Jak se starat o kolo v zimě: můžete ho zazimovat, ale lepší je dál jezdit

Cyklistika je sport spojený převážně s létem. Přes zimu proto kolo často zůstane stát několik měsíců ve sklepě a je dobré ho na tento pobyt trochu připravit. Ale ještě lepší je na kole vyrazit i v zimě.

Ať už kolo máte ve zvyku zazimovat, nebo se necháte zlákat na zimní vyjížďky, péče o kolo v zimních měsících je přece jen trochu odlišná od letního provozu. Řekneme si v čem.

Jak zazimovat kolo

Pokud se kolo rozhodnete tzv. zazimovat a nejezdit na něm, najděte pro něj ideálně suché místo, kde nemrzne. V takovém případě nebude se zazimováním příliš moc práce.

Na kole je i v zimě krásně! Zazimovat ho by byla škoda
Na kole je i v zimě krásně! Zazimovat ho by byla škoda

Stačí dofouknout kola na běžný provozní tlak a zkontrolovat, že neuchází, aby po pár dnech nebyl plášť splasknutý pod ráfkem. Poté vyčistěte a vysušte řetěz a zlehka namažte, aby byl konzervovaný proti vlivu vlhkosti, ale zároveň až moc nepřitahoval prach. Silikonovým olejem nebo vazelinou namažte těsnicí manžety na vidlici a tlumiči, aby pryž zůstala v kondici. A určitě prospěje, když kolo před ukládkou celé důkladně omyjete. Zaschlým blátem si můžete při manipulaci odřít lak.

Když kolo budete dávat do sklepa, garáže či na balkon, aplikujte více hustějšího maziva na řetěz, ať je lépe zakonzervovaný. Rovněž silikonového maziva na gufera aplikujte více. Jen pak na jaře nezapomeňte před první jízdou všechno důkladně otřít, odmastit a znovu namazat běžným množstvím standardního provozního maziva.

Hodí se také povolit lanko přehazovačky, případně brzd, a dopřát jim také promazání alespoň na vstupech do bovdenů a exponovaných místech. Zařaďte lehký převod, ať řetěz není zbytečně napnutý anebo ideálně řetěz sundejte úplně, vložte do sáčku a dejte někam domů do skříně.

Ghost SLAMR
V nižších oblastech vypadá zima takto. Na běžky to není, ale na kolo to jde

Jinak není moc co vymýšlet. Ložiska středu, nábojů či zadní stavby jsou zpravidla zapouzdřená a uložena v hustém mazivu, brzdy rovněž nějaké zvláštní ošetření nevyžadují. Vše je každopádně dobré před zazimováním zkontrolovat, zda někde nejsou místa vyžadující servisní zásah. Přes zimu mají cykloservisy volno a mnohdy i nižší ceny. Hodí se například provést repas vidlice a tlumiče. Drobnosti jako výměna lanka přehazovačky, odvzdušnění brzd nebo výměna brzdových destiček, to klidně počká na jaro a předsezónní servis, který tak jako tak budete dělat.

Zimní provoz na kole

Na kole bez obav můžete vyrazit i v zimě, samotnému kolu to nijak zásadně neublíží a vám to jenom prospěje. Při teplotách nad nulou se v tento čas obecně předpokládá zvýšená vlhkost a větší přísun nečistot z cest, a když vyrazíte do terénu, častěji hrozí dojetí s obřím nánosem bláta.

Co pak s tím? I ten, kdo má v létě dostupnou zahradní hadici, ji má na zimu kvůli mrazu schovanou. A tak rychlou očistu největšího svinčíku může vyřešit kbelík s vodou a kartáčem, voda v PET lahvích nebo mycí box na auta, máte-li poblíž takto vybavenou benzínku. Jen pozor na extra prudký proud z wapky, snažte se s ním nezamířit přímo na ložiska. Dobrým tipem jsou zahradní postřikovače – stojí pár korun, do nádrže se vejde několik litrů vody a ručním natlakováním dosáhnete tlaku na ostřik. Sice není zdaleka tak silný jako na wapce, ale čerstvé bláto sundá. Umyté kolo je každopádně potřeba osušit a namazat. Obzvlášť v případě, pokud ho neparkujete v teple a suchu domova.

Ale pamatujte, že když mrze, problém s blátem odpadá! Kolo zůstane čisté a po vyjížďce v čistém sněhu i perfektně umyté. Pak ho stačí po vyjížďce jen otřít, usušit a namazat.

Kolo v zime
Sice je všude bláto, ale když je zmrzlé, tak nezašpiní!

Při ježdění v zimě je příprava kola na vyjížďku jinak obdobná jako v létě, jen se hodí na řetěz používat odolnější mazivo do vlhka. Během vyjížďky se to chce vyhnout posoleným silnicím, protože sůl je hodně agresivní a může přivodit korozi řetězu či bovdenů a neprospívá ani pryžovým těsněním. Ale samotný sníh, voda, bláto či mráz kolu nijak zásadně nevadí.

V zimě trochu pozor na tlaky, a to jak v pneumatikách, tak v tlumicích prvcích. Vzduch svým objemem reaguje na teplotu více než pevné látky, a tak kolo připravené v teple překvapí po vytažení na mráz nízkými tlaky v pneumatikách, vidlici a případně tlumiči. Požadované tlaky nastavte až poté, co kolo chvíli stojí venku, anebo je v teple zvolte o něco vyšší. Na druhou stranu, pokud je venku sníh, nižší tlaky v pláštích se hodí, protože zajistí lepší adhezi.

Při zimní vyjížďce mohou překvapit brzdy. Hydraulické kotoučovky budou mít v mrazu trochu gumovější chod a nebudou tak ostré, jak jste zvyklí z léta. Také se nelekněte, když brzdy začnou kvílet. To je celkem normální jev způsobený vlhkostí. Dá se eliminovat výměnou desek, ale je to celkem zbytečné – při delších sjezdech se brzdy zahřejí a řvát přestanou a jinak vás to naučí plynulejší jízdě bez přibrzďování 😉

Nechte se inspirovat mou vyjížďkou ve videu:

Trochu přemýšlení vyžaduje výběr oblečení. Nepřehánějte to, budete se zahřívat a potit. Ale chce to ochranu proti větru, abyste nevymrzli při prvním sjezdu. Na občasné vyjížďky nemusíte hned kupovat zimní cyklooblečení. Do bot dejte ponožku navíc (a při krátké vyjížďce v mrazu přes ní natáhněte igelitový sáček), kalhoty vezměte jaké máte (stáhněte nohavice například reflexními pásky, aby se neodíraly o kliky), termoprádlo, tenkou mezivrstvu, bundu, rukavice a pod přilbu šátek. Když vás to chytne, můžete si pak nakoupit vhodnější cyklooblečení přímo k tomu určené.

Tak ať to šlape a pod koly křupe!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *