Santa Cruz Vala: recenze e-biku, který si dovolil hodně
„Konec Santa Cruz!“ – na takové nějaké prohlášení jsem narazil někde na sociálních sítích, a to u příspěvku s obrázkem nového modelu Vala. Podíval jsem se do diskuze a nestačil se divit povyku, který způsobila změna konstrukce zadní stavby. Jako jo, to kolo vypadá trochu jinak než ostatní trailové Santy, ale není to jedno? Do toho se ozvali od českého distributora značky Santa Cruz: „Dorazila nám Vala, nechceš ji zkusit?“ Přišli mi pěkně do rány, to víte že chci! A tak se můžete mrknout na test tohodle kola, u kterého si tvůrci troufli sáhnout na VPP.
Nebaví vás číst? Podívejte se na videotest:
Bavíme se o celoodpruženém elektrokole se zdvihy 160 mm vepředu, 150 mm vzadu a výhradně s karbonovým rámem. Kolo je dobře vybavené a je to e-bike střední váhy s plným výkonem, šestistovkou baterkou a hmotností 22,5 kg. Kolo mám k dispozici s dobrou výbavou a cenovkou 249 990 Kč (modelové označení Vala 1 C MX 25 LG GRN GX AXS CH).
Dlouhá, stabilní a dělaná na traily
Vala se nabízí v pěti velikostech od S po XXL a vždy jen ve verzi mullet, tedy 29“ kolem vepředu a 27,5“ kolem vzadu. Geometrie následuje trendy posledních let, a tak čekejte delší reach i stack, horní rámovku skloněnou pěkně nízko a dlouhý rozvor daný především pořádně předkopnutou vidlicí v úhlu 64°. Sedlovka se naopak napřímila.
TIP: přesnou specifikaci a detailní geometrii najdete na webu výrobce
Posez na kole má příklon spíše k pohodlí než k agresivitě. Zkrátka nebudí dojem závodního kola. Ale rychle jet dokáže, jen si to člověk občas pořádně ani neuvědomí. Kolo je pěkně stabilní, geometrie jezdce umisťuje příkladně nad střed, řídítka jsou pěkně široká a přední kolo vysunuto daleko vpřed. Když se to spojí s výborně odladěným podvozkem, dostanete i na hodně rozbitém trailu pocit stability a jistoty.
Ale není to sjezďák. Kolo jsem otestoval mimojiné i v bikeparku a jakmile se dostanete na hodně rozbitou trať, připomene vám, že zdvihy nejsou nekonečné a menší kolo vzadu má na odskoky prostor 150 mm zdvihu. Tomuto kolu bude nejlíp na středně náročných přírodních trailech. V pohodě se chová i na vyhlazeném flowtrailu, kde nemá ani při silnějším přítlaku v klopených zatáčkách sklony k nervozitě, a nakonec se s ním dá sjet i něco drsnějšího. Na to ale vyloženě určené není. Zkrátka kategorie all-mountain nebo enduro ho vystihují nejlépe.
Geometrie se dá díky flipchipu na zadní stavbě mírně pozměnit, ale úhly sedlovky a vidlice se změní jen o tři desetiny stupně, tak je to změna téměř neznatelná. Druhý flipchip je ještě na spodním úchytu tlumiče a můžete jím ovlivnit progresi zadní stavby. Změna to opět není nijak výrazná, ale fajnšmekři mají co ladit.
Odpružení je jinak od Foxu, a to v podobě vzduchového tlumiče Float X a robustní vidlice Fox 38, oboje z vyšší řady Performance Elite. Dovoluje nastavit pomalé i rychlé komprese a odskok. Někomu by možná mohlo vadit, že nejdou plně zamknout, ale zrovna na trailovém celopéru s motorem mi absence lockoutu vůbec nevadí. Kolo se začne mírně pohupovat až při velmi důrazném šlapání ze sedla.
Co ta zadní stavba?
Největší inovací je řešení zadní stavby. I když, inovací… Ono to v případě Santa Cruz působí spíš jako krok zpět. Když se totiž podíváte na všechny ostatní modely, tak mají zadní stavbu s letmo uchyceným pevným trojúhelníkem označovanou jako VPP. Spolu s tlumičem umístěným horizontálně nad středem to dává kolům typickou siluetu.
Vala má klasický čtyřčep s vahadlem a čepem umístěným před zadním nábojem. Stejného principu využívají například kola od Specialized nebo Canyonu. Když se chod vyladí na osazený tlumič, je stavba příjemně citlivá s nepříliš agresivní progresí. A to se v případě Valy povedlo. Když nebudu řešit design, ale jen funkci, tak tomu vlastně není co vytknout, funguje to výborně.
Zkoušel jsem i hodně rozbité terény a zadní stavba reagovala, jak bych od moderního kola očekával. Upřímně nevím, jestli bych při slepém testu poznal rozdíl mezi touto klasikou, VPP nebo jiným systémem odpružení. Když výrobce zvolil vhodný tlumič a odpružení si správně nastavíte na svou hmotnost a styl jízdy, tak mám pocit, že většina dnešních celoodpružených kol renomovaných značek už je na podobné (špičkové) úrovni a rozdíly jsou jen drobná nuance v dojmech. Vala v tomto není výjimkou. Jen v hodně rozbitém terénu je cítit, že zadní kolo stíhá o něco méně než vidlice vepředu, což je ale dáno tím, že je vepředu větší kolo a o 10 mm více zdvihu.
Důvodem změny konstrukce zadní stavby bylo osazení novým motorem Bosch Performance Line CX páté generace. Santa Cruz už nějaké e-biky v nabídce má, ale s Motory Shimano nebo Fazua, se kterými se podařilo VPP zachovat. Bosch má zjevně trochu jiné proporce, tak došlo na změnu. Ale překvapilo mě, že ačkoli konstruktéři udělali takový ústupek, není zadní stavba žádným rekordmanem v krátkosti. Měří 443 mm. Krátká zadní stavba je klíčem k obratnosti kola a jeho ochotě projíždět uzavřené zatáčky, stavět se na zadní nebo vyskakovat. Zde máme nastavený kompromisní rozměr, který zajistí nějakou tu agilitu, ale ne na úkor toho, aby se kolo mělo tendenci převracet dozadu v prudkých výjezdech. Je to přece jen e-bike.
Pokud byste zvažovali, že pro zajištění ještě hladší a rychlejší jízdy na úkor obratnosti dáte i dozadu 29“ kolo, tak máte smůlu, s tím se u tohoto rámu vůbec nepočítá. Zadní stavba je jinak karbonová stejně jako rám, ale vahadlo je z hliníku.
Sázka na dobrý pohon
Tvar motoru Bosch CX nekompatibilní s VPP je asi jediná nevýhoda. Jinak je to motor lehký, silný a s příjemnými provozními vlastnostmi. Proto je poptávaný mezi zákazníky a proto se v Santa Cruz rozhodli, že ho na to kolo dají, i když museli udělat ten významný konstrukční ústupek.
V rámu je ukrytá baterka Bosch s kapacitou 600 Wh, kterou jde teoreticky vytáhnout spodem, ale je k tomu potřeba demontovat spodní kryt a nepočítá se zkrátka s tím, že byste ji častěji vyndávali třeba na nabíjení. Není to úplně těžkotonážní e-bike a hmotnost je tady 22,5 kg. Dojezd se dá samozřejmě zvýšit častějším využíváním nižších režimů dopomoci, případně dokoupení přídavné baterie s kapacitou 250 Wh, kterou pak umístíte namísto košíku na lahev.
Dojezd jsem neměl možnost prověřit nějak důkladně, ale 50 km a 1500 výškových metrů v terénu s primárním využitím režimu eMTB to dá. Při vyrovnanějším šlapání a s využíváním i nižších stupňů přípomoci se mi jeví reálně dojet 80 km. Samozřejmě hodně záleží na členitosti terénu a především nastoupaných výškových metrech.
Podivuhodné radiální pláště a zbytek výbavy
Zbytek výbavy tohoto kola je na vysoké úrovni. Doslova vysoká je například sedlovka, která má zdvih 210 mm. Řazení je od Sramu – elektrická sada GX 1×12 s napájením ze samostatné malé baterie. Řadí to spolehlivě a přesně. Spoleh je i na brzdy Sram Maven, které jsou sice v nižší bronzové řady, ale pořád jsou to Maveny se svými silnými třmeny a 200mm kotouči.
Pěkně do ruky mi padl kokpit, možná díky příjemným gripům z produkce Santy. Řídítka jsou značky OneUp, z hliníku, mají rise 20mm a šířka je 800mm.
Tohle kolo není levné, ale to Santy nikdy nebyly. Nicméně ani za čtvrt milionu nedostanete karbonové ráfky. Jsou tu nicméně fajn hliníkové ráfky od RaceFace zapletené na nábojích E*13. Na ně nasadili letošní novinku, radiální pneumatiky od Schwalbe. Na obou kolech je dezén Magic Mary šířky 2.5 vzadu s měkkou směsí gumy a vepředu dokonce s ultraměkkou.
Jsou to pořádné drapáky, ale ta nová radiální technologie spolu s měkkým materiálem způsobují, že jsou extrémně poddajné. V tom plášti můžete mít dva bary a stejně ho prstem snadno promáčknete. Grip těch plášťů je fantastický, ale občas jsem měl pocit, že jedu na žvejkačce. Že to sice skvěle drží, ale občas se to nějak žvejká. Možná by jim prospělo, kdyby se dal dovnitř insert.
Sice dražší, ale dobré
Na pár kolech značky Santa Cruz už jsem se měl možnost svézt a vnímám je jako kola, která dobře trefují kompromis mezi agresivní dravostí a pohodlím. A tak je to i u tohodle e-biku. Ten navíc dobře trefuje i kompromis mezi dojezdem a hmotností. Tohle není nic ultra lehkého, ale nic extra těžkého, zkrátka tak nějak mezi.
Výsledkem je dobře univerzální e-bike, a to i z hlediska zdvihů a geometrie. Dá se na tom lítat v bikeparku, ale přitom bych se s tím nezdráhal vydat ani na delší výlet v lehčím terénu. Kdybych měl vypíchnout tři hlavní přednosti, bude to především právě ta univerzálnost. Dál bych pochválil skvělé odpružení a vymakaný motor. Naopak hlavním minusem zůstane fakt, že tahle Santa prostě přišla o autentický design a dojem jisté exkluzivity tu zachraňuje už jen nápis na rámu. Druhé minus mě osobně nevadí, protože mám rád čistý kokpit, ale tuším, že pro mnohé jezdce to bude problém – není tu žádný displej, který by vám průběžně hlásil dojezd a přesný stav energie v akumulátoru. Musí vám stačit diody na rámu, nebo se musíte kouknout do aplikace. A třetí minus? To by mohla být vyšší cena.
Tento konkrétní model stojí 250 tisíc korun a ačkoli výbavu nemá špatnou, možná bych aspoň to řazení nebo brzdy čekal o level výš. Ještě větší kompromisy jsou znát u nejlevnější verze, která i tak vyjde na 200 tisíc. Tam máme vepředu vidlici RockSHox ZEB v základu, brzdy DB8 a mechanické řazení NX Eagle. Ceny se pak šplhají až na 300 nebo dokonce 340 tisíc, kde už dostanete podvozek Fox Factory, karbonové ráfky a výbavu z nejvyšších řad.