Světlo na kolo: Jaké vybrat, aby svítilo, jak je potřeba

Světel na kolo je na trhu strašně moc a cenové rozpětí je obrovské. Vzal jsem proto tři přední světla, tři zadní světla a každou tu trojici pěkně odstupňovanou podle ceny. A uvidíte, jak ohromující mohou být ve světlech rozdíly.

Podrobnosti jsou ve videu, kde uvidíte i večerní jízdu po trailu:

Ve videu jsou použita konkrétně tato světla (odkazy vedou na produktové stránky výrobců, případně prodejců, kde najdete veškeré podrobné parametry):

Nejvýkonnější sada

Střední třída

Nejlevnější sada

Rozdíly ve světlech na kolo? Obrovské!

Cílem srovnání nebylo otestovat jednotlivé modely světel, ale ukázat, jak moc se cena projevuje na světelných schopnostech světel. A významně je to vidět především na těch předních. Podívejte se na srovnávací fotografie, které jsou pořízené foťákem se zamknutou expozicí a přesně tedy zachycují rozdíly mezi jednotlivými světly.

U nejslabšího světla výrobce světelný tok neudává, ale můžeme ho odhadovat maximálně do sta lumenů. Světlo střední třídy se chlubí hodnotou 300 lm a nejvýkonnější testované světlo od Lezyne má maximum až na 1600 lm.

Pokud potřebujete světlo jen pro případ nouze, abyste dojeli domů, když vás zastihne tma, vystačíte si i se základním světlem. Ale budete muset jet velmi pomalu a opatrně. S větším světelným výkonem se otevírá možnost jet rychleji a přitom bezpečně. To platí jak v terénu, tak na neosvětlené silnici. Při pohybu na osvětlených komunikacích jsou pochopitelně jiné nároky a tam spíše oceníte schopnosti světel blikat – takové světlo více upoutá pozornost okolo jedoucích řidičů. Funkci blikání umí i to nejlevnější.

I zadní světla umí překvapit

Také u zadních světel se významně projevuje cena, nicméně i základní světlo za stovku svůj účel splní, alespoň tedy to mnou testované. Mělo dostatečný světelný výkon na to, aby bylo na silnici celkem s jistotou nepřehlédnutelné. Jen konstrukční zpracování není precizní a výdrž nijak oslnivá.

Za příplatek získáte světlo s vyšším výkonem, přitom lehčí a s delší výdrží. A kdo si připlatí přes tisíc korun, může mít světlo opravdu zcela nepřehlédnutelné. Mnou testovaná blikačka vyšší třídy navíc obsahovala pohybové čidlo, které snížilo jas světla v případě zastavení, ale při jízdě naopak zařadilo silné záblesky a při silném brzdění světlo rozsvítilo na maximum. Takové vychytávky zvyšují bezpečnost a přitom snižují energetické nároky.

Nezáleží ani tak na značce, ale na ceně

Cyklosvětel je na trhu obrovské množství, ale v základní orientaci pomůže především cena. Pořádně výkonné diody zkrátka něco stojí, stejně tak silné akumulátory, které ke své činnosti potřebují. A tak je pochopitelné, že pořádně výkonná světla nebudou úplně levná. Za přední světlo, které vám umožní jezdit na kole běžnou „denní“ rychlostí, zaplatíte alespoň tři tisíce korun. Pokud chcete, aby plným výkonem svítilo delší dobu, cena se bude dále zvyšovat. Je přitom jedno, zda půjde o světlo z čínského e-shopu nebo o nějaké značkové z běžného cykloobchodu, v prémiové řadě už se cena odvíjí především od ceny samotného světelného hardwaru a ten ani Číňané neumějí zajistit o moc levněji. U renomovaných výrobců pak dostanete vedle záruky zpravidla i nějaké funkce navíc a pečlivé zpracování.

Samozřejmě není vyšší cena zárukou, že světlo bude pořádně svítit. I za hodně peněz můžete bezesporu narazit na šmejd, ale nelze očekávat, že za pár stovek získáte světlo s výkonem, který osvítí trail na sto metrů dopředu.

1 komentář


  1. Docela dobrý poměr cena/výkon má přední světlo Moon Meteor Storm Pro. Samo o sobě má hodně slušnou výdrž a navíc má vyměnitelné baterie (2x 18650), takže ani na vícedenních akcích mimo civilizaci člověk nemusí zůstat bez osvětlení.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *