Ostatní články

Je pro e-bike lepší motor Bosch, nebo Shimano?

Elektrokolo do terénu může být osazeno různými motory, těmi nejčastějšími jsou aktuálně Bosch Performance Line CX a Shimano EP801. Existuje i řada dalších, ale tyto dva motory jsou nejčastěji k vidění, a proto jsem se rozhodl je srovnat v praxi.

Nebaví vás číst? Koukněte na video:

Ve výše uvedeném videu srovnávám motory v různých ohledech během vyjížďky a pro zvýšení zábavnosti je z toho bodovací souboj. Chcete-li se pobavit, tak se na to klání podívejte, ale tady v textu jen fakticky shrnu zjištěné poznatky.

Shimano EP801 a Bosch CX – parametry a dojmy

Oba motory mají papírově úplně stejné parametry. Jmenovitý trvalý výkon 250 W, maximální krátkodobý výkon 600 W a maximální točivý moment 85 Nm. V tomto směru není rozdíl. Ten ale nastane v okamžiku, když máte možnost obě kola po sobě vystřídat a subjektivně porovnat, jak oba motory ten svůj výkon dávkují.

V případě motoru Shimano EP801 je přípomoc zpočátku pocitově vlažnější. Počáteční tah je sice znát a vnímáte, že motor sílu má, ale jakoby se nechtěl v tomto směru nějak moc předvádět. Plný výkon se pak projeví zejména v táhlých stoupáních, kdy držíte kadenci šlapání alespoň na 75 otáčkách za minutu. Je cítit, jak motor přidává vašim nohám pořádnou dávku výkonu a kopec rychle vyletíte.

Motor Bosch CX vám ukáže svou sílu hned. Odpich je zřetelnější, ale ne natolik agresivní, aby byl nebezpečný. Když jsem se pak rozjel na vyrovnanou rychlost v táhlém kopci, dojem z dodávaného výkonu byl v podstatě totožný jako u motoru Shimano.

Změny jsem vnímal až když přišel členitější terén, dynamické střídání rychlosti a nevyrovnané záběry do pedálů podle toho, jak se zrovna dalo zabrat vzhledem k terénu. V tomto směru jsem měl z motoru Bosch pocit, že pomáhá o něco více a citlivěji. Příjemněji reaguje na dynamické změny záběru a když jsou ve výjezdu nějaké kameny nebo kořeny, lépe se dávkuje záběr na jejich překonání. Motor Shimano má i v prudkých technických pasážích síly dost, ale její dávkování je víceméně kontinuální. Když se najednou zaseknete kvůli většímu kameni, chcete kolo tělem nadlehčit a s novým záběrem překážku překonat, je větší riziko, že dodávaný výkon výkon, respektive moment, najednou poklesne, protože se motor připraví na citlivý rozjezd. Anebo naopak zůstane v plném záběru, který je v tu chvíli ale až příliš silný a kolo proklouzne.

Se Shimanem je zkrátka vhodné udržet kadenci šlapání a jet jak tank pořád vzhůru. S Boschem se dá trochu víc hrát i v technicky velmi náročném terénu, kdy se nevyhnete častému střádání rychlosti.

Testovaná kola a verze motorů

Ke srovnání jsem použil kola Merida eOne-Sixty 875 s motorem Shimano EP801, baterií 750 Wh a zdvihy 170/170 mm a Merida eOne-Eighty 900 s motorem Bosch Performance Line CX 5. generace s baterií 800 Wh a zdvihy 180/180 mm.

U motorů si dejte pozor, jakou generaci využíváte. U motorů Shimano je poslední generací motor označovaný EP801, předtím byl EP800 a ještě předtím EP8. Označení EP8 ale stále najdete na krytu motoru i u nejnovější verze 801, je tedy důležité důkladně omrknout specifikaci. Starší modely se obvykle vyprodávají s atraktivními slevami.

Motory Bosch s plným výkonem do terénu nesou označení Performance Line CX a opět na krytu motoru najdete jen označení CX. Poslední 5. generace se sníženou hlučností a všemi vychytávkami má kódové označení BDU384Y a je osazovaná na kola modelového roku 2025, předchozí 4. generace motoru je proto stále přítomná na většině kol v současné nabídne a má označení BDU374Y, případně ještě předchozí verze BDU450.

Jízda na pomezí 25 km/h a hlučnost

Zajímavým experimentem bylo srovnání motorů při jízdě na pomezí limitu přípomoci, to znamená kolem 25 km/h. Oba motory jsou v tomto směru citlivé a nedochází k žádnému nepříjemnému „cukání“, jak tomu bývalo dřív. Motor pozvolna přestane táhnout a při zpomalení se zase pozvolna přidá. Dokud jsem jel na kole s motorem Shimano EP801, připadalo mi toto vyvážení v pohodě a při jízdě mě nijak neobtěžovalo. Ztráta tahu sice byla znát, ale nebyla skoková. Opětovné připojení tahu bylo nicméně o něco citlivější.

Pak jsem ale kola vystřídal a vyzkoušel na stejném úseku s mírným stoupáním a musím uznat, že Bosch je v tomto směru zase ještě o kousek vymakanější. Odpojení motoru zde probíhá ještě citlivěji a pozvolněji.

Toto srovnání není nijak zaplaceno ze strany firmy Bosch, jedná se o nezávislé porovnání. Na to teď upozorňuji proto, že dojem z motoru Bosch by se dal shrnout do věty, která vyznívá jak z nějaké reklamy: Na kole s motorem Bosch CX snadno zapomenete, že jedete na elektrokole. Svůj podíl na tom má i výrazně nižší hlučnost motoru, který prakticky není slyšet. Přehluší ho zvuk pneumatik a svist větru kolem uší. To Shimano EP801 slyšet je, obzvlášť v plném záběru. Není to nic strašného, co by plašilo veverky v lese, je to jen mírné ševelené moderního motoru. Ale slyšet je, kdežto Bosch ne.

Nutno ale dodat, že porovnávám motor Bosch Performance Line CX v jeho nedávno představené 5. generaci, která je nyní dostupná na prvních kolech modelového ročníku 2025, kdežto Shimano EP801 je inovací motoru EP8 pro rok 2023. Technologický rozdíl dvou let je v tomto oboru znát.

Displej, režimy, aplikace

Oba motory se na kolech mohou objevit s různým typem ovládání. Na horských kolech se nejčastěji objevují s ovladačem režimů vyvedeným pod levý palec a malým displejem umístněným u představce zespod řídítek. Takto vybavená jsem měl i kola k testu. Displeje obou systémů jsou skvěle čitelné a poskytnout potřebné informace o rychlosti, intenzitě přípomoci a dojezdu. Bosch k tomu umí ukázat i okamžitý výkon dodávaný do pedálů, Shimano zas naopak třeba maximální a průměrnou rychlost výletu.

Režimy přípomoci jsou v obou případech rozumně odstupňované. Bosch má o stupeň více, ale to bych nepovažoval za nějakou zásadní výhodu. K oběma kolům se totiž můžete připojit skrze mobilní aplikaci a režimy si nakonfigurovat podle svého. A Shimano má v tomto směru ještě o něco širší možnosti nastavení. V obou případech je ale fajn, že si můžete nastavit třeba režim pro extra dlouhé výlety, kdy motoru omezíte výkon, krouťák a třeba i hraniční rychlost výpomoci a odměnou vám bude abnormální dojezd. Nebo si můžete naopak naordinovat plný výkon, ale s omezením počátečního tahu, aby vás kolo při rozjezdu svou plnou silou nějak nerozhodilo.

Dojezd elektrokol

Kam až se dá na jedno nabití dojet záleží na mnoha faktorech a v rámci tohoto srovnávacího testu jsem se nemohl této problematice podrobně věnovat. Už i z toho důvodu, že jsem měl sice kola podobných parametrů, ale výbava se trochu lišila a hlavně také kapacity osazených baterií. Dojezd nejvíce záleží právě na kapacitě baterie a dále pak také na výškovém profilu trasy, členitosti terénu, míře výpomoci a třeba také frekvenci šlapání. Něco na téma dojezdu se dozvíte v následujícím videu, kde e-bike uvidíte i v hodně náročném technickém terénu:

Chip tuning neboli hack rychlosti

Jak Bosch CX tak Shimano EP801 jsou motory striktně připraveny dle evropské legislativy a při rychlosti 25 km/h se citlivě odpojí a přestanou pomáhat. Uživatelé často poptávají odemčení tohoto limitu. Teoreticky to možné je, ale jedná se o zásah do systému pomohu, který s sebou nese jisté důsledky:

  • změnu nelze vyřešit jen softwarově, do systému musíte přidat čip třetí strany
  • oba systémy takový zásah logují, v případě poruchy to výrobce zjistí a neuzná vám reklamaci
  • takové kolo přestává být z hlediska legislativy kolem a nesmíte s ním na veřejné komunikace
  • vyšší zátěž způsobí rychlejší opotřebení systému, zejména pak stárnutí baterie

Osobně nejsem z výše uvedených důvodů fandou takového tuningu elektrokol. Nezřídka vídám uživatele čipnutých elektrokol, kteří je pak ale nezvládají ovládat. Pro běžné hobby jezdce je už i tak zvládnutí e-biku v těžším terénu občas na jejich síly. Znám i pár zkušených jezdců, kteří argumentují například tím, že při nájezdu na skok je hodně nepříjemné, když na odrazu dosáhnete rychlosti 25 km/h a motor vypne. Tito zkušenější (často závodně aktivní) jezdci jsou ale většinou v jádru rozumnými bajkery s dlouhou jezdeckou historií a pokorou, kteří se chiptuningem nijak nechlubí, kolo ve větší rychlosti bezpečně zvládají a na cyklostezce vás nepředjedou rychlostí 40 km/h. Vědí totiž, že větší rozšíření hackování elektrokol mezi bezohlednými „jakocyklisty“ povede akorát k větší averzi obecné veřejnosti k elektrokolům a možným restrikcím.

Rozhodne cena

Z výše uvedených řádků vyplývá, že motor Bosch mě zaujal o něco více. Svůj výkon dává najevo o něco víc, přitom citlivěji a v technicky náročných výjezdech je příjemnější. A navíc je tišší. Motor od Shimana ale rozhodně nezavrhuji, funguje perfektně, jen v přímém srovnání si uvědomíte, že by mohl být v některých ohledech trochu „vymazlenější“.

Shimano má ale jednu obrovskou výhodu, a to nižší cenu. Když najdete dvě srovnatelná kola s motorem Bosch a s motorem Shimano, bude to se Shimanem výrazně levnější. A tak při výběru asi nejčastěji rozhodne, kolik do kola můžete investovat. Pokud o něco víc, asi se zdá být logickou volnou motor Bosch. Pokud chcete ušetřit nebo je pro vás více než motor důležitější zbytek výbavy, zřejmě pro vás bude vhodnější nějaký bajk s motorem Shimano.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.