těžké, neohrabané, jedou padesátkou a hrabou z místa.

Elektrokolo (02)

Vysoká cena kvalitních elektrokol jejich nástup brzdí. Většina produkce tak cílí na sváteční cyklisty, kterým motor pomůže na cyklostezce. Nepohlíží se na ně jako na sportovní náčiní a potkat e-bike v lese je velká vzácnost. Tak si myslím, že to téma není až tak horké. Tak mě prosím nezatracujte, když si ho zas někdy půjčím a vyrazím s ním do lesa. A sami si to zkuste! Ale pozor, na kvalitní celopéro, se kterým výšlapy do kopců utečou rychleji, na to se hodně rychle zvyká. Já vás varoval!

A jak to vidíte vy? Zavrhujete elektrokola nebo jim fandíte?

6 komentářů


  1. Výborný článek! Jakožto „trail rider“ mám na tato kola spíš negativní názor. Na druhou stranu, jak píšete v článku – na menším zdvihu, či pro rekreačního cyklistu mi ten motor dává smysl. Akorát ty velké značky to cpou i na endura, která jsou určena právě na technické ježdění (viz scott genius). A já si myslím že člověk co jezdí na kole se 160 mm zdvihu a dokáže ho využít, by si v žádném případě e-kolo nekoupil. Fandím Vaší stránce, jenom škoda že zde byly smazány některé traily kolem Brna. Ne všechny co tu byly jsem měl projeté. Zdraví Kuba

    Odpovědět

  2. Hrozně záleží na tom kole. Já si koupil elektrokolo (MTB) a musím říct, že se na něm ničím solidně. Jezdím tak normálně. Někdy několikrát v týdnu, jindy na to měsíc nešáhnu. A i když mám i normální kolo, ebike je prostě větší zábava. Troufám si vyjet v lese větší kopečky, náročnější stesky do kopce.

    Ti co ví jak pravý hybridní ebike funguje s jistotou řeknou, že jakmile jste nahoře na kopci, downhill je úplně stejný jako s klasickým. Pokud dosáhnete hranici 25km/h podpora se vám ani nezapne. Troufám si říct, že ebikeři to mají z kopečka dolů těžší. Určitě se nemůžou srovnávat s kolama z karbonu co váží jako pírko.

    Tu přidanou hodnotu vidím fakticky v kopečkách, kde si sice máknete, ale neodrovnáte se. Na sjezdy či lehčí popojíždění, není problém motor vypnout úplně a jedete jak na normálním kole.

    Troufám si říct, že pokud máte ebike pod 50tis, tak vlastně nevíte co hybridní pohon je a jaká v něm je budoucnost, jak na rekreační tak i profesionální úrovni.

    Odpovědět

  3. Ahoj, tvůj článek o elektro- trailových kolech mě nadchnul do té míry, že jsem se opět posadil do sedla. Četl jsem jej několikrát, chytlo mě to za srdce, video dalo vzpomenout na doby dávno minulé kdy jsem s obyčejným MTB otrhal kdejaký kopec, sjezd a technické pasáže, to je ono. Pak se to nějak přetrhlo, těžká a stresující práce, kila navíc a bylo po ježdění. Tak jsem tak na dovolené ležel v posteli a četl si o trailech, hltal videa. V Mikulově jsem jen tak ze zvědavosti vlezl do Meridy a zamiloval se. Druhý den jsem šel pro etrail a hned najel 30 kilometrů (po cyklostezce). Bylo mi jasné že si kolo budu muset doma nastavit (nejsem laik), což se vzápětí projevilo na mých sedacích partiích a zápěstích. Kupodivu jsem elektriku zapnul jen při dojezdech vrcholových partií cesty kdy už plášťě 2,8″ docela brzdily ale jen na posledních několika metrech, jinak celá cesta na dva nejtěžší převody. Doma čekalo doseřízení a první trailová trasa… Nádherný a svižný výjezd do kopce s přeskakováním kořenů, zamknutá vidle, na vršku otočka, odemknou vidlí a zadek za sedlo jako kdysi, lítající šutry, 20 cm schody po kořenech a bike seděl jako přibitý. Adrenalin, nadšení. Zítra po práci jedu znovu a dál. Ne, etrail není pro lenochy, je to požehnání pro lidi kteří se chtějí hýbat, znovu zažít výlet na kole ale klasický bike prostě nedají. Až se postupně dám do kupy nevylučuju návrat ke klasice, možná i enduro ale to je ještě zadlouho. Díky za tvůj článek, vrátilo mi to radost z pohybu. Díky.

    Odpovědět

  4. Ahoj. Nebudu se tu dlouhosáhle rozepisovat. Článek je dobře myšlenej i napsanej. Já ebiky neodsuzuju, ale jen v případě starších a jakkoliv nemocných lidí, kteří chtějí jezdit, ale bike nezvládnou. Pro ty je to super. Dokáže mě ale naštvat, když vidím 20ti letýho mlaďocha se smát do kopce, kde mě v pohodě předjede bez vynaložení trochy sil 😀 Já jsem ještě mladej, 2017 jsem po těžkým pádu z biku na hlavu ochrnul na levou polovinu těla, ale už zase jezdím na klasickým biku a ebike mě ani na chvilku nenapadl. Je to taky hodně o hlavě a přemýšlení dotyčnýho člověka! 🙂 Prostě když chci jet z kopce, musím si to zasloužit i výjezdem nahoru! 😉 Ale jak píšu, starším a zdravotně omezeným ebike klidně 😉

    Odpovědět

    1. Proč tě naštve když tě předjede? je to přece jeho rozhodnutí. Tobě to nějak kazí jízdu? Když si potřebuješ jízdu z kopce zasloužit tak to je v pořádku. Ale proč by to tak musel mít každý? Loni v létě jsem byl v Livignu a na trailech bylo odhadem tak 20 % ebiků. A rozhodně to nyblo tak, že by na nich jezdili jen sváteční jezdci.

      Odpovědět

      1. Ahoj příznivci i nepříznivci. Jsem bývalý výkonnostní sportovec, kterému se nevyhly i nepříjemné úrazy a vzhledem na mých 66 let pribývají i všelijaké protivné choroby a bolesti. E-bajk enduro zhruba střední úrovně jsem si koupil vloni v létě. Prostě proto, že už jsem se na kole nedokázal dostat do kopce tam, kde ještě před pár lety. Teď jsem se zbytečně vracel často zničený a otrávený. Promiňte, ale do takového stádia se možná dostane kdekdo. Dneska to hodnotím tak, že jsem nic lepšího ani udělat nemohl. Jsem prostě nadšený a kupodivu mi to pomáhá si i zlepšovat kondici. Užívám si to, až na vyjímky jezdím na režim eko a převážně okruhy do 60 km a převýšení 1000 m. Možná je to někomu pro smích, ale pro mě je to zase návrat k cyklistice. Starej chlap prostě potřebuje trochu víc radosti ze života.

        Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *