Kolo na traily: když máte vhodný bike, víc si užijete
Horských kol je vícero typů a jedním takovým jsou tzv. trailová kola. Jsou vyvinuta pro sebejistý a přitom hravý pohyb v trochu náročnějším terénu a singltraily si nejvíce užijete právě na nich. Jaké jsou základní charakteristické vlastnosti trailových kol a jaké používám já sám se dozvíte v následujícím videu:
A pro ty, kteří video neradi, tak ještě stručně textem: Trailová kola nehledí tolik na rychlost a co nejefektivnější šlapání, jak je to u horských kol kategorie XC (neboli cross country). Jsou trochu robustnější, nabídnou vyšší zdvihy a především mají jinou geometrii rámu.
Co z kola dělá trailbike
Geometrie rámu je stěžejní. U trailových kol je navržena tak, aby zajišťovala větší volnost pohybu jezdce nad kolem, aby mohl lépe pracovat s těžištěm a ve standardní poloze je těžiště oproti kolům XC přesunuto více dozadu. Sedí se v trochu vzpřímenější poloze, která dává větší jistotu při ovládání kola a je i pohodlnější. Stabilitě při svižnější jízdě v terénu napomáhá menší úhel hlavové trubky (66 – 68°), na druhé straně krátká řetězová vzpěra zajišťuje lepší manévrovatelnost, agilitu v klopených zatáčkách a větší vůli kola ke skoku.
Výše posazená řidítka délky minimálně 750 mm a velmi krátký představec opět přispějí k lepší kontrole kola a větší jistotě jezdce při jízdě v terénu. Pneumatiky šíře alespoň 2,2″ pak zajistí dostatečně přilnutí k přírodnímu podkladu. A já třeba letos přešel dokonce na šíři 2,6″. Pokud člověk nejezdí na asfaltu, mají širší pneu v terénu jednoznačný přínos. Daleko lépe drží a zároveň tlumí drobné nerovnosti.
Na větší nerovnosti je tu pak odpružení, které se u typických trailbiků pohybuje v rozsahu 130-160 mm. Většinou se jedná o plně odpružená kola, ale dobrý trailbike může být postaven klidně i na pevném rámu pouze s odpruženou vidlicí. Ušetříte tím peníze i hmotnost a flow traily s uježděným povrchem si dokonce můžete užít i více. Celopéra se pak rozhodně hodí více na techničtější traily s kameny apod. Vyšší zdvihy vyhledejte v případě, že chcete jezdit až na pomezí endura, jinak je i 130 mm na lesní cesty a česká trailcentra naprosto dostačujících.
Co se týče výbavy, na moderní trailové kolo patří dvě typické věci: jednopřevodník a teleskopická sedlovka. Oboje má obrovská přínos a při výběru nového trailbiku na tom trvejte. A chce to samozřejmě také dobré brzdy.
Jak velká kola a jaké pedály?
Pedály osobně vozím platformové, ale to je spíš proto, že se častěji nechám strhnout i na výlety do náročnějšího terénu. Do loňska jsem jako primární vozil boty na pedálech SPD a na klasických trailech se mi po nich občas stýská. V tomto směru zkrátka není úplně jasno, co je vhodnější.
Stejně tak nelze jednoznačně doporučit velikost kol. Na 29″ budete mít lepší pocit z rychlosti, víc to bude hladit na štěrkové cestě apod., ale když pak dostanete možnost přímého srovnání s menšími koly, budou vám 29″ možná připadat trochu méně obratná. Já si při jízdě rád hraju, a tak jsem zvolil rozměr 27,5″ a letos jsem ho tlustšími ráfky s většími pneumatikami povýšil na 27,5+. Je to dobrý kompromis mezi 27,5″ a 29″ koly, ovšem jen v případě, že nemusíte absolvovat časté přejezdy po asfaltu. S tlustými plášti kategorie 27,5+ je to mimo terén prostě trápení.
Kolo kategorie XC bude sice pocitově rychlejší při jízdě do kopce a na přímých lesních cestách, na trailbiku se ale budete daleko lépe cítit na singletrailech a v terénu obecně. Když to drncne, houpne nebo povyskočí, dostaví se namísto nervozity pocit radosti. Pokud se chcete věnovat jízdě v terénu a užít si ji, vybírejte mezi trailbiky a nebudete litovat. Kdo cílí na náročnější terény, pro toho je kategorie enduro, případně pak čistokrevné sjezďáky. S těmi bude pocit jistoty v náročnějším terénu ještě mocnější, ale výjezdy do kopce už dost nepohodlné. Trailbiky jsou v tomto směru skvěle univerzální.
Sám letos jezdím na kole Rock Machine Blizzard 90-27+ (modelový ročník 2017). Je to kolo s ideálními parametry na traily, jak co se týče geometrie, tak po stránce odpružení a další výbavy.