Jak se vyrábí kola: Podívejte se do největší české „cyklotovárny“ v Kopřivnici

Postavit jízdní kolo je zdánlivě jednoduché – vezmete rám, namontujete do něj pár potřebných komponent, nafouknete pneumatiky a jede se na výlet. Jenže když máte ten rám i navrhnout a kola vyrábět po tisících, tak jednoduché to není.

Několik výrobců jízdních kol je i v České republice. Nejvíce kol přitom u nás vzniká v Kopřivnici, kde v rozlehlém areálu automobilky Tatra zabírá několik hal i firma Bike Fun International, s.r.o. Ta je výrobcem kol značek Rock Machine a Superior, ovšem vyrábí i kola pro další evropské značky. Hodně kopřivnických bicyklů tak jezdí v Německu, Nizozemsku nebo skandinávských zemích, vyrábí se tu také kola pro automobilky Škoda a Voklswagen.

Využil jsem pozvání a zašel se na výrobu kol v Kopřivnici podívat. Díky tomu můžete i vy nahlédnout, jak se dělají kola ve velkém. Koukněte na video, nebo pokračujte ve čtení níže:

Rám je základ

Zrození kola začíná v hlavách designéra a konstruktéra. Ti musí navrhnout rám podle požadovaných vlastností a aktuálních trendů. Jakmile je vytvořen jeho přesný 3D model, může se začít s prototypovou výrobou a laděním. Rám připravovaného kola projde pevnostními a dalšími zkouškami, načež se vyladí jeho finální podoba a ta pak míří do sériové výroby.

Hlavní hala
Pohled na hlavní halu s výrobními linkami

Ačkoli se pár odvážných malovýrobců kol pouští i do vlastní výroby rámu, ekonomicky to při větších sériích nedává smysl. Světově největší a technicky vypiplané továrny na výrobu rámu jsou na Taiwanu a rámy si tam nechávají vyrábět i věhlasné americké značky. Stejný postup tedy využívá i BikeFun a rámy si sám pouze vyvíjí, nicméně výrobu zadává v Asii.

Ocelové rámy městských kol pro nizozemský trh přicházejí do Kopřivnice v surovém stavu a musí projít lakovnou. Hliníkové či karbonové rámy se nechávají u výrobce rámu rovnou opatřit i požadovaným lakováním.

lakovna
Vidlice pro městská kola právě procházejí lakovnou

Jak z hromady součástek vznikne kolo

Výroba v Kopřivnické továrně tak spočívá především v kompletaci kol. Na začátku je úplně holý rým vybalený z krabice, který projde kontrolou a zastaví se na prvním montážním stanovišti, kde je opatřen hlavovým složením a šlapacím středem. Pokud jde o elektrokola se středovým pohonem, tak zůstane jen u té hlavy.

Takto je rám připraven na hlavní výrobní linku. Jenže k tomu se musí připravit i všechny další komponenty. Nejvíce práce je se zapletenými koly, kdy je potřeba vzít náboj, požadovaný počet špic, niplů a ráfek, načež to celé smontovat do podoby rovnoměrně vypnutého výpletu. Tato montáž má několik stanovišť, od pracovnic, které provlékají špice oky nábojů, přes stanoviště hrubé kompletace až po automatizovaný stroj, který pak takové kolo dokonale vycentruje. Následuje obutí do pneumatik opatřených duší, dofouknutí a další část skládačky je hotová.

Zaplétání kol
Zaplétání kol

Hlavních výrobních linek je v Kopřivnici v provozu aktuálně 10. Na začátku do linky vstupuje holý rám opatřený jen základními ložisky, a postupně do něj přibývají provlečené bovdeny a hadice zadní brzdy, vidlice, představec, řidítka, brzdy, kliky, řazení, zapletená kola, řetěz…. a tak dále.

Každá výrobní linka má několik stanovišť. Rám je na držáku na pohyblivé platformě, která linkou postupně projíždí (ne automaticky, i když jednou to tak možná bude…). Na každém stanovišti pak k rámu něco přibude. Jednotlivé zastávky přitom musí být časově vyrovnané, aby linka mohla pracovat plynule a nedocházelo ke zdržování na některém z pracovišť. Efektivní vyladění linky v tomto směru je poměrně náročný proces.

Stovky různorodých kol

Jakmile je linka nastavena a každý ví, co má dělat, obvykle výroba probíhá plynule bez větších komplikací. Nějaké „záseky“ na linkách jsou poměrně ojedinělé a zpravidla se rychle vyřeší.

Ve výrobě zde pracuje přes pět set lidí a produkují zde cca pět tisíc kol týdně v plné zátěži. Za rok může z Kopřivnice vyjet až 200 tisíc jízdních kol.

Výrobní linka Kopřivnice
Na jedné lince dětská kola, na druhé městská

Kromě samotné výroby jsou zde také průběžné kontroly kvality a další pracoviště – nejatraktivnějším je zkušebna, kde se zkouší nové komponenty a kompletace nových typů kol.

Celkově výrobna kol v Kopřivnici působí neuvěřitelně pestře. Když se člověk prochází mezi linkami, na každé vzniká jiný typ kola a nekonečné sklady nabízejí pohled na různorodé rámy a součásti. Ve výrobně automobilů z linky sjíždí stále dokola ten stejný model, ale tady se výroba střídá daleko častěji. Vždyť už jen v rámci jednotlivých značek je několik desítek různých typů kol a v Kopřivnici se přitom vyrábějí kola hned pro několik značek najednou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..