Na traily s pružinou: Test kola Ghost SL AMR 6.7

V kategorii celoodpružených kol narazíte u zadního odpružení zpravidla na vzduchový tlumič. U sjezdových nebo ostřejších endurových kol se však používají pružiny. Ty se teď ale dostávají i do trailových kol a mě zajímalo, jaké to může mít výhody. A proto jsem otestoval Ghost SL AMR 6.7 – trailbike s pružinovým tlumičem.

Testované kolo je z modelového ročníku 2019, který už u Ghostu spoléhá na pružiny téměř kompletně. Z celoodpružených kol má německý výrobce na vzduchu už jen nejlevnější model Kato FS. Já zkoušel vyšší model SL AMR, který je ale stále v celkem dosažitelné cenové kategorii. Je postaven na hliníkovém rámu a ceny začínají od 56 tisíc. Já ho zkoušel ve výbavě s označením 6.7 a cenou 79 990 Kč.

Výbava je za tu cenu odpovídající. Máme zde řazení Sram GX Eagle, výborné čtyřpístkové brzdy Sram Guide RS, kvalitní ráfky DT Swiss a na nich obuté skvěle zvolené pneumatiky Maxxis Minion. Nechybí teleskopická sedlovka, pěkně široká řídítka a potěší i neošizené detaily jako je sedlo či gripy.

Proč pružina a ne vzduch

Hlavní pozornost se tu chtě nechtě soustředí na oblast zadního tlumiče s pružinou. Ten je zastoupen modelem Rock Shox Super Deluxe Coil RCT. Je to řešení o něco odlehčené oproti klasickým pružinovým tlumičům určeným pro sjezd a využívá pružiny metrických rozměrů. Je to prostě cíleno jako náhrada vzduchových tlumičů právě na kola z kategorie enduro, případně i trailbiků.

Ale proč vlastně pružinu? U aut je vzduchové pérování synonymem plavného komfortu a dokonalého utlumení nerovností na vozovce, jenže u kol to platí spíš naopak. Malá komora vzduchového tlumiče má totiž celkem značnou progresi a s rostoucím tlakem stále zbrklejší projev. Pružina přitom nabídne po celé délce zdvihu rovnoměrné odpružení s čitelnější odezvou.

Z kopce láska hoří, do kopce chřadne

Jenže vinutá ocelová pružina něco váží, v případě těch cyklistických přibližně půl kila. A to je jeden z hlavních důvodů, proč se zatím uplatnila u kol pro sjezdové disciplíny. Druhým důvodem je skutečnost, že při své linearitě a citlivosti je daleko více náchylná k pohupování při šlapání.

Ať už pružina nebo vzduch, v obou případech je pružicí prvek utlumen olejovým tlumičem, jehož nastavením se dá pohupování zabránit. A nové pružinové tlumiče od Rock Shoxu jsou už také o něco lehčí. To je tedy důvodem, proč se Ghost rozhodl přejít na pružiny ve velkém.

Na kole jsem měl možnost jezdit celý měsíc a ověřil jsem si, že pružina má v technických sjezdech opravdu rozpoznatelně jiný charakter a pracuje skvěle. Kolo je i v náročnějším terénu sebevědomé a provede vás s jistotou i hodně divokým trailem. Kromě pružinového odpružení vzadu se na tom podílí i skvělá vidlice vepředu, tuhý rám a chvályhodně zvolené obutí.

Jenže ruku na srdce, pokud nebudete mít možnost přímého srovnání a nebudete jezdit v technicky náročnějším terénu, rozdíl mezi vzduchem a pružinou nemusíte zaznamenat. A poznáte ho spíš až ve výjezdu, kdy se kolo začne nadmíru pohupovat. Tomu nahrává i konstrukce zadní stavby – klasický čtyřčep pruží skvěle, ale v eliminaci pohupování to není žádný přeborník.

