Gravel na silnici

Gravel vs. cyklokros: Jak se liší? Oboje vypadá jako silniční kolo s tlustými plášti, ale gravel jde na to jinak

Poslední dobou je stále častěji slyšet o kolech typu gravel. Novodobý typ kola vypadá jako kolo silniční, ale má poněkud širší pneumatiky. Člověka v cyklistice aspoň trochu zběhlého napadne, že taková kola tu přece už dávno máme – jezdí se na nich cyklokros. Je tedy gravel jen nový název pro cyklokrosová kola? Ne!

Tzv. gravel biky však z cyklokrosových kol vycházejí a základní charakteristiku tedy mají společnou – jsou to kola bez odpružení, mají řidítka typu „berany“ a tlustší pneumatiky ve srovnání s koly čistě silničními. Dál už se ale cyklokrosová kola od gravel biků docela dost zásadně liší.

Každý je na něco jiného

Gravel a cyklokrosové kolo mají základní koncept stejný, protože obě kola jsou určena do lehkého terénu střídaného s asfaltem. Rozdíly vycházejí především z toho, že jsou určená na úplně odlišný styl jízdy. Cyklokros, to je krátká jízda plná akcelerací, prudkých zatáček, krátkých prudkých výjezdů, překonávání překážek… prostě závod. Kdežto gravel je určen spíše na delší výlety a pohyb po běžných silnicích či lesních cestách, a to třeba i s těžkou bagáží.

Když si sednete na cyklokrosové kolo, připadne vám jako „vysoká splašená koza“. Je to kolo úžasně mrštné a obratné, jenže bez tréninku a závodních zkušeností si na něm můžete připadat značně nejistě. Gravel je komfortnější a za jeho řidítky pocítíte větší jistotu v rozbitém terénu či ve vyšších rychlostech. Na členité cyklokrosové trati by však byl bezesporu pomalejší.

Mnoho drobných rozdílů

Pojďme si teď vyjmenovat konkrétní typické odlišnosti, které charakter obou kategorií definují:

  • Kolo na cyklokros má vyšší horní rámovou trubku, aby se kolo lépe nosilo na rameni.
  • Gravel má horní rámovku nižší, někdy až na úroveň trailových horských kol a občas bývá dokonce vybaven teleskopickou sedlovkou.
  • Kolo na cyklokros má výše umístěný střed, což umožňuje šlapání i v náklonu, ale značně zvyšuje nároky na cit pro rovnováhu a udržení stability.
  • Na gravelu je střed níže a budete se na něm proto v náklonech cítit jistěji.
  • Cyklokroska může mít ostřejší hlavový úhel, kratší řetězovou vzpěru a z toho vyplývající kratší rozvor.
  • Gravel s delším rozvorem ztratí něco málo na mrštnosti a ovladatelnosti v pomalých rychlostech, ale o to víc získá na stabilitě při rychlostech vyšších.
  • Kolo na cyklokros může mít menší počet převodů, které na závodní trať dostačují, nezřídka se dnes jezdí s jednopřevodníkem.
  • Na gravelu najdete buď jednoplacky s vysokorozsahovými pastorky, nebo klidně i dvojpřevodník, abyste mohli komfortně vyjíždět i delší strmější kopce a na druhou stranu ušlapat i svižné delší sjezdy.
  • Kolo na cyklokros nebude mít pláště širší než 33 mm, což je limit stanovený UCI.
  • Pláště na gravelu obvykle začínají na 40 mm a mohou být i širší. To oceníte na rozbitém povrchu, kdy získáte více jistoty, lepší adhezi a také drobné odpružení.
  • Cyklokroska je co nejlehčí a nenese žádné zbytečnosti. V doplňkové výbavě najdeme maximálně tak jeden košík na lahev, protože to na krátký cyklokrosový závod stačí.
  • Na gravelu jsou úchyty nejen na košíky, ale také na nosiče pro bagáž. A to jak dozadu, tak na vidlici – na gravelu se můžete vydat i na dlouhé cyklotúry, protože je na to kolo vybaveno a je také robustnější. Oproti cyklokrosovému kolu bude ale pochopitelně o něco těžší.

Zkrátka cyklokrosové kolo je mrštný závoďák, kdežto gravel univerzálnější cestovatel.

Gravel, nová kategorie kol

Z výše uvedeného si asi už odvodíte, proč „silnička do terénu“ budí takový rozruch až teď, když se jí říká gravel. Cyklokrosová kola se přitom nabízejí daleko déle, ale takový humbuk nikdy nevyvolala. Byly to totiž odjakživa závodní stroje odvozené od silničních kol, které jsou dělané na míru závodům v cyklokrosu a pro běžné hobby ježdění se moc nehodí.

V jádru je ale kombinace rychlého silničního kola s tlustšími plášti výborný nápad. Zejména u nás, kde jsou silnice druhé a třetí třídy často ve špatném stavu, najde uplatnění. Na silničním kole s galuskami jsou takové silnice nepříjemné a cyklisty to svádí jezdit po kvalitnějších silnicích, ovšem o to více vytížených auty. A to rovněž není nic příjemného. Gravel samozřejmě nebude na kvalitním asfaltu tak svižný, jako čistokrevná silnička, ale cestu si užijete i na rozbité silnici a klidně to můžete střihnout i po polňačce nebo lesní pěšince, když bude potřeba nebo chuť.

Od gravelu však na druhou stranu nečekejte průjezdnost terénem jako nabídne horské kolo. Úzká řidítka s berany a absence předního odpružení se podepíšou na ztrátě sebevědomí v jen trochu náročnějším terénu. Na kořenech a kamenech začne být jízda nejistá a nekomfortní.

Současná vlna popularity gravelu je bezesporu dána i tím novým pojmenováním. To dalo zapomenout na poněkud okrajový cyklokros a přitáhlo daleko více zvědavých cyklistů, jak ze strany klasických silničkářů, tak od silné skupiny bikerů, ale třeba i od cykloturistů jezdících na trekingových kolech. Gravel je totiž jeví jako dobře univerzální rychlé kolo. V současné době najdete tento typ kola v nabídce většiny renomovaných výrobců kol.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

5 thoughts to “Gravel vs. cyklokros: Jak se liší? Oboje vypadá jako silniční kolo s tlustými plášti, ale gravel jde na to jinak”

  1. A vyzkoušel si taky cyklokrosu? Z článku i videa je patrné pouze gravel. Proto to vypada na výhodu gravelu. Na cyklokrosce jdou taky hezké výlety nejenom na hodinu.

  2. Hezky popsane. Takze takovy Alan z pred 20 let ktery se vyrabi dnes. Jinak zavodni kola jsou fakt o hubu 🙂 a to pisu jako byvaly zavodak. Vzdy lituji lidi co si koupi treba s-works silnicku. Ale asi davaji prednost adrenalinu 🙂

  3. Gravel není až tak novinka jak by se zdálo. Dřív se tomu říkalo „kolo“. Na Favoritu jsem také jezdil po polňačkách a lesích. Za posledních několik desetiletí se kola hodně specializovala. Silniční kola mají ostřejší geometrii než kdysi F1 nebo dokonce volně prodávané F12. Postupně vznikly specializované kategorie a zároveň původní „kolo“ upadlo v zapomění. Teď ho jenom znovuobjevujeme. … a cyklokrosový kolo opravdu není jenom na hodinu. Felt F1-X používám jako zimáka, tedy na silnici a vydržím na něm klidně 5 hodin. Pocitově je na půl cesty mezi silniční geometrií a gravelem.

    1. Tyhle „novinky“ jsou z velké části o byznysu a marketingu. Pamatuji si nástup 26″ horských kol a ty velice odborné řeči o tom, jak je menší průměr 26″ palců výhodnější, než tehdy běžných 28″ na normálních kolech , třeba typu favorit. Tehdy jsem si koupil 26″ „horala“ – 3×7, osazení deore, brzdy cantilever (véčka ještě neexistovala), odpružená vidlice, dodneška se slzou v oku vzpomínám na řazení přesmykače s mezipolohami (páčka měla celkem 5 stupňů), takže řetěz nikdy nedrhl o vodítko přesmykače. To indexové doupáčkové řazení bylo proti favoritu úplně jiný vesmír, rozsah převodů taky. Pak se vedle horských kol začaly oddělovat kategorie „silniční“, „městaská“ a „trekingová“. Před deseti roky jsem si pořídil treking, 2×10, hydraulické kotoučovky, asi 12 kg včetně nosiče, blatníků a odpružené sedlovky. Tehdy už začínala 29″ horská kola, opět se spoustou velice odborných zdůvodnění, jak je větší průměr mnohem výhodnější, než 26″. Až tak super výhodný, že vznikla další velikost 27,5″ pro ty, kteří na těch úžasných 29″ zázracích seděli jako vosa na bonbónu.

      Gravel chápu jako siniční kolo na jízdu mimo kvaltiní asfalt, protože jak je zníněno v článku, při současném provozu jde na kvalitním asfaltu doslova o život. Jen mi to přijde jako kočkopes pro velmi úzkou skupinu uživatelů. Galusky jsou prostě úplně jiné svezení a pokud opustím kvalitní cesty, tak pevná přední vidlice je spíš nevýhoda, no a na delších „turistických“ cestách se nechci hrbit za berany, už mi není dvacet.

      Souhlasím, někdo se snaží znovu objevit kolo, jen podle mě z pohledu univerzálnosti je tomu univerzálnímu kolu mnohme blíže ten (podel článku) k zániku odsouzený treking. Silnici zvládne velmi podobně a terén mnohem lépe.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.