Qayron Carma: Test trailového kola nové české značky, která tlačí ceny dolů

Na jaře měla premiéru nová česká značka Qayron, která se zaměřuje na horská kola pro zážitkové ježdění na singletrailech. K testu jsem se dostal bohužel až teď, ale nabídka modelů Qayron by se pro rok 2020 neměla nijak výrazně proměnit a rámy zůstanou stejné. Aktuální test modelu ročníku 2019 by tedy i takto na sklonku roku měl být pro případné zájemce užitečný.

K testu jsem zvolil podle mě nejzajímavější kus z nabídky – trailový model Carma 140 ve výbavě 3 na 29″ kolech. Tento celoodpružený bike má zdvihy 150/140 mm, teleskopickou sedlovku a řazení Shimano SLX s jednoplackou. Stojí přitom jen 39 990 Kč. Na poměry celoodpružených kol na traily je to cena až podezřele nízká.

Postaveno na traily

První svezení prozradilo, že to i při tak nízké ceně půjde. Kolo se v terénu dobře ovládá a poskytne kýžené zážitky. Geometrie vychází z takové „trailové klasiky“, která nabídne vzpřímenější posez, dobrou kontrolu nad kolem a akorátní kompromis mezi ovladatelností v technickém terénu a stabilitou ve vyšších rychlostech. Charakterem je to kolo podobné modelu Specialized Stumpjumper, který jsem testoval posledně a je to takový etalon trailového kola.

Ale zatímco Stumpjumper stál 155 tisíc, tady jsme na 40 tisících. Kde se nižší cena projevila? Samozřejmě je to znát na každé součástce. Dražší kolo je z karbonu, je dokonale tuhé a má špičkovou výbavu. Je lehčí, odpružení pracuje lépe… Je prostě jasné, že se cenový rozdíl musí projevit. Ale i na kole za 40 tisíc je svezení až překvapivě dobré.

Test kola ve videu:

Posez je přirozený a kolo dobře padne do ruky, netřeba si dlouze zvykat. Geometrie umožňuje celkem pohodlné šlapání a zároveň dostatečnou jistotu při sjezdech. Ale pokud hledáte něco řádivějšího na prudší sjezdy ve stylu endura, chtělo by to něco s více skloněnou vidlicí. Tady máme 67°. Na klasické české přírodní traily je to ale celkem ideální a kolo je díky tomu ochotně točivé, přestože má 29″ kola.

Bez much se to neobejde

Na svou cenu je kolo docela dobře vybaveno. Máme tu řazení Shimano SLX s jendopřevodníkem a jedenácti pastorky, vzduchové odpružení značky SR Suntour, náboje od Shimana, ráfky Remerx a v ceně je i teleskopická sedlovka. Sice žádné známé značky a se zdvihem jen 125 mm, ale je tu a funguje. Velmi oceňuju, že se nešetřilo na brzdách, jak to často bývá – tady máme solidní brzdy Shimano Deore M6000 se 180mm kotouči vepředu i vzadu. Překvapí, že v ceně je například i vodítko řetězu nebo kvalitní gripy Ergon.

Qayron Carma
Qayron Carma je kolo stavěné na traily

Mohl bych namítat, že brzdy sice nejsou úplně špatné, ale mohly by být ostřejší. A že ráfky nejsou zrovna ukázkou vzorné tuhosti. A že jedenáct pastorků na kazetě už se dnes nenosí a ten dvanáctý může leckdy chybět. Ale u kola za 40 tisíc to neudělám. Levnější kolo se zdvihy 150/140 mm seženete jen stěží a za tuto cenu je výbava vyvážená a adekvátní.

Nejvíce se cena projevila na odpružení. Vidlice SR Suntour Aion 35 sice pracuje celkem dobře, ale její nevýhodou je, že se nedá rychle zamknout. Podobně je to také u tlumiče SR Suntour Duair LOR8, který sice nabízí 80% přiškrcení, ale poté se tlumič stane nepříjemně hopsavým. Při šlapání do kopce to chce tedy plynulé kruhové šlapání a žádné silové záběry, nedejbože ze sedla – v tu chvíli se dostaví citelné houpání.

Ani cesta z kopce není úplně bez kompromisů. Vidlice se sice dala celkem uspokojivě nastavit, byť tu můžeme pracovat jen s tlakem vzduchu, odskokem a přitažením komprese. Není nejrychlejší, ale nerovnosti běžného lesního terénu pobírá dobře a nezalekne se ani tvrdšího doskoku. Nakonec jsme si docela rozuměli. To s tlumičem to je o poznání horší – ideálního nastavení se ne a ne dobrat. Nakonec jsem dal přednost o něco nižšímu tlaku a rychlému odskoku, což zajistilo lepší odpružení kořenů a kamenů, ovšem při doskocích jsem už lítal na doraz. Při vyšším tlaku vhodném na doskoky zas chyběla adheze v rozbitých zatáčkách a zkrátka to už na poměry dobře vyladěného celopéra moc kopalo. Řešením by byla změna charakteru progrese, což lze řešit dokoupením adaptéru vzduchové komory za 890 Kč.

Nižší cena se projevuje také na rámu. Ten je pochopitelně hliníkový, což samo o sobě není žádný problém. Působí robustně a je tuhý, ovšem na některých detailech je znát, že se tu hledělo čistě na účelnost. Konzole držící tlumič nevypadá kdovíjak „designově“ a do spodních trubek zadní stavby je díra. Ničemu to nevadí, jen by asi byla práce (a tím i peníze) navíc zabývat se tím, aby vše dobře nejen fungovalo, ale vypadalo i na oko. S rámem souvisí i vnitřní vedení lanek, které oceňuji, ale chtělo by zapracovat ještě na jejich odhlučnění.

Tajemství nízké ceny

Za nízkou cenou stojí především fakt, že se kola Qayron prodávají tzv. „na přímo“, což znamená, že je nenajdete v běžných obchodech a koupit si je můžete leda přes internet přímo od výrobce (jeden obchod je v Hradci Králové). Odpadají tak marže distributora a prodejce, takže může být cena nižší. Nevýhodou je, že si kolo můžete prohlédnout a vyzkoušet leda na testovacích akcích.

Qayron Carma 140
Qayron Carma 140

Za výrobou kol stojí firma BP Lumen, která v Úpici vyrábí již nějaké ty roky kola značky Apache. Letos se rozhodla rozšířit nabídku o kola zaměřená na traily a stvořila k tomu zcela novou značku, která se odlišuje od Apache nejen svým zaměřením, ale i způsobem prodeje. BL Lumen je mimo jiné distributor značky SR Suntour, což vysvětluje, proč odpružení Qayronů nese výhradně tuto značku. Je to další způsob, jak ušetřit.

I přes některé kritizované věci si myslím, že je Qayron Carma 140 3 29″ asi tím nejlepším, co se dá s cenou pod 40 tisíc korun koupit z oboru celoodpružených horských kol určených na traily. V létě jsem testoval podobně koncipované kolo z Decathlonu za podobnou cenu, které mělo zásadních nedostatků daleko víc. A i to odpružení na něm pracovalo ještě o něco hůře.

Samozřejmě ale platí, že s rostoucí cenou kompromisů ubývá a naopak přibývá zážitků, protože se na kole budete cítit jistěji a pojedete rychleji. Samotný Qayron nabízí model Carma i v lepších výbavách, ovšem to už se dostáváme k cenám kolem padesáti tisíc, kde se probouzí už i zajímavá konkurence.  Za zmínku ovšem stojí, že se Carma dělá také se 27″ koly a dvěma dalšími výškami zdvihů – enduro model nabídne 160 mm a lehčí XC si vystačí se 120 mm. Jestli vás to zaujalo, můžete kouknout na web výrobce.

21 komentářů


  1. Proč mají rádoby česká kola, čínsko-anglický název? Protože je dováží z Číny. Kola navíc zřejmě nelze u nás řádně servisovat a reklamovat. Zkuste si čínské kolo vést do Pekingu na reklamační servis.

    Odpovědět

    1. Asi jste si nevšiml, že kola vyrábí firma BP Lumen v Úpici a Quairon je jejich značka. Být to kolo z Číny, byla by cena mnohem vyšší, protože vstupem do EU začal platit pro tuzemské dovozce kol antidumping. I z tohoto důvodu řada českých značek začala montovat doma. Samozřejmě mohou při výrobě použít i součástky vyrobené v Číně, ale pokud se dobře pamatuji a nic se od té doby nezměnilo, šlo o maximálně 60%, ostatní díly musejí pocházet ze zemí nezatížených antidumpingem. Takže nemusíte mít obavy, že Quairon budete reklamovat v Pekingu…

      Odpovědět

        1. Pokud dobře vím, nejsou z Číny celý kola, jen rámy. Zbytek se montuje u nás 😉

          Odpovědět

    2. Tak vy jste fakt blb :). Evidentně nic nevíte a napíšete tenhle nesmysl.

      Odpovědět

    3. Název Qayron vznikl po dlouhém vymýšlení názvu, který by byl krátký a úderný, ideálně dvouslabičný. To v marketingu funguje nejlépe. Jenže zkuste vymyslet takový název, na který by už nebyla nějaká ochranná známka 🙂 Toť pozadí vzniku onoho podivuhodného názvu. Kola se jinak reklamují u českého výrobce a dostanete k nim standardní dvouletou záruku.

      Odpovědět

    4. Kola reklamovat lze. Máte řádnou záruku na komponenty, rám, díly.. všechno dle spotřebitelského zákona.

      Koupil jsem Spyro a byl u něj problém s kvalitou lakování, který se projevíl po pár týdnech. Prodejce ochotně mi nábidl výměnu rámu nebo nákup jiného kola. Vše se vyřešilo během 3 dnů a nazdar, žádných 30dnů v létě – za to, palec nahoru.

      2 roky musí fungovat normálně, pak už je to na servisování uživatelem a celkovém vztahu k věci.

      Odpovědět

  2. Kolo za 40 tisíc pak mají lidé sportovat normální dělník co bere cca 18 tisíc měsíčně a má rodinu tak na nej bude šetřit cca 40 let.

    Odpovědět

    1. Moji rodiče měli v přepočtu to stejný, možná míň, a přesto ušetřili na ojetou Tatru 613 za dloouhý peníze, a to za nekolik let. Není třeba chyba u tebe?

      Odpovědět

  3. Kde se tedy budou řešit záruční prohlídky a opravy?

    Odpovědět

    1. V článku se píše, že prodej kola probíhá přes internet a nebo mají projejnu v Hradci Králové. Myslím si, že to jak reklamovat kolo vám řeknou jak na prodejně, tak by to mělo být ze zákona uvedeno i v ochodních podmínkách na webových stránkách.

      Odpovědět

    2. Mají to popsané na webu. Nejdřív jim zavoláte a popíšete závadu. Následně předpokládám, že vás buď pošlou do nejbližšího partnerského cykloservisu anebo se domluvíte, jak kolo dostat zpět přímo k nim. Zkusím se zeptat, jak je to v tom případě s náklady na poštovné, na to už se taky někdo ptal.

      Odpovědět

  4. A co RBčko? Za cenu do 40 000 Kč by se dal pořídit Bandit 475 ve vybavení TEAM i s Koryakem (teleskopická sedlovka). A pro mě je RBčko ozkoušená značka, která funguje. A vařej si to taky v ČR. Mám doma starší IQ 275 a jsem maximálně spokojený.

    Odpovědět

  5. Koupil jsem za 32ooo kc v akci jeste pred rozborem trail hunter.. pojezdil a souhlas s reportazi… Za tu cenu jsem velmi spokojen, ale co nejdriv nahradim tu levnou sedlovku po 200 km tam zacala byt velka vule na vsechny strany a bude se to asi jen zhorsovat…

    Odpovědět

  6. Stejně jsou ty kola dost drahý i tak.Když to porovnám s autem starým 5-10 let no coment.Se pak nedivím , že se kupa lidí na kolo vykašle a jezdí autem.

    Odpovědět

    1. auto za 40000?? Kolo se dá koupit i za 10000. Kdo chce sportovat, cestu si vždy najde, kdo nechce porovnává kolo s autama.

      Odpovědět

  7. Díky za otestování. Popravdě v mých cenových možnostech je to výrazné oživení. Navíc nejsem zkušený jezdec a už vůbec nejsem tester, takže spoustu těch nuancí bych snad ani nevnímal. Až na to děsné rachtání bowdenů, toho jsem si všiml okamžitě i na mobilu:) Každopádně pro mě více než užitečný test, takže ještě jednou díky.

    Odpovědět

Napsat komentář: Matěj Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *