Ostatní články

Kolo na traily: když máte vhodný bike, víc si užijete

Horských kol je vícero typů a jedním takovým jsou tzv. trailová kola. Jsou vyvinuta pro sebejistý a přitom hravý pohyb v trochu náročnějším terénu a singltraily si nejvíce užijete právě na nich. Jaké jsou základní charakteristické vlastnosti trailových kol a jaké používám já sám se dozvíte v následujícím videu:

A pro ty, kteří video neradi, tak ještě stručně textem: Trailová kola nehledí tolik na rychlost a co nejefektivnější šlapání, jak je to u horských kol kategorie XC (neboli cross country). Jsou trochu robustnější, nabídnou vyšší zdvihy a především mají jinou geometrii rámu.

Co z kola dělá trailbike

Geometrie rámu je stěžejní. U trailových kol je navržena tak, aby zajišťovala větší volnost pohybu jezdce nad kolem, aby mohl lépe pracovat s těžištěm a ve standardní poloze je těžiště oproti kolům XC přesunuto více dozadu. Sedí se v trochu vzpřímenější poloze, která dává větší jistotu při ovládání kola a je i pohodlnější. Stabilitě při svižnější jízdě v terénu napomáhá menší úhel hlavové trubky (66 – 68°), na druhé straně krátká řetězová vzpěra zajišťuje lepší manévrovatelnost, agilitu v klopených zatáčkách a větší vůli kola ke skoku.

Výše posazená řidítka délky minimálně 750 mm a velmi krátký představec opět přispějí k lepší kontrole kola a větší jistotě jezdce při jízdě v terénu. Pneumatiky šíře alespoň 2,2″ pak zajistí dostatečně přilnutí k přírodnímu podkladu. A já třeba letos přešel dokonce na šíři 2,6″. Pokud člověk nejezdí na asfaltu, mají širší pneu v terénu jednoznačný přínos. Daleko lépe drží a zároveň tlumí drobné nerovnosti.

Na větší nerovnosti je tu pak odpružení, které se u typických trailbiků pohybuje v rozsahu 130-160 mm. Většinou se jedná o plně odpružená kola, ale dobrý trailbike může být postaven klidně i na pevném rámu pouze s odpruženou vidlicí. Ušetříte tím peníze i hmotnost a flow traily s uježděným povrchem si dokonce můžete užít i více. Celopéra se pak rozhodně hodí více na techničtější traily s kameny apod. Vyšší zdvihy vyhledejte v případě, že chcete jezdit až na pomezí endura, jinak je i 130 mm na lesní cesty a česká trailcentra naprosto dostačujících.

Co se týče výbavy, na moderní trailové kolo patří dvě typické věci: jednopřevodník a teleskopická sedlovka. Oboje má obrovská přínos a při výběru nového trailbiku na tom trvejte. A chce to samozřejmě také dobré brzdy.

Jak velká kola a jaké pedály?

Pedály osobně vozím platformové, ale to je spíš proto, že se častěji nechám strhnout i na výlety do náročnějšího terénu. Do loňska jsem jako primární vozil boty na pedálech SPD a na klasických trailech se mi po nich občas stýská. V tomto směru zkrátka není úplně jasno, co je vhodnější.

Stejně tak nelze jednoznačně doporučit velikost kol. Na 29″ budete mít lepší pocit z rychlosti, víc to bude hladit na štěrkové cestě apod., ale když pak dostanete možnost přímého srovnání s menšími koly, budou vám 29″ možná připadat trochu méně obratná. Já si při jízdě rád hraju, a tak jsem zvolil rozměr 27,5″ a letos jsem ho tlustšími ráfky s většími pneumatikami povýšil na 27,5+. Je to dobrý kompromis mezi 27,5″ a 29″ koly, ovšem jen v případě, že nemusíte absolvovat časté přejezdy po asfaltu. S tlustými plášti kategorie 27,5+ je to mimo terén prostě trápení.

Kolo kategorie XC bude sice pocitově rychlejší při jízdě do kopce a na přímých lesních cestách, na trailbiku se ale budete daleko lépe cítit na singletrailech a v terénu obecně. Když to drncne, houpne nebo povyskočí, dostaví se namísto nervozity pocit radosti. Pokud se chcete věnovat jízdě v terénu a užít si ji, vybírejte mezi trailbiky a nebudete litovat. Kdo cílí na náročnější terény, pro toho je kategorie enduro, případně pak čistokrevné sjezďáky. S těmi bude pocit jistoty v náročnějším terénu ještě mocnější, ale výjezdy do kopce už dost nepohodlné. Trailbiky jsou v tomto směru skvěle univerzální.

Sám letos jezdím na kole Rock Machine Blizzard 90-27+ (modelový ročník 2017). Je to kolo s ideálními parametry na traily, jak co se týče geometrie, tak po stránce odpružení a další výbavy.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

Jeden myslel na “Kolo na traily: když máte vhodný bike, víc si užijete

  • Ahoj Davide.

    Asi máš podobných dotazů mraky, ale přeci jen to zkusím. Celý život jezdím na hardtailu. Nebudu tě zatěžovat co, kde, kdy. Jen uvedu, že jezdím na pohodu, v drtivém případě v přírodě, stezky, les a rád si sjedu nějaký kopec. Rozhodl jsem se ale koupit fulla a to jak pro sebe, tak po manželku. Nehoníme žádné časy, ale jen si užít jízdu. Asi by pro nás bylo ideální nějaké XCéčko, ale já jsem se bohužel zakoukal pro sebe do Stumpjumpera Comp Alloy od Specialized. Nebudu zastírat, mají na něj teď 30% slevu a za 70tis., to je paráda. Pro ženu mám namyšlen Canyon Neuron 6 WMN. Vím že to jsou kola označená jako trailová a vím, že je nevyužijeme úplně naplno. Chci ale znát tvůj názor, jestli to je úplná hloupost nebo ne. Je mi jasný, že bude pomalejší než XC, ale o rychlost tu nejde. Spíš o pohodlí a požitek z jízdy, kdy budeme v lese výletovat. Zase ale nechci, abych se na tom kole při nějakých přejezdech trápil, protože samozřejmě na tom budu jezdit i normalně, kór když teď moje 3 letá dcera začíná také jezdit… Díky za tvůj čas.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *