Hardtail na traily: Nové pojetí v podání Rock Machine Blizz TRL 70-29

Otestoval jsem nový model hardtailu od Rock Machinu, a to Blizz TRL 70-29. Je to v podstatě nová koncepce kola, protože tady máme oproti běžným horským kolům s pevným rámem značně pozměněnou geometrii. Kolo je nižší a opravdu hodně dlouhé. Do takových kol se teď pouští i řada dalších výrobců, a tak jsem test Blizzu TRL nezaměřoval na kolo samotné, ale spíš na celou skupinu těchto novodobých dlouhánů – má něco takového vůbec smysl?

Pokud neradi čtete, můžete se podívat na souhrnné video, kde kolo uvidíte přímo v akci:

Když nemáte na celopéro

Kolo jsem měl možnost projíždět celkem dlouho, protože kvůli absenci testovacích akcí nebylo potřeba jinde. A tak jsem jezdil a zkoušel různorodý terén. Zjistil jsem, že se dá na něm projíždět i to, kde mám i na celopéru „sevřené půlky“, je to zkrátka robustní bike připravený i na hodně těžký terén.

Nové pojetí geometrie totiž spočívá v tom, že je rám extrémně nízký, což umožňuje dokonalou kontrolu nad kolem. Můžete ho pod sebou naklánět, přitahovat, pumpovat na něm… na vše máte prostoru více než dost. Tomu u Blizzu TRL přispívá i to, že jej výrobce osadil sedlovkou s abnormálním zdvihem 170 mm.

Zároveň je ale kolo extrémně dlouhé – dlouhý je samotný rám (reach), ale zároveň tu máme hodně předkopnutou vidlici (66°) a navíc s vyšším zdvihem (140 mm). Nijak krátká není ani zadní stavba (440 mm) a k délce přispějí i 29″ kola s 2,6″ plášti. Rozvor kol tak v mém případě (rám XL) činí 1248 mm.

Poznámka k velikosti: při své výšce 184 cm jsem jezdil na rámu velikosti XL a připadal mi akorát, ačkoli běžně jezdím L. Tato nová geometrie se zkrátka posuzuje trochu jinak, ostatně i proto třeba Specialized u nových kol přešel na jiné označování velikostí. Nenechte se zkrátka zmást, velikost XL má totiž u testovaného Blizze TRL výšku rámu odpovídající běžnému 17″ hardtailu, což je u běžných kol obvykle velikost M. 

Co to znamená v praxi? Na kolu jste sice jakoby trochu natažení, ale tím snižujete těžiště a jste ke kolu jak přilepení. Přitom s ním pod sebou můžete volně pracovat a na rozdíl od kol kategorie XC, kde se předklonu dosahovalo spíš delším představcem, tady máte přední kolo pěkně daleko před sebou a dodá vám to sebevědomí i v prudkých sjezdech. Delší rozvor přispívá ke stabilitě a velká kola s širokými plášti poberou i větší nerovnosti. Zkrátka na tomto kole můžete jet klidně i enduro a nebál bych se ani v bikeparku.

Je to ideální alternativa celoodpruženého kola, pokud na něj třeba nemáte dost financí. Tohle kolo totiž v solidní výbavě stojí 39 990 Kč. A podobně je na tom i konkurence, jak jízdními vlastnostmi, tak cenovou politikou.

Ale i když na něj máte

Jenže takový typ kola může být zajímavý i pro jezdce, který by si dvojnásobně dražší celopéro klidně mohl dovolit. Jízda na hardtailu v náročnějším terénu totiž vyžaduje větší preciznost v souznění s terénem. Když nepřeskočíte větší kamen nebo nedoskočíte skok, vytrestá vás kopanec od zadního kola. Na rozdíl od celopéra vám takové prohřešky neodpustí. Přímá zpětná vazba od zadního kola má ale tu výhodu, že přesně cítíte, jak kolo na kterou nerovnost reaguje – prostě vás to přirozenou cestou donutí nadlehčovat, pumpovat, odskakovat…. zkrátka jezdit správně.

Právě to mě na tom kole nejvíc bavilo, člověka to nutí víc se soustředit a uvědomit si, co už si zvykl s celopérem ignorovat. Zároveň ale nemusím řešit zas úplně každou maličkost, velké gumy a 140mm vidlice to nejhorší poberou. Nicméně oproti běžným hardtailům už se tu bavíme o daleko těžším terénu ve stylu endura či lehkých bikeparků se středními skoky.

Běžný hardtail, byť třeba zaměřený na traily, bude o něco kratší, bude mít užší pneumatiky, vidlice se spokojí se 120 mm zdvihu a nebude tak předkopnutá. Takové kolo bude i mnohem lehčí, rychleji pojede v lehčím terénu, lépe se s ním bude manipulovat v pomalé rychlosti a více si s ním užijete v uzavřených klopenkách. Novodobý dlouhán je zkrátka předurčen k většímu řádění, ale o to je robustnější. Ostatně, testované kolo váží 14,7 kg, což by bylo na běžný hardtail za tuto cenu abnormálně moc.

Spousta bezúdržbové zábavy

A jak se na takovém kole šlape do kopce? Překvapivě dobře. Dlouhá geometrie totiž s sebou nese i o něco vzpřímenější sedlovku, a tak se šlape pěkně pod sebe a docela efektivně. Horší je to akorát na asfaltu, kde se široké pneumatiky začnou nepříjemně lepit, obzvlášť když je máte bez duší a s nižším tlakem. Tohle kolo zkrátka patří do terénu.

Výbava zkoušeného Blizzu TRL je jinak za danou cenu dobrá. Máte tu solidní vidlici od DVO, vysokozdvižnou sedlovku, solidní čtyřpístkové brzdy s metalickými destičkami hned z výroby a řazení Shimano Deore s velkým rozsahem. Nenechte se zmást kazetou jen s 11 pastorky, rozsah odpovídá dvanáctce, ale s ohledem na endurové zaměření výrobce zvolil odolnější 11rychlostní kazetu s o něco širším řetězem.

Je to zkrátka rozumný bike pro všechny, co chtějí na kole v terénu trochu řádit, ale nechtějí investovat více než 40 tisíc korun. Celopéro je rozhodně pohodlnější a pustí vás ještě dál, ale i s pevným kolem se dnes můžete pouštět do hodně těžkých terénů. Rozhodně si myslím, že takovýto pevňák je na takové užití lepší volbou než nějaké základní celopéro za podobnou cenu. Jednou z výhod je i to, že pevňák na rozdíl od celopéra nevyžaduje každý rok repas tlumiče a ložisek zadní stavby, je to v podstatě bezúdržbový stroj. I to pak šetří další peníze.

Podrobnou technickou specifikaci najdete na webu výrobce.

1 komentář


  1. Zdravím, od podzimu mám toto kolo předobjednané a jak jsi zmiňoval, že budou dostupné v červnu, tak jsem se teď dozvěděl, že údajně nebude vůbec. To mě docela naštvalo, protože se na to kolo těším nějakých 9 měsíců a nakonec z toho nic nebude??? Přijde mi to jako pěkný podraz ze strany RM, že nejsou schopni pokrýt ani ty předobjednávky.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *