Canyon Strive: Dvě kola v jednom díky unikátnímu pístu

Strive je celoodpružené kolo německého výrobce Canyon, které má v rámu zabudovaný malý píst. Ten se ovládá z řidítek a stiskem páčky dokáže proměnit během jízdy geometrii kola. Na sjezd si přepnete na více terénní nastavení s více sklopenou vidlicí a zdvihem zadní stavby 150 mm, na výjezdy můžete kolo napřímit a zdvih mu zkrátit na 135 mm. Přestože je to kolo konstrukčně unikátní, není přitom vůbec drahé.

Tento model se nabízí výhradně s karbonovým rámem a na 29″ kolech. Na vyzkoušení jsem měl nejlevnější verzi s označením CF 5.0 za 61 199 Kč. Když se vezme v úvahu karbonový rám, odpružení značky Fox, řazení Sram NX Eagle a čtyřpístkové brzdy Sram Guide T, je to cena velmi atraktivní. A to v ní je zahrnuta i teleskopická sedlovka, kvalitní obutí a třeba i vodítko řetězu.

Jak pohnout geometrií

Model Strive se v nabídce Canyonu řadí vedle rozšířenějšího modelu Spectral, který je ale čistokrevným strojem na enduro. Strive má díky svému unikátnímu řešení rámu trochu blíže i k trailovému modelu Neuron s nižšími zdvihy, protože během jízdy dokáže změnit geometrii rámu.

Canyon Strive CF 5.0
Shapeshifter (schovaný pod krytkou) je malý pístek, který dokáže proměnit geometrii kola

Za změnou geometrie stojí pístek zvaný Shapeshifter, který pohne horním čepem tlumiče. Je to jen pár centimetrů, ale změna je to citelná. Upřímně jsem se trochu obával, že se jedná jen o marketingový nesmysl, který nebude mít valného účinku, ale tu změnu prostě poznáte.

Když je Shapeshifter napnutá, kolo má rázem strmější úhly a šlape se na něm o něco pohodlněji. Také méně pohupuje a zdvih zadní stavby je o něco nižší. Geometrie se nezmění na nějakou raketu ve stylu XC, ale je to pohodlný šlapavý trailbike. Když se Shapeshifter povolí, tlumič je rázem více přepákován, čímž jakoby mírně změkne a dovolí také vyšší zdvih. Kolo se tím zároveň naklopí mírně dozadu a tím se položí úhly vidlice a sedlovky. Rázem je z kola stroj ve stylu endura.

Celkově se geometrie drží kolem takového klasického průměru trailových kol. Rám je sice pocitově o něco větší (když porovnávám velikost L s konkurenčními Lky), ale poměr rozměrů reach/stack je prostě takový standard. Na kole se sedí docela vzpřímeně a pocit sebejistoty umocňují jak 29″ kola, tak široká řidítka.

Na trailech jako doma

Karbonový rám je poměrně bytelný a na tuhosti dodávají i nadstandardně široké ráfky. Když se k tomu ale přičtou i 2,4″ široké pneumatiky a Shapeshifter, hmotnost se rázem vyšplhala až na 15,6 kg. To byste asi u karbonového kola nečekali.

Podívejte se na videu, jak se na kole jezdí:

Kolo je ale jinak jezdivé a mrštné, takže především při jízdě z kopce dá na svou vyšší hmotnost snadno zapomenout. Při výjezdech už je to trochu znát. Zkrátka jedete na robustním kole typu allmountain/enduro, takže něco váží, ale šlapání si můžete trochu zpříjemnit změnou geometrie.

Celkově to ale v terénu funguje velmi dobře. Na kole se jede příjemně v lehkém i náročnějším terénu, nezalekne se ani vyšších rychlostí. Řazení i brzdy jsou vzhledem k ceně solidní volbou a fungují dobře. Stejně tak pneumatiky splní nároky i náročnějších bikerů, kteří si je mohou snadno předělat i na bezdušový provoz.

Co je za nízkou cenou

Kola německé značky Canyon budí pozornost především díky svým cenám. Nejsou to kola, která by útočila na cenové dno, snaží se spíše oslovit zkušenější bikery, a tak na první pohled úplně levná nejsou. Jenže stačí se podívat do specifikace a cena se rázem jeví jako velmi atraktivní. Stojí za tím skutečnost, že Canyon kola prodává jen přes internet. Úplně vynechal klasický distribuční model, a tak kola může nabízet levněji o marži koncového prodejce a distributora.

Pochopitelně to s sebou přináší jistá úskalí – kolo vám dorazí v krabici a musíte si ho sami složit. Servis si musíte zařídit a na případnou reklamaci musíte daný díl, či celé kolo, poslat. K ceně je také nutné připočítat 50 eur za poštovné do Česka.

Model Strive je v nabídce Canyonu aktuálně nejatraktivnější. Vždyť za stejnou cenu se prodává i podobně vybavený model Spectral AL 6.0, který má podobnou výbavu, zdvihy 160/150 mm a přitom hliníkový rám bez možnosti změny geometrie. Je sice o více než kilo lehčí, ale za to vděčí 27,5″ kolům. Každopádně karbonový Strive za stejnou cenu působí až podezřele – a je fakt, že výrobce ho před časem výrazně zlevnil. Možná je to proto, že pístek navíc je také další věc, která se na kole může pokazit, a vzhledem k přímému prodeji přes internet pak kupující raději sáhnou po klasice. Těžko říct, zda jsou obavy na místě, během testovací jízdy kolo každopádně fungovalo perfektně.

Kompletní specifikaci a další informace najdete na webu výrobce.

1 komentář


  1. Zdravím,
    jaké je kolo při šlapání do kopce ?
    Vybírám kolo pro ježdění občas na trailech a v bikeparku a delší vyjížďky po lese. Nevím, jestli by bylo vhodné třeba i na 100 km vyjížďku někam po lesních cestách.
    Druhá varianta byla Spectral CF, ale zvyknul jsem si na 29 “ kola a na 27,5″ se mi už nechce přecházet. Navíc mi přijde, že po přepnutí do XC módu má Strive lepší geometrii než Spectral.

    Díky
    JD

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..