Naštěstí je snadno dostupná páčka zámku tlumiče, na kterou jsem sahal daleko častěji, než bývá zvykem. A už je mi jasné, proč Rock Shox nabízí tento tlumič i s vyvedeným zamykáním na řídítka – tady se totiž vyplatí zamknout při každém výjezdu (tlumič se neuzavře úplně napevno, větší rázy stále propruží, ale pohupování prakticky zcela eliminuje).

Na tlumiči lze dále nastavit předpětí pružiny, odskok a pomalou kompresi, což umožňuje optimální nastavení pro sjezd.

Sebevědomý průvodce traily

Kolo je kromě pružinového tlumiče zajímavé i svou geometrií. Na poměry trailbiků se 130/140 mm zdvihu je sklon vidlice 66° nevídaný. Při usednutí za řidítka mě překvapilo, jak moc přední kolo vyčuhuje dopředu a kromě úhlu hlavy se na tom podílí i posez na nadstandardně vzpřímené sedlovce. Výsledkem je pozice jezdce pocitově více ve středu kola, což se podepisuje na jistotě při ve vedení směru. Hlavně v zatáčkách a obzvlášť v těch klopených je to znát.

Na kole se jinak sedí poměrně vzpřímená a kolo má člověk pěkně pod kontrolou. Dobře se šlape i do kopce. Geometrie se v negativním smyslu projeví jen tehdy, když chcete vyskočit, nebo prošlápnout terénní vlnu v manuálu. Na zadní se mu zkrátka moc nechce, čemuž přispívá i delší zadní stavba. Ale skákat „Slamr“ pochopitelně umí, jen ho musíte trochu víc potáhnout a zvyknout si.

Ve strmých sjezdech teleskopická sedlovka usnadní dostat těžiště dozadu a s abnormálně předkopnutou vidlicí si troufnete i do větších divočáren. Tam by se ale hodily o něco vyšší zdvihy, lineární tlumič jde častěji na doraz (ale je na to připraven gumovým „nárazníkem“).

Kolo dobré, ale pružina plná kompromisů

Pružina na trailovém kole mě úplně nepřesvědčila. Výhody ve sjezdech jsou vyváženy nevýhodami při výjezdech a jednoznačné opodstatnění dostane až v případě, že se s kolem chcete více zaměřovat na jízdu z kopce. To bych ale sáhl raději po modelech SL AMR X nebo FR AMR s vyššími zdvihy. Pružina pak zajistí perfektní odpružení, a to i při delších náročných sjezdech, kdy se vzduchový tlumič zahřívá a mění své vlastnosti.

On je ale i ten SL AMR v jádru velmi dobré kolo a traily se s ním krotí příjemně. Jenže je nutné počítat s tím, že jedno z jeho hlavních lákadel přináší i stinné stránky – pružina je těžší, do kopce ji musíte zamykat a pokud vám nesedne tvrdost pružiny, nestačí ji jednoduše dofouknout, musíte koupit jinou. Pokud vás pružina přesto láká, tak vás SL AMR nezklame. Ale při volbě trailové varianty bych asi sáhl pro karbonovém modelu SL AMR 6.9 LC s 29“ koly, který je paradoxně ještě o tisícikorunu levnější. Má totiž o něco slabší některé prvky výbavy – jenže tu můžete časem upgradovat a karbonový rám s 29″ koly jsou z mého pohledu silnější výhodou.

Základní technické parametry

  • rám: hliníkový, 27,5″ kola, úhel hlavy 66°
  • zadní odpružení: 130 mm, Rock Shox Super Deluxe Coil RCT
  • vidlice: 140 mm, Rock Shox Revelation RC
  • řazení: 1×12, Sram GX Eagle
  • brzdy: Sram Guide RS, 4/4 pístky, 180/180 mm kotouče
  • sedlovka: teleskopická, Satori Sorata Pro, 125 mm
  • podrobná specifikace zde

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.