Ostatní články

V Česku vznikla nová značka kol. Jmenuje se Qayron a cílí na vyznavače trailů

V Praze aktuálně probíhá cyklistický veletrh For Bikes, který letos obohatila unikátní událost – byla zde představena nová česká značka kol. Její název ale moc česky nezní – Qayron.

Qayron jsou výhradně horská kola do terénu, a to od celoodpružených kol pro drsnější terény ve stylu endura, až po rychlé modely kategorie XC bez zadního odpružení. Samozřejmě nechybí ani verze s elektromotorem.

Za vývojem a výrobou stojí firma BP Lumen, která není v oboru cyklistiky žádným nováčkem, vyrábí totiž kola Apache. Ta se zaměřuje na kola pro rekreační jezdce a v posledních letech zejména na elektrokola. Ale Qayron je samostatný projekt, který se zaměřuje na úplně jiný segment cyklistů – na bikery, kteří se vrhají i do náročnějších terénů.

Qayron
Qayron

Aby nová značka přesvědčila o svých ambicích, zapojuje se do projektů, které jsou mezi českými bikery oblíbené. Předně budou její kola v půjčovně na Trutnov Trails, což je trailcentrum s technicky náročnějšími traily, kde se schopnosti nových kol dají dobře ověřit. Tak uvidíme, jak si povedou. Kola budou také vidět na závodech české Enduroserie, kde kolem značky Qayron vznikl menší tým pod vedením zkušeného Přemka Tejchmana.

V letošní první sezóně bude postupně k dispozici 22 modelů horských kol a 6 elektrokol. Zdvihy se po pohybují od 120 do 160 mm, velikost kol je 29“ i 27,5”. Zajímavostí je, že odpružení zajišťuje výhradně Suntour a v aktuálně dostupných konfiguracích nenajdeme nic od Sramu. 

Carma 140: Pro vyznavače trailů

Na traily je cílený model se 140mm zdvihu vepředu i vzadu, který lze přitom osadit 29“ i 27,5” koly. Geometrie rámu je ryze trailová, zadní odpružení je klasický čtyřčep. Tvůrci se nepouštěli do žádných experimentů a vsadili na osvědčenou konstrukci. Rám je výhradně z hliníku.

Qayron Carma 140
Qayron Carma 140

Zatím je dostupná jen nejvyšší konfigurace postavená na sadě Shimano XT (řazení i brzdy), ráfcích DT Swiss a ospružení SR Suntour Auron 35/Duair LOR8. Nechybí ani teleskopická sedlovka a vše se přitom vešlo do 63 tisíc korun. Zatím nedostupné nižší konfigurace klesají až na 48 tisíc  a při snížení zdvihu na 120/120 mm se dostanete až na 34 990 Kč za kolo na vzduchu a sadě Simano Deore.

Ceny Qayronů jsou atraktivní. Teď bude ale otázkou, zda se příjemná cena negativně neprojeví například v tuhosti či životnosti kola.

Spyro: Pevňák na traily

Stále oblíbenější pevná trailová kola jsou zastoupena modelem Spyro Q ve třech konfiguracích. Kolo má vyzývavou geometrii s velmi nízkým rámem a úhlem hlavy 66°.

Qayron Spyro
Qayron Spyro

Tento stroj je určený na flowtraily s klopenkami a boulemi. Je velmi podobný Rock Machinu Blizz, který jsem si osobně loni velmi oblíbil a na letošní sezonu i pořídil. Nejvyšší konfigurace nové značky nabídne komponenty Shimano XT a cenu do 40 tisíc, asi nejatraktivnější však bude verze Spyro 1 za necelých 30 tisíc. Ta totiž nabídne stále výborné Shimano SLX, vzduchovou vidlici a teleskopickou sedlovku v ceně.

Carma 160: Kolo na enduro

Na drsnější traily míří Carma se zdvihy 160 mm. Kolo kategorie enduro nabídne za necelých 68 tisíc skvělou výbavu postavenou na sadě Shimano XT a vyššímu odpružení od Suntouru.

Qayron Carma 160
Qayron Carma 160

XC a elektrokola

Dále jsou v nabídce modely kategorie XC, které se nabízejí i na karbonových rámech, ale žádný z nich už nemá zadní odpružení. Pouze s odpruženou vidlicí jsou také zatím elektrokola, ale výrobce na webu už prozrazuje, že je připravuje a v nabídce by se měly objevit.

Qayron Fatal eHT
Qayron Fatal eHT

Nic víc zatím Qayron nenabízí, pro začátek je to ale víc než dost. Je to rozhodně zajímavé zpestření nabídky kol pro vyznavače trailů a následující roky ukážou, zda si Qayrony vydobudou právoplatné místo mezi trailbiky.

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

17 komentářů: „V Česku vznikla nová značka kol. Jmenuje se Qayron a cílí na vyznavače trailů

  • Tohle je tak hnusný design, že bych musel hledat kolo u konkurence. Když už za něj platit a ne zadara, tak ať to nějak vypadá. Vyměňte prosím někoho kdo navrhuje barvy a přidejte našláplou grafiku. Tohle je bída, jak pro dědu který má zítra spadnout do truhly

    Reagovat
    • Ne každý preferuje přehnaný design. Já osobně mám rád čisté rámy s decentním názvem výrobce. Barva je ale už věc druhá. 😎

      Reagovat
    • I like this design. Geometry talks if you understand its language. Let’s see what future brings for and from Qayron.

      Reagovat
  • Když nebudete překážet na silnici, tak si to nastříkejte třeba růžově s bledě modrýma bleskama aby vám to ladilo k oblečkům.

    Reagovat
  • Naopak, ty kola jsou naprosto perfektní i barva. Líbí se mi to palec hore. Použil bych více přirodní barvy tmavě zelené khaky.

    Reagovat
  • Měl jsem možnost osahat a vyzkoušet karmu tento týden na trutnovských stezkách. Tady to kolo na šutrech a skalách prostě maká bez kompromisů, myslím že to bude pecka. Chápu, že kdo má fb a instáč, tak musí řešit víc barvy a design 😉

    Reagovat
  • Za mě parádní design, docela nadčasový. Carma 140 se mi líbí asi nejvíce svým zaměřením. Jenom nevím, jestli není lepší na žehlení terénu pružina. Mám teď obdobný typ tlumení a na šlapání je super (systém pro pedál u kola Trek), ale žehlit moc neumí. Na pružině jsem zatím moc možnost jezdit neměl, tak by mě zajímal tvůj názor. Ale z tvých videí, které jsem na YT viděl, bude pružina zřejmě lepší.

    Reagovat
  • Pánové kolo na design nejezdí. Jde o kvalitu komponentů a bikera o obrázek a barvu ránu

    Reagovat
  • Kdyby to byla znacka dlouholeteho vyrobce tak bych si myslel ze je zrovna ekonomicka krize a vyrobce se snnazil usetrit kde se da. Ale ze krize neni tak jsem osobne sklaman. Na koleh je komponent ktery snad nikdo nechce, konkretne tlumic ktery nejde seridit a zahrivase. Co se tyce desin kola, hezky ale divim se ze nazev znacky na kole neni skoro videt. Na boku ramu by sluselo vice, tak to vypada ze se stydi za svuj produkt. No dost bylo kritiky. Udrzet to na techto cenach s lepsimi komponenty bude teske ale druha varianta bude jit cenove dolu. Jsem zvedavy jak se bude znacce darit. Asi to nejhlavnejsi je kolik vydrzi ram, zdali se nebude nekde lamat jako u Authoru Ninja 2015. Jinak drzim palce.

    Reagovat

Napsat komentář: David Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *