Budoucnost horských kol? Fox ukázal elektronicky řízené odpružení

Čím těžší terén, tím víc se na kole hodí pořádné odpružení. A to jak vepředu, tak vzadu. Jenže na hladkém povrchu je naopak na škodu, protože snižuje efektivitu šlapání. Americký výrobce tlumičů Fox proto přišel s novinkou – elektronicky řízeným „podvozkem“ pro horská kola.

Řešení se jmenuje Fox Live Valve a sestává z čidel, řídící jednotky, tlumiče, vidlice a samozřejmě baterie. Tlumič a vidlice jsou při jízdě po hladkém povrchu standardně zamčené, kolo je tím pádem zcela tuhé a nepruží ani při silovém šlapání. Ale jakmile se kola dotknou terénu, začne odpružení pracovat.

Na vidlici a zadní stavbě jsou čidla, konkrétně tříosé akcelerometry. Ty sledují rázy do kol, a to 1000× za sekundu. Informace posílají do řídící jednotky, která vyhodnotí sílu nárazu a potřebu „propružení“. Fox tvrdí, že to zvládne spočítat za 3 milisekundy, poté okamžitě tlumič s vidlicí odemyká, aby terénní nerovnost propružily. Vše hlídá ještě jeden akcelerometr přímo na rámu, který zpětně vyhodnocuje účinnost tlumení.

Uzamykání probíhá elektromagnetickým ventilem, který uzavírá tok oleje při kompresi. Ventil je stabilně uzavřen prostřednictvím permanentního magnetu, v případě jízdy terénem se otevře. Jezdec si pak může nastavit pět úrovní časové prodlevy, po které dojde k opětovnému uzamčení, pokud již čidla nezaregistrují žádný náraz. Navíc lze zvolit tři charakteristiky přechodu stavů. Každý si tedy může vyladit odezvu tlumičů podle svého stylu jízdy a náročnosti terénu.

Mimochodem, čidlo umístěné na rámu je schopno detekovat „volný let“, v takovém případě tlumicí prvky okamžitě otevírá, aby byly připraveny na dopad.

Vše krmí baterie, která je pro udržení co nejnižší hmotnosti poměrně malá. Je součástí řídicí jednotky a připevňuje se k rámu. Na jedno nabití dokáže pracovat 16-20 hodin jízdy, hodně ale záleží na typu terénu. Čím častější pružení, tím kratší výdrž. Při vybití baterie se tlumicí jednotky automaticky otevřou, aby se dalo pokračovat v jízdě terénem. A pro jistotu to lze učinit i ručně.

První kola s tímto systémem nabídnou výrobci Rocky Mountain, Giant, Pivot a Scott. A bude to drahé. Sadu zahrnující kompatibilní vidlici, tlumič, řídící jednotku, čidla a baterii by si později mohli koupit i individuální zájemci, kteří by si chtěli novým odpružením vylepšit své kolo. Očekává koncová cena je cca 3000 dolarů, což po přepočtu a započtení DPH dělá nějakých 80 tisíc korun v obchodech.

Vysoká cena bude hlavní brzdou většího rozšíření, kdekoho odradí i omezená výdrž a nutnost hlídání stavu baterie. A hlavně je tu otazník, kdo něco takového vůbec adekvátně využije – v zásadě je to jen automatické zamykání, žádná pokročilá „inteligence“, která by třeba průběžně měnila i odskok podle charakteru terénu. Někteří výrobci řeší potřebu rychlého zamykání vyvedením lanek na řidítka, což je technicky i ekonomicky daleko příznivější řešení. Ale není to automatika řízená elektronikou…

A elektronika je dnes v kolech velký trend. Elektronické řazení už je na silničních kolech vyšší třídy standardem a nasazuje se už i verze pro horská kola. Fox Live Valve rovněž není prvním řešením elektronického tlumení, podobné pokusy už méně zavedení výrobci zkoušeli, ale zatím bez valného úspěchu. Čeká se proto, jak se ujme řešení od renomovaného a hojně rozšířeného Foxu.

Já tomu teď ještě moc šancí nedávám, je to drahé a jinak jednoduché kolo to zbytečně komplikuje. Přínos přitom není až tak zásadní. Ale kde by se to časem ujmout mohlo, to jsou elektrokola do terénu. Tam už je dostatek energie zajištěn a systém by se mohl propojit s řízením samotného pohonu. K tomu by se mohlo přidat ještě i elektronické řazení, a to rovnou v automatu. Jezdec by se v tu chvíli mohl úplně přestat starat o pohon, jen by prostě šlapal, co mu nohy stačí a užíval si jízdu.

3 komentáře


  1. kdyby tento výrobce dělal tlumiče do aut bude fabia stát milion.

    Odpovědět

    1. Však on tlumiče do aut dělá, ty pitomče…zase za vola!

      Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.