Co vzít s sebou na kolo a kam to dát? Pár tipů, jak to řeším já

Na cyklovýlet se vyplatí vzít pár věcí, které byste mohli potřebovat, a pokud byste je neměli, dostali byste se do úzkých. Zaprvé je to nějaký servisní základ na opravu defektu či jiné běžné závady na kole, zadruhé něco pro doplnění energie a zatřetí něco na sebe, kdyby se změnilo počasí. Rozhodně se neztratí také lékárnička, případně doplňkové chrániče na náročnější úseky.

Výbava se samozřejmě mění podle délky plánované vyjížďky či aktuálního počasí, ale je vhodné mít připravený nějaký základ, v rámci kterého bude servisní základ a připravený prostor pro svačinu či větrovku. Jsem v trochu specifické situaci, protože mám k dispozici tři kola. Pro každé mám ale připravený ustálený set věcí, které beru s sebou. A tak se můžete inspirovat hned třikrát, jak to řeším já.

Koukněte na video:

A kdo nerad video, může si o mé výbavě přečíst.

Co beru s sebou do těžšího terénu

Když vyrážím na enduro kole, zpravidla spoléhám na batoh. Používám POC Spine VPD Air Backpack 13, což je batoh s integrovaným páteřákem a prostorem tak akorát pro všechny nezbytnosti i na celodenní vyjížďku. Vzhledem k tomu, že na tomto kole jezdím v náročnějším terénu, na samotné kolo nedávám žádné brašny, v rámu vozím jen půllitrový bidon. Když je potřeba tekutin víc, vložím do batohu vak s vodou, je na to připraven. A do bidonu si pak zpravidla nachystám hustější ionťák.

Batoh POC Spine VPD Air Backpack 13

Servisní základ tvoří malé cyklonářadí Lezyne V Pro 10, které je extrémně kompaktní, ale přitom mu nic důležitého nechybí, ani nýtovačka. Vše kolem pneumatik pak řeší pumpa Lezyne CNC Tubeless Drive, což je kompaktní hustilka, v jejíž rukojeti je schovaná i 20g CO2 bombička, CO2 minipumpa a opravná sada na bezdušové pláště s knoty. Na kole mám kvalitní bezdušové pláště s vložkami, takže věřím, že i v případě nějakého obřího defektu či proříznutí pláště nějak dojedu. Záchrannou duši už proto s sebou vůbec nevozím.

Když se jede na delší výlet do náročnějšího terénu mimo civilizaci, přihazuju do batohu ještě i pár stahovacích pásek, elektrikářskou izolačku (ta řeší vše!), lanko řazení a patku přehazovačky. Jinak samozřejmě nějaké ty energetické tyčinky a větrovku či pláštěnku podle počasí. Vejdou se také kamery na natáčení, doklady, telefon (na to má batoh šikovně udělané kapsy přístupné ze stran) a v případě delšího výjezdu před náročnějším sjezdem dávám do batohu i chrániče, které nasadím až když je potřeba. Na enduro už také standardně přibaluju bikerskou lékárničku.

Pokud bych utrhl nebo poškodil řetěz, hodí se náhradní rychlospojka – tu mám rafinovaně skrytou pod víčkem vzduchového ventilu vidlice. Zpravidla je tam místa dost a drobnou rychlospojku tak nikdy neztratíte a nezapomenete.

Trochu jiná je samozřejmě situace, když s kolem jedu do bikeparku. To už jídlo či servisní základ nechám dole v autě u lanovky a batoh není potřeba. Páteř pak chráním ještě o něco robustnější vestou.

Ledvinka na kolo

Když mám věcí o něco míň, docela jsem si teď oblíbil ledvinku, kam se všechno podstatné také vejde. Vozím Pinguin Hipbag, kterou jsem si koupil na běžky, ale na kole teď také dobře slouží. Je docela objemná, což osobně využiju při transportu kamer, dovnitř se pak vejde i nářadí, větrovka, případně doplňkové pití.

Na vyzkoušení jsem teď od Kellysu dostal i o něco kompaktnější verzi Kellys Dakota, která funguje také velmi dobře a objemově asi bude většině bikerů dostačovat. Ledvinek se určitě nebojte, pojmou toho překvapivě dost a dobře drží třeba i při skocích.

Ledvinka Kellys Dakota

Nářadí integrované v řídítkách

Letos mám k dispozici i rychlejší bike do méně náročného terénu Rock Machine Blizzard XCM 70-29. Je to svižné kolo a také podstatně lehčí než Blizzard určený na enduro. Baví mě na něm proto jezdit nalehko a hledal jsem řešení, jak vše důležité připevnit na samotné kolo. Věděl jsem o existenci nářadí schovaného ve sloupku vidlice, ale odradila mě nutnost řezání závitu. Ovšem ono existuje i jiné podobně elegantní řešení, přitom bez složité instalace – nářadí v řídítkách.

Jmenuje se Lezyne Dual Insert Kit a je to nářadí skládající se ze dvou částí. Z jedné strany řídítka zašpuntujete částí s imbusovým klíčem, přičemž sada výměnných nástavců obsahuje různé velikosti a také křížák a dva torxy. Z druhé strany pak zasunete kapsli s knoty a jehlou na knoty pro opravu bezdušových plášťů. Uvnitř řídítek to drží bezvadně a v balení dostanete i různě tlusté vymezovací gumičky, díky kterým nářadí padne do řídítek i s mírnou odchylkou průměru trubky. Už s ním takto nějaký čas jezdím a zatím nikdy samovolně nevypadlo, drží to bezpečně.

Nářadí Lezyne Dual Insert Kit

Integrovanému nářadí chybí k dokonalosti snad jen nýtovačka, která na něm chybí. Ale kromě toho je potřeba brát ještě pár dalších drobností, jako například něco na dopumpování v případě většího defektu. Také na tomto kole vozím bezduše a pokud bych musel řešit nějaký knot či únik vzduchu, spoléhám už jen na CO2 bombičku a základní minipumpu. Pro jistotu vozím dvě 16g bombičky, ale duši či klasickou pumpu už ne. Kam s tím vším? Pod sedlo!

Chtěl jsem nějakou podesdlovou brašnu bez objímky na sedlovku, abych mohl využívat teleskopku. One S Bag 50 MQR se jevila ideálně, ale mám sedlovku s vysokým zdvihem 170 mm a když s ní sjedu až dolů, při propružení jsem o tu brašnu škrtal pláštěm. Pak jsem ale našel plošší One S BAG 30 L, která už vyhovuje. Dovnitř se vejdou i doklady, energetická tyčinka a další drobnosti. Pokud je potřeba vzít bundu či kamery, už to chce ale ledvinku či batoh.

Na gravel s nářadím místo lahve

Na gravelu už mám řešení osvědčené od loňska. Základem je pouzdro Lezyne Flow Caddy Pro umístěné v druhém košíku na lahev. Ačkoli i na gravelu jezdím bez duší, pro případ většího defektu tady náhradní duši vozím. Duše na gravel je totiž poměrně lehká a kompaktní, takže to je ve finále hmotnostně i objemově úspornější řešení než vozit knoty a bombičky. K tomu jsem koupil extralehkou minipumpu Blackburn AirStik SL a pro jistotu ještě i minilepení. Samozřejmě nesmí chybět nářadí, tady teď mám One R.TOOL 12. K tomu rychlospojka na řetěz pár stahovacích pásek a je to. Pouzdro je měkčené, takže věci uvnitř nijak nerachotí.

Dozadu pod sedlo pak vměstnám třeba i větrovku, zde už mám objemnější brašnu i s objímkou na sedlovku. Je to taková ultralehká brašna MAX1 Dry L, ale voděodolná poměrně velká. Ale často ji už ani neberu, protože jsem si na gravelu zvykl jezdit v klasickém cyklodresu s kapsami na zádech, a tak telefon nebo nezbytný banán strčím častěji do nich.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *