Ostatní články

Jak jsem si zlehka vylepšil kolo na traily: funkce i styl!

Kola se sice prodávají kompletní, ale najdou se důvody, proč některé jeho části vyměnit. A pokud o nějakém vylepšení uvažujete, doporučil bych se nejdřív zaměřit na kontaktní body a pozici na kole. Inspirovat se můžete třeba tím, jak jsem si své trailové kolo vylepšil já.

Pedály, sedlo, řídítka

Nejvíce individuální prvky výbavy kola jsou ty, kde dochází ke kontaktu lidského těla – tzn. pedály, sedlo a řídítka. Pedály už se k trochu dražším kolům už ani nedodávají, protože už jen trochu zkušenější jezdci jsou na ně dost citliví. A hlavně část z nich jezdí platformy a část nášlapy. Každý tedy ať si vybere po svém a ke kolu si pedály dokoupí.

Já na svém Rock Machinu XCM, se kterým jsem loni vymetal většinu trailů do hranice drsnějšího endura nebo bikeparku, původně nasadil platformy, které mi tak nějak zbyly v zásobách. Ale nebyly ideální. A protože jsem si tohle kolo zamiloval a nechám si ho, pořídil jsem pedály nové.

Pedály E*Thirteen Base

Jezdím platformy a očekávám od nich velkou plochu, raději více pinů než méně, a piny sice účinné, ale ne až přespříliš agresivní, aby zbytečně neničily podrážky bot. Dále dbám na robustnost a zapouzdření ložisek, abych se prostě o pedály nemusel nijak zvlášť starat. Konkrétně jsem tentokrát zvolil model Base od E*Thirteen. Dostal jsem na něj důvěryhodné doporučení a ačkoli jsou kompozitové, jsou robustní, rozměrné a na každé ploše nesou 11 pinů. Piny jsou přitom v balení rovnou dvoje ve dvou různých délkách. Argumentem pro tyto pedály je rozhodně i cena a v mém případě i barevné provedení, dělají se totiž mimo jiné i v oranžové.

Právě v oranžové barvě jsem už v průběhu loňské sezony pořídil řídítka. Chtěl jsem nějaká širší a na kratším představci, než co bylo ve výchozí konfiguraci kola. Posez na kole se tím trochu změní ve prospěch větší kontroly nad kolem a stability, nevýhodou kratšího představce je ale méně efektivní poloha těla pro silové šlapání, zejména do kopce. Ale to mi nevadí, já se na kole chci především bavit v terénu.

Řídítka, gripy, představec… vše Spank, řada Spoon

Řídítka kolo rozzářila a kromě funkční stránky tak splnila i funkci estetickou. To jsem se rozhodl ještě podpořit, a to už zmiňovanými pedály, anebo i gripy. Letos jsem nasadil rovněž oranžové. Zrovna na gripy jsem docela citlivý a je to další přímý kontaktní bod kola s tělem. Mám rád měkčí materiál, který plní i tlumicí funkci od vibrací, ale nevyhovují mi pěnové gripy, protože více kloužou. Ideál jsem našel v gripech Spank Spoon. A ze série Spoon od Spanku jsou i řídítka (Spank Spoon 800) a představec (Spank Spoon 318), takže to mám všechno krásně z jedné série.

Třetím významným kontaktním prvkem je sedlo. Výrobce kola se ale skvěle trefil do mého pozadí a z výroby osazené sedlo WTB Volt mi vyhovuje, takže to jsem nenahrazoval.

Vylepšení nad rámec běžné výbavy: košík s bočním vkládáním a držák na CO2 bombičky a montpáky pod ním

Brzdy, odpružení, ráfky a tak dál

U tohoto kola je to zatím vše. Ale postupem času tuning zpravidla pokračuje, a to buď kvůli tomu, že mi některý komponent přestává dostačovat anebo už je opotřebený.

Častým adeptem na brzké vylepšení jsou u většiny kol brzdy. Osobně už mám trochu úchylku a brzdové destičky okamžitě měním na ty od Galferu. Opakovaně jsem se přesvědčil, že brzdí o poznání lépe než jakékoli výchozí destičky od Shimana či Sramu. Často pak dojde i na upgrade kotoučů, a to už spíše z důvodu velikosti (vyšší účinnost) anebo lepšího odvodu tepla (eliminace vadnutí). V takovém případě opět sahám automaticky po Galferu, třeba na enduro kole jsem takový upgrade udělal. Když by to nestačilo, je na řadě upgrade celých brzd.

Co dál? Pokud pominu „spotřební materiál“ jako jsou pláště, řetěz, kazeta, převodník, tak bych se zaměřil na ráfky – obzvlášť v drsnějším terénu (enduro, bikeparky) trpí a mohou se snadno poškodit. Kvalitní ráfek přispívá nejen k vyšší odolnosti, ale i tuhosti. A to se projeví ve větší stabilitě a také ve vůli zrychlovat.

O tuningu a jak se postarat o kolo před sezonou více ve videu:

Obvyklý je také postupný upgrade tlumení. Lepší vidlice nebo tlumič dokážou s vlastnostmi kola udělat divy. Sám jsem teď u svých kol s odpružením spokojený, ale třeba u kamaráda teď budeme měnit vidlici a tím mimochodem uděláme z jeho 27,5″ bajku mullet s 29″ kolem vepředu. Zkrátka možnosti vylepšení jsou u kol velké a osobně mě takový tuning hodně baví. I starší kolo díky tomu nepřestává bavit!

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *