Ostatní články

4 nejdůležitější součásti horského kola, které byste měli na novém kole hned vyměnit

Jak se říká – malé detaily dělají celek. A u horských kol to platí dvojnásob. Výrobci se snaží vynášet do nebes technologické novinky jako jsou vidlice, odpružené systémy, geometrie rámu či  materiály. Ale nic z toho nemůže fungovat na sto procent, pokud my nejsme v pevném spojení s kolem a kolo se zemí. Na kole pro jízdu v terénu proto dávejte důraz na to, abyste měli vyladěné zejména tyto tři prvky: gripy, pedály, pláště a sedlo.

Gripy

První věc, které se na kole dotkneme, jsou gripy na řídítkách. A vzhledem k tomu, že každý člověk má jinak velkou ruku a jinou sílu stisku, je výběr gripu velice zásadní. Při koupi nového kola většinou nemůžeme spoléhat na to, že nám výrobce na řídítka dá to nejlepší právě pro nás, a navíc spousta značek se na těchto přehlížených místech snaží ušetřit. To by ale neměl dělat biker a hned v prodejně by měl věnovat pozornost jejich výběru.

Gripy
Jistý úchop řidítek je v terénu extrémně důležitý

Někdo má rád tlusté gripy a brzdovou páku daleko od řídítek, jiný chce, aby jeho stisk byl co největší a proto se mu lépe jezdí s tenkými gripy a s páčkou co nejblíže k řídítkům. Jak ale zjistit, které gripy jsou ideální pro mě? Nejlepším způsobem je si vypůjčit a otestovat více kol s různými variantami gripů a objevit to ideální, co je pro naše ruce nejlepší. Také se dá laborovat se vzdáleností páčky od gripu, což lepší brzdy umožňují ladícím kolečkem, zatímco levnější brzdy mívají pouze šroubek na imbus.

Můžete klidně zkusit na jednu stranu řídítek nasadit grip tenký a na druhou stranu řidítek dát tlustý a jít se projet. Stejně tak se dá různě testovat nastavení vzdáleností brzdové páky od řídítek a k ideálu se dostat metodou „pokus-omyl“. Tady totiž za nás nikdo nemůže rozhodnout, co je nejlepší. Musíme si na to přijít sami. Cílem je přirozený, nekřečovitý a naprosto jistý úchop řidítek a brzd bez rizika sklouznutí ruky z řidítek či prstu z brzdové páky.

Pedály a boty

Existují dva základní systémy pedálů pro horská kola – nášlapy nebo platformy. Nášlapné, neboli nacvakávací pedály (nejčastěji systému SPD) jsou ideální pro výkonnostní cyklistiku, kdy nám jde o čas, zatímco platformové pedály jsou fajn pro zábavné ježdění a jízdu ve volném technickém terénu. Pokud si nejste jisti, co je vhodnější pro váš styl ježdění, je nelepší obě varianty osobně vyzkoušet v nějakém technickém terénu a porovnat. Rady kamarádů, kteří jsou zaměření na jiný styl cyklistiky nebo mají jinou úroveň jezdecké zdatnosti, vám budou k ničemu.

Druhou možností jsou tzv. platformové pedály. To jsou na pohled klasické pedály s opěrnou plochou na obuv, ale od běžných pedálů pro rekreační kola se liší tím, že mají větší plochu a jsou vybaveny piny. Piny jsou výstupky, nejčastěji ve formě malých šroubků, které zamezí prokluzu podrážky, a to i v extrémních podmínkách náročného terénu.

Five Ten
Ploché platformové pedály a k tomu určená obuv

K platformám se hodí zvolit obuv s rovnou a na ohyb pevnou podrážkou, ovšem na povrchu z co nejměkčí směsí gumy. Díky tomu se můžete nohou opřít celým chodidlem do pedálu a piny vmáčknuté do gumy zajistí, že noha ani při silných rázech nesklouzne. Platformy svádí k myšlence, že oproti nášlapným pedálům můžete ušetřit za speciální obuv. Ale aby platformy správně fungovaly, je nutné si speciální boty koupit také – typicky boty Five Ten, které jsou již takovým etalonem bot určených na platformy.

Pokud se chcete na kole vrhnout do terénu, rozhodně se vyhněte běžným cyklistickým pedálům a teniskám. Jistý kontakt nohou s kolem je nesmírně důležitý a dodá vám jistotu i sebedůvěru. Dražší modely kol cílené na zkušenější jezdce se proto prodávají bez pedálů, každý si dodá takové, na kterých se cítí nejlépe.

Pláště

Velmi podceňovaným a přehlíženým komponentem při výběru nového kola jsou pláště. Jelikož se v tomto segmentu dá nahnat nižší hmotnost, výrobci velmi často sahají k levným a zároveň lehkým plášťům, které jim pomohou snížit celkovou hmotnost kola. Ovšem tyto pláště nezaručí tak kvalitní přilnavost k povrchu jako jejich dražší verze s kvalitní směsí a konstrukcí.

Pláště
Pláště velmi výrazně ovlivní chování kola v terénu

Na pneumatikách závisí náš jízdní zážitek a také bezpečnost jízdy. Pneumatika také velmi výrazně promlouvá do jízdních vlastností a tlumicích schopností kola. Proto první věc, kterou byste měli při nákupu nového kola řešit, jsou pneumatiky. V tomto případě se dá již obrátit na recenze zkušenějších jezdců, ale pokud máte možnost vyzkoušení různých plášťů osobně, rozhodně toho využijte.

Sedlo a sedlovka

U kola, se kterým se bude jezdit převážně pro zábavu po trailech, nemá výběr sedla až tak zásadní význam jako třeba u maratonského stroje, ale pokud jezdíte do trailcenter, kde si na kopec musíte vyjet vlastní silou, pak je volba kvalitního sedla velice důležitá. Výrobci kol z hmotnostních a cenových důvodů často vybavují nová kola velice lehkými a zároveň tvrdými sedly. Kromě konstrukce či tvrdosti sedla navíc často nemusí vyhovovat jeho tvar, sedlo je proto vhodné vybrat přímo na míru svému pozadí. Renomovaní výrobci sedel na to mají měřící aparáty a v prodejně vám vyberou nejvhodnější sedlo podle vaší anatomické skladby.

Sedlo a sedlovka
Ideál na vyjížďky do terénu: pohodlné sedlo a teleskopická sedlovka

Při jízdě z kopce na sedle nezáleží, tam jedeme ve stoje, ale jinak nám může jízdu značně znepříjemnit.

Pokud na horském kole není od výroby teleskopická sedlovka, můžeme to v dnešní době brát už jako varovný signál, že kolo není určené na trailové ježdění. Teleskopická sedlovka se totiž v tomto segmentu stala samozřejmostí. Ne horském trailovém kole totiž není komponenty, která by tak zásadně usnadnila jízdu v terénu a zvýšila jízdní prožitek bikera. Na teleskopické sedlovce proto trvejte, její výběr už ale není tak individuální záležitostí jako gripy, pedály či sedlo. Hlavně aby byla a měla dostatečný zdvih.

Nenechte si radit, testujte

Kdykoli si nevíte rady a váháte, je nejlepší si vše otestovat na vlastní kůži a porovnat. Obzvlášť to platí o tak důležitých a individuálně laděných součástech jako jsou gripy, pedály, boty a sedla. V dnešní době již prodejny mívají dost testovacích kol, využívat lze také půjčoven v trailcentrech a kolikrát ani není problém domluvit se s kamarádem, aby nám půjčil kolo, potažmo komponent.

Pokud vaše kolo není obuto do kvalitních přilnavých plášťů, nedržíte se za pohodlné gripy, při sjezdech vám překáží trčící sedlovka a nohy vám na prvních kamenech začnou sklouzávat po pedálech, můžete mít kolo za sto tisíc osazené nejmodernější přehazovačkou, ale z jízdy budeme zklamaní.


Tip Trail Huntera: Vojtův článek doplním o vlastní postřehy. Gripy na novém kole zpravidla hned vyměňuji, volím raději tlustší a lepivější gripy s hrubějším vzorem. Pedály nyní třetím rokem vozím platformové s botami Five Ten, což se mi do technicky náročnějšího terénu jeví jako vhodnější volba. Velká věda jsou pláště, jejichž testováním jsem se blíže začal věnovat až letos a zjišťuju, že rozdíly a vlivy na jízdní vlastnosti jsou až ohromující. Sedlo však kupodivu celkem zanedbávám, což je dáno zřejmě tím, že pravidelně nejezdím na nějaké dlouhé celodenní výlety a zpravidla v terénu velmi často jezdím ve stoje. Bez teleskopické sedlovky už bych se ale neobešel.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *