Ostatní články

Bike Aréna Vsetín: jak Roman Kalabus buduje traily na Valašsku

Naše první cesta za rozhovorem vede do centra Valašska, do Vsetína, kde se od roku 2014 můžete prohánět v Bike Aréně Vsetín. Zkratka BAV napovídá, že tady se bavit rozhodně budete. V roce 2014 byly otevřeny tři trasy v celkové délce 9 km, od každé obtížnosti po jedné špagetě vinoucí se lesem. V roce 2015 přibylo dalších 6 kilometrů hned v pěti nových úsecích. BAV je však součástí celého Bike Resortu Valašsko.

Pohled do mapy značí, že má BAV i celé Valašsko velký potenciál na další rozvoj, a proto jsme se s řadou otazníků vydali za tím nejpovolanějším: Romanem Kalabusem.

Romane, jak hodnotíš rok 2015? Co se podařilo, na co jste nejvíce hrdí?

Otevřeli jsme druhou etapu Bike arény Vsetín, nový trail Tanečnica ve Zděchově a samozřejmě další traily ve Velkých Karlovicích. Mě se samozřejmě líbí singly ve Vsetíně, ale velký a pozitivní ohlas mám i na nové singly u Bike parku Kyčerka, je velmi různorodý a hrozně hravý. Já jsem pyšný na celý Specialized Bike Resort Valašsko, i když je prostě trošku nechci říct v ústraní, spíš bych řekl marketingově opomíjený. Přitom v těchto aktivitách jsme byly opravdu jedni z prvních v Čechách a na Slovensku. Ale návštěvnost je velká už teď, takže je vidět, že to má smysl.

Trail Tanečnica ve Zděchově:

S tím, že je Bike Resort Valašsko tak trochu opomíjený, souhlasím. Já i mé bajkové okolí jej stále vnímáme především jako lokalitu pro enduro/downhill. Změňme to: kdo si nyní v bike parku Kyčerka užije?

Právě ortodoxní sjezdaři si jej „zatím“ moc neužijí. Říkám zatím schválně, protože chystáme nové lajny a jedna by měla být fakt krutější, i když délku u prudký lajny nenaženeme… Každopádně na Kyčerce si zajezdí opravdu všichni. Od těch co začínají nebo se chtějí zdokonalit až po jezdce, kteří dělají závodně enduro nebo i XCO. Od letoška tam budeme mít kempy třeba s Kamilem Tatarkovičem, kde se bikeři mohou naučit pořádně zalétat, S Dušanem Mihalečkem, který právě umí skvěle předávat technické dovednosti v trailovém ježdění, Terezka Votavová zase umí skvěle vyučovat jak ovládat kolo holky a dámy. Já sám se čím dál tím víc sunu k trialovému ježdění, který je podle mě nejvíc perspektivní. Je to taková naše kategorie, není tak těžký jako enduro, není tak výkonnostní jako XCO, ale je zábavné a technicky zajímavé. Kempy, co dělám přímo já s kolegy, jdou právě touto cestou.

Dámský Kolocamp s Terezkou Votavovou
Dámský Kolocamp s Terezkou Votavovou

Co chystáte pro sezónu 2016 a případně další sezóny?

V roce 2016 budeme hlavně zkoušet zvolené metody údržby a pořádat větší akce, protože musíme taky začít trošku vydělávat. Zároveň chystáme další tratě, mapujeme už teď terény, jen se tím moc dopředu nechválíme. Všechno má svůj čas. Ale bude se to líbit. Hlavním tahákem bude první ročník 3NBF. Cyklistický festival v celém údolí Pluskovec, ve kterém se nachází Bike park Kyčerka. Hlavním spoluorganizátorem jsou cyklistické časáky VELO a 53×11. Prozradím jen datum akce a víc si zatím nechám pro sebe. Bude v květnu od 13.-15.5. 2016.

Skvělé, ukládáme si datum! A naopak: co se v roce 2015 nepodařilo?

Nepodařilo se zatím zrealizovat třetí etapu Vsetína. Tam se nám zase odvolalo nějaké občanské ekologicky zaměřené sdružení a došlo ke zpoždění, i když už bylo všechno vysoutěženo. Mrzí mě to i proto, že součástí projektu byla i nemalá technika na údržbu tratí a my museli vrátit přiznanou dotaci. To mě trápí ještě teď. Taky mě trápí a poměrně unavuje to neustálé přesvědčování politiků, že to má smysl. Když jezdím po republice, tak spoustu těch projektů iniciují obce a města sami a to si myslím, že je taky špatně. Musí to jít odspodu a chce to dlouhodobou vytrvalost, jinak to jsou výkřiky do tmy.

Odspodu myslíš přímo od místních bajkerů? Jak to třeba osobně vnímám v projektu Trutnov Trails nebo u kluků z Trail of Life v okolí rekreační oblasti Lučina?

Jasně. Zrovna tihle kluci to dělají dobře a ve spolupráci s městy a obcemi to má velkou budoucnost. Hlavně se mi líbí, že jsou vytrvalí, už jsem byl v kontaktu s mnoha lidmi v ČR i na Slovensku, ale většinou to končí na tom, že když řekneš, co všechno musí absolvovat, tak to skončí buď ilegálama, nebo se to vůbec nerozběhne. Pak jsou ještě komerční areály, a tam je to jen a jen čistě o byznysu. Určitě to není špatně, ale musí se tam najít lidi, kteří jsou nadšení a najdou si vztah k lokalitě.

Co bylo největší překážkou při budování arény?

Pořád se něco objevovalo, objevuje a vždy objevovat bude. Na začátku zkušenost s prováděním výběrového řízení a naprostou nekompetentností prováděcí firmy, ve druhé etapě pak pro mě nepochopitelný odpor „domorodců“. V uvozovkách proto, protože ti odpůrci se do té lokality přistěhovali z města jako do klidové zóny. Jejich rétorika byla nekompromisní a nepřipouštěla vůbec žádnou konstruktivní komunikaci. Stálo mě to docela dost času a nervů. Nakonec si myslím, že je to i proto, že je to u poměrně velkého města a proto je tam mnohonásobně více problémů a názorových rozporů, než třeba na malé vesnici. Postupně se situace uklidňuje a věřím, že se budeme posouvat dál. Bike aréna je skvělá a její rozvoj musí pokračovat.

Roman Kalabus ví, jak se traily staví
Roman Kalabus ví, jak se traily staví!

Taky jsem věděl, že je důležité do všech projektů zapojit místní bikerskou komunitu, bez nich nemá smysl nikde nic dělat. Ale je hrozně komplikované s těmi kluky komunikovat k jejich spokojenosti. Ono to totiž nikdy úplně nejde. Otázky typu proč to vede tudy a ne tudy nebo proč to nestavíme my, ale nějaká firma atd., ty musí člověk umět vysvětlovat. A to není jen problém v Bike Resortu Valašsko, to je skoro všude.

Všichni víme, že se stezky nestaví a neudržují zdarma. Jaký je vlastně finanční model BAV, kdo na stezky přispívá, a chystají se v tomto směru nějaké změny?

Údržba jde zatím za obcemi a městy, na jejichž území se ten který trail nachází. Máme nachystaný systém spolufinancování formou dobrovolných příspěvků. Je to nachystáno jako jedno a více hvězdičkový partneři, čím větší příspěvek, tím více hvězd. Teď řešíme už poměrně dlouho kompetence a toky financí. Snad to do začátku sezóny dořešíme a spustíme celý projekt včetně nových webovek a společného facebooku všech lokalit.

Jaká je tvá “konečná” vize? Kdy budeš s arénou spokojen?

Já jsem sice Vsetíňák a jsem na to pyšný, ale i na BAV se dívám jako na jednu ze součástí celku, kterým je Bike Resort Valašsko. Spokojený bych mohl teoreticky být tehdy, až bude vše fungovat na profesionální úrovni. Marketing, údržba, stavění, produkty. Zatím to děláme sami na koleně ve velmi malém počtu lidí, což je dlouhodobě neudržitelné. Spokojený budu, až se mi podaří přesvědčit většinu, že v našem horském tradičním území závislém historicky hlavně na cestovním ruchu, je horská cyklistika jedním ze dvou hlavních letních témat pro naše území ideální. Prostě to vrásnění a nespočet údolí a hřebínků padajících ze Vsetínských Beskyd a Javorníků jinde nevyčaruješ. Jakmile budu vnitřně cítit podporu z více stran, tak budu spokojený, i když ona možná i je, ale já ji nějak v té zahleděnosti do práce a do problémů nevnímám 🙂

Trail Baďurka na Kyčerce
Trail Baďurka na Kyčerce

Mohou bikeři pomoci s budováním či údržbou trailů na brigádách? Jak často bývají a kde se lze o nich dozvědět?

Brigád jsme zatím moc neměli, protože jsme stavěli a nějak nebyl čas. Ale od jara už budou pravidelné jednou za měsíc. Vše se lidi dozvědí na facebooku nebo v nějakých médiích, se kterými spolupracujeme. Těšíme se na každou ruku, která bude makat na našich trailech především ke své uživatelské spokojenosti. Sotva sezóna skončila, tak já se už nemůžu dočkat sezóny 2016. Ve Specialized Bike Resortu Valašsko je totiž opravdu jedno kouzlo, které jinde není a nebude. Ale to musí každý už odhalit sám.

Kdybys mohl cestovat v čase a vědět to, co víš dnes, pustil by ses do projektu BAV znovu?

Jasně, že pustil, ale určitě bych pár věcí udělal jinak. Když jsme dělali traily ve Zděchově nebo na Kyčerce, tak sice byl delší administrativní a povolovací proces, ale nesetkal jsem se tam s nějakým zásadním odporem. Vlastně nikde jinde, kde jsem se motal kolem trialových lokalit, jsem takové problémy nepoznal.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *