Ostatní článkyTesty horských kol

Giant Trance 2: Na traily patří 29″ kola a se zdvihy se to nemusí přehánět

Na svižné ježdění pro trailech má Giant v nabídce modelovou řadu Trance. Zkusil jsem letošní novinku postavenou na 29″ kolech, která je na první pohled vypadá jako moderní celoodpružený bike na traily. Jenže jedna položka ve specifikaci dost překvapí – zadní odpružení má jen 115 mm zdvihu. To má jako stačit?!

[UWmobileadvert seznam=“smrclanek“ google=“smrclanek“]

Než kolo pro nízký zdvih zavrhnete a řeknete si, co to Giant vymyslel za nesmysl, zkuste číst dál nebo se mrkněte na video níže. Ne nadarmo je Giant největší světový výrobce kol, on totiž zjevně moc dobře ví, co dělá.

Dobře vyvážené

Devětadvacítkový Trance je kolo ryzího trailového charakteru. Vidlice je tu vzorně předkopnutá do úhlu 66,5°, rám je nízký a poměrně krátký, zadní stavba je zdrcnutá na minimum a celé se to ovládá širokými řidítky ze sedla na teleskopické sedlovce.

Model Trance 2 vyjde na necelých 68 tisíc korun a má k tomu adekvátní osazení. Dvanáct rychlostí sady NX Eagle s třicetizubou plackou, čtyřpístkové brzdy Sram Guide T a tlumení od Foxu. Je dobře, že si všechny komponenty drží stejnou úroveň – nic tu nijak výrazně nevyniká ani nezaostává.

Puristé zvyklí na vyšší luxus asi namítnou, že NX nebo Guide T je jen nejnižší základ a stejně tak tlumič a vidlice jsou tím nejdostupnějším, co Fox může na trailové kolo nabídnout, jenže pořád se tu bavíme o třídě komponent určených vyloženě na trailbiky. V terénu to i při agresivnější jízdě všechno funguje dobře – pohon řadí, řetěz nepadá, odpružení hladí a brzdy poslouchají. Vyšší sady komponent by byly akorátnější, lehčí a s většími možnostmi nastavení, ale nic z toho mi ve finále vlastně nechybělo.

Kolo je totiž pocitově velmi svižné, zábavné a docela lehké – za tyto peníze je 13,9 kg u celoodpružené devětadvacítky ve velikosti L skvělá hodnota. Vděčí za to třeba tím, že už z fabriky vyjíždí bez duší (ke kolu dostanete tmel na dolití – přes ventilek nalijete a jezdíte) a také třeba úspornou konstrukcí rámu – nízký zadní zdvih nevyžaduje žádné velké páky a vahadlo je zde navíc z karbonu (rám je jinak s ohledem na cenu z hliníku).

115 mm pochybností

A jak je to s tím zdvihem? Těch 115 mm vskutku není moc, dnešní trailbiky se pohybují v rozmezí 130-150 mm. Jenže ono to v tomto případě až tak moc nevadí. Odpružení má totiž silnou progresi a nepůsobí tak zbrkle jako na závodních XC kolech s nízkým zdvihem. Tady je to do půlky zdvihu vzorně citlivé a tlumič odruší kamínky či kořeny jak při šlapání vzhůru, tak při rychlejší cestě z kopce. Když pak přijde větší ráz, tlumič v druhé půlce začne razantně tuhnout a nepustí vás přitom až úplně na doraz.

Na takové ty typické české lesní traily s kořeny a vyčnívajícími kameny je to řešení naprosto dostačující. Kolo lze doporučit i do technicky náročnějších trailcenter jako jsou Trutnov Trails nebo Rychlebské stezky. Vepředu je totiž vidlice se 130mm zdvihem, což pobere i větší kameny či doskoky, a zadní kolo si holt občas „drncne“. Na bikeparky už to ale moc nebude, na to má Giant v nabídce jiné nástroje.

Ve spojení s 29″ koly toho nový Trance vyžehlí opravdu dost. Jede se na něm pohodlně a pocitově velmi svižně. Kdo by chtěl terénní schopnosti kola vylepšit například 2,5″ pneumatikami, může být nemile zaskočen jen 25mm ráfky, ale i to je zas nějaká úspora hmotnosti a nutno uznat, že ráfky jsou jinak vzorně tuhé a 2,3″ široké pláště Maxxis Minion (vepředu) a DHR (vzadu) drží velmi dobře, a to i s tvrdší směsí (ta také trochu přispívá k tomu pocitu svižné jízdy).

Hlavní nevýhodou je velká citlivost na správné nastavení tlumiče. Vzhledem k nižšímu rozsahu pohybu musí být tlak ideální, aby byla progrese tlumiče tak akorát. A trefit optimum je tady trochu náročnější.

Prostě na traily

Na kole je mi sympatické, že si nehraje na nic víc. Je to prostě trailbike na flowtraily a přírodní ježdění, který jezdce nerozhodí, ani když se na cestě objeví kořenitá pasáž, skok nebo rock garden. Sedí se vzpřímeně, přední kolo čouhá dopředu, kolo je ve stopě stabilní a s chutí se s ním pohrává. Nehraje si na závodní XC stroj, tohle je kolo pro zábavu. Jenže ono by asi i na nějakém tom cyklomaratonu klidně obstálo, protože nekoketuje s endurem a nepřehání to s výškou zdvihů či šířkou pneumatik. A tak je ve finále docela lehké a svižné.

Dále se mi líbí provedení detailů, jako jsou pečlivě zavedená lanka, integrovaná ochrana spodní rámové trubky, kvalitní gripy nebo už zmiňované bezdušové provedení z výroby.

Tuším, že se tento bike stane oblíbeným navzdory předsudkům o jeho malém zdvihu na zadní stavbě. Kolo je to totiž při jízdě vážně velmi příjemné, výbavu má vyváženou a myslelo se i na detaily. Ale bude mít silnou konkurenci. S trailbiky na 29″ kolech se letos roztrhl pytel a najdeme snad i desítky biků podobné ceny, výbavy a vlastností. A upřímně, rozdíly při jízdě už jsou pak do značné míry subjektivní. Tak aspoň máme z čeho vybírat.

Technická specifikace

  • rám: hliníkový, zadní zdvih 115 mm
  • tlumič: FOX Float DPS Performance
  • vidlice: FOX 34 Float Rhythm, zdvih 130 mm
  • ráfky: 29″, Giant XCT 29, 25 mm
  • pláště: 2,3″ Maxxis Minion DHF EXO TR + 2,3″ Maxxis DHR II EXO TR
  • řazení: 1×12, SRAM NX Eagle, převodník 30 zubů
  • brzdy: SRAM Guide T, čtyřpístkové, kotouče 180/180 mm
  • sedlovka: Giant Contact Switch, teleskopická
  • cena: 67 999 Kč
  • další informace: web Giant

Trail Hunter

Jezdím na kole a lovím traily. Normálně mi říkají David, ale když jde o kola, tak jsem Trail Hunter. Točím videa a občas sem i něco napíšu.

3 komentáře: „Giant Trance 2: Na traily patří 29″ kola a se zdvihy se to nemusí přehánět

  • Jen drobná poznámka – integrovaná ochrana spodní rámové trubky pro hliník není součástí dodávky. Tohle mají v základu pouze karbonové verze. Mám kolo od podzimka, k maximální spokojenosti, ale zrovna tenhle díl aktuálně sháním, protože mi přijde dost potřebnej…

    Reagovat
  • Logické že GIANT to má Super mam Giant Trance 2010 ale 26 a nemužu nic říct jen mužu doporučit vice jak ostatní výrobce ale mam planu sí ho pořídit .

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *