Novinky Whyte: Jak jezdí britská kola na britských trailech
Whyte uspořádal na britském venkově prezentační akci, na které ukázal nové modely kol. A rovnou nás nechal je vyzkoušet v přilehlém lese plném trailů. Získal jsem na tuto akci pozvání, tak vám teď mohu říct, jaké jsou v Anglii traily a jaká se tam pečou nová kola.
Pokud máte raději video, tak koukejte tady:
Whyte má kola na skladě, ale jen v hliníku
Značka Whyte (výslovnost je podobná s YT, ale neplést!) je z Anglie a kola vyrábí 23 let. Není to už malá garážovka, ale ani ne žádný obří producent kol, zkrátka něco mezi. Specializuje se na horská kola, která nabízí od základu za pětadvacet tisíc až po pokročilá celopéra s motorem o řád dražší. Já ji vnímám jako pokrokovou a se smyslem pro detaily. Nebojí se nových geometrií a vzhledem k charakteru britského počasí na kolech najdete abnormální ochranu proti vniku vody.
Tolik obecně, teď konkrétně – hlavními aktuálními novinkami jsou teď pro Whyte dva celoodpružené modely – trailová devětadvacítka navazující na řadu T-140 a enduro e-bike E-160. V prvním případě jsou k dispozici 140 mm zdvihu a solidní výbava na hliníkovém rámu, ve druhém 160 mm, nejnovější motor Bosch a rovněž hliníkový rám.
Novinky vznikly v době covidové, což se cení. Mnoho výrobců uvedení nových modelů muselo odložit, protože spouštět výrobu nového modelu v těchto časech není nic jednoduchého. Ale povedlo se. Navíc se Whyte stihl včas předzásobit a teď jako jeden z mála výrobců stíhá dodávat a i české zastoupení má kola na skladě, dokonce i s nějakými slevami.
Covidové lapálie se ale přece jen projevily i u Whytu, a to v utlumeném vývoji karbonových rámů. Whyte nicméně hliníku věří a nabízí na něm i své top modely.
Whyte T-140 29er
Tohle bude trailový univerzál, který nahradí model T-130. Zdvihy se ustálily na 140mm a geometrie je přizpůsobena dravé jízdě při zachování dobré ovladatelnosti. Úhel hlavy padl na 65,3° (volitelně až 64,7°), sedlovka je napřímena na 76°, délka řetězové vzpěry je 435 mm. Další rozměry už závisí na velikosti rámu, ale proporčně je to spíše anglický dlouhán. Při velikosti L je rozvor kol „endurových“ 1250 mm, a to jsme přitom na trailové sto čtyřicítce. Nicméně Whyte umí geometrie celkově vyladit, aby se i takové delší kolo dobře točilo do oblouků.
Kolo se bude nabízet ve dvou výbavách. Levnější T-140 S 29er bude na podvozku RockShox (vepředu ovšem Pike!), s 12rychlostním řazením Shimano Deore a brzdami TRP Slate Evo. Dražší T-140 RSX 29er jezdí na podvozku Fox, s řazením Sram GX Eagle AXS a brzdami Sram Guide G2 R. České ceny ještě neznám, ale můžete sledovat web MadeForTrails, který patří českému distributorovi Whytu. Jakmile kolo bude k dispozici, české ceny se tam objeví. Ovšem pozor, teď tam zatím najdete jen dosavadní model T-140 na sedmadvacítkách. Ten zůstane nadále v nabídce jako alternativa pro příznivce menších kol.
Whyte E-160 29er
Také v případě elektroendura E-160 pozor na označení, protože řada E-160 už se nějaký rok vyrábí a současný nový model přichází standardně s 29″ koly, zatímco v nabídce zůstávají i sedmadvacítky. A s označením MX je k dispozici i mullet.
Novinka E-160 RSX přichází s nejnovějším motorem Bosch z řady CX 4. generace, který nabídne 85 Nm krouťáku. Akumulátor má kapacitu 750 Wh by podle mých zkušeností měla stačit na 50 km v ostrém tempu na trailech, případně až dvakrát tolik, když budete energií hodně šetřit. Výbava jinak zahrnuje podvozek Fox, řazení Sram GX AXS, ráfky Hope a další libůstky. Cena se tak vyšplhala na 7 999 liber na domácím trhu, takže u nás nepočítejme s cenou nižší než 230 tisíc korun. K dispozici jsou ale i úspornější alternativy, více opět průběžně sledujte na MadeForTrails.
Ještě se zastavím u geometrie téhle elektriky. Ta je opět hodně dlouhá – hlava spadla na 64,5° a celkový rozvor u velikosti L je 1269 mm. Tentokrát se na něm podepisuje i delší zadní stavba, konkrétně 446 mm. Kolo je díky tomu úžasně směrově stabilní a chce se mu jet rychle. Díky vyšším zdvihům a nízko položenému středu jsem byl přitom i na hodně rozbitém trailu v jistotě. Delší zadní stavba umožňuje vyjíždět i extrémně prudké výjezdy, aniž bych se převažoval, nevýhoda pak přichází při snaze udělat manuál – kolo se musí tahat hodně silou. A také v pomalejších, hodně uzavřených zatáčkách jsem měl více práce tenhle stroj umanévrovat. Tohle je prostě svižné enduro.
Les plný trailů v Surrey Hills
Akce byla zároveň příležitostí prozkoumat traily v Surrey Hills, což je oblast jižně od Londýna a cca 40 minut jízdy autem z letiště Gatwick. Je to typický britský venkov s rozsáhlými usedlostmi, ale mezi nimi jsou lesy a hlavně také vyvýšená brázda krajiny. Kopce to nejsou velké, ale trailů je na nich víc než dost a dobře zabaví.
Více se o charakteru trailů dozvíte z videa výše, kde rovnou uvidíte i ukázky jízdy na některých z nich. Terény to nejsou nijak náročné nebo výjimečné, ale charakter krajiny a všudypřítomné kapradí dělají z jízdy něco jiného, než co zažijete v Česku. A tak když budete mít někdy cestu do Anglie, stojí Surrey Hills za doporučení. Kola vám případně půjčí ve vesničce Peaslake, kde je bikeshop a půjčovna.