Ochrana kola s GPS: Ochrání lépe BikeAngel, nebo Trackito?
Vedle klasických prostředků pro zabezpečení kol vznikají i moderní elektronická řešení, která využívají pohybového senzoru, GPS a mobilních sítí. Jsou přitom navržena tak, aby se dala na kolo instalovat skrytě. Vyzkoušel jsem dvě taková zařízení: Trackito vyráběné v Česku a BikeAngel od slovenských tvůrců.
Více o BikeAngel v samostatném videu:
Více o Tracktito v samostatném videu:
Jak na kolo někdo sáhne, ozve se mobil
Princip těchto „hlídátek“ spočívá na součinnosti pohybového senzoru, datové mobilní sítě a GPS modulu. Jakmile máte kolo odložené někde mimo svůj dosah a někdo s ním pohne, okamžitě to zaznamená pohybový senzor, který vám v mobilu aktivuje alarm a hned můžete pozorovat, co se s kolem děje a kde se zrovna nachází.
Alarm se rozezní pouze vám v telefonu a vzhledem ke skryté povaze zařízení si ho zloděj dost pravděpodobně ani nevšimne. Můžete jej tedy pak i s kolem snadno vypátrat. Poloha se chytá nejen s GPS, ale i všech podpůrných systému včetně A-GPS z mobilní sítě, takže alespoň hrubou polohu zjistíte, i kdyby kolo bylo někde schované.
Informace ze zařízení se do telefonu dostane skrze mobilní datovou síť, což znamená, že v zařízení musí být SIM karta. Ovšem tu nemusíte shánět, ta je zabudovaná přímo v zařízení a má speciální datový tarif umožňující provoz po celé Evropě. Platí se jednou za rok a není to nic drahého, první rok je přitom zdarma.
Do vidlice nebo řídítek
Na výše uvedeném principu pracuje jak Trackito, tak i BikeAngel, ale přesto se v mnohém liší. Například už v montáži – Trackito je pevný váleček, který se instaluje do krku vidlice. Pokud víte, co je to ježek a zvládnete jej kladivem naťukat do požadované polohy, nebudete mít s instalací Trackita problém, ale běžní rekreační bikeři se asi budou muset obrátit na servis.
BikeAngel se oproti tomu instaluje do řídítek. Zařízení je proto rozděleno na několik dílčích modulů pospojovaných konektory. Na první pohled to vypadá trochu zmateně, ale instalace je ve finále velmi jednoduchá – pomocným pevným drátem protáhnete řídítka a zatáhnete dovnitř bateriový modul. K němu pak připojíte hlavní modul a nabíjecí koncovku. Vnitřní části se dají utěsnit připravenými vložkami, aby nedocházelo k pohybu a hluku, a na koncích řídítek pak zařízení vytvoří „špunty“. Není potřeba žádného speciálního nářadí a zvládne to každý.
Do jednoho ze špuntů BikeAngelu se připojuje nabíječka. Kabel má speciální konektor, ale napájí se z klasické USB nabíječky. Trackito se nabíjí skrze klasický konektor Micro-USB, který je schovaný pod krytkou.
Obě zařízení jsou na kole dobře skryta a dají se zamaskovat až tak, aby na první pohled nebyla vidět prakticky vůbec. Rovněž mají společné, že na sobě nemají žádné tlačítko. Vše se ovládá skrze mobil, který se zařízením musíte nejprve spárovat.
Obě řešení jsou takové technologické záležitosti startupového charakteru, a tak nepřekvapí, že jsou plastové díly vytištěné na 3D tiskárně. Ovšem netřeba se toho obávat, pevnost je v pořádku a BikeAngel na zařízení dává dokonce tříletou záruku. Po instalaci jsou také obě zařízení odolná proti dešti.
Odlišností víc než dost
Rozdílů je ale mnohem víc než je v podobě instalace. Trackito je řešení v zásadě jednodušší, ale také levnější. Aktuálně stojí 3 990 Kč a v této ceně je i první rok provozu. Další rok datového paušálu s celoevropským pokrytím vyjde na 590 Kč. Oproti tomu BikeAngel stojí aktuálně ve slevové akci 199 €, což je cca 5 100 Kč, a roční paušál vyjde na 38 €, což je cca 970 Kč.
Čím si BikeAngel vyšší cenu obhajuje? Především funkcemi navíc a rychlejší reakční dobou. Trackito totiž funguje jednoúčelově na jednoduchém principu – pokud zařízení skrze mobilní aplikaci aktivujete, tak se následně „uspí“ a jen dává v několikahodinových intervalech kontrolní signál. Díky tomu vydrží číhat na zloděje až půl roku po jednom nabití. Vše se totiž aktivuje až v okamžiku, kdy energeticky úsporné pohybové čidlo zaznamená pohyb a celé zařízení se postupně probudí k životu.
Než se zařízení připojí k mobilní sítí a chytne alespoň základní informaci o poloze, může uplynout až několik desítek sekund. Poté se rozezní alarm v mobilní aplikaci a na displeji se ukáže přibližná poloha kola. Ta se postupně zpřesňuje podle toho, jak se zařízení chytá sítě a signálů z GPS. Z mobilu pak můžete zařízení sledovat na mapě, deaktivovat nebo znovu aktivovat, a to je tak vše.
Totožnou funkcionalitu zvládá BikeAngel také, ale nabízí k tomu i rychlejší a pohodlnější režim hlídání. Díky přítomnosti Bluetooth totiž zařízení pozná, že je nablízku spárovaný mobilní telefon majitele, a podle toho může automaticky řídit aktivaci či deaktivaci funkce hlídání. Zařízení je jinak stále v pohotovosti a v případě neoprávněného pohybu kola je aplikace schopna zareagovat za pár sekund.
Jenže automatický režim a rychlé reakce si vybírají krutou daň v podobě drastického zkrácení výdrže až na úroveň jednotek dnů. Když bude kolo jen někde opřené, vydrží takto týden, když se denně po práci vyráží na výlety, je nutné nabíjet každý třetí den. A co víc, nabíjení bohužel trvá velmi dlouhých sedm hodin. To nakonec docela odrazuje tyto možnosti využívat.
Záznam výletů a detekce pádů
BikeAngel chce zaujmout ještě dalšími funkcemi navíc. Zařízení například zaznamenává historii každého pohybu kola a následně si v aplikaci můžete zobrazit jednotlivé výlety, výškový profil trati atd. Jenže vše funguje plně automaticky a do záznamů se ukládají i cesty kola autem. Jako primární GPS tracker cyklovýletů se tedy moc nehodí, ale může dobře posloužit jako záložní. Když si například zapomenete změřit výlet aplikací Strava, můžete pak danou jízdu vytáhnout ve formátu GPX z aplikace BikeAngel a do Stravy ji nahrát ručně.
Další proklamovanou funkcí je detekce pádu. Ta by měla na základě dat z akcelerometru vyhodnotit, že došlo k pádu, a v takový okamžik spustí poplach. Aplikaci přitom můžete nasdílet blízké osobě, která se o pádu okamžitě dozví a dostane informaci o vaší poloze.
Jenže v praxi detekce pádu zatím moc dobře nefunguje. Když jsem se snažil pád různě nasimulovat a po rozjetí jsem z kola seskočil a praštil s ním o zem, poplach se nespustil. Na druhou stranu se ozývaly falešné alarmy během jízdy. Věřím, že to vývojáři v dohledné době ještě doladí, protože se na aplikaci neustále pracuje. Konkurenční zařízení na podobném principu detekují pád celkem spolehlivě, takže to bude jen o vhodném nastavení citlivosti a podmínek vyhodnocení pádu. Zatím se ale aplikaci v tomto směru nedá věřit.
Co je lepší?
Ačkoli se objevují i různá dostupnější hlídátka kol z Číny, jsou to buď jen triviální akustické alarmy, nebo je u nich problém s připojením do mobilní datové sítě, o aplikaci ani nemluvě. Trackito nebo BikeAngel jsou ucelená řešení od spolehlivých a důvěryhodných lokálních tvůrců, jenomže už to nejsou řešení úplně levná. Uplatnění tedy najdou spíše u dražších kol a elektrokol, kde už se investice několika tisíc do zabezpečení v celkové ceně kola ztratí.
Sám jsem si více oblíbil Trackito. Při instalaci zespod hlavové trubky je krásně skryté, dobije se jen párkrát za rok a díky widgetu mohu hlídání zapnout jedním tapnutím na displej telefonu. Reakční doba není sice bleskurychlá, ale plně dostačující, navíc je to řešení levnější jak na počáteční náklady, tak na provoz v dalších letech. Svou funkci hlídače splní a víc od něj neočekávám.
BikeAngel si zatím vyšší cenu moc obhájit nedokáže. Chytrý automatický režim je sice fajn, ale jeho použitelnost hatí nutnost velmi častého dobíjení. A samotné dobíjení je přitom zdlouhavé. Pokud by se ale podařilo vyladit funkci detektoru pádu, aby fungovala spolehlivě, už by to byl pádný argument proč zařízení aktivněji využívat a častěji dobíjet. Záložní GPS tracker pak také přidá nějaké motivační body navíc. Na vývoji se každopádně stále pracuje a funkce se mohou vylepšovat a přibývat, rovněž tvůrci hlásí příslib zlepšení výdrže.
Mám drahé kolo jakou GPS mi doporučujeme?