Gravel vs. cyklokros: Jak se liší? Oboje vypadá jako silniční kolo s tlustými plášti, ale gravel jde na to jinak

Poslední dobou je stále častěji slyšet o kolech typu gravel. Novodobý typ kola vypadá jako kolo silniční, ale má poněkud širší pneumatiky. Člověka v cyklistice aspoň trochu zběhlého napadne, že taková kola tu přece už dávno máme – jezdí se na nich cyklokros. Je tedy gravel jen nový název pro cyklokrosová kola? Ne!

Tzv. gravel biky však z cyklokrosových kol vycházejí a základní charakteristiku tedy mají společnou – jsou to kola bez odpružení, mají řidítka typu „berany“ a tlustší pneumatiky ve srovnání s koly čistě silničními. Dál už se ale cyklokrosová kola od gravel biků docela dost zásadně liší.

Každý je na něco jiného

Gravel a cyklokrosové kolo mají základní koncept stejný, protože obě kola jsou určena do lehkého terénu střídaného s asfaltem. Rozdíly vycházejí především z toho, že jsou určená na úplně odlišný styl jízdy. Cyklokros, to je krátká jízda plná akcelerací, prudkých zatáček, krátkých prudkých výjezdů, překonávání překážek… prostě závod. Kdežto gravel je určen spíše na delší výlety a pohyb po běžných silnicích či lesních cestách, a to třeba i s těžkou bagáží.

Když si sednete na cyklokrosové kolo, připadne vám jako „vysoká splašená koza“. Je to kolo úžasně mrštné a obratné, jenže bez tréninku a závodních zkušeností si na něm můžete připadat značně nejistě. Gravel je komfortnější a za jeho řidítky pocítíte větší jistotu v rozbitém terénu či ve vyšších rychlostech. Na členité cyklokrosové trati by však byl bezesporu pomalejší.

Mnoho drobných rozdílů

Pojďme si teď vyjmenovat konkrétní typické odlišnosti, které charakter obou kategorií definují:

  • Kolo na cyklokros má vyšší horní rámovou trubku, aby se kolo lépe nosilo na rameni.
  • Gravel má horní rámovku nižší, někdy až na úroveň trailových horských kol a občas bývá dokonce vybaven teleskopickou sedlovkou.
  • Kolo na cyklokros má výše umístěný střed, což umožňuje šlapání i v náklonu, ale značně zvyšuje nároky na cit pro rovnováhu a udržení stability.
  • Na gravelu je střed níže a budete se na něm proto v náklonech cítit jistěji.
  • Cyklokroska může mít ostřejší hlavový úhel, kratší řetězovou vzpěru a z toho vyplývající kratší rozvor.
  • Gravel s delším rozvorem ztratí něco málo na mrštnosti a ovladatelnosti v pomalých rychlostech, ale o to víc získá na stabilitě při rychlostech vyšších.
  • Kolo na cyklokros může mít menší počet převodů, které na závodní trať dostačují, nezřídka se dnes jezdí s jednopřevodníkem.
  • Na gravelu najdete buď jednoplacky s vysokorozsahovými pastorky, nebo klidně i dvojpřevodník, abyste mohli komfortně vyjíždět i delší strmější kopce a na druhou stranu ušlapat i svižné delší sjezdy.
  • Kolo na cyklokros nebude mít pláště širší než 33 mm, což je limit stanovený UCI.
  • Pláště na gravelu obvykle začínají na 40 mm a mohou být i širší. To oceníte na rozbitém povrchu, kdy získáte více jistoty, lepší adhezi a také drobné odpružení.
  • Cyklokroska je co nejlehčí a nenese žádné zbytečnosti. V doplňkové výbavě najdeme maximálně tak jeden košík na lahev, protože to na krátký cyklokrosový závod stačí.
  • Na gravelu jsou úchyty nejen na košíky, ale také na nosiče pro bagáž. A to jak dozadu, tak na vidlici – na gravelu se můžete vydat i na dlouhé cyklotúry, protože je na to kolo vybaveno a je také robustnější. Oproti cyklokrosovému kolu bude ale pochopitelně o něco těžší.

Zkrátka cyklokrosové kolo je mrštný závoďák, kdežto gravel univerzálnější cestovatel.

Gravel, nová kategorie kol

Z výše uvedeného si asi už odvodíte, proč „silnička do terénu“ budí takový rozruch až teď, když se jí říká gravel. Cyklokrosová kola se přitom nabízejí daleko déle, ale takový humbuk nikdy nevyvolala. Byly to totiž odjakživa závodní stroje odvozené od silničních kol, které jsou dělané na míru závodům v cyklokrosu a pro běžné hobby ježdění se moc nehodí.

V jádru je ale kombinace rychlého silničního kola s tlustšími plášti výborný nápad. Zejména u nás, kde jsou silnice druhé a třetí třídy často ve špatném stavu, najde uplatnění. Na silničním kole s galuskami jsou takové silnice nepříjemné a cyklisty to svádí jezdit po kvalitnějších silnicích, ovšem o to více vytížených auty. A to rovněž není nic příjemného. Gravel samozřejmě nebude na kvalitním asfaltu tak svižný, jako čistokrevná silnička, ale cestu si užijete i na rozbité silnici a klidně to můžete střihnout i po polňačce nebo lesní pěšince, když bude potřeba nebo chuť.

Od gravelu však na druhou stranu nečekejte průjezdnost terénem jako nabídne horské kolo. Úzká řidítka s berany a absence předního odpružení se podepíšou na ztrátě sebevědomí v jen trochu náročnějším terénu. Na kořenech a kamenech začne být jízda nejistá a nekomfortní.

Současná vlna popularity gravelu je bezesporu dána i tím novým pojmenováním. To dalo zapomenout na poněkud okrajový cyklokros a přitáhlo daleko více zvědavých cyklistů, jak ze strany klasických silničkářů, tak od silné skupiny bikerů, ale třeba i od cykloturistů jezdících na trekingových kolech. Gravel je totiž jeví jako dobře univerzální rychlé kolo. V současné době najdete tento typ kola v nabídce většiny renomovaných výrobců kol.

2 komentáře


  1. A vyzkoušel si taky cyklokrosu? Z článku i videa je patrné pouze gravel. Proto to vypada na výhodu gravelu. Na cyklokrosce jdou taky hezké výlety nejenom na hodinu.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..