Jak se starat o řetěz na kole: správně čistit a občas vyměnit

Když se nebudete o řetěz na kole starat, projeví se to zvýšenou hlučností, větším odporem při šlapání, zvýšenou chybovostí při řazení a častějším padáním. Řetěz je proto nutné čistit, mazat a jednou za čas vyměnit.

Řetěz při jízdě docela trpí. Nejenže ho namáháte silovým tlakem v podélném směru, ale při řazení ho navíc kroutíte příčně. Navíc je vystaven vnějším vlivům, takže se mezi články dostává špína a řetěz se tím dále ničí. A nemusí jít jen o bláto, snad ještě horší je prach, který přilne k mazivu a vytvoří na řetězu brusnou pastu. Řetěz se rázem rychle opotřebí, mezi články vznikají vůle a s nimi i problémy.

Jak očistit řetěz na kole

Čištění řetězu se dá provádět různými způsoby. Tím nejrychlejším je použití odmašťovače ve spreji, kdy tlakem trysky odstraníte největší nánosy mastné špíny. Je to ale drahé, neekologické a spíš jen takové rychlé nouzové řešení. Výsledek stejně není zdaleka dokonalý.

Pokud máte například pěnový Cyklostar, můžete ho nanést na řetěz, chvíli nechat působit a pak spláchnout vodou. Když pomůžete ještě kartáčkem, vezme to více času, ale výsledek bude rozhodně lepší. O krok dál jsou pak myčky na řetěz, ve kterých na řetěz v odmašťovací lázni působí hned několik rotujících kartáčků. Myčka na řetěz stojí pár stovek a je to nejefektivnější způsob očisty řetězu. Určitě by neměla chybět ve výbavě žádného bikera.

Ale jde to ještě lépe – to když řetěz z kola sundáte, důkladně odmastíte a vydrhnete kartáčkem každou skulinu. Až tak důkladnou očistu však stačí udělat jen jednou za čas.

Nezapomeňte, že nestačí očistit jen řetěz, ale také pastorky, převodníky a rolničky přehazovačky. Jinak se vám zas okamžitě zašpiní.

Čím řetěz namazat

Po očištění musí následovat důkladné osušení. V cykloservisech k tomu využívají stlačený vzduch, doma si vystačíme s dobře savým hadrem. Až pak je možné přistoupit k mazání.

Řetěz je potřeba mazat prostředkem k tomu určeným, a to navíc s ohledem na počasí, respektive terén nejbližší vyjížďky. Od maziva totiž chceme, aby přitahovalo co nejméně prachu za suchého počasí, ale aby dlouhodobě plnilo svou funkci za mokra. A to jsou dva extrémy, které vyžadují mazivo zcela odlišné.

Univerzální olej samozřejmě splní svůj účel, ale za sucha přitáhne zbytečně moc prachu a za mokra zas příliš brzo ztratí své vlastnosti. V ideálním případě tedy volte do sucha řídké mazivo na bázi teflonu či vosku, do mokra naopak hustější oleje.

Při samotném mazání dopřejte kapku každému článku, ale nepřehánějte to. Nic než články není potřeba mazat, je to na škodu. Naopak, nechte olej chvilku vzlínat a poté řetěz důkladně otřete hadrem, ať zvenku není zbytečně mastný. Olej je platný jen uvnitř mezi články a nýtky.

Kdy a proč řetěz na kole vyměnit

Řetěz se na kole opotřebí zejména tím, že se tzv. vytahá. Síla nohou při šlapání jej namáhá v podélném směru a po čase materiál v čepech mírně povolí a samotné články se o nějaký ten mikrometr natáhnou. V součtu na všech článcích už to pak dá podstatnou vzdálenost. Větší vzdálenost mezi články pak způsobí nepřesnosti při řazení, ale i větší opotřebení zubů pastorků a převodníků. A co víc, značně vytahaný řetěz se pak může snadněji přetrhnout.

Že je řetěz vytahaný poznáte díky mírce řetězu, což je triviální nástroj, který koupíte za stokorunu v každém cykloobchodě. Přiložíte jej k řetězu a pokud zobáček s výměrou vůle 1 mm zapadne, je řetěz zralý na výměnu. U horského kola provozovaného v členitém terénu to může být cca po 1200-1500 km.

Nový řetěz kupte jednoduše takový, jaký máte na kole doposud. Tím nic nezkazíte. Chcete-li z nějakého důvodu zkusit něco jiného, řetězy jsou v podstatě univerzální a rozměrově se liší jen podle šířky. Ta se určuje počtem pastorků na kazetě.

Při výměně řetězu je pochopitelně nutné řetěz rozpojit, a to buď rychlospojkou, nebo nýtovačkou. I druhou možnost zvládnete v pohodě doma a pokud ještě nemáte nýtovačku, je to další užitečná maličkost, kterou byste si do výbavy měli pořídit. Délku nového řetězu pak musíte odměřit podle starého a nýtovačkou zkrátíte na požadovanou délku.

12 komentářů


  1. zajímavé až na to, že vedle řetězu byste měli vyměnit i rozetu…

    Odpovědět

    1. Rozetu vyměnit snad jen tehdy, když bych měl singlespeed. Pokud mám kazetu („n-kolečko“), životnost je mnohem delší než řetězu.

      Odpovědět

  2. Ty jsi taky rozeta …..kazetu myslíš ….což není pravda pokud se mění řetěz v čas tak kazeta vydrží mnohem déle …když se výměna zanedba tak se musí vyměnit kazeta a mnohdy i převodnít .Jinak souhlas s článkem o řetěz je potřeba se starat .

    Odpovědět

  3. Už jsem přestal měnit řetěz po cca1200 km ,aby mne vydržely pastorky. Přijde to dráže než ,když řetěz vyměníte třeba po 7000 km. Pastorek přijde na pětikilo a řetěz na 300. Když jsem měnil řetěz pravidelně tak mi to přišlo dráže. Teď mám na řetězu najeto cca těch 7000 km a stále řadí dobře a nechám ho až se trhne. Někde jsem četl ,že někdo najel na jednom řetězu 30 000 km. Ale to se mi zdá moc. Ale těch 10 000km by mohl v pohodě vydržet. A to jezdím docela těžké převody. Pravidelné měnění řetězu je akorát tahání peněz lidem z kapes. Samozřejmně ,že se o řetěz musíte starat.

    Odpovědět

  4. Já už jsem se na drahý přípravky a pračku dávno vykašlal a teď to už dělám jednoduše a na 100%. výsledek. Stačí tecnický benzín a sklenice zavařovačka, nebo dvě pro úplně čístý závěrečný proplach. Když to řetěz potřebuje tak ho po jízdě rozpojím a dám do zavařovačky s benzínem a nechám pár hodin, nebo do rána rozpustit mazivo. Pak jen ho properu způsobem že ho chytnu za konce (né celý) aby se prověsil do písmene U a postupně propírám. Články jak se v benzínu ohýbají tak se z nich vyplaví všechen prach a sedne ke dnu.
    Pak ještě pro dokonalost to stejný propírání udělám v druhý zavařovačce s čístým benzínem, ale to už jen narychlo jako oplach. Náplně vydrží na hodně použití, stačí jen občas trochu doplnit hladinu.
    Je to rychlý levný a nic dokonalejšího neexistuje. A když je na článcích ulpělý povlak z bláta tak stačí jednou projet pračkou s benzínem.

    Odpovědět

    1. Jo to je dobrá varianta myčka je naprd když ten bordel teče ven.
      Navíc ta myčka po 10-20 mytích už nemá takový efekt jako nazačátku.
      Prostě se štetečky opotřebujou uhnou apod. asi jako u zubního kartáčku.

      Jenom to chce potom fakt dobře promazat nejlíp hustější olej.

      Odpovědět

  5. Tvl prej jak a cim spravne mazat retez a maze to na horni stranu. ..OMG to nene. Jeste ho nejaky pitomec bude napodobovat 😀

    Odpovědět

    1. Milý Jansi, proč je podle tebe tak fatální chybou mazat řetěz z horní strany? Máš snad nějaké pádné argumenty? Asi na mě vybalíš teoretizování, že to pak zvenku zůstane mastnější a nachytá se na to víc prachu a že se to prostě odjakživa maže dole. A na to ti já povím, že řetěz má být zvnějšku suchý, ten prach jde na to stejně ze všech stran a mazáním shora ulpí prokazatelně méně oleje na pastorcích a převodníku. A hlavně, že vůbec nejde o mazání řetězu zvenku, ale o namazání čepů uvnitř, takže to na jednotlivé spoje článků můžeš nakapat z jaké strany chceš, protože jakmile olej zavzlíná dovnitř, tak se řetěz důkladně utře. A zavzlíná to tam ze zhora úplně stejně jako zespoda, protože z obou stran to ten olej má do čepů stejně daleko a v každém okamžiku je půlka řetězu dole a půlka nahoře. Utřít se pak musí i pastorky a převodník, kde toho oleje bude při mazání shora o něco méně.

      Ve finále jsou ty rozdíly stejně tak nepatrné, že mažu tam, kde mi je to zrovna pohodlnější. Jednou nahoře, jednou dole, 20 let praxe mi ukázalo, že je to ve finále úplně buřt 😉

      Odpovědět

  6. vřele doporučuju C9 campa řetěz.
    je hodně km odolný
    koroduje nejmíň ze všech oproti shimano a sram aj.
    zkoušel jsem různé typy od shimana a sramu ale nic moc.
    možná se najde lepší ale ne v poměru cena / km / údržba

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.