Testy horských kol

Rockrider AM 100 S: Test All Mountain kola z Decathlonu

Řetězec sportovních obchodů Decathlon má v nabídce mimo jiné horské kolo s parametry pro ježdění na drsnějších trailech – celoodpružený model Rockrider 100 AM S, který se chlubí zdvihy 140 mm, řazením Sram NX Eagle a teleskopickou sedlovkou v ceně. Ta je přitom sympatických 37 999 Kč.

Kola podobných parametrů se u renomovaných cyklistických výrobců vyskytují zpravidla s cenovkami až kolem padesáti tisíc korun, proto řešení od Decathlonu budí zaslouženou pozornost. Sám jsem na něj byl velmi zvědavý, a tak jsem si toto kolo půjčil a důkladně otestoval.

Není All Mountain jako All Mountain

Svými parametry kolo představuje dnešní typický trailbike, se kterým byste si mohli troufnout i na lehčí enduro terén. Zkrátka kolo typu „All Mountain“ a také proto ho tak sám Decathlon nazývá (zkratka „AM“ v názvu). Je to kolo, se kterým byste si měli naplno užít terény jako nabízejí například Rychlebské stezky nebo Trutnov Trails. Do těchto lokalit jsem se v průběhu testu nedostal, ale kolo jsem protáhl alespoň náročnějšími terény v okolí Brna.

A jak to dopadlo? Podívejte se na videotest, kde kolo uvidíte v praxi a dozvíte se o něm všechno podstatné:

Jak zaznělo ve videu, Rockrider mě poněkud zklamal. Kolo má sice lákavou technickou specifikaci, ale ukazuje se, že jen podle specifikace se kolo nevyplatí vybírat. V praxi se ukázalo, že má tento Rockrider řadu nedostatků v detailech, obtížně nastavitelné odpružení a nevhodnou geometrii rámu.

Vhodnější alternativy

Ve videu jsem slíbil poukázat na nějaké příklady kol, které nabídnou za podobnou cenu lepší parametry i celkové zpracování. Je fakt, že má Decathlon cenovku nastavenou velmi agresivně, ale pokud budete mít trochu trpělivosti a vyčkáte na sezónní slevy, dostanou se na podobné ceny i kola specializovaných výrobců kol.

Qayron Carma 140 3 (39 990 Kč): Kolo nového českého výrobce se 150mm vidlicí a 140mm zadním zdvihem. Oboje od Suntouru a dle vlastních zkušeností s lepšími možnostmi vyladění než co nabízí podvozek Manitou u Rockridera. V ceně je teleskopická sedlovka, kvalitní brzdy, řazení 1×11 Shimano SLX a třeba také odpovídající pneumatiky. Rám má typickou trailovou geometrii bez experimentů a bovdeny vedené vnitřkem.

Nový český výrobce se snaží zaujmout agresivní cenou, která se dostala pod 40 tisíc i beze slevy, ale ještě nestačil nezískal potřebné renomé a chybí dlouhodobější zkušenosti s jeho rámy. Mám proto pochopení pro případné obavy a nabídnu tři další příklady.

Merida One Forty 400 (38 990 Kč): Merida již nasadila plošné sezónní slevy, které dostaly cenu tohoto modelu pod 40 tisíc. Má rovněž zdvihy 150/140 mm od Suntouru, teleskopickou sedlovku a řazení s jednoplackou v sadě Shimano SLX. Slabým článkem výbavy jsou zde brzy, budou přesto o něco účinnější než u Rockridera. Naopak skvělý je zde rám s moderní geometrií a detailním propracováním. Nechybí kvalitní široké obutí.

Rock Machine Blizzard XCM 30-29 (40 300 Kč): Další příklad využití slevy, kdy se z původních 48 tisíc dostanete na dostupnější nabídku a získáte tím kolo na kvalitním odpružení Rock Shox. Značkové odpružení je o dost nákladnější, proto se zde musíme smířit s kompromisním zdvihem 120 mm, ovšem to na většinu českých trailů bohatě stačí. Teleskopická sedlovka v ceně sice chybí, ale dostanete velice kvalitní základ kola a teleskopku si můžete doplnit později. Sleva 15 %, se kterou je cena počítaná, bude teď postupně celkem běžná u různých prodejců (i u jiných značek kol) v rámci sezónních výprodejů, v tomto konkrétním případě jde ale o celosezónní slevu ve Sport95 pro příznivce Trail Huntera (viz video).

GT Sensor 29 Sport (39 999 Kč): Zdvihy 130 mm, 29″ kola, vidlice od Rock Shox, adekvátně dimenzované brzdy. Prostě kolo na traily. Nehraje si to na „All Mountain“, ale troufám si tvrdit, že s tím sjedete i těžší terény než s Rockriderem a hlavně s větší jistotou. Nevýhodou je absence teleskopické sedlovky, která znamená dodatečnou investici přibližně tří tisíc korun. Na rámu si všímám vnějšího vedení lanek, což bych u GT nečekal a je vidět, že se jedná o základní rám. Ale aspoň jsou tu vedena v zákrytu za spodní rámovkou, je znát, že nad tím někdo přemýšlel. Opět se opíráme o sezónní slevu.

U výše uvedených příkladů vycházím z technické specifikace a je možné, že se v praxi projeví nějaké neduhy podobně jako u Rockridera. Například pohupování při šlapání nebo brzdný účinek. Ale dle dosavadních zkušeností s podobnými koly je to riziko daleko menší. Každopádně vždy platí, že ideální je si kolo před koupí alespoň trochu zkusit. V tomto musím Decathlon pochválit, protože nabízí možnost bezplatného zapůjčení kola na tři dny k otestování.

Co tedy bylo špatně

Decathlon umí udělat zajímavá kola a především u těch nejlevnějších dokáže překvapit poměrem ceny a výbavy. Rekreační horská kola, ale také ty z kategorie XC, působí celkem vyladěně. Stejně tak pohled do nabídky silničních kol dává naději na solidní kousky. Ale z kola Rockrider AM 100 S mám pocit, že trailové kolo do trochu těžšího terénu Decathlon vyrobit zatím nedokáže.

Spíš to vypadá, že se o to ani moc nepokoušel. Rockrider v provedení All Mountain totiž zjevně vychází z XC rámu, kterému jen trochu „podklopli“ zadní stavbu, aby se pod ní vešel o něco vyšší zdvih. Výsledkem je geometrie, která sice po kontrole základních rozměrů nevzbudí pozornost, ale po nasednutí už je jasno: efektivní úhel sedlové trubky je příliš skloněný, vidlice by naopak snesla sklon o něco vyšší a zadní stavba je zbytečně dlouhá. Výsledkem je nepohodlný posez a méně efektivní šlapání.

Rám ani nemá vnitřní vedení bovdenů, které jsou tak vystaveny náporu odletujících kamenů od předního kola, zadní stavba není nikterak tuhá a řetězová vzpěra je příliš vyhnutá, aby vznikl prostor pro umístění vícepřevodníků. Jenže kvůli tomu se do zadní stavby nevejdou při rozměru 29″ širší pneumatiky než 2,1″, což je u kola tohoto zaměření značný problém.

Kolo si můžete vybrat se třemi rozměry pneumatik. Já zvolil nejuniverzálnější 29″, kromě toho jsou k dispozici široká kola 27,5+“ (je to přece jen o něco málo menší průměr, tak se do rámu vejde, ale bude to dost natěsno a s prvním nalepeným blátem přijde problém) nebo klasická tloušťka při průměru 27,5″. Jenže i na klasických sedmadvacítkách zůstane kolo na úplně stejném rámu, což nedává moc smysl. Kouzlo kol s menším průměrem ráfků spočívá v tom, že je menším kolům přizpůsoben i rám – teprve pak vyniknou všechny vlastnosti a výhody menšího průměru kol.

Ačkoli jsem při testu bral na zřetel, že se jedná o nejlevnější dostupné celoodpružené kolo na zdvizích 140 mm, s řazením NX Eagle a teleskopickou sedlovkou v ceně, nad některými věcmi se oko přimhuřovalo jen stěží. Odskok od konkurence totiž není nijak výrazný a 38 tisíc korun není zas až tak málo. Proto kritika naplno míří i k brzdám, které jsou pro tento typ kola vyloženě slabé, a také k tlumiči a vidlici od Manitou, jejichž tlumicí vlastnosti jsou v náročnějším terénu značně kompromisní a obtížně nastavitelné na požadované optimum.

Má i světlé stránky

Abych jen nekritizoval, Rockrider v některých ohledech i potěšil. Geometrie má sice své neduhy, ale kolo se ukázalo jako dobře ovladatelné a do zatáček ho nemusíte nijak nutit. Přitom si díky 29″ kolům a delší zadní stavbě udržuje i solidní stabilitu při vyšších rychlostech.

Potěšující je i přítomnost dvanáctirychlostní sady Sram NX Eagle a v kombinaci s převodníkem se 34 zuby to nahrává svižnější jízdě. Pochvalu zaslouží také pneumatiky Hutchinson Toro, které i při své omezené šířce odvádí v terénu dobrou práci. A dobré je také to, že nešetřilo se natolik, aby chyběly pevné osy v obou kolech.

Někoho může potěšit zamykání tlumiče a vidlice z řidítek. Je fakt, že vzhledem k houpavému projevu zadní stavby je to užitečná vychytávka. Ale zde je nutno uvést, že nefunguje úplně optimálně. Na střední polohu totiž jen přitlumí vidlici, ale tlumič houpe dál, a na „full lock“ sice vidlice příkladně ztvrdne, ale tlumič šlapání ze sedla neudrží.

Rockrider za 20 tisíc dával větší smysl

Před rokem jsem testoval model Rockrider 560 S, což je celoodpružené kolo se vzduchovou vidlicí i tlumičem za necelých 20 tisíc korun. To jsem Decathlonu docela pochválil, protože za 20 tisíc poskládal obdivuhodně vybavené kolo pro pohodlnější rekreační jízdu v lehčím terénu. Na nic si přitom nehrálo, bylo rozumně seskládáno a dobře fungovalo. Nebylo to nic na řádění na trailech, ale pro cílovou skupinu rekreačních jezdců se dalo doporučit. Podívejte se na loňské video:

Aktuální test už ale tak optimisticky nedopadl. Rockrider AM 100 S není v jádru nějaké nepoužitelné kolo, to rozhodně ne. Kdo nemá srovnání, může s ním být i plně spokojen. Jenže já srovnání mám a musím konstatovat, že nedostatků tohoto kola je více, než co bych byl ochoten i za tu příznivou cenu tolerovat. Na řádivější jízdu v náročnějším terénu se totiž nehodí. Kolo bych doporučil spíše jen na jízdu v lehčím terénu. Potom ovšem trochu ztrácí smysl osazení 140mm zdvihy…

Pokud trváte na celoodpruženém kole, můžete se inspirovat tipy uvedenými výše, ale za podobnou cenu můžete získat i vynikající trailbike na pevném rámu s pluskovými koly, který vám v terénu ve finále poskytne více jistoty a zábavy.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

10 komentářů: „Rockrider AM 100 S: Test All Mountain kola z Decathlonu

  • Měl jsem AM100S na tři dny a naprostý souhlas… Nakonec jsem pořídil v akci novou meridu one-forty a je to o několik levelů jinde. Navíc jsem jí pořídil za 37 tis.!!!

    Reagovat
  • Lidem co si kupujou takovýto nízkorozpočtový jebky to patří že pak spláčí nad výdělkem. Kdo to s ježděním po terénu myslí vážně a chce si to opravdu užít si musí o něco málo víc připlatit, přitom jde třeba jen o blbých 20 tis. Argumenty typu že chybí peníze neberu protože dnes si už můžete sjednat půjčku se 6-7 % Rpsn. Synovec i přes mý rady udělal stejnou chybu a za chvíly už litoval že mmě neposlechl a nekoupil si třeba 2 roky starý bazarový enduro kolo s vysokými zdvihy a s výbornou výbavou od renomovaného výrobce co jsem mu našel. Stálo jen o10tis!!! víc. Prostě základ kola je moderní rám od značkového výrobce a vše ostatní si můžete postupně dle potřeby vyměnit za lepší. Sám jsem postupně vyměnil brzdy, řazení (2krát), celý pérování a sedlo (2krát)
    Druhý příklad: kamarád mě pořád otravoval atˇmu něco seženu, dalo mi to práci a stejně se pak nechal ukecat prodejcem a koupli si ležákový hardtail levnější jen o 5tis. místo fajnovýho bazarovýho fulla. Moje parafráze pořekadla: Kdo chce kam atˇsi pomuže sám.

    Reagovat
    • Dražší „JEN“ o 20 tis.??? 20 tisíc opravdu není málo. Jinak s tebou souhlasím, že rám je základ, ale pro většinu je jistější koupit nový kolo ve slevě (třeba Bradský v lbc má často zajímavý nabídky) a mít záruku, něž koupit levněji něco, co má skryté vady.

      Reagovat
    • Tak 20 tis. Je celkem dost… Koupit si kolo za 40k nebo za 60k už je o 50%. To není zrovna dobrý argument a jít hned do půjčky? To je rada nad zlato. Obzvláště pro lidi co mají i jiné závazky.

      Reagovat
    • „Blbých 20 tisíc a půjčku“ co ty jsi tady vyblil za komentář, to zůstává opravdu rozum stát.

      Reagovat
  • Dostal jsem tip a kolo koupil u TS Bohemia ( Opravdu ) prodávají super vybavená kola – nikde nemají lepší poměr výkon cena. Jsou spíše na XC – žádné velké zdvihy ale jinak super – MMR a německé Silverback. Koupil jsem Silverback za 22 tis – v německu po přepočtu se prodává přes 30tis. 1x 11, pevné osy, 12 kg hmotnosti, 29″, hartail , kvalitní Shimano strašná spokojenost. mam ještě 7 let staré celopéro Cube – stalo 67 tis. Dnes bych za něho dostal stěží 25 tis.

    Reagovat
  • Realita je ze všechna kola do 70k – bez slev a akcí jsou kompromis. Pořád se něco omezuje na ukor něčeho. Člověk co jezdí Santa Cruz vám řekne že jste se s nějakou meridou či co to je zbláznili, to by si nikdy nekoupil 😁 Když slušne vidle startují na 25tis,tlumice půlce ceny. Jen ráfky máte za 8 kus atd atd. A pak se někdo bije v prsa s oneforty na suntouru které je stejný bláto co se komponentů týče jako dekatlon že je něco víc… Prostě do 70K nemá smysl se hádat o kolech. Ať každý jezdí co se mu líbí a na co má.

    Reagovat
    • Ano jsou to kompromisy, které jde ale lehce do budoucna upgradovat.
      A rozhodně né každej kdo jezdí Santu je kretén aby pohrdal kolem pod 70 🙂
      One-forty je narozdíl od Decathlonu s rozumem poskládaný, to vidí každej kdo se v komponentech orientuje ne? 🙂

      Reagovat
  • Osobně bych uvítal kdyby bylo možný u výrobců si přímo objednat jaké komponenty tam chci mít. Často na fajnový rám z úsporných důvodů davájí levný komponenty a pro kupce jsou to pak vyhozené peníze protože se pak špatně prodávají i když jsou hluboko pod cenou. Další možnost kterou bych uvítal je koupit si tzv. polokolo. Prostě rám s komponenty který mě vyhovují a zbytek komponentů si pak dokoupit a dosadit sám. Teď právě jsem viděl drahou novinku která mě zaujala ale některý komponenty byly prostě průměrná třída a divil jsem se že to na něj montují.

    Reagovat

Napsat komentář: HonzaP Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *