Jak se starat o řetěz na kole: správně čistit a občas vyměnit
Když se nebudete o řetěz na kole starat, projeví se to zvýšenou hlučností, větším odporem při šlapání, zvýšenou chybovostí při řazení a častějším padáním. Řetěz je proto nutné čistit, mazat a jednou za čas vyměnit.
Řetěz při jízdě docela trpí. Nejenže ho namáháte silovým tlakem v podélném směru, ale při řazení ho navíc kroutíte příčně. Navíc je vystaven vnějším vlivům, takže se mezi články dostává špína a řetěz se tím dále ničí. A nemusí jít jen o bláto, snad ještě horší je prach, který přilne k mazivu a vytvoří na řetězu brusnou pastu. Řetěz se rázem rychle opotřebí, mezi články vznikají vůle a s nimi i problémy.
Jak očistit řetěz na kole
Čištění řetězu se dá provádět různými způsoby. Tím nejrychlejším je použití odmašťovače ve spreji, kdy tlakem trysky odstraníte největší nánosy mastné špíny. Je to ale drahé, neekologické a spíš jen takové rychlé nouzové řešení. Výsledek stejně není zdaleka dokonalý.
Pokud máte například pěnový Cyklostar, můžete ho nanést na řetěz, chvíli nechat působit a pak spláchnout vodou. Když pomůžete ještě kartáčkem, vezme to více času, ale výsledek bude rozhodně lepší. O krok dál jsou pak myčky na řetěz, ve kterých na řetěz v odmašťovací lázni působí hned několik rotujících kartáčků. Myčka na řetěz stojí pár stovek a je to nejefektivnější způsob očisty řetězu. Určitě by neměla chybět ve výbavě žádného bikera.
Ale jde to ještě lépe – to když řetěz z kola sundáte, důkladně odmastíte a vydrhnete kartáčkem každou skulinu. Až tak důkladnou očistu však stačí udělat jen jednou za čas.
Nezapomeňte, že nestačí očistit jen řetěz, ale také pastorky, převodníky a rolničky přehazovačky. Jinak se vám zas okamžitě zašpiní.
Čím řetěz namazat
Po očištění musí následovat důkladné osušení. V cykloservisech k tomu využívají stlačený vzduch, doma si vystačíme s dobře savým hadrem. Až pak je možné přistoupit k mazání.
Řetěz je potřeba mazat prostředkem k tomu určeným, a to navíc s ohledem na počasí, respektive terén nejbližší vyjížďky. Od maziva totiž chceme, aby přitahovalo co nejméně prachu za suchého počasí, ale aby dlouhodobě plnilo svou funkci za mokra. A to jsou dva extrémy, které vyžadují mazivo zcela odlišné.
Univerzální olej samozřejmě splní svůj účel, ale za sucha přitáhne zbytečně moc prachu a za mokra zas příliš brzo ztratí své vlastnosti. V ideálním případě tedy volte do sucha řídké mazivo na bázi teflonu či vosku, do mokra naopak hustější oleje.
Při samotném mazání dopřejte kapku každému článku, ale nepřehánějte to. Nic než články není potřeba mazat, je to na škodu. Naopak, nechte olej chvilku vzlínat a poté řetěz důkladně otřete hadrem, ať zvenku není zbytečně mastný. Olej je platný jen uvnitř mezi články a nýtky.
Kdy a proč řetěz na kole vyměnit
Řetěz se na kole opotřebí zejména tím, že se tzv. vytahá. Síla nohou při šlapání jej namáhá v podélném směru a po čase materiál v čepech mírně povolí a samotné články se o nějaký ten mikrometr natáhnou. V součtu na všech článcích už to pak dá podstatnou vzdálenost. Větší vzdálenost mezi články pak způsobí nepřesnosti při řazení, ale i větší opotřebení zubů pastorků a převodníků. A co víc, značně vytahaný řetěz se pak může snadněji přetrhnout.
Že je řetěz vytahaný poznáte díky mírce řetězu, což je triviální nástroj, který koupíte za stokorunu v každém cykloobchodě. Přiložíte jej k řetězu a pokud zobáček s výměrou vůle 1 mm zapadne, je řetěz zralý na výměnu. U horského kola provozovaného v členitém terénu to může být cca po 1200-1500 km.
Nový řetěz kupte jednoduše takový, jaký máte na kole doposud. Tím nic nezkazíte. Chcete-li z nějakého důvodu zkusit něco jiného, řetězy jsou v podstatě univerzální a rozměrově se liší jen podle šířky. Ta se určuje počtem pastorků na kazetě.
Při výměně řetězu je pochopitelně nutné řetěz rozpojit, a to buď rychlospojkou, nebo nýtovačkou. I druhou možnost zvládnete v pohodě doma a pokud ještě nemáte nýtovačku, je to další užitečná maličkost, kterou byste si do výbavy měli pořídit. Délku nového řetězu pak musíte odměřit podle starého a nýtovačkou zkrátíte na požadovanou délku.