Rockrider 530: Recenze nejlevnějšího celopéra z Decathlonu

Decathlon prodává celoodpružené kolo za pouhých 13 999 Kč. Model má označení Rockrider ST 530 S a protože mi na něj stále přicházela spousta otázek, rozhodl jsem se, že ho otestuju. A jelikož je to kolo levné, mohl jsem si dovolit jej koupit a podrobit ho zcela nezávislému testu, při kterém kolo nemusím nijak šetřit.

Pozor: otestované kolo právě dražím na Aukru od 1 Kč!

Jak to dopadlo? To hlavní se dozvíte dále v textu, ale doporučuji kouknout na mé video, kde kolo uvidíte v akci a dozvíte se o něm všechny detaily:

Hned ze začátku stojí za upozornění, že se jedná o levné kolo určené pro rekreační jízdu v nenáročném terénu a sám výrobce na webu upozorňuje, že tento model není určen na ježdění ve stylu enduro, all mountain ani cross country. Jenže řada začínajících bikerů v tomhle kole vidí levnou vstupenku na traily a já právě z tohoto úhlu pohledu jsem chtěl kolo prověřit. Zvládne i drsnější zacházení?

Rockrider 530 ve zvyšující se zátěži

Nejdřív jsem alo kolo protáhl lehčím terénem a vyzkoušel ho tedy při tom, na co je dělané. Pokud jízda není nijak agresivní a terén nenáročný, kolo obstojí. Dobře se ovládá, působí mrštně a díky odpružení je jezdec ušetřen rázu, i když třeba přehlédne nějaký kámen na cestě. Vzhledem k ceně je kolo i docela dobře vybaveno a pro běžné cyklisty preferující pohodlnou rekreační jízdu by se dalo doporučit.

Rockrider 530

S přibývající dynamikou jízdy a náročností terénu však začnou vyplouvat na povrch příznaky, že na tohle Rocrider 530 připraven už tak dobře není. Při vyšší rychlosti na nerovném povrchu je zprvu znát jistá nervozita kola, která se ještě násobí, pokud vjedeme do zatáčky. To může být způsobeno součtem hned několika vlivů od slabší tuhosti rámu, přes absenci pevných os, geometrii rámu, tuhost výpletů až třeba po pneumatiky.

Následuje procitnutí, že odpružení na kole sice je, ale nepracuje až tak, jak by jen trochu pokročilejší jezdec očekával. Od tlumicích prvků chceme především zajištění dokonalé trakce kol s nerovným podkladem. To se tady moc nedaří. Odpružení slouží spíše jen jako taková pojistka proti největším rázům.

Jakmile dojde na dynamické projíždění klopených zatáček nebo třeba na skoky, Rockrider se hrdinně snaží všechno ustát, ale leckdy už se pod tlakem podivně „žvýkne“. Na tak silný tlak kolo zjevně není stavěno a při tvrdších dopadech, kdy jdou tlumicí prvky nadoraz, se kolo nejistě zavlní a ráz se snaží vstřebat i v jiných částech. Nicméně i po takových zátěžových zkouškách přečkalo vše bez újmy.

Obdivuhodná výbava

Základem kola je hliníkový rám osazený 27,5″ koly s triviálním řešením zadního odpružení. Je to pevný trojúhelník na jednom čepu, který bez jakéhokoli přepákování tlačí přímo proti pružině. Ta je tedy dělaná přímo na míru tomuto kolu. Uvnitř najdeme i tlumicí prvek, ovšem bez jakékoli možnosti nastavení. Otočnou plastovou objímkou spodní matice lze nastavit pouze předpětí pružiny.

Také přední odpružení je jen základní a jedná se o levnou pružinovou vidlici z produkce Suntouru. Umožňuje nastavení předpětí pružiny a k dispozici je i lockout. Ten mimochodem u zadního tlumiče chybí.

Za pochvalu rozhodně stojí volba pohonu. Jednopřevodník se 32 zuby a devítirychlostní kazetou s rozsahem 11-42 zubů bude na většinu kopců stačit, přitom je to řešení moderní a jednoduché. Kazeta i přehazovačka je od tchajwanského Microshiftu a funguje přesně a hladce.

Příjemným překvapením jsou i brzdy Shimano z řady Altus, tedy MT200. Ty jsou nezřídka vidět i na kolech za cenu téměř trojnásobnou, kam rozhodně nepatří, ale u celopéra za 14 tisíc potěší.

Výrobce nábojů se mi nepodařilo identifikovat a střed je zde uložen v plastových objímkách. Je vidět, že se šetřit holt muselo, ale ráfky na druhou stranu působí celkem dobře a chlubí se přípravou na bezduše, i když drobnou komplikací v tomto směru bude osazení většími autoventilky. Všechny tyto prvky výbavy nesou označení Rockrider a Decathlon si je tedy zajišťuje sám. Platí to i o pneumatikách, které mají šířku 2″ a poměrně jemný vzorek.

Řídítka mají šířku 720 mm a jsou nasazena na představci s délkou 80 mm. Sedlo je spíše turistického charakteru a vzhledem k ceně neočekávejte, že by bylo na teleskopické sedlovce. V ceně jsou i pedály a povinná výbava pro provoz na silnicích, tedy odrazky, zvonek a dokonce i světla.

Za 14 tisíc je ta výbava obdivuhodná. Tohle Decathlon umí a konkurence za stejnou cenu stěží nabídne podobně vybavený hardtail.

Dal by se vylepšit, ale něco to bude stát

Při náročnějším ježdění se ale slabiny výbavy velmi rychle projeví. Tak třeba brzdy jsou na divočejší ježdění velmi slabé, což podporuje ještě skutečnost, že jsou osazeny jen 160 mm kotouči. O slabším účinku odpružení už jsem psal a za zmínku stojí i zvolené obutí, které nepředvádí příliš dobrou trakci ani na suchu, natož na vlhké hlíně. Nemusí to být ani vyloženě bláto, ale vzorek se velmi rychle zanese a nepříjemně klouže.

Z hlediska geometrie je to bike dost krátký (rozvor při velikosti L jen 1144 mm), hlavu má poměrně strmou (68,5°) a sedlovku naopak položenou (73°). Na poměry moderních kol na traily už je to oldschool. Ovšem nesmíme zapomínat, že je to kolo určené na pohodlnou jízdu v lehkém terénu a tomu geometrie odpovídá.

Při divočejší jízdě příliš jistoty nenabídne

Ale jsou možnosti, jak kolo na těžší terén trochu lépe připravit. Začal bych u pneumatik, které by se na 23mm ráfky daly zvolit třeba až do šíře 2,35″. Pokud by navíc byly bez duše, mohly by dobře posloužit pro vyhlazení menších nerovností a na odpružení by zbyly už jen ty větší. To by se také dalo vylepšit, teoreticky by šel například osadit lepší tlumič s roztečí 190 mm a vidlici vyměnit za vzduchovou. Po takovém tuningu bychom ale cenu kola rázem zdvojnásobily. Když se budeme držet při zemi, tak po pneumatikách by za upgrade stály rozhodně pedály a kokpit – představec o něco kratší, řídítka širší. Jezdec by pak bezesporu na biku získal o trochu větší jistotu.

Pro mladé lehké jezdce je dále nevýhodou, že jsou tlumicí prvky navrhované na dospělé jezdce a pro propružení se hodí mít alespoň 55 kg, jinak budou působit hodně tvrdě. Platí to zejména o vidlici.

Vyplatí se?

Sám bych se v této cenové kategorii na zadní odpružení vykašlal a koukal spíš po pevné devětadvacítce, už třeba jen proto, že když se vzadu něco hýbe, znamená to také, že to vyžaduje údržbu a s tím jsou spojené další náklady. Na druhou stranu, zde je vzadu ultrazákladní tlumič, který pro Decathlon vyrábí X-Fusion a samostatně se prodává pouze za tisícovku. Takže něco jako repas na tom asi ani nemá smysl řešit, a když se to rozpadne, koupí se prostě tlumič nový. No a čepy jsou tady jen tři, takže údržba celkem minimální. Přesto bych šel ale raději do pevné devětadvacítky, bude tužší, stabilnější a pojede rychleji.

Stěžejní otázkou je u tohoto kola životnost. Co vydrží, když se mu bude dlouhodobě nakládat na kamenech a skocích? Těžko říct. Střed je uložen v plastu, ráfky nebudou kdovíjak pevné a třeba i takové kliky můžou brzy povolit, protože na takovou zátěž nejsou dělané. Ale na samotný rám či řídítka dává Decathlon doživotní záruku, takže když vám to někde při doskoku praskne, teoreticky by vám to mohl vyměnit. Upřímně ale netuším, jak by taková reklamace probíhala a museli byste si sáhnout do svědomí, protože tohle kolo podle popisu výrobce na větší terén určeno prostě není.

POZOR: otestované kolo právě dražím na Aukru s vyvolávací cenou 1 Kč!

Je to levné kolo plné kompromisů, kterých přibývá ekvivalentně s rostoucími nároky jezdce. Obecné rady u takto levných kol bývají „ještě chvíli raději šetřit a pak si koupit kolo lepší“, ale co když někdo více peněz prostě nemá a chce si zkusit ježdění na kole v terénu? Mezi novými koly tento Rockrider adekvátního konkurenta asi nenajde a ojetá celoodpružená kola za tyto peníze už budou hodně staré vraky. Nakonec je to tedy vcelku logická volba, ale pokud jen trochu můžete, raději ještě chvíli šetřete… Nicméně pro nenáročně rekreační využití v lehkém terénu se tohle kolo klidně doporučit dá.

Technická specifikace

  • rám: hliníkový
  • kola: 27,5″
  • zadní odpružení: 120 mm, pružinový tlumič X-Fusion, nastavení předpětí pružiny
  • vidlice: 120 mm, SR Suntour, nastavení předpětí pružiny, lockout
  • pláště: 27,5×2,0″
  • záplety: ráfky a náboje z produkce Decathlonu, šířka ráfku 23 mm, náboje bez pevných os
  • řezaní: Microshift Advent 1×9 (převodník 32 zubů, kazeta 11-42 zubů)
  • brzdy: Shimano MT200, 160/160 mm
  • řídítka a představec: 720 mm a 80 mm

Geometrie rámu

  • úhel hlavy: 68,5°
  • efektivní úhel sedlovky: 73°
  • reach (vel. L): 430 mm
  • stack (vel L): 605 mm
  • rozvor: 1144 mm
  • BB drop: 15 mm
  • délka zadní stavby: 436

1 komentář


  1. Ahoj obdivuju tvoje videa. Sám se na takové ježdění necítím. Já raději po stezkách a asfaltu bez aut. Kolikrát sem si říkal kolik už si toho měl zlomeneho

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *