Ostatní články

S pevňákem na trailech: Zkušenosti s kolem Rock Machine Blizz CRB

Nedávno jsem publikoval článek o zkušenostech s celoodpruženým kolem Rock Machine Blizzard. Do náročnějšího terénu se celoodpružené kolo rozhodně hodí. Jenže ne každý jezdí až tak těžkým terénem, aby zadní odpružení nutně potřeboval, a asi úplně každý nechce za kolo utrácet zbytečně moc. A tak se nabízí otázka, zda se na singletrailech dá zábavně vyřádit i na kole bez zadního odpružení. Letos jsem si to naplno zkusil, protože jsem ke svému celoodpruženému kolu pořídil i jedno pevné – Rock Machine Blizz CRB.

Horská kola s odpruženou vidlicí, ale bez zadního odpružení, jsou nejprodávanější kategorií kol. Je jich víc typů a jsou v nich nemalé rozdíly. Cenově nejdostupnější bývají zpravidla kola určená na rekreační jízdu a cykloturistiku, s rostoucí cenou pak geometrie rámu dopřává jezdci agresivnější posez a kola se postupně přibližují tomu, na čem se závodí v rámci kategorie Cross Country (XC). Jenže máme tu ještě jednu stále výraznější kategorii kol s pevným rámem – trailové hardtaily.

K čemu jsou dobré trailové hardtaily

Trailové hardtaily mají geometrii rámu, která jezdci dává lepší možnosti práce s kolem pod sebou a také nabídne o něco vzpřímenější posez. Výsledkem je pocit sebejistoty a dokonalé kontroly nad kolem. Tomu odpovídá i konstrukce rámu s níže položenou horní rámovou trubkou tak, aby nad kolem bylo více prostoru. To pak jezdci usnadňuje manipulaci s kolem, respektive těžištěm, při jízdě v terénu.

Rock Machine Blizz CRB Test Recenze
Rock Machine Blizz CRB, můj trailový hardtail

Po celosezónní zkušenosti s trailovým hardtailem musím konstatovat, že jsou terény, pro které je takové kolo vhodnější než celoodpružený bike. Patří mezi ně především flowtraily, tedy traily s uhlazeným povrchem plné klopených zatáček a pumpovacích boulí. Díky pevné zadní konstrukci se mohu do terénních vln a zatáček opírat plnou silou a tím dynamicky zrychlovat. U celoodpruženého kola se část této „pumpovací“ energie vždy ztratí v odpružení a rozdíl je to docela markantní.

Dále se trailové kolo bez zadního odpružení osvědčilo v lehčím terénu lesních cest, pěšinek a typických českých turistických stezek. Tam obvykle nenarazíte na nějaké extra velké překážky. Největší kameny či kořeny pomůže odpružit přední vidlice, ale zadní kolo je celkem bez problémů přejede, jen to tedy občas „drncne“. Ale celoodpružené kolo by na to bylo až zbytečně těžký kalibr.

Rock Machine Blizz CRB Test Recenze
Za řidítky se jezdec cítí v terénu jistě

V lehčím terénu je zkrátka zadní odpružení zbytečné a pokud byste měli na nějaký základní celoodpružený bike rozpočet kolem 45 tisíc korun, získáte za to kolo s hmotností bezmála 15 kg a se základní výbavou, kdežto trailový hardtail za stejné peníze bude až o 3 kg lehčí a dobře vybavený. V terénu pak budete mít pocit větší lehkosti, mrštnosti a pojedete rychleji.

Zážitky posílí vhodné pláště a teleskopka

Průbojnosti terénem napomáhají i 29″ kola. Můj Rock Machine Blizz CRB má geometrii rámu natolik krátkou, že kolo zůstává velmi mrštné a snese z hlediska ovladatelnosti srovnání se sedmadvacítkami. Na kolo jsem nasadil širší pláště šíře 2,4″ a díky bezdušovému provedení jsem je začal provozovat na nižších tlacích kolem 1,5 baru. Díky tomu kolo lépe vyhladí drobnější nerovnosti na trailu a přispívá to k daleko lepší adhezi. Jízda je pak i o něco pohodlnější, protože pláště zajistí přece jen nějaké to odpružení i vzadu. S kolem pak člověk hravě zvládne i trochu náročnější terén.

Rock Machine Blizz CRB
Tady je mu nejlíp

Blizz CRB je standardně osazen plášti šíře 2,25″. Konkrétně jde o WTB TrailBoss a nejsou to pláště vůbec špatné. Kolo je s nimi pak o něco rychlejší třeba na asfaltu. Pláště zkrátka velice výrazně promlouvají do charakteru a schopností kola, což je ale zároveň možnost, jak si ho vyladit pro svůj styl ježdění a nejčastější charakter terénu.

Ohromnou předností trailbiků je teleskopická sedlovka. Už se pomalu stává součástí standardní výbavy i levnějších trailových kol s cenou kolem 25 tisíc korun. Můj Blizz CRB 50-29 ji má také již v základu. Díky snížení sedla při sjezdech můžete s kolem daleko lépe pracovat, ať už jde o pumpování a naklánění do zatáček, nebo o vyrovnávání větších nerovností při sjezdu. Dodá to nejen na jistotě, ale i na zábavnosti jízdy.

Pozor na slabé brzdy

Další dnes už naprosto standardní součástí trailbiků je pohon s jednopřevodníkem. Blizz CRB je sice rychlejší kolo, se kterým střídavě jezdím jak v terénu, tak i přejezdy po silnici, ale v praxi se mi osvědčilo, že dvanáct převodů sady NX Eagle prostě stačí. Rozsah převodových stupňů je dostatečný. Ani z technického hlediska jsem z touto sadou neměl během sezony žádný problém.

Co mě ale na Blizzu CRB 50-29 zklamalo, to jsou brzdy. Výrobce zde osadil obyčejné brzdy Shimano BR-MT400 z řady Acera a s úplně základními brzdovými destičkami. Brzdný účinek dostačuje jen na volnější rekreační jízdu. Jenže jakmile člověk sedí na trailovém kole, v mém případ ještě v karbonu a přímo vyzývajícímu k rychlosti, tak se pustí z kopce dolů a začne se divit. Agresivnější jízda po trailech vyžaduje i adekvátně agresivní brzdy. Na to je dobré při výběru kola myslet, anebo kolo následně dovybavit.

Rock Machine Blizz CRB Test Recenze 7
Jediná slabina ve výbavě jsou brzdy

Tak jsem to nakonec vyřešil já – vyměnil jsem kotouče, dozadu jsem nasadil 180 mm oproti původnímu průměru 160 mm, a do třmenů nasadil příplatkové brzdové destičky Galfer. Brzdný účinek se tím radikálně vylepšil a náklady byly přitom zhruba třetinové oproti nákupu celé brzdové sady řady SLX. Ta by tedy brzdila ještě lépe, ale stávající stav mi zatím dostačuje.

Hromada zábavy a rychlejší pohyb

První sezona s trailovým hardtailem mě přesvědčila, že tahle kola mají co nabídnout. Z dopravního prostředku se rázem stává nástroj pro zábavu. V terénu dodají více jistoty než běžná horská kola turistického typu, nebo i ve srovnání s agresivně pojatými koly kategorie XC.

Rock Machine Blizz CRB 50-29 se pak se svým karbonovým rámem a solidní výbavou (až na ty brzdy) ukázal jako hodně mrštné a rychlé kolo. Mám teď za sebou osm let ježdění na celoodpružených kolech, přičemž jsem u nich postupně zvyšoval zdvih a cílil je na stále těžší terén. V lehčím terénu se však stala zbytečnou přítěží – v lesích kolem Brna jsem se letos primárně proháněl na Blizzu a rychlostí průměr běžné odpolední vyjížďky po práci se mi rázem zvedl o 2-3 km/h.

I ve sněhu je s ním sranda

Mám ale to štěstí, že mám letos kola dvě, a tak na výlety do trailcenter a bikeparků beru celoodpruženého Blizzarda. Blizz je skvělý doplněk na lehčí terén a flowtraily. Kdo možnost pořízení dvou kol nemá, ten se musí rozhodnout. Ale pokud jezdíte většinu roku jen lokální lehčí terén někde v okolí, zaměřte se spíš na trailové hardtaily. Když pak občas zavítáte na Rychlebské stezky apod., můžete si tam kvalitní celoodpružený bike půjčit. Po většinu roku však budete na svém hardtailu jezdit svižněji, přitom ušetříte na počátečních nákladech i na těch průběžných týkajících se údržby a servisu.

Ještě více se o zkušenostech s Blizzem CRB dozvíte ve videu:

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

2 komentáře: „S pevňákem na trailech: Zkušenosti s kolem Rock Machine Blizz CRB

  • Já bych k tomu parafrázoval naši starou hlášku. (Šukání je zábava chudých, my bohatí chlastáme). A tady bych použil: Trtkání na tvrdým kole je zábava chudých, my bohatí pružíme.
    Můj názor je, a to mi nikdo nevymluví, že celopéro je vždy lepší než polotvrdý kolo. A o trochu rychlejší výjezd ze zatáčky, atd? To prostě nevynahradí. Zkoušel jsem mimo terén na zkoušku několikrát zamknout zadní tlumič na naprvní pohled hladké silnici/cestě/chodníku a byl jsem docela hned vytrtkaný ze sedla že jsem zámek tlumiče hodně rád odemknul. Vyznavače hardtailů tak nějak nechápu. Pár kilo navíc mi nevadí za ten luxus. Ono přejet v lese mírně těžší úsek s kořeny a kameny vyléčí z hardtailu každýho, tam máte po nějaké rychlosti hned raz-dva.

    Reagovat
    • Myslím, že drahý přítel Vlastík je částečně mimo. Hold nezkušenost omlouvá. Pevňák je něco mezi kroskou a endurem. A na to se používá. V ČR sou slovy tři traily plus sem tam krátká pasáž, kde to má smysl pérovat. Rychleby před velbloudem/naučnou nevyjímaje. Do bike parku nemá cenu tahat. Všechno, kde de o flow je na pevným lepší. Mordor na něm je trápení. Jo a rychlost není o odpružení, ale o hlavě a technice. Ale ani ten Kareš nemá pořádnej rock garden. Za mě 33/66 v použití pevnýho.

      Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *