Rock Machine Blizzard TRL: Kolo na lov trailů (test)
V nabídce českého výrobce horských kol Rock Machine mají silné zastoupení kola určená pro hravou jízdu v terénu. Takový přístup značka razila již v devadesátých letech při svém vzniku, poté měla několik let období trochu chaotičtějšího vývoje, ale v posledních přibližně pěti letech se vrátila ke kořenům. Tahounem tohoto cítění je celoodpružený model Blizzard. Teď vás seznámím se svými zkušenostmi s modelem pro rok 2020, konkrétně Blizzard TRL 90-29.
Kolo reaguje na aktuální trend ježdění v terénu, kdy jezdci hledají univerzální stroj pro svižnou jízdu v lehčím terénu a zároveň dostatečně robustní na to, aby s jistotou provedl i náročnějšími kamenitými traily nebo bikeparkem. Nepsaným standardem takto zaměřených biků jsou 29″ kola, zdvihy 150/150 mm a geometrie někde mezi XC a endurem. A přesně tam míří i Rock Machine Blizzard TRL 90-29.
Odpružení pro bikerské nadšence
Rám je u Blizzardů výhradně hliníkový, do karbonu se Rock Machine v případě celoodpružených kol zatím nepustil. Ale aspoň se ceny drží na dostupnější úrovni. V případě nejvýše postaveného modelu 90-29 už sice cena dosáhla na 84 990 Kč, ale to je dáno špičkovou výbavou, o které bude ještě řeč. V nabídce jsou ovšem ještě další dva modely TRL stejného zaměření, ovšem s nižší cenou v odpovídající výbavě.
Nechce se vám číst? Podívejte se na videorecenzi:
Za cenou vrcholného modelu stojí především odpružení, které dodala progresivní kalifornská značka DVO. Vepředu je vidlice Diamond SC D1, která samotná stojí 26 tisíc korun a je to už záležitost pro náročné jezdce. Má pokročilé možnosti nastavení a podrží i ve velmi náročném terénu. Na její limity jsem zatím neměl možnost si sáhnout, bikeparky jsou zatím zavřené, ale i průlety přírodním terénem v okolí dávají tušit její potenciál. Je však potěšující, že se dá vyladit i na klidnější jízdu v méně náročném terénu, kdy se projeví vysokou citlivostí s příkladným využitím zdvihu.
Bohaté možnosti ladění má i tlumič zadního odpružení DVO Topaz T3 Air. Kromě běžných možností, jako je volba tlaku, přepínání komprese ve třech krocích a nastavení odskoku, tu máme i možnost ovlivnění tlaku ve vyvažovací komoře, nebo možnost změnit objem primární i negativní komory vymezovacími spacery. Ty dostanete ke kolu přibalené.
Když se ještě vrátím k vidlici, ta má dále nastavení rychlé a pomalé komprese, odskoku a také předpětí negativní pružiny, která zastupuje klasickou negativní komoru. Díky tomuto řešení (zvané Of The Top, zkráceně OTT) získala vidlice na počátku svého kroku citlivost odpovídají pružinovému tlumení, zároveň si ale zachovává výhody progrese toho vzduchového.
Odladit tlumení přesně podle terénu, stylu jízdy a představ jezdce, to je práce na dlouho, obzvlášť pokud vám, stejně jako mě, chybí dostatek předchozích zkušeností s podobně vyspělým tlumením. Ale pro zapálené bikerské nadšence je to úžasná hračka.
Na traily patří 29″
Rám vychází z koncepce, kterou Rock Machine využívá už několik let. Je to robustní hliníkový rám s příkladnou tuhostí, který k zadnímu odpružení využívá čtyřčepové uchycení pevného trejúhelníku. Po funkční stránce nemám k rámu výhrady, ale z hlediska designu by si zasloužil trochu „učesat“. Tvarování rámu je na dnešní poměry možná až příliš spartánské a ryze účelné. Dohání to barvy, ovšem i zde by to chtělo doladit – specifický zelený odstín vidlice DVO totiž neladí se zelenou na rámu a nesoulad odstínů trochu dráždí oči.
Z hlediska geometrie je ale všechno v pořádku. Zadní stavba je na poměry 29″ kol krásně krátká, což přidává kolu na hravosti. Úhel hlavy sice výrobce na webu udává 67°, jenže to platí o samotném rámu, když je osazen nižšími zdvihy – v reálu u tohoto modelu odpovídá hlava úhlu 66,5 °. A to se mi jeví jako ideální. Kolo dodá sebevědomí při sjezdech, ale zároveň zůstává dobře ovladatelné a šlapavé i při výjezdech.
Při opravdu rychlých sjezdech v rozbitém terénu se však projeví mírně kratší rozvor. Kola zaměřená čistě na enduro mají hlavu zpravidla ještě více položenou a zadní stavbu protaženější, což ubírá z agilnosti, ale přidává právě na směrové stabilitě. Teď ale za mě píše spíše teoretik, v praxi ten rozdíl není až tak dramatický a řešit ho mohou leda jezdci s prioritou na enduro a bikeparky. Sám naopak oceňuji, že Blizzard představuje celkem ideální kompromis a kolo zůstává pohodlné i na výjezdy a dostatečně obratné i na pomalejších technických pasážích.
Průbojnosti rozhodně napomáhají 29″ kola. Sám jsem byl několik let zastánce sedmadvacítek, ale na větší kola jsem si přivykl už loni, kdy jsem je měl na hardtailu, a nakonec na ně nedám dopustit ani na celoodpruženém kole. Po sedmadvacítkách se mi posteskne jen v utažených klopenkách, případně na skocích. Do bikeparku je to asi vhodnější volba, tam se ocení i s tím související vyšší zdvihy, ale jinak vede 29″.
Bez Sramu
U Blizzardu TRL oceňuji, že výrobce nešetřil na pláštích. Vepředu máme odlehčenou verzi WTB Vigilante z měkčí gumy a se šířkou 2,5″, vzadu je o něco méně agresivní vzorek Trail Boss, a to v provedení s vystuženými bočnicemi a z tvrdší gumy. Je také o desetinu palce užší. Zadní kolo se díky tomu dobře odvaluje a jen tak ho neprorazíte a přední příkladně vede stopu. Na asfalt to každopádně moc není, tohle je kolo do terénu a tomu odpovídá i obutí.
Také další prvky výbavy jsou na vyšší úrovni. Řazení tu obstarává dvanáctirychlostní Shimano XT, které zajme svou precizností a rychlostí. Také brzdy jsou ze sady Shimano XT, jedná se přitom o výkonné čtyřpístkové třmeny. Výrobce ale trochu šetřil na „věcech, které nejsou vidět“. Kazeta, náboje či brzdové kotouče jsou z nižší sady Shimano SLX. Škoda, ucelené XT by tomuto kolu slušelo, na druhou stranu je SLX stále velmi kvalitním standardem určeným na pokročilejší kola a slouží dobře.
Také představec a řidítka jsou solidní, jedná se o hliníkové provedení ve verzi Turbine od kanadského výrobce Race Face. Řidítka jsou šíře 780 mm, což je optimální. Dodává to sebejistotě a ovladatelnosti. Sedlovka je samozřejmě teleskopická. Na ni už logo nějaké renomované značky nevidíme, jedná se o One1. Zdvih má solidních 150 mm a funguje dle očekávání, to je hlavní.
V současné záplavě kol je toto trochu unikátní tím, že nemá ve výbavě nic od firmy Sram (pod tu spadají stejnojmenné komponenty, dále pak značka Truvativ a také odpružení RockShox). Nic proti Sramu, ale kolo celé postavené na Shimanu, VDO, Race Face a WTB je pro cyklistické fajnšmekry zajímavé zpestření už samo o sobě. Navíc třeba takové dvanáctirychlostní řazení Shimano XT je rychlejší, přesnější a s větším rozsahem, než třeba hojně rozšířený Sram NX Eagle. Shimano s dvanáctkou přišlo sice později, ale je znát, že si o to víc dalo záležet.
Překvapí ho něco?
Na kole sice už nějaký ten pátek jezdím, ale zatím především v lehčím přírodním terénu. A když už přijde nějaká těžší či prudší pasáž, trvá zpravidla jen pár stovek metrů. Vlastnosti kola jsem sice odhalil, ale neměl jsem ještě možnost najít jeho limity. Bohužel mi teď koronavirová situace brání vyrazit někam do bikeparku, kde bych kolo řádně vyzkoušel i v náročnějších podmínkách delších sjezdů s terénními výzvami, ale z dosavadních zkušeností soudím, že dřív narazím na limity svých jezdeckých schopností než samotného kola.
Rock Machine Blizzard TRL 90-29 je skvěle vybavený trailbike na hliníkovém rámu. Má ideální proporce a parametry univerzálního kola na traily, a to od lehkých, až po enduro. Výbava modelu 90-29 je připravena už pro hodně náročné jezdce, čemuž odpovídá i cena (84 990 Kč). Ale ve stejném duchu jsou postaveny i dva levnější modely Blizzard TRL 70-29 (67 990 Kč) a Blizzard TRL 30-29 (54 990 Kč). Zejména z modelu 70-29 je sympatický poměr cena/výbava.
Technická specifikace
- Model: Rock Machine Blizzard TRL 90-29, modelový ročník 2020
- Rám: hliníkový (Alloy Al-6061 T6 Custom tubing), systém odpružení Floating Pivot, 140 mm zadního zdvihu
- Vidlice: DVO Diamond SC D1, 150 mm
- Tlumič: DVO Topaz T3Air (210×55 mm)
- Řazení: 1×12, Shimano XT SL-M8100
- Kazeta: Shimano CS-M7100, 10-51 zubů
- Kliky, převodník, střed: Shimano XT FC-M8100, 32 zubů, Shimano BB-MT800-PA PressFit
- Brzdy: Shimano XT M8100+M8120, 180/180 mm, 4pístkové
- Náboje: Shimano SLX M7110, 32 H, Center Lock, pevné osy 15×110 mm a 12×148 mm
- Ráfky: WTB ST i29, 32H
- Pláště: WTB Vigilante TCS Light/High Grip, 29×2.50″, WTB Trail Boss TCS Tough/Fast Rolling, 29×2.40″
- Sedlovka: teleskopická, One1 MT171, 150 mm
- Sedlo: WTB Volt Pro
- Řidítka: Race Face Turbine R 35, 20mm rise, 780mm, 35mm
- Představec: Race Face Turbine R Alloy, 35mm, 0°
Další podrobnosti se dozvíte na webu výrobce.
Na kolech Rock Machine Blizzard jezdím již třetím rokem a letos se stal Rock Machine oficiálním partnerem projektu Trail Hunter. Kromě celoodpruženého Blizzarda jezdím i na gravelu.