Canyon Spectral 29 AL 6: Test enduro biku z internetu
Kola Canyon nekoupíte v běžných cykloobchodech, objednat si je můžete leda na webu německého výrobce. Přesto jsou u nás docela populární, protože díky absenci klasického distribučního řetězce nabízejí atraktivní poměr ceny a výbavy. Vyzkoušel jsem model Spectral 29 určený na traily a enduro.
Pokud neradi čtete, koukněte na video:
Canyon Spectral 29 je celoodpružený bike s 29″ koly a zdvihy 160 mm vepředu a 150 mm vzadu. Výrobce jej nabízí v cenách od 65 do 207 tisíc, přičemž levnější verze jsou na hliníkových rámech a dražší na karbonových. Na test jsem vybral hliníkovou verzi Canyon Spectral 29 AL 6 za 80 399 Kč.
Je to hliníková verze, tak jsou na rámu patrné nějaké ty svary, ale celkově vypadá skvěle. Zadní stavba je takový klasický čtyřčep, přičemž výrobce konstrukci maximálně zjednodušil a horní vzpěra zadní stavby tlačí přímo do tlumiče bez přepákování. Díky tomu rám působí jednoduše a subtilně a pod tlumičem je i dost místa na košík s bidonem. Jinak oceňuju docela dobře schovaná ložiska čepů, poctivou ochranu spodní rámovky i řetězové vzpěry, a také vnitřní vedení lanek se zatěsněním výstupů.
Hlavový úhel je 64°, efektivní úhel sedlovky 76,5°. Reach při velikost L je 481 mm a stack 630, což značí, že proporce tohoto rámu jsou sice delší než jak tomu bývalo u trailbiků před pár lety, ale zapadá to do takového průměru dnešních moderních enduro kol americké produkce. Zkrátka žádný extrém a sázka na jistotu.
Novodobé koncepci odpovídá i strmější úhel sedlovky (posuzuje se ten efektivní, tj. spojnice od šlapacího středu po vršek sedlovky) – 76,5° sice není rekordní hodnota ale zaručí pohodlné šlapání, a to i do strmých kopců.
Ostatně na šlapání je tohle kolo až překvapivě příjemné. Při klidné šlapavé jízdě nepůsobí jako neohrabaná enduro mašina dělaná jen na jízdu z kopce dolů. To až když se začne do pedálů pořádně dupat, tak si uvědomíte, že priority tohodle kola vedou přece jen z kopce. Vysoké zdvihy se začnou prohupovat, pocítíte valivý odpor drsných sjezdových pneumatik a také celková hmotnost kola 15,4 kg (velikost L, váženo) má k subtilním XC raketám daleko. Tohle je zkrátka enduro bike, ale nějaký ten přejezd nebo výjezd se s ním dá také přežít.
Ve sjezdu pak geometrie exceluje. Dlouhý rozvor se postará o příkladnou stabilitu a jezdec se veze pěkně uprostřed mezi dvěma velkými obručemi. Tento trend se mi na enduro kolech líbí, opravdu to funguje a na takových kolech se cítím sebevědomě. Spectral 29 není výjimkou. Přitom si ale zachovává poměrně dobrou obratnost. Jasně, v hodně utažených klopenkách nebo na pomalejších technických trailech to dá více práce, ale pokud by pro vás takové traily byly prioritou, máte možnost si Spectrala objednat i na 27,5″ kolech nebo jako mullet.
Výbava: za ty peníze dobrá
V terénu přichází ke slovu odpružení. To je od Rockshoxu a ačkoli se nejedná o high-end, odvádí dobrou práci. Progrese mi i bez přidaných tokenů (dostanete rovnou v balení) přišla vyhovující a kolo příkladně vyhlazovalo menší nerovnosti a zároveň bylo připraveno i na větší rány při nepovedených dopadech. Své tady pochopitelně dělá i výška zdvihu 160/170 mm, která se v tomto směru ladí snadněji než trailbiky s nižšími zdvihy, které jsem testoval předtím.
Brzdy od Sramu mají všelijakou pověst, ale ta se týká spíše jen levnějších sad. Na Spectralu je model Code R a tomu není co vytýkat. Brzdí adekvátně k zaměření kola. Nejsou v nástupu tak ostré jako Shimana, na které jsem zvyklý ze svého kola, ale přehledně se dávkují a síly mají dost.
Pohon je také Sram, konkrétně GX Eagle s modernizovanou kazetou s rozsahem 10-52 zubů. Ta funguje a není k tomu co dodávat. Zamrzí jen fakt, že převodník s klikami už od Sramu nejsou, je tu levnější náhražka, a řetěz je z nejnižší sady Sram SX.
Potěšila mě zapletená kola – jsou to komplety od DT Swiss a pěkně tuhé. Na nich jsou obuty pláště Maxxis Minion DHRII, a to kupodivu u vepředu, ačkoli se charakterem jedná spíše o zadní plášť. Každopádně se jedná o poměrně kvalitní pláště a společně s ráfky jsou samozřejmě připraveny na bezdušový provoz.
Výbava je vzhledem k ceně kola velmi dobrá. Podvozek na úrovni, kvalitní záplety, pohon i brzdy v pohodě. Potěší i méně okaté prvky výbavy jako je střed závitový střed, pečlivá ochrana spodní rámovky nebo vnitřní vedení lanek s pěkným zatěsněním a nenápadným vyvedením do zadní stavby.
Přes internet z Německa
Kola Canyon jsou u nás poměrně populární, a to navzdory tomu, že si je nemůžete běžně prohlédnout někde v prodejně a projet alespoň na parkovišti před ní. Natrefit na ně můžete na pár testovacích akcích. Ale jinak se k nim nedostanete jinak, než nákupem přes internet z webu německého výrobce. Kupovat kolo bez vyzkoušení je trochu riskantní, ale lákadlem je výhodná cena snížená o provizi koncového prodejce.
Výrobce se tento obchodní model snaží zatraktivnit například tím, že ke kolu na webu dostanete detailní informace. Kolo vám pak domů přiveze kurýr v krabici, ve které najdete návod i nářadí potřebné k jeho kompletaci. Nově se dá domluvit s Kolofixem, že vám nové kolo složí a bude dále servisovat. Jinak jste odkázáni na sebe a případnou reklamaci musíte řešit přímo s prodejcem přes internet.
Technická specifikace komponent
- rám: hliníkový, zadní zdvih 150 mm, pevná osa 12×148 mm
- vidlice: RockShox Lyrik Select+, 160 mm, pevná osa 15×110 mm
- tlumič: RockShox Super Deluxe Select+
- pohon: SRAM GX Eagle, 1×12 (10-52 zubů), převodník Descendant 6K
- brzdy: SRAM Code R, 200/200 mm
- zapletená kola: DT Swiss AM LN 370
- pláště: Maxxis Minion DHRII 3C MaxxTerra EXO 2.4×29“
- teleskopická sedlovka: Iridium, 170 mm, průměr 30,9 mm
- sedlo: Ergon SM10 Enduro Comp
- řídítka: Canyon G5 Riser Bar, 780 mm, rise 30 mm, průměr 31,8 mm