Pláště na kole: Jak je vyměnit a co je o nich dobré vědět

Pláště jsou extrémně důležitou součástí kola, obzvlášť pokud se bavíme o kole horském a jízdě v terénu. Pláště nám ovlivňují přilnavost k povrchu, ale také rychlost, odpružení i mrštnost kola. Teď si proto shrneme, kdy a jak pláště vyměnit a jak se v nich vyznat.

Volba vhodného pláště je vždy hledáním co nejlepšího kompromisu. Plášť buď vynikne rychlostí odvalování, nebo přilnavostí, dohromady to ale moc nejde. Vzorek, konstrukci, materiál a nakonec i nahuštěné tlaky proto musíte volit s ohledem na to, do jakého terénu se pouštíte nejčastěji.

Podívejte se na video se všemi informacemi o pláštích a s ukázkou výměny:

Na co se u pláště zaměřit

Pláště mají tři základní součásti: patky, bočnice a běhoun. Patky zajišťují pevné přilnutí pláště k ráfku a nabízí se buď v drátovém nebo kevlarovém provedení. Drát je levnější, ale těžší a hůře se s ním manipuluje, kevlarové plášťě jsou lehčí a praktičtější, ale o dost dražší.

Hmotnost je u plášťů extrémně důležitý parametr, protože na kole rotují a jejich váha je proto kvůli odstředivé síle vnímána až třikrát vyšší oproti hmotnosti, kterou byste měli umístěnou přímo na rámu kola. Navíc máte pláště na kole dva. Hmotnost ušetřená na pláštích se proto velmi výrazně podepíše na celkovém dojmu z kola.

Vittoria Barzo
Plášť Vittoria Barzo pro středně náročný terén

Dost hmotnosti se dá ušetřit i na bočnicích plášťů, ale nesmí se to přehánět. Sice tenká bočnice je pak náchylnější k defektům průrazem nebo proříznutím.

Vzorek na běhounu pak určuje charakter a jízdní vlastnosti plášťů. Když se zaměříme čistě na pláště pro horská kola, škála nám sahá od velmi rychlých plášťů do lehkého terénu s nízkým hustým vzorkem až po sjezdové drapáky, které mají velké ostré špunty a mezi nimi dostatek prostoru.

Jak vyměnit plášť na kole

Výměna pláště není nic složitého. Pochopitelně vše začíná vyjmutím kol z rámu a vyfouknutím vzduchu. Následuje zatlačení patek plášťů směrem do středu ráfku, aby se uvolnily. Následně použijeme tzv. montpáky k podebrání jedné z patek pláště a přetáhneme ji přes okraj ráfku.

Jakmile je jedna strana pláště stažená ráfku, přijde čas na vyjmutí duše. Poté už lze celkem snadno přetáhnout přes okraj ráfku i druhou patku a tím plášť zcela sundat.

Tip: Postup výměny jsem ukázal ve videu 

Při nasazování nového pláště je potřeba zkontrolovat, zda odpovídá rotace pláště otáčení kola. Značku najdete na bočnici pláště. Nejdříve se přetáhne na ráfek jedna patka, poté se do pláště vloží duše a následuje přetažení druhé patky přes okraj ráfku. To už ke konci půjde ztuha a přijdou vhod opět montpáky.

Výměna pláště na kole

Následuje nahuštění duše nejprve na nižší tlak, při kterém se hodí překontrolovat, jak si plášť dobře sedl. Poté je dobré duši nahustit na maximální povolený tlak pláště, aby patky dokonale zapadly do ráfku a následně tlak upustit na požadovanou provozní hladinu. Veškeré detaily postupu výměny jsou vysvětleny ve videu.

Kdy pláště vyměnit a jaký vybrat

Pláště na horském kole by se měly měnit dříve, než se vzorek z běhounu zcela ztratí. Přilnavost pláště v přírodním terénu totiž nejvíce ovlivňují hrany špuntů, které se do podkladu zařezávají. Jakmile se tedy dříve ostré špunty ohoblují na zaoblené boule, je nejvyšší čas na výměnu.

Obzvlášť je vhodné udržovat kvalitní vzorek na předním kole. Pokud to podklouzne, je zle. Když sklouzne do smyku zadní kolo, zpravidla se to dá ustát. Můžeme tedy lehce sjetý přední plášť „dorazit“ přesunutím dozadu a nový koupit jen na kolo přední. Není také neobvyklé pořídit si dopředu plášť s drsnějším vzorkem pro lepší vedení stopy a dozadu o něco jezdivější kvůli eliminaci valivého odporu.

Výběr plášťů je rozhodováním mezi rychlostí a adhezí. Užší pláště z tvrdší směsi a s jemnějším vzorkem pojedou rychleji na šotolinové cestě či po asfaltu, ale budete mít problém na hliněném, rozdroleném a blátivém podkladu, kdy kolo začne v zatáčce ustřelovat. Do takového terénu se hodí pláště přesně opačných vlastností.

Označování plášťů

Pro horská kola se pláště označují nejčastěji v palcích, například 29×2,3″ znamená plášť průměru 29″ a šíře 2,3″. Setkat se ale můžete i s metrickým označováním, kdy jsou čísla v milimetrech a rozměry přehozeny, tedy například: 58-584. Ještě se občas objevuje i tzv. francouzské označování, které se u horských kol využívá snad jen v případě 650B, což je souhrnné označení pro horská kola velikosti 27,5“. Nejčastěji je vidět u plášťů pro trekingová kola (např. 700×32C).

Značení plášťů na bočnici
Značení plášťů na bočnici

Zamýšlenému rozměru pláště musíte mít přizpůsobený i ráfek. Samozřejmě co se týče průměru, ale také z hlediska šířky. Ráfky horských kol se dnes nabízí nejčastěji v rozsahu šíře 20-30 mm, na což se dají aplikovat pláště rozsahu šířek 1,8-2,4″. Pochopitelně je vhodné se vyvarovat protikladným extrémům, hlavně v případě širokého pláště na úzkém ráfku mohou nastat nepříjemnosti při dynamickém průjezdu zatáček. Na pláště šíře 2,5″ a více už to chce ráfky ještě širší, ale to už se bavíme o tzv. pluskových kolech (27,5+ nebo 29+), která nejsou moc rozšířená.

Kromě rozměrů je důležitým parametrem provozní rozsah tlaků, při kterém výrobce zaručuje správnou funkčnost pláště. Najdete je vždy uvedeny na bočnici.

Posledním parametrem, který je vhodné sledovat, je TPI – hustota vláken na palec. Určuje, z jak jemných vláken je plášť složen. Čím vyšší číslo, tím tenčí vlákna a lehčí plášť, ale větší náchylnost k defektům. A naopak. U plášťů pro horská kola bývá rozsah TPI obvykle 60-120. Na ježdění v XC stylu berte 120, na enduro 60. Ale je fakt, že odolnost pláště může výrobce zvýšit i jinak. Prostudujte tedy důkladně popis.

Bezdušové pláště

U plášťů se dále setkáte s informací, zda jsou připraveny na bezdušové provedení. To znamená, že dokážou zajistit dokonalé utěsnění, aby z nich neunikl tmel. Takové pláště lze pak spolehlivě provozovat jak s duší, tak bez ní.

Další doplňující informace na bočnici
Další doplňující informace na bočnici

12 komentářů


  1. No článek nic moc co takhle napsat kde se dává montpáka když se plášť demontuje a naopak kde se začíná a co se musí udělat při zpětné montáži takhle to vypadá že to psal někdo z kanceláře kdo to nikdy nedělal. S pozdravem M.

    Odpovědět

    1. Než postup složitě popisovat textem, ukázal jsem ho ve videu, na které ve článku odkazuji. Video je zároveň důkazem, že jsem to fakt někdy dělal 🙂

      Odpovědět

      1. Já Ti věřím žes to doopravdy a fakt někdy dělal. Sleduji a odebírám Tvá videa na YouTube. 😉👍

        Odpovědět

  2. plast se nikdy nenasazuje od ventylku nebezpeci poskozeni ventylu vzdy naoroti ventyu

    Odpovědět

  3. Vždy se začíná od ventilku, ale Vy pane Ciernik zkuste znovu češtinu místo hloupé rady, jak vyměnit duši nebo plášť.

    Odpovědět

    1. začíná se od vetilku jes pravda , ale při nasazování se zásadně končí u ventilku.

      Odpovědět

  4. Blbost, takhle bys to nikdy nenasadil, anebo hodně blbě když tam zavází ten ventilek.

    Odpovědět

  5. Chlapi, každý si začíná a končí, kde se mu to osvědčilo nejvíc.

    Hlavně sem asi nechodí nikdo, komu by to bylo potřeba moc vysvětlovat :-).

    Já třeba vůbec montérpáky nepoužívám, nasazuju u ventilku a končím od ventilku na cca 270 stupních.
    Důležité je nezačínat a nekončit přesně naproti ventilku, jelikož ventilek a zesílení gumy kolem ventilku brání posunutí pláště do středu ráfku a tak ztěžuje nasazení/ sundání pláště.

    Tak pěkné poježdění !!!

    Odpovědět

  6. Takový prima souhrn informací o pláštích, postup sundání a nasazení dělám stejně, pouze při nasazování, před vsunutím duše mezi ráfek a plášť duši lehce nafouknu tak, aby se moc neprotáhla do obvodu a zároveň již měla svůj tvar. Porovnám u ventilku a zafixuji. Lépe se mi duše takto usazuje do pláště, nepřekáží při nasazování patky a nehrozí překřížení a zároveň poškození duše. Rovněž plášť prvně usazuju u ventilku. Díky za video.

    Odpovědět

  7. Akorát jsem se vrátil z bike shopu, kde jsem měl objednané dva pláště maxxis minion.

    Koukám na to a říkám tomu klukovi: „tvl vždyť jsou oba přední (2x DHF)???“
    Kluk na to: „jj zadní neměli, ale neboj to nevadí to je odzkoušené… nepoznáš rozdíl.“

    No jelikož nemám s čím porovnat, tak opravdu rozdíl nepoznám, ale…?

    co vy na to? 😉 setklai jste se někdy s předním pláštěm vzadu?

    Díky

    Martin

    Odpovědět

    1. Jj, DHF vpředu i vzadu jezdi spousta lidi, stejne tak dost lidi jezdi teoreticky zadní plášť DHR II vpředu i vzadu. Kombinovat se to může, je to o osobnich preferencích.

      Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..