Jak vybrat helmu na kolo, když chcete řádit na trailech

Když hodláte na kole jezdit už v trochu náročnějším terénu, chce to kromě zdvihů zvýšit i úroveň bezpečnosti. Od ježdění na trailech nebo ve stylu endura se očekává, že můžete padat častěji, z větších výšek a na členitý povrch včetně šutrů a skal. Na hlavu to chce proto něco víc než jen obyčejnou cyklistickou přilbu.

Trailová helma je robustnější než přilby na běžná horská kola a ježdění ve stylu cross country. Typickým znakem je protažení zadní části až k zátylku, což zajišťuje lepší ochranu v případech, kdy přepadnete s kolem na záda. Dbá se také na lepší pokrytí pro případy bočních nárazů, přičemž se počítá s tím, že na zemi po pádu nečeká skluz po hladkém asfaltu. Proto trailová přilba obklopuje uši vyvýšeným ochranným profilem až k oblasti spánku a celkově pokrývá větší část povrchu hlavy než běžná helma.

Ať to fouká a moc neváží

I když máme hlavu pěkně pokrytou, tak nesmí docházet k tomu, aby se zapařovala. Logicky asi každého napadne, že čím víc větracích otvorů, tím líp, jenže tak to úplně není. Jde hlavně o to, jak je vyřešeno proudění vzduchu do přilby a ven a jak to tedy uvnitř profukuje. A tady u tohoto Tectalu je to vyřešeno přímo ukázkově.

Důležité je odvětrání. Sám teď používám helmu Poc Tectal Race Spin, která to má dobře vyřešeno, ale se stejným principem pracují i ostatní značky. Vepředu jsou velké nasávací otvory, kterými se vzduch dostane dovnitř. Tam pak pokračuje podélnými kanály až dozadu, kde se zase otvory dostane ven. Kontaktní plochy, o které se opírá hlava, jsou nad vzduchovými kanály vyvýšeny, takže zbývá dostatek prostoru pro volné proudění vzduchu a odvod tepla. Hlava skvěle větrá a na povrchu přilby to přitom nemusí být samá díra.

POC Tectal Race SPIN
Trailová helma

Helma pochopitelně musí perfektně sedět, což je občas problém. Většina výrobců sice nabízí přilby ve dvou až třech velikostech a přesnou velikost si můžete doladit upínacím mechanismem, jenže nejde jen o obvod hlavy, ale také o její tvar. Každý výrobce má tvarování trochu jiné a přilbu je prostě nutné si před nákupem zkusit.

Čím nižší hmotnost, tím líp. Ale pozor, aby nízká váha nebyla vykoupena sníženou odolností. Pozná se to jednoduše – kvalitní lehká helma prostě stojí adekvátně víc peněz. Konstrukce totiž šetří hmotnost na objemu hlavní hmoty, tedy tlakem vstřikovaného polystyrenu, který je poté jinak vyztužen. Buď kostrou z karbonu či kevlaru, nebo vnější ochrannou vrstvou.

Není rána jako rána

Výrobci přilby vybavují různými doplňky. Standardem je štítek, který se může hodit pro zastínění očí, ale ve finále je spíš na parádu. Různě řešené jsou řemínky, mírně se odlišují i systémy utahování. Zkuste si to, ať to pak při operativní manipulaci v terénu není „opruz“.

Většina pádu nekončí přímým nárazem do země, ale spíš tak, že hlava letí k zemi pod nějakým úhlem. Když pak přilba narazí do země, hlava uvnitř má vlivem setrvačných sil se posunout nebo rotovat. Pokud máte přilbu špatně připevněnou, tak vám přitom může sklouznout z hlavy. Dobře připevněná přilba pohltí náraz, ale může vám hlavou pěkně cuknout.

POC Tectal SPIN
Vložka SPIN a větrání

S absorpcí šikmých rázů proto pomáhá třeba systém MIPS, což je taková dvouvrstvá plastová vložka, která umožní v případě pádu mírnou rotaci či posun přilby na hlavě, aniž by z ní nějak padala. Najdete ji v dražších přilbách různých značek včetně třeba švédského Pocu, ten teď ale vymyslel jednodušší, přitom účinnější řešení –  říká mu SPIN a je to vložka z gelu, který umožní mírnou rotaci hlavy uvnitř přilby, ale navíc dále napomáhá absorpci rázové energie. Uznávám, teď mluvím jen na základě popisu výrobce a ještě jsem to osobně nezkusil. Naštěstí 🙂

Na biku prostě počítejte s tím, že budete padat častěji a klidně někam mezi kameny. Přilba musí bezvadně sedět, pokrývat co největší část hlavy a je dobré, když je zároveň odvětraná a lehká. Pokud se chcete věnovat enduru nějak intenzivněji nebo zkoušet sjezdové lajny v bikeparcích, tak to chce jít ještě o stupeň dál a pořídit integrální přilbu i s ochranou brady.

Každopádně to chce přilbu jednou za pár let vyměnit, obzvlášť když už schytala pár ran. Proč? To už jsem vysvětloval v loňském videu s panem melounem, tak se na něj kdyžtak mrkněte:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.