Merida připravila kladivo na bikeparky a freeride: One-Sixty FR
Před rokem Merida představila nové modely celoodpružených kol One-Forty a One-Sixty. Pod starými názvy přišla kompletně přepracovaná kola na traily a enduro. Výrobce teď nabídku rozšiřuje o další nový model, který si troufá i na hodně náročný terén a spadá do kategorie Freeride nebo Super Enduro.
Do jaké škatulky novinku zařadíme je celkem jedno, prostě nabídne pořádně macatou vidlici se zdvihem 180 mm vepředu, pružinový tlumič pohlcující zdvih 171 mm vzadu, robustní hliníkový rám a výbavu nachystanou na hrubé zacházení při jízdě z kopce dolů. Tohle je stroj na bikeparky!
Kolo vychází z modelové řady One-Sixty, čemuž odpovídá i označení One-Sixty FR. Dvě doplňková písmena značí, právě ony změny v parametrech. běžné modely One-Sixty jinak pracují se zdvihy 170 mm vepředu a 160 mm vzadu. A po loňské premiéře sbírají úspěchy, model One-Sixty 6000 získal například ocenění Enduro Bike roku 2023 podle magazínů Bikeradar a MBUK. A jezdím na něm i já sám.
One-Sixty FR se bude nabízet ve dvou konfiguracích, čtyřech barvách a výhradně jen na hliníkových rámech. Ve všech velikostech bude dostupná jen jako mullet s 29″ kolem vepředu a 27,5″ kolem vzadu. Úhel hlavy je 63,5° a sedlovka má 78°. Na tomto kole se dá stále i celkem pohodlně šlapat.
Také u těchto kol Merida odvážně přichází s řešením zadní stavby, které ušetří jedno ložisko a spoléhá na pružnost materiálu horního ramena. Měl jsem možnost se o tomto pobavit přímo s německými vývojáři a tvrdili, že rám byl dlouhodobě trápen ve zkušebně, kde na aktivní testovací stolici strávil několik týdnů v kuse a na vlastnosti materiálu to nemělo vliv. Poměřovali to i s prototypem s ložiskem navíc, který vykazoval v dlouhodobém testu o něco menší tuhost. Na rám navíc dávají pětiletou záruku kryjící i případné prasknutí při ježdění v bikeparku. Důvěru v toto řešení zvyšuje i skutečnost, že stejný princip odpružení využívají i stávající modely One-Forty a One-Sixty, které jsou už celou sezonu na trhu a fungují.
One-Sixty FR 600 s novinkou od DVO
Lépe vybavenou verzí bude „šestistovka“, která vyjede na špičkovém podvozku DVO, konkrétně s fungl novým 38mm modelem vidlice DVO ONYX 38 D2 a pružinovým tlumičem DVO JADE X D2. Odpružení DVO vidíme u Meridy poprvé, stejně tak obutí do plášťů Continental Kryptotal. Vývojáři to odůvodnili tím, že DVO dnes přichází se zajímavým a inovativním odpružením vhodným i pro kola kategorie Freeride/Super enduro, a stejně tak Continental je teď často vidět na kolech závodníků světového poháru ve sjezdu. A tak se nechali inspirovat.
Za pozornost stojí i brzdy, které je dimenzované na největší kopce a tvrdé bikeparkové zacházení. Jedná se o čtyřpístky TRP Trail EVO HD-M843 a kotouče jsou pořádné kusy železa – vzadu dvoustovka a vepředu dokonce 220 mm průměr s tloušťkou 2,3 mm! Mě pak ještě hodně zaujala nová verze stavitelné teleskopické sedlovky – maximem je 230 mm, ale podle výšky postavy můžete doraz zkrátit i na menší vzdálenost. Na rozdíl od loňského modelu už je mechanismus jednodušší a na nastavení není potřeba návod. Prostě povolíte objímku, nastavíte výšku, dotáhnete a sedlovka už výš nevyjede.
Výchozí barvou bude černá metalíza se zeleným nápisem a typickou zelenou vidlicí DVO. Střídmější verze je pak šedočerná, a to včetně vidlice.
One-Sixty FR 400 stejně robustní, ale levnější
Levnější varianta FR modelu nabídne stejné parametry zdvihů a geometrie. Jen výbava je o něco přístupnější i spořivějším zákazníkům. Vepředu je ale i tak robustní 38mm vidlice, ovšem o něco levnější Durolux od Suntouru, vzadu pružinový tlumič DVO Jade D3. Brzdy Tektro, ovšem jejich nejvýkonnější čtyřpístkový model Gemini HD-M535, se kterým už jsem se na jiných kolech setkal a vzhledem k ceně odvádí dobrou práci.
U levnějšího modelu je pohon od Shimana v konfiguraci 1×10 s kazetou 10-48 zubů, což mi připadá jako ideální řešení pro kolo, jehož hlavním účelem je cesta směrem dolů. Řetěz je tlustší a přehazovačka nevyžaduje tak jemné ladění jako dvanáctirychlostní. Ta je u dražšího modelu a osobně to považuji za zbytečnost.
První dojmy: óda na pružinu
Kolo jsem si měl možnost vyzkoušet při jeho premiéře v Anglii. Neměli jsme sice k dispozici bikepark, ale drsnější enduro traily v čistě přírodním stylu. Kolo v takovém terénu obstálo velmi dobře. Jsem zvyklý na svou standardní One-Sixty s karbonovým rámem, o něco nižšími zdvihy a 29″ kolem vzadu. Nová FR mě překvapila, že ačkoli je papírově robustnější, obratnost ji rozhodně nechybí. Největší vliv na tomto pocitu připisuji menšímu kolu vzadu.
Celková délka (rozvor je ještě delší než u standardní One-Sixty) a 29″ kolo vepředu udržují bajk stabilní i v rychlých a hodně strmých pasážích. Paradoxně jsem se na kole cítil daleko jistěji na strmém rychlém trailu, než když jsem měl balancovat někde po rovině mezi kameny. Odvážně předkopnutá vidlice v úhlu 63,5° a vyšší zdvihy totiž při manipulaci v malých rychlostech vyžadují větší razanci při ovládání.
Dalším faktorem, který způsoboval radost z každého prudšího sjezdu, byl podvozek. Jezdil jsem na modelu FR 600, který má vepředu úplně nový DVO Onyx D2 s průměrem noh 38 mm a zdvihem 180 mm. Tahle vidlice potřebuje nakrmit pořádnými rázy, ale pak se odmění klidem, se kterým je všechny vyžehlí. Když se ale jen lechtá na rovinatém trailu s pár kořínky, působí necitlivě a mdle. Pravděpodobně by šlo citlivost na počátku chodu zvýšit laděním tokenů.
Vidlice jinak vychází z konstrukce závodní enduro vidlice D1 s průměrem 36mm, ale oproti té zjednodušuje nastavení, aby z ní i běžní jezdci byli schopni vytáhnout maximum. Na vidlici proto už nenajdete OTT (malá pružina nastavující citlivost zpětného rázu), které je nahrazeno standardní negativní vzduchovou komorou. Progresivita a počáteční citlivost se dá nastavit spacery, jinak je k dispozici standardní nastavení komprese a odskoku.
Se zadním odpružením nebylo co řešit. Technici vybrali pružinu podle mé hmotnosti, poladil se odskok a začal jsem si užívat. Tady žádný problém s počáteční citlivostí nebyl, kouzlo pružiny je v její rychlé a citlivé reakci, která je k dispozici po celé délce zdvihu. Ten je tady 171 mm a kinematika zadní stavby spoléhající se na pružný kovový element způsobuje, že se i při použití lineární pružiny chová zadní stavba progresivně. Výhodou je i umístění hlavního čepu co nejvýše a co nejvíce dopředu, jak to jen obvod převodníku umožňuje. Není to sice high-pivot, ale zadní kolo se odklání proti překážkám v příznivějším úhlu a na celkových „žehlicích“ schopnostech zadní stavby se to projevuje.
Zpětně mě trochu mrzí, že jsem si během testovacího dne trochu víc nepohrál s tou vidlicí. Úpravou objemu vzduchové komory by se dalo dosáhnout jemnějšího chodu v první polovině zdvihu, aby lépe korespondoval s úžasně pracující pružinou vzadu. Ale byli jsme již v terénu a nebyl na to prostor. Tak snad se ještě naskytne příležitost pohrát si s FR víc a protáhnout ji také nějakým bikeparkem.
Co ještě stojí za pochvalu jsou brutálně naddimenzované brzdy. Se značkou TRP nemám zatím větší zkušenosti, ale čtyřpístky se zahryzávaly do obřích kotoučů velmi dravě. Naopak bych si rýpnul do pohonu zastoupeném 12rychlostní kazetou Deore. Ačkoli jsme na kole absolvovali i pár přejezdů a výšlapů, tak vzhledem k jeho robustnosti a zaměření je to opravdu zbytečné. Stačilo by deset pastorků, protože do prudších kopců stejně pojedete lanovkou, shuttlem nebo půjdete pěšky. A hazka by pak nebyla tak citlivá na vyladění, když se s ní někde škrtne.
Celkově bych kolo zhodnotil jako dobře postavené vzhledem ke svému zaměření. Moderní geometrie spolu s robustním podvozkem zajišťují mimořádnou stabilitu, menší kolo vzadu dodává hravost a pružina pocit nekonečného zdvihu. Tohle kolo cestou dolů ohromně baví a tím víc, čím je trail prudší a rozbitější.
Další podrobnosti najdete na webu výrobce. Kolo se začne prodávat v rámci nejbližších měsíců, a to i v ČR. Ceny doplním později, zatím je neznám.