7 důvodů, proč je kolo lepší než vitamínové tabletky

Jízda na kole je skvělá zábava, obzvlášť v terénu. A jen jako zábavu ji také spousta lidí bere. Když je pak potřeba dělat nějaké důležité věci, zábava jde stranou a na kolo se začne prášit. Teď ale možná procitnete a kolo zařadíte v žebříčku priorit na jednu z předních pozic. Není to totiž jen nástroj pro zábavu, ale prokazatelně zlepšuje zdraví.

Samozřejmě, cyklistika je sport jako spousta jiných a většina z nich lepšímu zdraví také napomáhá. Jenže jízda na kole v terénu je unikátní kombinací několika pozitivních faktorů zároveň.

1. Snižuje riziko infarktu

Šlapání na kole je ideální aerobní aktivita, která rozproudí krev v celém těle. Srdce zařadí vyšší rychlost a nějaký čas v ní setrvá. Díky tomu srdeční sval posiluje a větší průtok krve prospěje i cévám a celému kardiovaskulárnímu systému. Díky tomu se snižuje riziko infarktu a celkově zlepšuje kondice těla. Vědecká studie toto potvrzuje a dokonce cyklistice připisuje i snížení rizika rakoviny.

Kolo je ideální kombinací aerobní a silové zátěže

2. Šetří klouby

K rozproudění krve v těle by stačilo běhání, jenže u toho docela trpí klouby. Kolo je ideální v tom, že klouby nijak extrémně nezatěžuje (pokud zrovna nesjíždíš nějaký drsný trail). A jak potvrzuje i Dr. Safran Norton ve vědeckém věstníku Harvardovy univerzity, nijak nevadí ani intenzivní šlapání a delší sezení na cyklistickém sedle. Stačí mít správně zvolené sedlo a opírat se o něj sedacími kostmi.

3. Posiluje celé tělo

Kouzlo kola spočívá v ideální kombinaci aerobní a silové zátěže. Posílí přitom nejen nohy, ale i horní polovina těla. Jízda na kole v terénu je pak jedním z nejlepších způsobů na zapojení tzv. core, neboli vnitřních svalů, a to v součinnosti s těmi vnějšími. Zapojí se ramenní svaly, ruce, záda, břišní svalstvo… zkrátka celé tělo. Je proto dobré myslet při častějším ježdění na kole i na správnou výživu!

V terénu se zapojí svaly celého těla

4. Pomáhá psychicky

Při fyzické zátěži vznikají v těle štěpením prekurzorové bílkoviny opioidní polypeptidy. Moc cizích slov? Ale o endorfinu jste už jste určitě někdy slyšeli, a to je právě ono. Tento takzvaný „hormon štěstí“ způsobuje dobrou náladu, pocity štěstí, tlumí bolest, a právě proto je na kole tak fajn. Přispívá tomu i výrazné okysličení mozku, což přirozeně zvýší jeho aktivitu. Jste bystřejší, máte hromadu nových nápadů, a když se k tomu všemu přidá ještě adrenalin, je to lepší jízda než na drogách.

5. Posiluje imunitní systém

Kolo je venkovní aktivita. A venku bývá různě – někdy zima, jindy teplo. Navíc se při jízdě zátěž střídá a tělo se chvíli zahřívá a potí, aby vzápětí chladlo. Každá vyjížďka v chladnějším počasí se tak vyrovná efektu studené sprchy a má podobné účinky jako otužování. Tím se výrazně zlepšuje obranyschopnost organismu.

Na kolo se dá vyrazit kdykoli

6. Zpevňuje kosti

Zajímavý poznatek ještě zmínila Dr. Clare Safran Norton z Harvardu – jízda na kole dokonce prospěje i kostem. Odporové silové aktivity totiž vyvíjí tlak nejen na svaly, ale právě i na kosti, které tím postupně zvyšují svou hustotu a pevnost. Jen musíte dávat pozor, abyste si zdravé kosti při nějakém pádu nezlámaly.

7. Trénuje smysly

Při svižné jízdě na kole se tělo automaticky zkoncentruje a naslouchá smyslům pozorněji než kdy jindy. Zlepšuje se cit pro rovnováhu, reakční doba, periferní vidění, ale i třeba takový sluch. A to se pak zatraceně hodí i v běžném životě.

Díky kolu můžete zažít povznášející pocit! 🙂

A tak, chcete-li pro svoje zdraví udělat něco mimořádně prospěšného, jezděte na kole. Pomůže vám to daleko víc, než například pojídání vitamínových tabletek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.