7 důvodů, proč je kolo lepší než vitamínové tabletky

Jízda na kole je skvělá zábava, obzvlášť v terénu. A jen jako zábavu ji také spousta lidí bere. Když je pak potřeba dělat nějaké důležité věci, zábava jde stranou a na kolo se začne prášit. Teď ale možná procitnete a kolo zařadíte v žebříčku priorit na jednu z předních pozic. Není to totiž jen nástroj pro zábavu, ale prokazatelně zlepšuje zdraví.

Samozřejmě, cyklistika je sport jako spousta jiných a většina z nich lepšímu zdraví také napomáhá. Jenže jízda na kole v terénu je unikátní kombinací několika pozitivních faktorů zároveň.

1. Snižuje riziko infarktu

Šlapání na kole je ideální aerobní aktivita, která rozproudí krev v celém těle. Srdce zařadí vyšší rychlost a nějaký čas v ní setrvá. Díky tomu srdeční sval posiluje a větší průtok krve prospěje i cévám a celému kardiovaskulárnímu systému. Díky tomu se snižuje riziko infarktu a celkově zlepšuje kondice těla. Vědecká studie toto potvrzuje a dokonce cyklistice připisuje i snížení rizika rakoviny.

Kolo je ideální kombinací aerobní a silové zátěže

2. Šetří klouby

K rozproudění krve v těle by stačilo běhání, jenže u toho docela trpí klouby. Kolo je ideální v tom, že klouby nijak extrémně nezatěžuje (pokud zrovna nesjíždíš nějaký drsný trail). A jak potvrzuje i Dr. Safran Norton ve vědeckém věstníku Harvardovy univerzity, nijak nevadí ani intenzivní šlapání a delší sezení na cyklistickém sedle. Stačí mít správně zvolené sedlo a opírat se o něj sedacími kostmi.

3. Posiluje celé tělo

Kouzlo kola spočívá v ideální kombinaci aerobní a silové zátěže. Posílí přitom nejen nohy, ale i horní polovina těla. Jízda na kole v terénu je pak jedním z nejlepších způsobů na zapojení tzv. core, neboli vnitřních svalů, a to v součinnosti s těmi vnějšími. Zapojí se ramenní svaly, ruce, záda, břišní svalstvo… zkrátka celé tělo. Je proto dobré myslet při častějším ježdění na kole i na správnou výživu!

V terénu se zapojí svaly celého těla

4. Pomáhá psychicky

Při fyzické zátěži vznikají v těle štěpením prekurzorové bílkoviny opioidní polypeptidy. Moc cizích slov? Ale o endorfinu jste už jste určitě někdy slyšeli, a to je právě ono. Tento takzvaný „hormon štěstí“ způsobuje dobrou náladu, pocity štěstí, tlumí bolest, a právě proto je na kole tak fajn. Přispívá tomu i výrazné okysličení mozku, což přirozeně zvýší jeho aktivitu. Jste bystřejší, máte hromadu nových nápadů, a když se k tomu všemu přidá ještě adrenalin, je to lepší jízda než na drogách.

5. Posiluje imunitní systém

Kolo je venkovní aktivita. A venku bývá různě – někdy zima, jindy teplo. Navíc se při jízdě zátěž střídá a tělo se chvíli zahřívá a potí, aby vzápětí chladlo. Každá vyjížďka v chladnějším počasí se tak vyrovná efektu studené sprchy a má podobné účinky jako otužování. Tím se výrazně zlepšuje obranyschopnost organismu.

Na kolo se dá vyrazit kdykoli

6. Zpevňuje kosti

Zajímavý poznatek ještě zmínila Dr. Clare Safran Norton z Harvardu – jízda na kole dokonce prospěje i kostem. Odporové silové aktivity totiž vyvíjí tlak nejen na svaly, ale právě i na kosti, které tím postupně zvyšují svou hustotu a pevnost. Jen musíte dávat pozor, abyste si zdravé kosti při nějakém pádu nezlámaly.

7. Trénuje smysly

Při svižné jízdě na kole se tělo automaticky zkoncentruje a naslouchá smyslům pozorněji než kdy jindy. Zlepšuje se cit pro rovnováhu, reakční doba, periferní vidění, ale i třeba takový sluch. A to se pak zatraceně hodí i v běžném životě.

Díky kolu můžete zažít povznášející pocit! 🙂

A tak, chcete-li pro svoje zdraví udělat něco mimořádně prospěšného, jezděte na kole. Pomůže vám to daleko víc, než například pojídání vitamínových tabletek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *