Kolo šité na míru flowtrailům: Vyzkoušel jsem karbonového Blizze

Flowtraily jsou teď velký hit a myslím si, že jejich obliba jen tak nevymizí. Úzké stezky s uhlazeným povrchem, které se v pravidelném rytmu houpají na vlnách boulí a klopenek, to prostě neomrzí. Na rozdíl od běžného singltrailu je flowtrail dynamický a plyne (plynout = anglicky „flow“) vyrovnanou rychlostí, tu přitom můžete udržovat pumpováním v kolenou. Jízdu na flowtrailu zvládnete na jakémkoli horském kole, ale zkusil jsem jedno, které jakoby bylo na flowtraily přímo vyrobené – Rock Machine Blizz CRB 50-27,5+.

Tip: Sledujte Trail Huntera na Instagramu

Na flowtraily nepotřebujete celoodpružené kolo, naopak je tady zadní odpružení spíše na obtíž, protože na uhlazeném trailu nemá žádnou práci a při pumpování zbytečně propružuje a bere energii. Když se totiž na boulích nebo v klopenkách pořádně opřete do podkladu, trať se vám odmění akcelerací bez šlapání. A odměna to bude tím větší, čím více do pedálů zatlačíte a čím tužší budete mít kolo.

Tuhost karbonu, hravost trailbiku

Rock Machine Blizz CRB 50-27,5+ je kolo karbonové. A ačkoli výrobci často využívají vlastnosti karbonu i k tomu, aby v některých místech rámu pružil, tady ne. Blizz CRB je robustní a maximálně tuhý. Geometrie rámu ovšem není žádná „koza“ na hltání kilometrů ve stylu cross-country, jak byste možná očekávali, ale je to čirý trailbike se sníženým rámem a více předkopnutou vidlicí. Výsledkem je hromada místa nad kolem a tím široké možnosti práce s těžištěm, ale také dobrá stabilita a ovladatelnost ve vyšších rychlostech.

Takto jsem řádil na flowtrailech v Brně na podobném stroji, pluskovém Blizzu s hliníkovým rámem: 

Řádivé vlastnosti kola pak ještě podtrhuje krátká zadní stavba, teleskopická sedlovka, široká řidítka na minimalistickém představci a pneumatiky standardu 27,5+ šíře 2,65″.

Trailové biky na pevném rámu už dnes nikoho nepřekvapí, ale zpravidla jsou brány spíš jen jako ekonomičtější alternativa k tradičním trailovým celoodpruženým kolům, a proto není zvykem dělat je na dražších karbonových rámech. Ale Rock Machine do toho odvážně šel a stvořil ojedinělý stroj obdivuhodných vlastností.

Velká nálož sebevědomí

Blizz CRB je kolo, na kterém jsem se cítil velmi sebevědomě a jistě. Dost se na tom pocitu podepsaly ty široké pneumatiky, ale i celkový posez a kompaktnost rámu. Přitom i s těmi balóny zůstává příjemně vrtošivé. A když se k tomu přidá ten extra tuhý rám, ukázalo se jako raketa na flowtraily. Každé propumpování nebo přisednutí do klopenky se okamžitě proměnilo v ostrý impuls energie, který posílal kolo dopředu. To se přitom hnalo až do extrémních náklonů, ve kterých díky adhezi širokých pneumatik vzorně drželo stopu.

Vhodnější kolo na flowtraily jsem zkrátka doposud nevyzkoušel. Byl jsem ale zvědavý, jak si povede v jiných typech terénu.

Běžné lesní stezky jsou v pohodě, jen člověk musí počítat s tím, že když kořen nepřeskočí, kopne ho skrze zadní kolo do zadnice. Horší to je v náročnějším terénu, kde je takových kopanců víc. Geometrie rámu, velké pneumatiky a široká řidítka totiž dodají sebevědomí a do náročné kamenité sekvence jsem vlítl v rychlosti, která mi záhy byla nepříjemná. Vidlice Suntour AION se 130mm zdvihu dělala co mohla, ale rázy od zadního kola byly velké. Něco málo pobraly pneumatiky (a pobraly by ještě více v bezdušovém provedení), ale rychle jsem si uvědomil, že sedím na pěkně tuhém hardtailu, který umí náležitě protřepat. Na druhou stranu, bylo to pořád příjemnější než na klasickém kole kategorie XC.

Na běžné lesní cesty, nebo nedejbože na silnici, se toto kolo moc nehodí. Hlavně kvůli širším ráfkům a nadstandardně širokým pneumatikám na nich. A tak je Blizz CRB trochu rozporuplný stroj, který sice exceluje na flowtrailech, ale jinak to není moc univerzální řešení. Na lehčí přírodní terén bude vhodnější v odvozených variantách s 29″ koly, které flowtraily rovněž obstojně zvládnou. A do těžšího terénu má výrobce za téměř stejnou cenu už trailový celoodpružený bike Blizzard 50-27,5+ na hliníkovém rámu.

Unikát bez nástupce

Jenže Blizz CRB na pluskových kolech je něco pozoruhodně návykového. Jestli si takové kolo zkusíte na flowtrailech typu Jedovnic, Mariánského údolí, Klínovce apod., tak už nebudete chtít nic jiného. A člověk se s ním pak sžije i na jiných typech terénu, jen tedy s výjimkou asfaltu. Na konec by se hodilo srovnání s konkurencí, jenže karbonový trailbike na pluskových kolech nikdo jiný nenabízí. Je to fakt unikátní stroj.

Odvahu dát za něco takového přes 50 tisíc korun zjevně moc bikerů nesebralo, a tak tento letošní unikát nebude mít svého pokračovatele. V modelové skladbě už se s pluskovými koly nepočítám, všechny varianty už budou s devětadvacítkami. Výrobci ale budiž k dobru, že zachoval široké průchody rámů a širší ráfky s plášti 27,5+ si můžete na kolo dát dodatečně. Ale to jsou zas další náklady a práce navíc. Pokud vás tedy tento typ kola zaujal, máte poslední příležitost ho vyhmátnout někde ve výprodeji.

Plná specifikace a více informací na webu výrobce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.