Trek Supercaliber je horské kolo, jaké tu ještě nebylo. Vzadu pruží, i když na to nevypadá
Americký Trek právě představil nový model kola nazvaný Supercaliber. Pokud jste si mysleli, že už se v konstrukci horských kol nic moc překvapivého už vymyslet nedá, tak budete překvapeni. Supercaliber totiž vypadá jako běžné kolo bez zadního odpružení, ale vzadu přesto pruží.
V horní rámové trubce je schovaný tlumič značky Fox, který si Trek nechal vyrobit na zakázku. Je to vzduchový tlumič upravené konstrukce, která umožní vsazení oběma konci pevně do rámu, přičemž rameno zadní stavby drží na jezdci, který se po tlumiči lineárně pohybuje. Zadní stavba má jen jediný čep, a to u středu. Při propružení tedy logicky musí dojít k cílenému průhybu zadních vzpěr, byť bude jen velmi mírný. Ale z toho důvodu jsou zadní vzpěry vyrobeny z karbonu a profilované tak, aby toto mírné prohnutí umožnily.
Zdvih zadní stavby je 60 mm. Konstrukce cílí na závodní kola kategorie XC, kde by to mohlo dostačovat. Ochrání to před největšími rázy a lépe udrží kontakt s podkladem na kořenech, přitom je konstrukce jednoduchá, lehká a údajně i tuhá jako u hardtailu. Tlumič je možné z řidítek úplně zamknout.
Ostatní výbava kola je rovněž přizpůsobena závodnímu XC nasazení. Ve vrcholné verzi za ohromných 280 tisíc korun najdete elektronické řazení Sram XX1 Eagle AXS, veškeré doplňky z karbonu a vidlici RockShox SID Ultimate se 100mm zdivhem. Toto kolo se s hmotností dostalo pod 10 kg. Nejlevnější verze vyjde na 118 tisíc korun, přičemž využije vidlici RockShox Reba RL a dvanáctirychlostní řazení Sram NX Eagle. Tady už bude hmotnost kolem 11 kg.
Na novince už vyrazila Jolanda Neff, švýcarská šampionka v XC, která s novým kolem natočila pro Trek vtipné propagační video:
Video se opírá o dilema, zda je toto kolo hardtail, nebo „celopéro“. Vzhledem k přítomnosti zadního tlumiče a pohybu zadní stavby o 60 mm je fakticky jisté, že je to celoodpružené kolo, ale nutno uznat, že to dobře maskuje. A má to i praktické důsledky například v tom, že do rámu umístíte dva košíky na lahve.
Uvidíme, zda se tato inovativní konstrukce uchytí a nechají se jí inspirovat i ostatní výrobci. Své příznivce by si mohla najít nejen mezi závodníky. Trek se každopádně myšlenkou nějakého mezičlánku mezi pevným a celoodpruženým kolem zabývá už delší čas a současný model Procaliber nabízí unikátní řešení zadní stavby, která je v místě sedlovky umístěná na čepu. To umožňuje pružení zadní stavby v rámci pružnosti materiálu a jízdu to dokáže celkem zpříjemnit. Nový Supercaliber tuto myšlenku posunul zas ještě o kus dál.
Technicky vystrelek, ktery nebude mit, dle meho nazoru, dlouheho trvani. Hmotnost ramu neni nijak zazracna a pritom servisni naroky budou stejne jako u klasickeho fullu. A to ani nemluvim o atypickem tlumici. Takze vlastne vsechno spatne 🙂
Abych to napsal přesněji, mnohem více pruží i když na to vůbec nevypadá 🙂 Trek je samozřejmě elegantnější.
Konečně se někdo věnuje i klasickým bajkům,všude dokola jen samé ekola.
Bold unplugged sice nemá klasický zadní trojúhelník, ale tlumič je skrytý kompletně v rámu. Podle mě vzhledově mnohem čistší.
Abych to napsal přesněji, mnohem více pruží i když na to vůbec nevypadá 🙂 Trek je samozřejmě elegantnější.
Snaha o vydělání penež za klasické celopéro jen jinak provedená.Draží pořiz.cena,servis,díly apod.Ale v dnešní době nesmyslů nic neobvyklého že.
Klasický čecháčský komentáře typu…“sice jsem to neviděl, nevyzkoušel, neosahal, ale už vím, že to bude blbý“ :)))))))))))
Přesně 🙂
Plně s tebou souhlasím. Ještě bych doplnil myšlení některých lidí “je to na mě drahý, nechápu princip a výhody a proto to určitě stojí za hov.. a je to proto zbytečný.
Nádhera, už jsem po tom také pokukoval.